۸۷۵۵۳۹
۱۶ نظر
۵۰۱۰
۱۶ نظر
۵۰۱۰
پ

مستاجران هم وام می‌گیرند

بانک مسکن و دولت به دنبال تصویب طرحی برای تامین مالی بازار اجاره و ایجاد تسهیلاتی برای مستاجران هستند.

خبرگزاری ایسنا: مسکن یکی از نیازهای اولیه هر شهروند برای ادامه زندگی است و در این میان افرادی که وسع‌شان به خرید منزل مسکونی می‌رسد، به سراغ خرید می‌روند و مابقی نیز به اجاره‌نشینی روی می‌آورند.

با این حال از حدود دو سال گذشته، با افزایش قیمت مسکن، وضعیت به گونه‌ای شده که نه تنها خرید منزل مسکونی برای بسیاری از افراد به آرزو تبدیل شده است، بلکه به تبع آن عده‌ای از شهروندان در تأمین اجاره بهای منازل خود نیز دچار مشکل شده‌اند و در تأمین هزینه اجاره‌نشینی نیز با مشکل روبرو هستند.

متوسط قیمت خرید و اجاره مسکن

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال جاری موید رشد به ترتیب معادل ۲۲.۶ و ۱۹.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

به این ترتیب با توجه به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر ۸۰ میلیون تومان است، با این مبلغ در تهران می‌توان با قیمت متوسط شهری حدود ۱۲ متر خانه خرید.

از سوی دیگر، اجاره بها نیز در این مدت به همین شکل افزایش پیدا کرده و مستأجرانی که سالانه قرارداد خود را تمدید می‌کردند یا خانه دیگری را برای اجاره انتخاب می‌کردند، در سررسید قرارداد خود با مشکل افزایش ناگهانی قیمت مسکن روبرو شدند.

از این رو، بانک مسکن به دنبال این است که در کنار پرداخت تسهیلات خرید مسکن، تسهیلاتی را برای تأمین اجاره‌بها نیز به مشتریان خود ارائه دهد؛ طرحی که هنوز از سوی این بانک و دولت به مرحله نهایی نرسیده و تصمیمات دقیق درباره آن گرفته نشده است.

دو طرح پیشنهادی بانک مسکن برای مستأجران

با این حال، طرح بانک مسکن برای بازار اجاره و حمایت از مستأجران در حالی در این بانک در دست بحث و بررسی است که مسئولان و مدیران این بانک از ارزیابی دو مسیر برای اجرای آن خبر می‌دهند.

گفته می‌شود راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران به عنوان یکی از روش‌های اجرای این طرح در بانک مسکن در حال بررسی است.

منابع صندوق حمایت از مستأجران بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس‌اندازهای مردمی تأمین خواهد شد و اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده‌گذاران این صندوق انجام خواهد شد.

روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس‌انداز کردن مبالغی در بانک مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

از بین این دو طرح به نظر می‌رسد که طرح نخست، قابلیت بیشتری برای اجرایی شدن داشته باشد، چراکه می‌تواند نیاز مستأجران را به مبلغ ودیعه با توجه به افزایش قیمت مسکن، تأمین کند.

از سوی دیگر، در طرح دوم باید مشخص شود که سپرده‌گذاری در بانک مسکن برای تأمین اجاره بها قرار است با چه سودی به سپرده‌گذاران انجام شود و به نظر می‌رسد که بر اساس آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده، این نرخ سود نتواند بیش از ۲۰ درصد باشد.

به این ترتیب، در صورتی که سود پرداخت شده به مشتریان بانک مسکن برای پرداخت اجاره‌بها، مانند سایر بانک‌ها باشد، این طرح بانک مسکن، عملاً تغییری با سپرده‌گذاری در بانک‌های دیگر نخواهد داشت و اگر نرخ سود آن بیش از سایر بانک‌ها باشد، می‌تواند بانک را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر بازاری را برای استفاده از سود این سپرده‌ها ایجاد کند.

با این حال باید دید که دولت و بانک مسکن در نهایت کدامیک از این دو طرح را به تصویب خواهند رساند؛ حتی ممکن است این طرح‌ها هر دو با تغییراتی همراه شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مستاجری خودش با وام جور میشه حالا وام تو وام میشه چه شیرتو شیریه این داستان

    • نازنین

      بجای این فکر و بکر چاره ای بیندیشید و قیمت رو بیارید پایین....یعنی مستاجر کم در آمد هم اجاره بده هم قسط وام و.....ماشالله تو وام دادن و پس گرفتنشم که دست و دلباز هستید...از سوپری سر کوچمون وام بگیریم سودش کمتره

    • بدون نام

      بانکهای ربا خوار هیچ سودی برای این مستاجران نداره به حول قوه الله کانکس نشینی و چادر نشینی هم که داره مد میشه ..مردوم روز به روز فقیرتر پولدارها غنی تر .ماشالله داری روحانی

    • بدون نام

      من یک زن تنها که مستمری ماهی یک میلیون پونصد میگیرم با پسری مهابادی نمیتونم زن بگیرد شما یک فکری به حال اجاره ّبکنید خدا

    • ام دی

      دولت عرضه نداره قیمت مسکن برگردونه میخواد مردم بدهکار بانکها بکند تا مستاجر بشوند

    • بدون نام

      در طول تاریخ ایران همیشه فقیر فقیر تر میشه وغنی غنی تر این رمز بقای عدالت است مستاجر به این صورت تاآخر زمان مستاجر می ماند

    • مش قاسم

      کی بود میگفت. قیمت مسکن صفر می شود یا کیهان تیتر میزد خانه نخرید ارزان می شود؟

    • بدون نام

      چرا اجاره در دولت اصلاحطلب بالا رفته ؟!؟!؟!؟؟!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      شماروخدا زود باشید من گرفتارشدم نمیتونم جای اجاره کنم منیکه درامدی ندارم چطور کرایه یک میلون دویستی بدم پاسال دوست پنجاه میدادم امسال اومد میگه یک ملیون اخ خدا خوشش میاد به دادمابرسید اخ ادم سیر خبر از شکم گشنه نداره الان من نوزده روز وقتت دارم اخ باید چکارکنم شی مارو خدا بخونید من درمنطقه دوازده تهران زندگی میکنم اخ مگر چند درصد اضافه شد کرایه به دادمون برسید تصمیم بگیرید معصولان شمارو خدا شماجان خانواده هاتون مااسیر میشیم

    • بدون نام

      وام نمیخوایم''' قیمت مسکن و اجاره خونه رو بیارین پایین همه حقوقمون همین الانشم سر برج جای وام میپره میره

    • بدون نام

      نمیدونیم چکار کنیم بدونه ودیعه و اضافه کردن چکار کنیم؟

    • بدون نام

      بازم زر مفت

    • یه شهروند

      این خبر ها برای منه مستاجر همچنان اخباری نخ نما و کم سو مینماید . هر وقت جدی تر شد ، من هم دلخوش میشم که تو این بلبشو کسی هم به فکر همچون مایی هست . که بعید میدونم . همین امسال ماشینمو فروختم گذاشتم روی رهن منزل . کسی جوابگو هست ؟؟؟

    • بدون نام

      بی وجدانها بیایین اصل را درست کنید عرضه ندارین با هم قیمتها را سروسامان بدهین میخان وام بدن مستاجر نمیتونه کرایه بدهد بیاد چطور قسط وام دهد به خودتان بیایین

    • pooria

      طرف خونه شون رو آب برد بهش 15میلیون وام دادن .به مستاجر ها نهایتا5میلیون میدن اونم هزارتا اماواگر و ضامن

    • بدون نام

      مستاجر قدرت مالی نداره که بخواد وام بگیره و یک قسط به اقساطش اضافه کنه چرا یک درد دیگه به دردهاشون اضافه میکنین بجای این کارها مبلغ رهن و اجاره رو بیارین پایین
      باعث شرمندگیه که شهروند ایرانی نمیتونه توی مملکت خودش یه خونه اجاره کنه
      صاحب خونه گفته باید 35 میلیون به پول پیش اضافه کنید در غیر این صورت تخلیه کن ، این مبلغ رو از کجا بیارم ؟؟؟
      مسئولین قضیه اجاره مسکن مردم رو به ستوه اورده فکری بکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج