۸۷۴۲۳۱
۲۶ نظر
۵۰۱۰
۲۶ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا با کاهش قیمت دلار، کالاها ارزان نشد؟

همواره این پرسش در ذهن مردم مطرح بوده است که چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد، اما با کاهش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها کاهش نمی‌یابد؟

تابناک: همواره این پرسش در ذهن مردم مطرح بوده است که چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت کالاها افزایش می یابد اما با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش نمی یابد؟ این پرسش علاوه بر مردم عادی، ذهن برخی سیاستگذاران را نیز به خود مشغول کرده است.

وحید شقاقی شهری تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گفت: قیمت کالا تنها تابعی از قیمت دلار نیست و علاوه بر قیمت دلار عواملی چون چسبندگی قیمت ها به سمت پایین، انتظارات تورمی، کشش قیمت ها و اقتصاد رفتاری جامعه در آن دخیلند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار دارد این گزاره در ذهن مردم شکل گرفته است که با کاهش قیمت دلار باید قیمت کالاها کاهش یابد و این گزاره به این دلیل در ذهن آن ها ایجاد شده است که در زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد بلافاصله قیمت کالاها به همان نسبت و حتی بیشتر از آن افزایش می یابد.

این موضوع گویا تنها فکر مردم را به خود مشغول نکرده است و سیاستگذارانی که خود نیز از اوضاع آگاه هستند این پرسش و گزاره را هر از چند گاهی مطرح می کنند.

چند روز قبل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران در بخشی از سخنان خود دقیقا به همین موضوع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از عوامل و عناصر مهم در افزایش قیمت ‌ها، به ظاهر مرتبط با قیمت ارز بوده است، لذا همانگونه که هنگام افزایش قیمت ارز کالا گران می ‌شد، اکنون که ارز روند کاهشی دارد به همان نسبت کالاها باید کاهش یابند.

وی افزود: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز در ده روز گذشته امیدواریم دستگاه ‌های مرتبط با موضوعات و کالاهای مختلف به این موضوع توجه و آن را کنترل کنند.

همچنین شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مورخه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ طی مصاحبه ای با انتقاد از عدم کاهش قیمت کالاهای مختلف به تناسب روند کاهشی قیمت دلار، گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از کالاها بالا رفت، اما با وجود کاهش نرخ دلار و وابستگی که بین قیمت دلار و برخی کالاها ایجاد شده بود، کاهش در قیمت کالاها رخ نداد.

وی افزود: برخی کالاهای وارداتی همچون خودرو و لوازم خانگی، باید با کاهش قیمت دلار از قیمت‌ شان کاسته شود و با قیمت‌ های جدید به فروش برسند، اما عملاً این اتفاق رخ نمی دهد که باید نظارتی بر این بازارها صورت گیرد.

برای پاسخ به این پرسش که چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش نمی یابد؟ خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی را با وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی انجام داد.

شقاقی شهری در رابطه با صحبت های وزیر کشور گفت: این تحلیل یک تحلیل اشتباه است و یک تحلیل مبتنی بر ادبیات علم اقتصاد نیست. در علم اقتصاد مبانی نظری برای این موضوع کاملاً دیده شده است و مبانی نظری چون چسبندگی قیمت ها به سمت پایین، انتظارات تورمی، کشش قیمت ها و اقتصاد رفتاری جامعه به ما توضیح می دهد که وقتی قیمت دلار در جامعه کاهش پیدا می کند لزوماً این کاهش منجر به کاهش قیمت کالاها نخواهد شد.

وی افزود: معادله ای که در این زمینه در ذهن آقای وزیر کشور وجود دارد یک معادله دو متغیره مبتنی بر قیمت کالا تابعی از قیمت دلار است و این در حالی است که در ادبیات علم اقتصاد قیمت کالا یک معادله چند متغیره است. یعنی قیمت کالا تابعی از قیمت دلار، چسبندگی قیمت ها، کشش قیمتی کالاها، انتظارات تورمی، اقتصاد رفتاری جامعه، سلایق مردم و بدبینی و خوش بینی نسبت به آینده است.

همه این متغیره هایی که عرض کردم بر روی قیمت کالا تاثیر دارند. به عنوان مثال، اگر شما نسبت به آینده بدبین باشید طبیعتاً وقتی قیمت دلار کاهش یابد، قیمت کالای تولیدی خود را کاهش نخواهید داد و یا به عبارت بهتر در مقابل کاهش قیمت کالای تولیدی مقاومت خواهید کرد. این مقاومت در مقابل کاهش قیمت کالای تولیدی هم به این خاطر خواهد بود که شما انتظار دارید دوباره قیمت کالاها در آینده افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصاد در تبین موضوع چسبندگی قیمت ها به سمت پایین گفت: هنگامی که تولید کننده مواد اولیه و قطعات برای تولید را با دلار ۱۵ هزار تومان خریده است و با همین مواد اولیه کالای خود را تولید کرده است طبیعتاً با کاهش قیمت دلار به ۱۳ هزار تومان در برابر کاهش قیمت کالای خود مقاومت می ‌کند چرا که مواد اولیه و قطعات را گران خریده است.

یا در مثال دیگری برای بیان چسبندگی قیمت ها به سمت پایین می توان گفت شما خودرویی را به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده اید که با افزایش قیمت آن به ۱۲۰ میلیون تومان حاضر به فروش آن هستید اما اگر قیمت همین خودرو به ۹۰ میلیون تومان کاهش یابد شما در مقابل فروش آن مقاومت به خرج خواهید داد.

وی ادامه داد: همچنین کشش قیمتی کالاها نیز متفاوت است. به عنوان مثال برخی کالاهای بسیار ضروری به کاهش قیمت دلار اصلا واکنشی نشان نمی دهند. قیمت این کالاهای بسیار ضروری به میزان تقاضا و ضرورت مصرف واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال اگر کسی به یک داروی حیاتی نیاز داشته باشد که هر روز باید آن را تامین و مصرف کند، این موجب خواهد شد که فرد مورد نظر برای تامین این کالای حیاتی و ضروری اصلا به قیمت دلار جهت تامین آن توجه ای نداشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان صحبت های خود به تبعات این گونه اظهار نظرات از سوی مقامات اشاره کرد و گفت: این اظهارات و تحلیل ها اگر با دلایل علمی همراه نباشد قطعا در جامعه مورد پذیرش واقع نخواهد شد و ممکن است در مواقعی به تنش در جامعه ختم شود. به عنوان مثال مردم با این تصور که به گفته وزیر کشور به دلیل کاهش قیمت دلار باید قیمت کالاها هم پایین آمده باشد برای خرید اقدام می کنند اما عملا در واقعیت این اتفاق نیفتاده است و این موجب تنش بین فروشنده و خریدار خواهد شد و بار روانی برای جامعه دارد. این یکی از تبعات این اظهار نظرات غیرعلمی و غیرکارشناسانه در جامعه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیداری با هوش

      حالا چی شد

    • بدون نام

      دلتون خوشه من امروز از گریه چشمام باز نمیشه نمیتونم یه خونه برا اجاره پیدا کنم چیکار کنم یکی به من بگه ؟

    • بدون نام

      چرت نگو... اجازه نمیدن بیاد پایین...

    • ناشناس

      اگر نظر این کارشناس به اصطلاح اقتصادی درست باشه. پس چطور اون وقتی که تولید کننده مواد اولیه رو با قیمت پایین خریده و تولید کرده ، با بالا رفتن دلار بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده سریعا قیمتها رو بالا میبرن اما وقتی دلار پایین میاد تولید کننده باید نگاه به هزینه تمام شده کالا داشته باشه؟؟؟! نخیر آقا جون اینطوری نیست بلکه طمع زیادی برخی افراد هست که سریعا میخوان از اب گل آلود ماهی بگیرن... نوسانات نرخ ارز باعث شد یه سری خیلی زود پول دار بشن و افراد زیر خط فقر هم وضعشون بدتر از قبل بشه...
      این همه گفتند حمایت از تولید ایرانی.... سمعا و طاعتا.... اما واقعا اگر اجناس خارجی وارد نشوند آیا تولید کننده ایرانی چه قدر حقوق مصرف کننده را در نظر میگیرد؟؟؟

    • ناشناس

      اگر نظر این کارشناس به اصطلاح اقتصادی درست باشه. پس چطور اون وقتی که تولید کننده مواد اولیه رو با قیمت پایین خریده و تولید کرده ، با بالا رفتن دلار بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده سریعا قیمتها رو بالا میبرن اما وقتی دلار پایین میاد تولید کننده باید نگاه به هزینه تمام شده کالا داشته باشه؟؟؟! نخیر آقا جون اینطوری نیست بلکه طمع زیادی برخی افراد هست که سریعا میخوان از اب گل آلود ماهی بگیرن... نوسانات نرخ ارز باعث شد یه سری خیلی زود پول دار بشن و افراد زیر خط فقر هم وضعشون بدتر از قبل بشه...
      این همه گفتند حمایت از تولید ایرانی.... سمعا و طاعتا.... اما واقعا اگر اجناس خارجی وارد نشوند آیا تولید کننده ایرانی چه قدر حقوق مصرف کننده را در نظر میگیرد؟؟؟

    • ق ر

      دراین کشور دلار میشه 19هزار جنسها را قیمتش میبرن بالا دلار میشه دههزار قیمتها همون پایین نمیاد دوباره دلار میشه 15هزار دوباره قیمت ها را میبرن بالا دولت هم لبخند میزنه میگه مردم مقاومت میکنن

      پاسخ ها

      • @@ ابی قهرمان @@

        دلار ها را حفظ کنید
        دولت برایتان تله گذاشته

    • بدون نام

      بیاییم که دست خودشان است هر باختن گران کردن ویا ارزان کردن

    • ازیتا سکوتی

      دیروز رفتم میوه بخرم تا می امدی میوه ای بردارم خانم های می امدن التماس می کردن میوه می خواستن که برای ان ها هم بخرم .اخه این همه فقر در یک حامعه ی اسلامی

    • بدون نام

      یک قانون در ایران میگه وقتی در این مملکت یک قیمتی بالا می رود و آئین آمدنی نیست و تنها چیزی که و آئین می آید شلوار. مردم است جهت پرداخت ما التفاوت قیمت.
      اگر سیستم خرید و فروش کالا در ایران یک و صاحب داشت فروشندگان باید سود خود را بر اساس خرید هر فاکتور تعیین میکردند و لی امروزه هر چه تو انبار دارند به قیمت در نظر گرفته و اگر ارز هم و آئین بیاید میگویند ما گران خرید داریم .
      راه اساسی این است حقوق کارمندان را به نرخ روز دلار بدهند و اصلا ریال را حذف کنید و اسمش را بگذارید پهن

    • azad

      چون افزایش قیمتا ربطی به دلار ندارد!!!

    • بدون نام

      چون دلار ساعتی ارزون میشه و تا ابد گرون می مونه

    • ماغر

      چون دیگه نمیتونن ارزون کنن مزه ی گرانی رو کشیدین خیلی پول زدن به جیب میگن چرا ارزون کنیم

    • بدون نام

      من تعجب میکنم از اینهمه اظهارنظرها!
      خب اولا که کجا کاهش داشته!؟مثلا چقدر!؟
      دوما چقدر دوام داشته!؟
      فرض براینکه کاهش قیمت دلار تا ثیر هم داشته باشه که حتما هم تاثیر داره ،تا نرخ دلا امده پایین که باز بلافاصله جهش داشته
      پس ثبات قیمت نبوده که همین بی ثباتی خودش تاثیر منفی داره
      پس هی نظریه پردازی نشه

    • A... m

      چ ربطی داره به بدبینی تولید یا توزیع کننده پس نهادهای نظارتی وظیفه شون چيه؟؟؟ کجا باید وارد عمل شن یا عمدا دارن ملتو نابود میکنن پس نفع کاهش قیمت دلار کجا ميره. مردم بیچاره چ گناهی دارن نباید احساسش کن

    • بدون نام

      ای بابا دلت خوشه

    • بدون نام

      بچه نباشیم قیمتها چسبید. این اصل بینالمللی است دلار شش هزار بشود هیچ تولید کنند های نمی تواند بزودی قیمت را پایین بیاورد. مملکت و مردم با بی تفاوتی و وا دادگی دولت در همه عرصه ها از جمله تعرفه های پزشکی بایو بسوزند و بسازند پزشک برای برداشتن نمونه با سوزن در ظرف یک دقیقه ۳۰۰۰۰۰ تومان تعرفه دارد جنایت از این بد تر ؟

    • بدون نام

      چون گرانیها ربطی به بازار جهانی نداره واز داخل ایران وبا برنامه وتوسط دولتمردان اداره میشه وهمینطور قیمت دلارهم از هیچ کدوم از معادلات اقتصادی پیروی نمیکنه اینکارا فقط برای پر کردن جیب دولته و بس،آخه کفگیرشون خورده ته دیگ
      اینو مردم عادی تو کوچه وبازار هم میدونن اما مثلا کارشناسانمون آسمون ریسمون میبافن که سر مردمو گرم کنند

    • بدون نام

      چون قیمت دلار رو کاغذ الکی هست

    • بدون نام

      چون اینجا ایران است درست برعکس تمام دنیا

    • redtiger

      از اون طرف کار نمیکنه فقط وقتی دلار گرون بشه موثره، سیاست اقتصادی کرکر خنده و گوشهای مخملی

    • @@ ابی قهرمان @@

      برای اینکه هیچ نظارتی نیست
      اگر خاطرتان باشد در تمام‌شهر ها مردم‌اعتراض میکردن خوب چگونه شد اعتراض ها ریشه کن شد دولت‌آمد اجناس را‌چد برابر کرد و مردم دیگر فرست اعتراض کردن ندارند
      دولت افزایش قیمت دلار را‌مطرح کرد ولی حال میبینید چگونه دست دولت رو شد.
      ط

    • بدون نام

      بلدن واسه بالابردن بادلاراماواسه پایین اوردن میسوزن, عمراچیزی که رفته بالا دیگه بیادپایین, قراره مثل اروپایی هاخرج کنیم وومثل جهان سوم زندگی کنیم

    • بدون نام

      چون هیچ نظارتی نیست

    • بدون نام

      چون مقطعی بود و اطمینانی به تداوم ان وجود نداشت. اگر ریزش واقعی و مداوم میبود که در اینده نه چندان دور انچنان خواهد شد ریزش واقعی قیمتها را با چشمانی که از حدقه بیرون زده خواهید دید.

    • انتقاد سازنده

      چون ما توی امور فرهنگی فقط دنده عقب میریم نه قیمتها .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج