جاباما
۸۷۵۷۴۹
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

روایت عصبانیت ظریف در مذاکره با هایکو ماس

به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات بین ظریف و ماس، وزیر خارجه ایران در دیدار با ماس از اینکه وزیر خارجه آلمان برای تکرار مکررات و وعده‌های تو خالی به ایران آمده، غافلگیر و البته عصبانی شده است.

انتخاب: به نقل از الجزیره نوشت: بر کسی پوشیده نیست که مذاکرات هسته‌ای معروف بین ایران و گروه ۵+۱ در واقع مذاکره بین ایران و ایالات متحده بود و پنج دولت دیگر تنها نقش ناظر این مذاکرات را بر عهده داشتند تا ضمانت‌هایی را به هر دو طرف بدهند. با این حال، ایرانی‌ها که اعتمادی به آمریکا نداشتند، از اتحادیه اروپا خواستند توافق نهایی را امضا کند و همچنین خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت مبنی بر امضای توافق هسته‌ای شدند.

در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم به خروج از برجام گرفت، دولت‌های اروپایی به ایران وعده دادند که تمام تعهدات خود در این باره را اجرا کرده و نظام‌های مالی راه می‌اندازند که به ایران در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند.

با اینکه بسیاری از اصولگرایان در ایران وعده‌های اروپایی‌ها را تنها دامی برای تهران می‌دانستند تا باعث شود به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و معتقد بودند که اروپایی‌ها نقش ضامن برای ایالات متحده را ایفا می‌کنند، اما دولت روحانی تصمیم گرفت این راه را ادامه دهد. در ادامه، به مدت یک سال ایرانی‌ها منتظر اجرای وعده‌های اروپایی شدند؛ اما این دولت‌ها هیچ کار مفیدی انجام ندادند. تا آنجا که آمریکایی‌ها بر فشار‌ها و تحریم‌های خود علیه ایران به نحو بی سابقه‌ای افزودند.

در واقع، اعتماد روحانی به اروپایی‌ها بی دلیل نبود؛ چرا که امیدوار بود بتواند با این سیاست مانع از اتحاد ایالات متحده و اروپا علیه ایران شود. اما پس از گذشت یک سال، ایران دریافت که اروپایی‌ها تمام تحریم‌های آمریکا را حتی شدیدتر از خود آمریکایی‌ها اجرایی می‌کنند؛ امری که به معنای نا امید شدن ایران از نپیوستن اروپایی‌ها به ایالات متحده در راستای فشار بر ایران بود.

ایران نبض آن‌ها را می‌گیرد

بر این اساس، ایران در ابتدای ماه می‌استراتژی خود را تغییر داده و برای آزمودن اروپایی‌ها و اینکه شریک هستند یا رقیب، اعلام کرد که به بخشی از تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کند و مهلت ۶۰ روزه‌ای را برای آن‌ها تعیین کرد تا در صورت عمل نکردن دیگر شرکا به توافق هسته ای، از دیگر تعهدات خود نیز کناره گیری کند.

تنش در منطقه طی ماه گذشته منجر به بروز نوعی ترس در اتحادیه اروپا در خصوص ذخایر انرژی خاورمیانه و قرار گرفتن آن در معرض خطری بزرگ شد؛ افزون بر اینکه اروپایی‌ها نگران آن بودند که وقوع جنگی تازه در منطقه باعث سرازیر شدن سیل مهاجران به سمت غرب شود.

روایت عصبانیت ظریف در مذاکره با هایکو ماس

در نتیجه، آلمان فورا اعلام کرد که وزیر خارجه اش به تهران می‌رود تا در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه اقدامی کند. صحبت‌های هایکو ماس در بغداد، مبنی بر اینکه مشکل در مذاکرات نیست، بلکه در تضمین اجرای نتایج مذاکرات است، تصویر مثبتی ایجاد کرد مبتنی بر اینکه آلمان متوجه موضع ایران می‌شود. اما پس از سفر او به ابوظبی و اعلام اینکه وی پیام جامعه بین الملل در مورد نگرانی‌های آن در خصوص برنامه‌های موشکی ایران و نفوذ آن در منطقه را به طرف ایرانی می‌رساند، تصویر قبل را تغییر داد و به واکنش ایران در برابر اهداف ماس از سفر به این کشور منجر شد.

قطعا آلمان از میزان حساسیت این صحبت‌ها برای ایرانی‌ها مطلع است و اگر واقعا قصد میانجی گری دارد، باید به نحوی رفتار کند که باعث اعتراض ایرانی‌ها نشود؛ مگر اینکه قصد آزمودن ایران و بررسی میزان تاثیر فشار‌ها بر آن را داشته باشد.

اما دولت ایران امیدوار ماند که ماس حامل پیام مهمی باشد که بتواند مشکلات و اختلافات را حل کند. به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات بین ظریف و ماس، وزیر خارجه ایران در دیدار با ماس از اینکه وزیر خارجه آلمان برای تکرار مکررات و وعده‌های تو خالی به ایران آمده، غافلگیر و البته عصبانی شده است.

وزیر خارجه آلمان از راه اندازی اینستکس برای مبادلات مالی بین ایران و اروپا طی هفته آینده و به صورت آزمایشی صحبت کرد؛ در حالی که ایران اساسا با اینستکس مخالف است؛ چرا که آن را مطابق با طرح سازمان ملل مبنی بر اجرای اصل نفت در مقابل غذا می‌داند که در مورد عراقِ صدام حسین اجرا شد.

ظریف از ماس خواست که اروپا به تمام تعهدات اقتصادی اش در قبال توافق هسته‌ای عمل کند، اما وزیر خارجه المان در پاسخ گفت: اروپا تلاش خود را می‌کند، اما قدرت آن محدود است؛ جوابی مشابه همان که روحانی ۱۴ سال پیش از جک استراو شنید.

عصبانیت در برابر میهمان آلمانی

به گزارش منابع آگاه، ظریف به شدت از صحبت‌های ماس خشمگین شده و تصریح کرده است که از این موضع گیری اروپایی‌ها قانع نشده است و طبق آنچه در کنفرانس مطبوعاتی متشنج او با وزیر آلمانی آمده، ظریف با درخواست اروپایی‌ها در مورد عقب نشینی ایران از تعلیق اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای مخالفت کرده است.

وزیر خارجه آلمان با پاسخ مشابهی از سوی روحانی نیز مواجه شد و ایران را با پیامی ترک کرد، که براساس آن، اگر اروپا بخواهد به رفتار‌های فعلی اش ادامه داده و در کنار ایالات متحده بماند، روی دیگری از ظریف و روحانی را خواهد دید.

مترجم:مریم نصرالهی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نشون بدید مردم هم خسته شدن از این دورویی اروپاییها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب روسیه و چین که یار گرمابه و گلستان ایران بودند چرا کمکی نمیکنند..اصلا چرا ایران به روسیه و چین در مورد عدم کمک به ایران هیچ اعتراضی نداره.

    • سید

      وای چقد عصبانیییییییییی
      بپا سکته نکنی

    • سید

      وای چقد عصبانیییییییییی
      بپا سکته نکنی

      پاسخ ها

      • محمد

        سید ریلکس باش

    • بدون نام

      اون روزی که مرتب بهت هشدار دادیم نیشتو ببند گوش نکردی حالا هی قمپز در کن

    • بدون نام

      چذهمون ۶سال پیش نمیزاشتین منتقدین حرف بزنه نورسانها پس میدونستین تیجش این میش برجام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینقدر موش دواندن این اصول گراها که آخر نتیجش این شد

    • بدون نام

      آفرین هم به ظریف هم به روحانی

    • بدون نام

      اگربااروپاتعامل شد!هنوز روسیه-چین تحت فشارآمریکانبودن!چرخش درآن زمان درست نبود و احتمال بحق جانبه بودن اروپاییهازیاد بود ولی الان اروپابهانه ندارد وآمریکاهم همچنین ومحکومه

    • بدون نام

      بازهم بااروپاتعامل داشته باشیم والبته بسمت شرق هم میرویم وایران باتمام جهان باید رابطه داشته باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج