پارسایی: ایرانخودرو و سایپا اعلام ورشکستگی کنند
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که سایپا و ایران خودرو باید با توجه به میزان زیان انباشتهشان اعلام ورشکستگی کنند.
خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که سایپا و ایران خودرو باید با توجه به میزان زیان انباشتهشان اعلام ورشکستگی کنند.
بهرام پارسایی با اشاره به بررسی پرونده خودروسازها در کمیسیون اصل ۹۰، اظهار کرد: یکی از تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در آن مقصر است این است که طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعهای که زیان انباشتهاش ۵۰ درصد سرمایهاش باشد، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. این از قوانین صریح تجارت است. استعلام از خودروسازان هم نشان میدهد هر دو خودروساز میزان زیان انباشتهشان چند برابر کل سرمایه آنهاست و قانونا ورشکسته هستند و باید اعلام ورشکستی کنند.
وی با انتقاد از اینکه «وزارت صنعت، معدن و تجارت از کنار همه تخلفات خودروسازان میگذرد» مدعی شد: به عنوان مثال کل سرمایه سایپا ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که طبق جواب مکتوب آنها به کمیسیون زیان انباشتهشان ۲۰ هزار میلیارد تومان است یعنی آنها ۵۰۰ درصد سرمایهشان زیان انباشته دارند؛ لذا طبق قانون هم سایپا و ایران خودرو شرکتهای ورشکستهای هستند که عدم اعلام ورشکستی آنها باعث میشود این باتلاق عظیمتر شود و جبران خسارتاش برای کشور هزینههای سنگینتری در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه «کمیسیون اصل ۹۰ در مورد اثبات ورشکستگی این دو خودروساز حتماً جلسهای با مسئولین ذیربط خواهد داشت»، ادامه داد: خود این شرکتها موضوع ورشکستگی را انکار نمیکنند کما اینکه ایران خودرو پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشتهاش را بالغ بر ۸,۰۰۰ میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است و منابع این شرکت هم کمتر است؛ لذا هر دو شرکت باید براساس قانون تجارت اعلام ورشکستگی کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا همچنین مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان میدهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازهاست که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش فروش شدهای که تحویل ندادهاند هم تقریباً به همین میزان است.
وی با بیان اینکه « خودروسازها تخلفات قانونی زیادی دارند»، ادامه داد: اینکه خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینک مانده و تحویل داده نمیشوند تخلف از قانون است، زیرا آنها حق پیش فروش خودرو را در صورت نداشتن قطعات نداشتهاند و این تخلف است. قانون در باب پیش فروش این است که باید قطعات را داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام بدهند. موضوع دیگر این است که آنها فقط برای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمتشان فقط چند درصد زیر قیمت بازار است و سود بیشتری برایشان دارد. همچنین چند ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پیش فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار میکنند. نقش آنها در این است که فروش فوری داشته باشند زیرا میتوانند آن را گرانتر بفروشند و اگر این کار را نکنند چرخشان نمیچرخد، زیرا همان پولهای قبلی را معلوم نیست چه کردهاند فقط ایران خودرو تا پایان سال گذشته بابت پیش فروش بیش از ١٣ هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده که معلوم نیست این خودروها کجاست.
وی با بیان اینکه «ایران خودرو و سایپا طبق قانون باید واگذار شوند»، اظهار کرد: یکی از مشکلات این شرکتها این است که خصوصیسازی نشدند و بخش دولتی هستند. البته خصوصیسازی اینها هم نیازمند مدیریت است. به عنوان مثال شرکتهایی وجود دارند که به صورت انحصاری قطعاتی را در دست دارند و عمداً آنها را تحویل نمیدهند تا این شرکتها به سمت ورشکستگی بروند و با لابیهایی که دارند آنها را تملک کنند؛ بنابراین واگذاری این دو شرکت با نظارت بسیار دقیق و شفاف باشد و اگر این کار چند سال گذشته اتفاق میافتاد میتوانست تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل ۹۰ در حال تکمیل است و به زودی نهایی خواهد شد»، افزود: ما این پرونده را در قالب گزارش جمعبندی میکنیم و تخلفات هم برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع میشود و پیشنهاداتی را نیز ارائه میکنیم و جلساتی را با وزرای اقتصاد و صنعت و سازمانهای نظارتی خواهیم داشت.
وی با اعتقاد به اینکه «تخلفات قانونی، عدم تمکین به قانون و تضییع حقوق مصرف کننده از عدم انجام تعهدات و عدم کیفیت خودروسازها مشهود است»، مدعی شد: دو خودروساز بالغ بر چند صد هزار شاکی و ناراضی دارند و همینکه قوه قضاییه به صورت جدی برای بررسی تخلفات آنها ورود نمیکند برای ما جای سوال دارد.
نظر کاربران
بنازم نماینده فقط پارسایی مردی از تبار قوم بزرگ لر زنده باد
پاسخ ها
اعلام کنند پس پول مردم چی میشه
پولایی که از مردم میگیرن چی میشه تحویل هم نمیدن
تقصیر مردم احمق هستند که میدون میخرند..
زیان انباشته کدومه؟ اینا مگه بنجلاشونو ارزون فروختن که زیانکار شدن. آقای .پارسایی اگه اونا باید ورشکسته بشن شما هم باید بازنشسته بشی
بنده خدا، تو انگار تو این مملکت زندگی نمی کردی، انحصار خودرو به بهانه حمایت از تولید داخل سود تپلی توی جیب دولت می کنه، یکی از اهرم هایی که دولت برای خالی کردن جیب مردم ازش استفاده می کنه همین خودرو سازی است، اونی که ورشکسته شده مردم هستند که پولشون یا رفته یا صرف خرید خودرو بی کیفیت شده، از اون طرف هم سود زیادی از گمرگ خودرو های وارداتی نصیب دولت میشه، تو هم به عنوان نماینده مجلس وقتی نتونستی از حقوق کسایی که بهت رای دادن دفاع کنی، بزن بغل و بگو مردم نیان سری بعدی پای صندوق کشکی سرنوشت خودشونو انتخاب کنن.
پاسخ ها
دقیقا یادتونه که دو سال پیش که مردم از اینا ماشین نمی خریدن دولتی که لنگ یارانه بود وام ۲۵ میلیونی داد به هر کی بره ازشون بخره مردم هم دویدن خریدنفقط برای سودی که به دولت می رسید فروششون
گل گفتی
عزیزم اینهمه جوش نزن .یه سفره ایی هست دور همی بخورید و شکر خدا کنید.وااااااااالله بخدا.
این سزای صنعتی است که مردم رابا ایجاد تعرفه بالای واردات مجبور به خرید محصول مونتاژی داخلی به چن برابر قیمت واقعی میکنند،این تاوان ظلم وکرانفروشی مدتهای مدید به مردم ناچار وبی گزینه ست ،دست اخر هم جبران ضرر مال باختکان را جهت جلوگیری از اعتراض واغتشاش از جیب همه مردم وبیت المال بدون رضایت مردم خواهند کرد ظلم در ظلم
خدا پدرت را بیامرزد همشهری من با وجود اینکه 6 ماه از زمان تحویل خودرو ام گذشته و هنوز خبری از خودرو نیست با کمال میل آرزو میکنم و علاقمند هستم که این دو غده سرطانی . این دو نماد سرقتهای بزرگ از جیب مردم . این دو شرکت نجس نه اینکه فقط اعلام ورشکستگی کنند بلکه قبل از رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار این مملکت پاک بشن
چرابایداعلام ورشکستگی کنند؟وقتی خزانه بانک مرکزی درخدمتشان است روحانی اولین کاری که کردهزاران میلیاردازخانه به حلقومشان ریخت بازهم تکراروتکرارمی کند مردم هم که به گرسنگی عادت کردند وبراشون فرقی نداره
به درک به جهنم نه ترا خدا نکنه پرایدو بیارید100میلیون کنید باور کن مردم نادان میخرن
تولیدات داخلی خودرو جوابگوی نیاز کشور نیست باید واردات خودرو کارکرده ازاد شود و تعرفه واردات به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد تا بازار خودرو کنترل شود
زيانهاي نشان داده شده اين خودرو سازها براي دريافت تسهيلات ارزان دولتي - رانت ها - و توجيح گران فروش به مردم است و يا ناشي از دزدي و اختلاس ...!!!
اين زيانها با حسابسازي تهيه ميشود كه قابل كشف براي حسابرسان نيست يا ممكن است تباني با حسابرسان وجود داشته باشد
اينها بايد توسط حسابرسان مستقل سند رسي شوند يعني تك تك سندها بررسي شوند
پاسخ ها
دقيقا همينطوره
ما تو شركت سود و زيان نشون ميديم زيان و سود حتي حسابرسان و بازرسان بورس هم نمي فهمند
اینا حسابسازی کردن وگرنه کدوم ورشکستگی. آقای پارسایی هم که ساده و زودباور میگه زیان انباشته
این متنو از جایی کپی کردی اینجا نوشتی ؟
خودرو سازها دروغگو و متقلب تر از اين حرفا هستند كه بشه به صورتهاي مالي اينها اعتماد كرد ...!!!1
خودرو سازها دروغگو و متقلب تر از اين حرفا هستند كه بشه به صورتهاي مالي اينها اعتماد كرد ...!!!1
برای افزایش کیفیت و پاسخگو بودن خودرو سازان باید فضای رقابتی سالم ایجاد شود و واردات خودرو با تعرفه پایین ازاد شود
خودرو سازها دروغگو و متقلب تر از اين حرفا هستند كه بشه به صورتهاي مالي اينها اعتماد كرد ...!!!1
برای افزایش کیفیت و پاسخگو بودن خودرو سازان باید فضای رقابتی سالم ایجاد شود و واردات خودرو با تعرفه پایین ازاد شود
با این همه پولی که از مردم گرفتن بازم ورشکستگی بابا تو یه مرحله ظرف ۵ دقیقه ملت اینقدر پراید خریدن که گفتن با پولش می شه کارخانه بی ام و رو خرید
نمی شود چون آبروی اصلاحطلبان خواهد رفت ................،،،
الان دلت خنک شد؟؟؟بزرگترین کارآفرینان ایران ورشکست شدند و سیل بیکاران روانه اجتماع میشود. اگر خودروساز اختلاسگر است طبق آنچه که میگویید چرا ورشکست شده. لر بازی در نیار
اعلام ورشکستگی کنند...؟ ... یا نمی فهنی یا دست شما هم با اونا توی یک کاسه هست...کلاه برداری شاخ و دم نداره...چرا ضرر...چرا...؟ مگر ناف شما رو با دروغ بریده اند
واردات خودرو را آزاد کنید تا شرکت های خودرو سازی متضرر نشن
میگن قطعه ندارن اگه قطعه ندارن چرا تولید میکنن چرا پیش فروش می کنن
ای بروی چشم ! آی ایهاالناس ما ورشکست شدیم ! کافیه ؟!
پاسخ ها
بجهنم ک ورشکست شدین اتیش بگیرین
اوفی؟؟؟!
اوفی؟؟؟!
اين چيز تازه اي نيست 40 ساله خودرو سازها دارند سوري زيان نشون ميدن ...!!!
شركتهاي دولتي يعني دزدي و چپاول و زيان نشون دادن .
همين ها به محض خصوصي شدن همش سود خالص ميشن .......!!!!
ترفند قديمي شركتهاي دولتي رو زيان ده نشون ميدن بعد مفت به بخش خصوصي ( مديران دولتي ) واگذار ميشه بعد همشون سود ده ميشن ....!!!
پاسخ ها
احسن همینه. تموم شرکتهایی که زیانده نشون داده شدن توسط آقازادهها و خانمزادهها خریداری شدن و دارن پول پارو میکنن.
ماشين هاي توليد شده با دلار 4200 رو با دلار 14000 تومان فروختيد 300 درصد سود داشتيد حقه بازا
چطوره خودرو ساز بي ام و بنز تويوتا با حاشيه سودهاي 2 تا 5 درصد سود ده هستند بعد اونوقت شما با حاشيه سودهاي 100 درصد زيان ميكنيد ....!!!!!
اين فقط ميتونه 2 علت داشته باشه
يا اختلاس و دزدي و ريخت پاش ميكنيد
يا صورت هاي مالي تون حسابسازي شده است
دروغ گوها اگه اينها 40 ساله زيان ده هستند چرا تعطيل و جمعشون نميكنيد ؟؟؟
چون همش سود خالص و نون دوني خوبيه براتون
وقتي دم از زيان ميزنيد حتما قصد واگذاري اونو به قيمت مفت به مديران دولتي رو داريد
واقعا به عقلتون رجوع كنيد
خودروي 2 زاري رو كه قيمت تمام شده واقعيش و حتي اعلام نميكنند به قيمت روز و دلار روز 5 درص زير بازار دلال ها ميفروشند اونم با قيمت باز و محدوديت انتخاب بعد هم ميگن ضرر كرديم .... خخخخخخخ
.... خودتونيد
هیچ دولتی دست از سرخودروسازی بر نمیداره از بس براش پول مفت میاره و درامدزائی داره هرکجای دنیا بود در این فرغون سازی رو میبستن ولی اینجا چون همه چیز در انحصاره حلبی رو 50 میلیون به مردم میفروشن ! مردم هم از سرناچاری مجبور به خرید هستن ! شده مثل معروف آش کشک خاله بخوری پاته نخوری پاته !!
اقا دیگه از این واضح تر که این دوتا شرکت کلاهبردار هستن و با این وضع دارن اخلال در نظام اقتصادی ایجاد میکنن و معلوم نیست پول هایی که از مردم و بانک ها گرفتن چیکار کردن و در شرایطی که خودروسازی در انحصار این دوتا شرکت قرار داره و هشتاد درصد سهم فروش بازار را در دست دارن چرا به این نقطه رسیدن و با توجه به اینکه قیمت محصولاتشون سه برابر شده بازهم کمبود نقدینگی دارن!!!!
اقا دیگه از این واضح تر که این دوتا شرکت کلاهبردار هستن و با این وضع دارن اخلال در نظام اقتصادی ایجاد میکنن و معلوم نیست پول هایی که از مردم و بانک ها گرفتن چیکار کردن و در شرایطی که خودروسازی در انحصار این دوتا شرکت قرار داره و هشتاد درصد سهم فروش بازار را در دست دارن چرا به این نقطه رسیدن و با توجه به اینکه قیمت محصولاتشون سه برابر شده بازهم کمبود نقدینگی دارن
تا ملت احمق خریدار خودرو هستن دونست پراید به 70 ملیون هم میرسه اخه ملت بدبخت چشم و هم چشمی کورتون کرده دوسال نخریید خودرو ساز فاتح اش خونده اگه شرف دارید نخرید هیج تو ماشین نیست جز زرر
پس اجازه بدین خودروهای دست دوم با تعرفه صفر وارد بشه. اصلا ملت خودروساز نمیخوان.
بجهنم امیدوارم با خاک یکسان بشوند
فرغونی بنام پراید و روا و...را به اسم خودرو با قیمت نجومی میدن به مردم بیچاره و میلیاردها تومن درامد میکنن بعد میگن زیانده هستش شرکتشون ببین تو این شرکتا چقدر زدو بند هستش و هر کی کیسه ای پر میکنه و میره وای به حال مملکت چند سال بعد همین رییس روسا رو مثل بابک زنجانی و امثال کسان دیگه دادگاهی میکننش که چقدر از این شرکتا پول برده اند
فقط حکم اعدام برای مدیرعاملان 20 سال گذشته و 3 رده مدیریتی آنها .... کجائی خلخالی تا پوست اینا رو بکنی؟
هیتلر روحت شاد ... مسئله وصورت مسئله رو باهم پاک میکرد