جاباما
۸۷۴۹۹۲
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

سرانجام ائتلاف پرحاشیه کواکبیان و فلاحت‌پیشه

قرار است امروز سرنوشت سه کمیسیون دیگر مجلس مشخص شود، در این میان ماجرای کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش تقریبا یک بازی حیثیتی است و کسی که بداند بازنده است ترجیح می‌دهد وارد این بازی نشود تا وارد میدان شود و طعم شکست را بچشد.

خبرآنلاین: قرار است امروز سرنوشت سه کمیسیون دیگر مجلس مشخص شود، در این میان ماجرای کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش تقریبا یک بازی حیثیتی است و کسی که بداند بازنده است ترجیح می‌دهد وارد این بازی نشود تا وارد میدان شود و طعم شکست را بچشد.

نقطه پایان رقابت‌ها و وزن کشی های سیاسی و فراکسیونی در مجلس دهم به کمیسیون‌ها رسیده است و حالا وزن‌کشی‌های سیاسی بعد از انتخابات پر حرف و حدیث اجلاسیه چهارم قرار است در انتخابات کمیسیون‌ها خودش را نشان دهند.

رقابتی که اتفاقا تنورش هم حسابی داغ شده است همه ۱۴ کمیسیون را شامل نمی‌شود بلکه از این میان کمیسیون های امنیت ملی، برنامه و بودجه، فرهنگی و اقتصاد هستند که حرف اول را می‌زند. البته از میان این چهار کمیسیون تکلیف دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون فرهنگی روشن شده است. امیدی‌ها که پایان خوشی را نتوانستند در جریان انتخابات هیات رئیسه رقم بزنند در کمیسیون‌ها هم چندان اوضاع خوبی نداشتند تا آنجا که در جریان انتخابات کمیسیون فرهنگی همه هیات رئیسه به جز یک کرسی در اختیار اصولگرایان نزدیک به پایداری قرار گرفت.

یعنی جعفرپور در رقابت با علی مطهری بر مسند ریاست این کمیسیون نشست و سالک و طباطبایی‌نژاد نواب اول و دوم شدند تنها از میان اعضای فراکسیون امید این فاطمه ذوالقدر بود که توانست به عنوان سخنگوی این کمیسیون معرفی شود.

در کمیسیون برنامه و بودجه اوضاع آنقدرها هم بد نیود و اصلاح‌طلبان طبق روال سال‌های قبل توانستند کرسی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را حفظ کنند. حال قرار است امروز سرنوشت سه کمیسیون دیگر مشخص شود که در این میان ماجرای کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش تقریبا یک بازی حیثیتی برای فراکسیون هاست و کسی که بداند بازنده است ترجیح می‌دهد وارد این بازی نشود تا وارد میدان شود و طعم شکست را بچشد.

دقیقه ۹۰ کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی یکی از پرطرفدارترین و مهمترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که انتخابات هیات رئیسه‌اش همواره با مناقشات و حواشی زیادی همراه بوده است. سال گذشته هم همین‌ اتفاق افتاد و در نتیجه این رقابت، ائتلاف «کواکبیان - فلاحت‌پیشه» شکل گرفت تا بروجردی بعد از ۱۴ سال مجبور شود سکان ریاست را در اختیار فرد دیگری قرار دهد.

هرچند اتفاقی که سال گذشته در نتیجه انتخاب فلاحت‌پیشه رخ داد فضای این کمیسیون را متحول کرد اما از شنیده‌ها از گوشه و کنار مجلس حکایت از آن دارد که گویا امسال معادلات به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است. از یک سو مصطفی کواکبیان که میزان رای‌آوری‌اش به اندازه فلاحت‌پیشه نیست پایش را در یک کفش کرده است که حتما باید طبق قول و قرار یک‌سال پیش رفتار کرد و این‌بار فلاحت‌پیشه به سود او از انتخابات کنار بکشد، برخی زمزمه ها هم می‌گویند حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم گفته است تا وقتی کواکبیان بخواهد کاندیدا ریاست شود به احترام قول و قرار یک سال پیش وارد این گود نمی‌شود.

در این میان اما گفته می‌شود اعضای فراکسیون امید در تلاش هستند تا کواکبیان را متقاعد کند برای آنکه ریاست به دست ذالنوری یا بروجردی نیفتد از حضور در این منصب کنار بکشد و اجازه دهد فلاحت‌پیشه برای سال آخر تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان و مستقلین برای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی باشد.

از سوی دیگر آنطور که ذالنوری و بروجردی اعلام کرده‌اند احتمال ائتلاف این دو هم زیاد است. البته جمالی نوبندگانی از اعضای کمیسیون امنیت ملی می‌گوید «آمدن نیامدن بروجردی بستگی دارد به اینکه از سوی فراکسیون امید چه کسی برای ریاست ثبت نام می‌کند» این حرف یعنی بروجردی آماده است تا چنانچه فلاحت‌پیشه وارد گود نشود تمام عیار برای ۱۵ ساله کردن ریاست به میدان بیاید.

آنطور که برخی از اعضای فراکسیون امید می‌گویند صحبت‌های نهایی درباره ریاست و کاندیداتوری کوکبیان یا فلاحت‌پیشه قرار است در جریان جلسه امروز صبح مشخص شود.

آمدن و نیامدن عارف

وضعیت صندلی ریاست کمیسیون آموزش هم در شرایط مشابه کمیسیون امنیت ملی به سر می‌برد با این تفاوت که صحبت بر سر آمدن و نیامدن عارف است. کاندیدای اصولگرایان مشخص است و محمدمهدی زاهدی اولین گزینه فراکسیون ولایی برای رسیدن به ریاست کمیسیون آموزش است اما از سوی اصلاح‌طلبان با توجه به شکست اصلاح طلبان در جریان انتخابات هیات رئیسه و از دست دادن موقعیت‌شان در جریان انتخابات کمیسیون فرهنگی حال صحبت بر سر این است که اگر قرار باشد در کمیسیون آموزش هم شکستی متوجه اصلاح‌طلبان شود بهتر این است که این رقابت به جای عارف متوجه فرد دیگر شود تا اگر هزینه شکستی قرار شد تحمیل شود چندان هم گران تمام نباشد.

البته برخی از نمایندگان می‌گویند هر دو طرف عزم جدی دارند تا در این رقابت حضور پیدا کنند. فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران درباره حضور یا عدم حضور عارف در جریان انتخابات هیات رئیسه کمیسیون آموزش به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون امید حتما کاندیدا برای ریاست دارد اما اینکه این کاندیدا آقای عارف باشد یا فرد دیگری قرار است امروز جلسه‌ای داشته باشیم که تصمیمات آخر را در این جلسه اتخاذ کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت دانا== خوشبخت

    • بدون نام

      کاری هوشیارانه کنندکه حکایت مطهری درمجلس نشود اگر چه بخاطر حرف هایی که مطهری درمجلس زد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج