۸۷۵۳۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

درباره قتل در زندان دستور پیگیری صادر شود

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از تدوین طرحی در این فراکسیون برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داد.

ایسنا: رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از تدوین طرحی در این فراکسیون برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داد.

در بخش هایی از نامه عبدالکریم حسین‌زاده رییس فراکسیون حقوق شهروندی و نایب رییس فراکسیون امید خطاب به رییس قوه قضاییه آمده است: با سلام و آرزوی توفیق برای شما در آغاز راه خطیری که قطعا بخش مهمی از آن، رفع ایرادات و کاستی‌های بازمانده از ادوار قبل و بالا بردن اعتماد عمومی و رفع بدبینی به عملکرد دستگاه قضاست، لازم می‌دانم درباره موضوعی که هم در گذشته و هم اخیرا موجب نگرانی شده است، نکاتی چند را به اطلاعتان برسانم.

درباره قتل در زندان دستور پیگیری صادر شود

وی با اشاره به مرگ چند زندانی در طول سالهای گذشته در بازداشتگاه‌ها یا زندان‌ها، موضوع قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان را نشانه‌ای از یک مشکل جدی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های کشور دانسته و خاطرنشان کرده است: ما باید برای درمان هر دردی، ابتدا وجود آن را بپذیریم و سپس با پرهیز از فرافکنی، به علاج درد بپردازیم و در همین راستا، سال ۹۶ و پس از گزارش مرگ چند نفر از معترضان آن ایام در زندانها، اصرار داشتیم تا به عنوان نمایندگان مردم، از زندان اوین و سایر زندان‌ها و بازداشتگاه‌هایی که اخبار ضد و نقیض درباره شرایط نگهداری زندانیان از آنها به گوش می‌رسید بازدید کنیم.

اما آن‌چه در نهایت و پس از هفته‌ها اصرار و پیگیری، از سوی قوه قضاییه مورد موافقت قرار گرفت، نتایج آن بازدید و مسائل مختلفی در پس از آن نیز که از طریق خانواده‌های برخی از زندانیان به فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گزارش شد، ما را به این جمع‌بندی رساند که حلقه مفقوده ماجرا، نظارت نهادی بیرونی بر امور سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور است. زیرا درحال حاضر که این سازمان مستقیما زیر نظر رئیس قوه قضائیه است، قاعدتا خود را غیر از حضرتعالی به هیچ نهاد نظارتی دیگری پاسخگو نمی‌داند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توجه به فراخوان اخیر قوه قضاییه برای مشارکت مردم در تحول دستگاه قضایی، آنچه در فراکسیون حقوق شهروندی مجلس به عنوان طرحی پیشنهادی برای حل این معضل، روی میز قرار دارد، طرحی است برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به وزارت دادگستری تا هم در ادامه سایر وظایف اجرایی دولت، اجرای احکام حبس و همچنین مدیریت مالی و منابع انسانی و مسئولیت حقوقی این فرایند نیز به عهده وزارتخانه تخصصی این امر یعنی وزارت دادگستری باشد و هم مجلس و خود قوه قضاییه بتوانند بر نحوه اجرای این مسئولیت نظارت دقیق داشته باشند.

البته صرف نظر از این‌که کلیت این ایده مورد قبول شما هست یا خیر و اینکه در نهایت برای نظارت پذیر کردن زندانها و بازداشتگاههای کشور، به چه راهکاری خواهیم رسید، شایسته است که حضرتعالی درباره قتل علیرضا شیر محمد علی در زندان تهران بزرگ و گزارش‌هایی که متعاقب آن از وضعیت نگهداری زندانیان در این زندان و برخی زندان‌های دیگر منتشر شد، دستور پیگیری صادر فرمایید تا ضمن روشن شدن ابعاد این قتل، برخورد با مسبین و مقصرین از تکرار حوادث مشابه در دیگر زندان‌ها جلوگیری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج