۸۷۵۶۷۵
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

یادبود مشایخی با دیالوگ معروف فیلم «سوته‌دلان»

آیین نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی با اجرای اثر موسیقایی «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» برگزار شد. در این مراسم که جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر در آن حضور داشتند، مسعود کیمیایی از اخلاق و سلوک مشایخی گفت و تاکید کرد افتخار می‌کند سه فیلم با حضور این بازیگر ساخته است.

خبرآنلاین: آیین نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی، عصر امروز (دوشنبه ۲۷ خرداد) در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان به همت فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی و هنری صبا، بنیاد رودکی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه سینما و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار شد.

در آغاز این آیین، علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر در سخنانی گفت: «سال پیش خدمت استاد رسیدیم و درباره برگزاری مراسم نکوداشت ایشان صحبت کردیم. قرار بود این مراسم اردیبهشت امسال برگزار شود که جامعه هنری عزادار استاد شد و با تاخیری یک ماهه، امروز شاهد برگزاری این مراسم نکوداشت بدون حضور زنده‌یاد مشایخی هستیم. برای آماده‌سازی این مراسم، به خانواده استاد مشایخی زحمت زیادی دادیم، از جمله نادر مشایخی که برای امروز اثری موسیقایی را آماده اجرا کرد.»

‌پس از این سخنان افتتاحیه، موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم»، ساخته نادر مشایخی روی صحنه اجرا شد. این اثر بر پایه دیالوگ معروف حبیب‌آقا ظروفچی ( با بازی جمشید مشایخی) در فیلم سینمایی «سوته دلان» به کارگردانی علی حاتمی ساخته شده است که در هنگام مرگ مجید (شخصیت اصلی فیم با بازی بهروز وثوقی» گفته می‌شود.

در ادامه این مراسم، سیدمحمد بهشتی (عضو گروه سینمایی فرهنگستان هنر)، ایرج راد (عضو گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر) و مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران سخنرانی کردند.

یادبود مشایخی با دیالوگ معروف فیلم «سوته‌دلان»

مسعود کیمیایی در رثای زنده‌یاد جمشید مشایخی گفت: «زنده‌یاد مشایخی، لایحه‌های روحی با اخلاق‌های متفاوت داشت، لایحه‌هایی که شعر بود. او فرهنگ کهن و کهن‌مردی را می‌شناخت. در گفتن نظریات خودش راحت بود و این چیزی است که به آسانی پیدا نمی‌شود.»

کارگردان فیلم «قیصر» ادامه داد: «من در سه فیلم با او کار کردم. رابطه‌ام با او در فیلم «سرب» نزدیک‌تر شد و با سلایق و سلوکش آشنا شدم. در زمان تولید این فیلم با استاد مشایخی به محله‌های پایین‌شهر تهران می‌رفتیم و قدم می‌زدیم. هر دوی ما آن کوچه‌ها، محله‌ها و دیدارها را خوب می‌شناختیم. من زیاد نمی‌توانم در مورد دوستانی که جسم‌شان رفته است اما در میان ما حضور دارند، حرف بزنم و درباره جمشید مشایخی تنها می‌توانم بگویم که افتخار می‌کنم که در سه فیلم من بازی کرد.»

همچنین در این مراسم، از نقاشی پرتره جمشید مشایخی اثر حبیب درخشانی، کتاب یادنامه استاد جمشید مشایخی که به کوشش منیژه کنگرانی نوشته شده است، مستند استاد جمشید مشایخی و سردیس استاد مشایخی اثر احمد عرب‌بیگی که به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران ساخته شده است نیز رونمایی شد.

یادبود مشایخی با دیالوگ معروف فیلم «سوته‌دلان»

‌در پایان این مراسم، نمایشگاه گزیده پوستر فیلم‌هایی که زنده‌یاد مشایخی در آنها ایفای نقش کرده، به همراه تصاویر شخصی و یادبودها و تندیس‌هایی که وی در طول عمر بازیگری خود دریافت کرده است، به نمایش درآمد.

داریوش اسدزاده، احمد مسجدجامعی، منوچهر شاهسواری، ایرج راد، علی نصیریان، علیرضا تابش، مسعود کیمیایی، بهزاد فراهانی و ...از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حاضر بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رهایی

      اقا دهنمون رو سرویس کردین دیگه، مگه چه خبره انقدر شلوغش کردین، هی مشایخی، مشایخی، مگه کی بوده ؟ یه ادم مثل بقیه،تندیس میسازن، خیابون نام گذاری میکنن، سردیس میسازن، اه اه شورش رو در اوردین دیگه

    • سید مرتضی سید عبودی

      خدا رحمت کند استاد مشایخی را که من خود از دوستداران ایشان بودم و بازی ایشان در فیلم هزار دستان را هیچوقت فراموش نمیکنم که نشان از استادی و هنرمندی این بازیگر توانا بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج