۸۷۴۵۸۲
۱۸ نظر
۵۰۰۴
۱۸ نظر
۵۰۰۴
پ

ماموریت شینزوآبه در تهران شکست خورد؟

در آستانه سفر شینزوآبه به تهران، تصور غالب آن بود که او به صرف یک پیام‌رسان به تهران سفر نمی‌کند، بلکه با ایفای نقش میانجی‌گری و واسطه‌ای می‌تواند شرایط را برای مذاکره و در نتیجه کاهش تنش بین تهران- واشنگتن بازی کند. به رغم این تصور و پندار عمومی، سفر او نیز مانند‌هایکو ماس فاقد نتیجه مطلوب بود و سبب شد او نیز تهران را دست خالی به مقصد کشورش ترک کند.

روزنامه همدلی نوشت: در آستانه سفر شینزوآبه به تهران، تصور غالب آن بود که او به صرف یک پیام‌رسان به تهران سفر نمی‌کند، بلکه با ایفای نقش میانجی‌گری و واسطه‌ای می‌تواند شرایط را برای مذاکره و در نتیجه کاهش تنش بین تهران- واشنگتن بازی کند. به رغم این تصور و پندار عمومی، سفر او نیز مانند‌هایکو ماس فاقد نتیجه مطلوب بود و سبب شد او نیز تهران را دست خالی به مقصد کشورش ترک کند.

از منظر نشانه‌شناسی، راز اصلی شکست ماموریت شینزوآبه به محاسباتی است که این دیپلمات سرزمین آفتاب تابان در سفر به تهران نتوانست آن را در متقاعد کردن مقامات تهران به کار بگیرد. به عبارت دیگر، شینزوآبه از آنجایی که از اهمیت سفر خود به تهران همچون همه ناظران مسائل بین‌الملل آگاه بود، اما رسالت سفر خود را نه به میانجی‌گری بلکه فقط به پیام‌رسانی خلاصه کرد و تلاش داشت یک‌طرفه برای منافع آمریکا در چانه‌زنی با مقامات تهران امتیاز بگیرد.

در این پیام‌رسانی که شینزوآبه عهده‌دار آن بود، در گذشته نیز مکرر و علنا از زبان مقامات واشنگتن گفته شده بود و تنها تفاوتش آن بود که قرار بود از زبان شینزوآبه و با دیپلماسی ژاپنی به مقامات تهران مخابره شود. به همین خاطر بود که شینزوآبه به جای در نظر گرفتن همه جوانب امر و با توجه به اینکه می‌بایست از نقش بحران‌زای واشنگتن در این تحرکات دیپلماسی اشاره می‌کرد، صرف ماموریت خود را در هشدار و انذار خلاصه کرد و حتی پیامی برای کاهش تحریم‌ها به مقامات تهران منتقل نکرد.

جدای از سمت و سوهای خودخواسته شینزوآبه در ماموریت به تهران، عامل دیگری که موجب بی‌نتیجه شدن دیپلماسی توکیو در تهران شد، ابتکار عملی بود که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای در محاجات با شینزوآبه گرفته شد. در این محاجه رهبری ایران به صراحت اشاره کرد که شخصی چون ترامپ شایسته مذاکره نیست، بنابراین ممکن است توصیه‌ها و سفارش‌هایی برای خود شینزوآبه داشته باشد، اما پیامی برای ترامپ و همیارانش در کاخ سفید ندارد. در این ارتباط بازی براندازانه واشنگتن پس از خروج از برجام، شروط ۱۲ گانه پمپئو در تغییر رفتار ایران و در نهایت شروط مورد نظر تهران در مذاکره با واشنگتن در این ابتکار عمل نقش داشته‌اند.

اما شرایط پساتحریم و وضعیت هستی‌شناسانه و آنتولوژیکال حاکم بر نگرش و تفکر راهبردی تهران در قبال واشنگتن از دلایل اصلی ناکامی ماموریت شینزوآبه و نقش واسطه‌ای بازیگران دیگر در روزهای پرترافیک دیپلماسی این روز‌های تهران است. تهران در شرایط پساتحریم به این نتیجه رسیده است که اگر چه ممکن است اقدامات ایذایی واشنگتن در قبال ایران به نتیجه رسیده باشد، اما بدون شک این وضعیت با نتیجه مطلوب آنها فاصله زیادی دارد و سیاست واشنگتن در اساس و پایه در مقابل ایران به شکست انجامیده است.

از سوی دیگر تهران به این نتیجه رسیده است که هم اینک و با اتکا به همه قراین و شواهد خطر حمله نظامی واشنگتن و متحدان به ایران منتفی است، لذا ایران آسوده‌خاطر و با اتکا به ذخایر ارزی و به شیوه‌های مورد نظر یعنی دور زدن تحریم‌ها می‌تواند حداقل مواد غذایی و دارویی را برای دوسال آینده تامین کند. بنابر این نیازی به مذاکره با واشنگتن و دولتی چون ترامپ نیست و با مقاومت می‌تواند واشنگتن را به عقب‌نشینی در خواسته‌های خود وادار کند.

در موضوع آنتولوژیکال مسئله این است که آمریکاستیزی بخشی از استراتژی و انگاره هویتی جمهوری اسلامی است و هرگونه سازش و مذاکره با رویکرد هستی‌شناسانه جمهوری اسلامی منافات دارد و در تباین است. بنابراین و تحت این شرایط بعید است که ماموریت شینزوآبه یا هر دیپلماتی دیگر بتواند ترکی در یخ چهل ساله خصومت و دشمنی میان تهران- واشنگتن ایجاد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ناجی کارگرا مستاجرا رفت گفتیم شاید درست بشه ولی ..

    • ش

      شینزو ابه با دستان خالی .دلی شکسته .و با.چشمان گریان ایران را ترک کرد‌ !!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما با دست های خالی ماندیم

    • بدون نام

      جهنم بی خیال شدیم دیگه هر چی بادا باد

    • کارمند

      بازنده ی اصلی آن فقط مردم ایران هستند

    • بدون نام

      خب حالا مذاکره نکردیم ونمی کنیم تا این جا مشخص شد ولی مشخص نشد با این مطالبی که گفتی بعد از دوسال که با این شیوه اقتصاد وکشور را اداره کردند با این که وضعییت اقتصاد با وجود تحریمها ودرامد ارزی کمتر چه باید کرد وبعد ازدوسال یا باید معجزه اتفاق بیفتد بالاخره اخر این اوضاع به کجا ختم میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای خودشون که بد نیست


        با این تورم دار و ندار ملت ایران را می گیرن و تقدیم به دوستانشان می کنند

    • سلطان

      با این تفاسیر ما شکست خوردیم نه اونا

    • سلطان

      با این تفاسیر ما شکست خوردیم نه اونا

    • علی

      آره. همه مانوریتا تو دنیا شکست میخوره و فقط ما پیروز هستیم تو همه چی...
      جوونیمون تباه شد سر این چرت و پرتا

    • بدون نام

      از فرمایشات رهبر مون نسبت به مسایل پیش اومده وجواب به ژاپن کاملا لذت بردم. امریکا هیچ غلطی نتونسته بکنه.و نخواهد کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم دارم از زندگیم لذت می برم

    • آدم

      اتفاقا رهبرمون خوب کاری کرد و روی تصمیمش هم خیلی قاطع بود.بنظرم بهترین کاری رو که یه رهبر یه مملکت در حق مردمش میتونست بکنه را انجام دادن.
      ما که همینجوریشم داریم تحریم میشیم و سختی می کشیم حالا دیگه چه فرقی می‌کنه با قبل ؟
      بهترین کار رو کردی رهبر خوبی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه قرص بخور

    • بدون نام

      بنظرم ، امریکا با این کار به جهان اعلام کرد که من پا پیش گذاشتم ولی ایران قبول نکرد و توپ را در زمین ما انداخته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پاسخ خوبی هم دریافت کرد.ما مذاکره میکنیم ولی درشرایط عادلانه. اگر بادستان بسته مذاکره کنیم،چیزی بدست نمی آوریم فقط باید امتیاز بدهیم.

    • بدون نام

      قاجار خرافاتی هم ازافغانها شکست خوردند وهم ازروسها، اکنون نیز تقریبا همان شرایت راداریم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرایط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج