جاباما
۸۷۴۲۵۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دومین روز آزمون ارشد برگزار شد

آزمون کارشناسی ارشد (ناپیوسته) سال تحصیلی ۹۷-۹۸ که از صبح دیروز ( پنجشنبه) با رقابت ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب همزمان در سراسر کشور آغاز شده، بر اساس برنامه زمانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، امروز با رقابت بیش از۲۷۳ هزار داوطلب پایان می‌پذیرد.

خبرگزاری ایسنا: آزمون کارشناسی ارشد (ناپیوسته) سال تحصیلی ۹۷-۹۸ که از صبح دیروز ( پنجشنبه) با رقابت ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب همزمان در سراسر کشور آغاز شده، بر اساس برنامه زمانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، امروز با رقابت بیش از۲۷۳ هزار داوطلب پایان می‌پذیرد.

آزمون کارشناسی ارشد، به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته برای تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب از روز گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

در آزمون امسال، در گروه علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ کد رشته، در گروه علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ کد رشته، در گروه فنی و مهندسی ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ کد رشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ کد رشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ کد رشته و در گروه دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ کد رشته به رقابت می‌پردازند.

از میان ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شرکت کننده، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ داوطلب نیز در کدرشته های دوم (شناور) شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۳ نفر معادل ۴۵.۲۳ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۶ نفر معادل ۵۴.۷۷ درصد داوطلبان مرد هستند و داوطلبانی که در کد رشته‌های دوم شرکت کرده‌اند باید علاوه بر کد رشته اصلی خود، کارت آزمون کد رشته دوم یا شناور را نیز دریافت کنند.

با توجه به آمار ۷۳۵ هزار و ۷۴۳ متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد در سال ۹۷ تعداد داوطلبان در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

با توجه به مجموع داوطلبان در کد رشته‌های اول و کدرشته های شناور در مجموع تعداد ۶۵۵ هزار و ۵۵۲ کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ صادر شده است. که از این تعداد ۳۲۶ هزار و ۴۴۷ کارت مربوط به داوطلبان زن و بقیه مربوط به مردان است.

آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کد رشته، در ۷۷ شهر و ۱۶۲ حوزه امتحانی روز گذشته و امروز ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می‌شود. در آزمون روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ۲۹۹ هزار و ۵۶۴ داوطلب در ۳۲ کد رشته، در بعدازظهر نیز ۸۲ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۶۳ کد رشته شرکت کردند و صبح امروز جمعه نیز ۲۴ خرداد ۲۷۳ هزار و ۳۱۰ داوطلب در ۳۶ کد رشته به رقابت می‌پردازند.

حدوداً ۱۶۰ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ پذیرش خواهند شد که با احتساب استعدادهای درخشان این آمار به حدود ۱۹۰ هزار داوطلب خواهد رسید و سال گذشته ۱۳۰ هزار نفر در دوره ارشد پذیرش شد که با توجه به روند کاهشی داوطلبان در سال جاری به نظر می‌رسد امسال نیز همین تعداد در دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند، لذا پیش بینی می‌شود حدود ۱۵۰ هزار داوطلب کل ورودی این آزمون در همه زیر نظام‌های آموزشی برای امسال باشد.

همچنین کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ اواسط تیر ماه جاری و نتایج نهایی این آزمون روز ۱۶ شهریورماه اعلام می‌شود و پذیرفته شدگان در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه می‌توانند در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. کارنامه نهایی داوطلبان ۲۵ شهریورماه منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه خود نشده‌اند، می‌توانند تا قبل از آغاز امتحان با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور پرینت کارت خود را دریافت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج