جاباما
۸۷۴۷۵۳
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

افزایش چندبرابری مصرف قلیان در دختران

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با انتقاد از وضعیت نابسامان دخانیات در کشور، گفت: امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند.

خبرگزاری ایسنا: دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با انتقاد از وضعیت نابسامان دخانیات در کشور، گفت: امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند.

دکتر محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه وضع دخانیات در کشور نابسامان است، اظهار کرد: توجهی به این موضوع در کشور نیست و در دولت وزارت صنایع حامی صنعت دخانیات است.

وی ادامه داد: سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بود و تا سال ٩٨ تعداد کارخانه‌ها به ١٧ مورد رسید و سود صنعت دخانیات در مصرف است. مصرف قلیان در دختران چند برابر شده است و قانون و آیین نامه برای مبارزه با دخانیات زیاد داریم، اما هیچ کدام از قوانین در اصناف و وزارت صمت اجرا نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه وزارت ارشاد جزء ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات است، از آنچه که "عدم حضور وزیر ارشاد در جلسات ستاد از سال ۸۵ تا کنون" خواند، گلایه کرد و گفت: به دلیل ممنوعیت تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم سیگار، مقرر شده بود از سال ٩٧ در هیچ فیلم سینمایی سیگار مصرف نشود، اما همچنان در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی تبلیغ سیگار را می‌کنند. صدا و سیمای ما نیز در مبارزه با دخانیات قوی عمل نکرده است.

مسجدی با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون جهانی کنترل و مبارزه با دخانیات است، گفت: از سال ٨۵ عضو معاهده و کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات هستیم که مثل معاهده انرژی هسته‌ای است و به صورت مداوم مسئولان جهانی پیروی از کنوانسیون را در ایران بررسی می‌کنند و امسال بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به ایران دادند و بر طبق این کنوانسیون ٧٠ درصد قیمت خرده فروشی سیگار باید مالیات اخذ شود؛ در حالی که متاسفانه در این زمینه عملکرد خوبی نداریم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود، گفت: سالی ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود و بزرگترین خطر فشارخون، مصرف سیگار است و خطر سکته قلبی تا ٢ برابر با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

مسجدی گفت: از سال ٨۵ تا ٩٨ باید ١۴٠ درصد مالیات افزایش پیدا می‌کرد. هر چند قیمت سیگار از بهمن ماه سال گذشته گران شده، اما از این محل یک ریال به جیب دولت وارد نشده و این پول‌های کلان به جیب تولیدکنندگان و واردکنندگان و دلالان می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در کشور اعتقادی به مالیات بر دخانیات وجود ندارد، گفت: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هشت جلسه در ایران جلسه گذاشتند و با هزینه سازمان بهداشت جهانی افرادی را برای آموزش به ترکیه فرستادند تا مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند، اما متاسفانه حتی این اقدام‌ها نیز موثر نبود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در همه چیز به جز سیگار تحریم هستیم، گفت: در ۴٠ سال پس از انقلاب ما تحریم بودیم و سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم و حتی سیگار آمریکایی به ایران وارد می‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری قلیان از قهوه‌خانه ‌بیان کرد: دادستان قزوین و اصفهان و کردستان در این زمینه پای کار بودند، اما برخی نمایندگان مجلس استفساریه خارج شده قهوه خانه از شمول اماکن عمومی را امضا کردند.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت از مهرماه ٩٧ دانشگاه بدون دخانیات را ابلاغ کرده‌اند و وزارت بهداشت طرح بیمارستان بدون دخانیات را دنبال می‌کند و در این طرح تا ١٠٠ متری بیمارستان سیگار عرضه نخواهد شد. در سال بیش از ٢٢ میلیون نفر به بیمارستان‌ها می‌آیند و می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با دخانیات استفاده کرد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به تخصیص ارز دولتی به واردات کاغذ سیگار و توتون بیان کرد: سیگار در پنج ردیف اول تخصیص ارز واردات کاغذ سیگار و توتون قرار گرفته است و مراجع تقلید نسبت به این موضوع انتقاد دارند.

مسجدی گفت: تمام مدارس ورامین تحت پوشش طرح پیشگیری از مصرف دخانیات (پاد) قرار گرفتند و ٨٠ درصد مردم از این طرح حمایت کردند، اما آموزش پرورش در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا در امکان عمومی کشیدن قلیان وسیگار وممنوع اعلام نمیکنید چون خودتون تولید کننده وصادر کننده هستید پس چرا آمار میدید

      پاسخ ها

      • ش

        لطفا مصرف دخانیات را دخترانه .پسرانه .مردانه.و زنانه .اعلام نکنید.!!!!!!

      • علی

        معمولا هر چیزی که برای انسان مضر باشد حکم حرام را میگیرد مثل مشروبات الکلی! چرا مواد مخدر و توتونی چنین حکمی را نمی گیرد؟ به دولتی ها ایراد نمی گیرم که چرا کارخانه های دخانیات چهار برابر شده اند چون آنها به سود درجا فکر می کنند نه به زیان چند ده برابری دراز مدت و یا کوتاه شدن عمر مردم و همراه با انواع بیماریها.

    • فرنوش دخانیات

      چرا درامد کارگران دخانیات رو نمیگید دارن بازنشسته هاش بالای ۶ میگیرن

    • بینلم

      ازبی شوهریه

    • بنده ی خدا

      یه روزی فردی پشت خانه ای نشسته بودویه تکه استخوان داخل دهنش گذاشته ومزمزه می کردفردی اورامی بیندو بهش میگه چه می کنی استخون بیندازدوردرجواب میگه اگه اینوبیندازم چه بخورم.حالاعزیزم,وقتی کارنباشه پول وسرمایه ای هم نباشه که جوانهاازدواج کنندتورم دختردرست میشه سن بالامیره مجبورندروبه قلیان ودیگرموادافیونی بروندخدایامشکلات این جوانهاراحل کن.

    • زارع

      همه اش ازفقرفرهنگی وبی تفاوتی وبی اطلاعی بعضی از خانواده هاست که مواظب دختراشون نیستند
      دوست بد دختروپسرنمی شناسد بعضی از دخترها آلوده ی هزارکثافت هستند اما چون دخترند الودگیشان پنهان می ماند باید شدیدا مواظب دوستان وهم پالگی های دخترانمان باشیم قلیان کشیدن قبح وزشتی خودش را در برخی از دختران و زنان ازدست داده
      اخرشب ها بروید یه سرتوی پارک ها بزنید ببنیدچه خبره؟!!!!!!

    • تهرانی

      فقط قلیان که نیست همه چیز میکشند بجز خجالت!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر وقت مرد ایرانی از جهلش خجالت کشید دختر ها هم میکشن

    • بدون نام

      درون سفره خانه ها ممنوع کنید تنباکو وارد نکنید درست میشه اگه برای آقایون حضرات سود سرشار ندارد که دارد کار نشد نداره

      پاسخ ها

      • علی

        برای بعضی ها سود سرشار دارد اما بزرگترین آسیب های روحی و روانی به مردم و نظام میزند و مقدمه ای برای ورود به عالم اعتیاد های بدتری خواهندشد، مردم یه قدری فکر کنند چرا همه چیز تحریم است بجز مواد توتونی!؟ چرا سیگار مارلبورو در خارج 7 - 8 داره اما در اینجا بسیار ارزان و کمتر از نیم داره!؟ دولتی ها براشون مهم نیست ولی مردم با بصیرت توتون و تنباکو را تحریم کرده و نخرند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج