جاباما
۸۷۵۷۹۹
۶۸ نظر
۵۰۱۰
۶۸ نظر
۵۰۱۰
پ

حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، رقم یارانه را افزایش می‌دهد؟!

به نظر می‌رسد دولت دوباره بر سر یک دوراهی در زمینه سیاست ارزی قرار گرفته است؛ «حذف تدریجی» یا «حذف کامل» دلار ۴۲۰۰ تومانی.

برترین‌ها: به نظر می‌رسد دولت دوباره بر سر یک دوراهی در زمینه سیاست ارزی قرار گرفته است؛ «حذف تدریجی» یا «حذف کامل» دلار ۴۲۰۰ تومانی.

در سناریوی اول، دلار ۴۲۰۰تومانی حفظ می‌شود؛ اما روند تخصیص آن به کالاها محدود می‌شود.

حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، رقم یارانه را افزایش می‌دهد؟!

استدلال مخالفان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی :

۱- کشور در شرایط غیرعادی است و هرگونه سپردن نرخ‌ها به بازار غیرعقلایی است.

۲- با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و‌ فشار تورمی مخصوصا بر طبقه پایین جامعه شدیدتر خواهد شد.

۳- با حذف این دلار، میانگین نرخ ارز بالا خواهد رفت و تورم و تولید صدمه خواهند دید.

در سناریوی دوم، حذف کامل دلار ۴۲۰۰تومانی مطرح شده که مورد تایید صاحب‌نظران اقتصادی نیز هست.

استدلال موافقان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی :

۱- وجود این نرخ غیر‌واقعی زمینه‌ساز فساد و رانت گسترده در تخصیص و توزیع شده است.

۲- اصل عدد نرخ ۴۲۰۰ تومانی هیچ تکیه‌گاه کارشناسی ندارد و براساس بحث‌های یک جلسه دولتی و بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی تعیین شده و صوری است. نرخ ارز در هر نقطه زمانی بر اثر برآیند متغیرهای مهم اقتصادی تعیین می‌شود و تعیین عددی صوری بدون لحاظ متغیرهای اقتصادی، به معنای تقابل با واقعیات بازار است.

۳- تجربه یک سال و دو ماه گذشته نشان می‌دهد که به جز ماه‌های اولیه، این نرخ تاثیری بر تورم کالاهای اساسی نداشته و در بسیاری موارد (گوشت و مانند آن) قیمت کالاها حتی بالاتر از قیمت بر اساس دلار نرخ بازار رسیده است.

۴- منابع تلف شده ناشی از تفاوت این نرخ و نرخ بازار آزاد مبالغ هنگفتی است که می‌تواند صرف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و اجرای سیاست‌های مالی دولت شود، حال آنکه با این نرخ، همه این منابع به سوداگران و واسطه‌ها تعلق می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، دولت با تغییر سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بخشی از رفاه را از رانت خواران و صاحبان نفوذ بگیرد و به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بدهد.

۵- اختصاص حدود نیمی از منابع ارزی سالانه کشور با این نرخ، چوب حراج زدن به ارزشمندترین دارایی کشور است و دست بانک مرکزی را برای تنظیم بازار ارز به‌شدت می‌بندد.

۶- تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، زمینه را بر تخصیص ارز به کالاهای مورد نیاز برای صنعت و تولید تنگ کرده‌ است.

اما در این میان نقش دلار نیمایی را نباید در منازعات پیش‌رو فراموش کنیم، دلار نیمایی چیست؟ ساده‌ترین تعریفش می شود همین: «دلار نیمایی وقتی متولد شد که دولت مقرر کرده بود، صادرکنندگان با قیمت ۴۲۰۰ تومان دلارهایشان را به وارد کنندگان بفروشند. نیما در حقیقت نام سامانه ای است که این معاملات در بستر آن انجام می‌شد. ارز حاصل از فروش پتروشیمی ها در تعیین قیمت این نوع ارز اثر بسزایی دارد. در حال حاضر قیمت دلار نیمایی جایی بین دلار آزاد و دلار دولتی شناور است»

با وجود اینکه ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در بودجه سال‌جاری پیش بینی شده بود، اما مخالفت برخی نمایندگان مجلس باعث شد تا راه‌های جایگزینی مانند کوپن و یارانه نقدی نیز مطرح شود. با وجود این در نهایت این رقم در بودجه به تصویب نهایی مجلس رسید.

از زمانی که بحث بازگشت کوپن یا یارانه نقدی مطرح شد، بسیاری از کارشناسان مابه التفاوت ارز 4200 تومانی با نیمایی را محاسبه کردند، محاسبه‌ای که به عددی معادل 68.6 هزار میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب با ملاک قرار دادن این رقم سالانه سهم هر ایرانی به بیش از ۸۳۶هزار تومان می‌رسد.

با توجه به اینکه در قانون بودجه امسال دولت مکلف است 14 میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت را صرف حمایت از معیشت مردم کند. این ارز که تاکنون با نرخ 4200 تومان پرداخت شده است اگر حد فاصل آن با قیمت نرخ نیما که در حال حاضر تا 9 هزار تومان است و بیشتر هم می‌شود، مورد محاسبه قرار بگیرد اختلاف 4 هزار و 900 تومانی ایجاد می‌کند که به دولت برخواهد گشت.

اما خب نظر کارشناسی به این ماجرا چیست؟ این یک نظر شاید همه‌ی نگاه‌های کارشناسی را نمایندگی می‌کند، علینقی مشایخی(استاد دانشگاه شریف) امروز در روزنامه ایران نوشت:

بیش از یکسال از تخصیص ارز 4200 تومانی برای تعدادی از کالاهای اساسی می‌گذرد و دولت دراین مدت تجارب زیادی به دست آورده است. با وجودی که هدف دولت جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم بود ولی به‌دلیل سوءاستفاده‌ها و تقلبی که در واردات و توزیع این بخش از کالاها صورت گرفت، قیمت کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی نیز همانند سایر کالاهای غیرمشمول با افزایش همراه شد.

برای مثال درحالی که گوشت وارداتی مشمول دریافت ارز ترجیحی بود ولی این کالا با قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه هدفگذاری شده بود به دست مصرف‌کننده رسید. این درحالی است که دراین مدت برخی از دلالان و واسطه‌ها به سودها و ثروت‌های هنگفتی دست یافتند.

برهمین اساس هم‌اکنون بهترین زمان برای حذف کامل ارز 4200 تومانی از اقتصاد است. حال برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم دولت می‌تواند 50 درصد از مابه التفاوت ارز دولتی و نیمایی را به‌صورت یارانه نقدی به مردم بپردازد و 50 درصد مابقی را صرف توسعه طرح‌های اقتصادی مهم کند. علاوه بر کالاهای اساسی دولت باید درخصوص حامل‌های انرژی و بخصوص سوخت نیز همین سیاست را دنبال کند و با منطقی کردن قیمت‌ها مابه‌التفاوت آن را به مردم بپردازد.

اما در این میان سوال اساسی آن است که با حذف سیاست ارز 4200 تومانی، تکلیف 14 میلیارد دلار ارز دولتی پیش بینی شده در بودجه 98 برای واردات کالاهای اساسی چه می شود؟

یکی از پیشنهادات پیش رو آن است که با حذف ارز 4200 تومانی، بودجه 14 میلیارد دلاری واردات کالاهای اساسی به شکل یارانه الکترونیکی به یارانه بگیران داده شود؛ این یعنی در صورت حذف ارز 4200 تومانی، کالاهای اساسی یا با قیمت ارز نیمایی وارد کشور می‌شود یا ارز آزاد؛ به عبارت دیگر با احتساب قیمت 10 هزار و 700 تومان برای هر دلار نیمایی، اختلاف بین این قیمت و نرخ دولتی، 6500 تومان می‌شود که با در نظر گرفتن تخصیص آن در قالب یارانه به 7 دهک کشور،(یعنی تعداد یارانه بگیران را 57.4 میلیون نفر در نظر بگیریم) به هر یارانه بگیر در کشور ماهانه 135 هزار و 850 تومان خواهد رسید و این رقم به یارانه فعلی 45 هزار و 500 تومانی اضافه خواهد شد و در نتیجه، هر یارانه بگیر 181 هزار و 500 تومان یارانه خواهد گرفت.

البته اگر مبنای واردات کالاهای اساسی پس از حذف ارز دولتی را مبتنی بر نرخ ارز آزاد در نظر بگیریم، اختلاف قیمت میان نرخ واردات این کالاها و ارز دولتی فعلی، 9 هزار تومان خواهد بود که در این صورت، به هریک از یارانه بگیران (تعداد یارانه بگیران را 57.4 میلیون نفر در نظر بگیریم) 188 هزار و 100 تومان اختصاص داده خواهد شد و جمع یارانه نقدی ماهانه برای هر یارانه‌بگیر 233 هزار و 600 تومان خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دلار 4200 تو جيب شركتهاي دارويي مواد غذايي و صنايع و دلالها رفت

      هيچكدوم از اينها محصولاتشون با دلار 4200 نفروختند

      پاسخ ها

      • یوناس حقی

        از همین حالا زمزمه افزایش قیمت میدی، درحالی‌که کلیه اقلام مصرفی مردم با دلار بالای 15 تومن بدستشون رسید!! این وسط کیا خوردن و بردن حساب نداره!!!
        شما فکر 14 میلیارد دیده شده در بودجه هستی، خیالت تخت هیچ کدوم از درآمدهای ارزی محقق نمیشه، مگه شرایط و وضعیت صادرات رو نمیبینی!! چند بشکه صادرات داریم! چظور پول میگیریم!!!

    • بدون نام

      معلومه که به جیب از ما بهتران میره

    • محمدجواد

      ارز ۴۲۰۰ تومانی رو بدید از ما بهترون والا مردم نوکرشونن غلامشونن
      مردم بردشونن . مردم میخوان چکار یه وعده غذا بخورن نون خشک بخورن کی به کیه والا

    • بدون نام

      میخوان عمدی مردم حرص بخورن به ماچه ذخیره ارزی اگر دست مردم بود حفظ میکردن نظارت رو هیچی نیست

    • ساناز

      چرا چرت میگین رانت برای خود مسئولان و خانواده هاشون است نه ما مردم عادی که به نون شب مون هم محتاج شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

    • بدون نام

      از ما بهتران

    • محمد

      ازجیب مردم رفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیزی به ملت بدبخت نمرسد

    • بدون نام

      لطفا یارانه رو بر اساس نرخ دلار ازاد بریزید.چون یارانه الان ۳ دلار بیشتر نسیت‌
      .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر خواب ببینید

      • S. E

        همین یارانه رو دادن اینجوری همه چیز بالا رفت تا قبل یارانه دولت موظف بود یارانه کالای اساسی رو بده. اگه الان بخوان یارانه رو اضافه کنن شک نکن همه چیز پنج برابر الان میشه

    • بدون نام

      ثروت این مملکت هیچ چیزش تو جیب این مردم نرفته همش تو جیش از ما بهترون و اقازادها رفته حالا تو میگی ارز. تو ارز رو فاکتور بگیر اگه چیزه دیگه پیدا کردی که تو جیبه مردم رفته باشه اطلاع بده

      پاسخ ها

      • شانجانی

        لطفا یارانه تمامی افراد اعم از غنی و فقیر را قطع کرده .و قیمت تمامی اجناس وخدمات و زحمات را به قیمت سابق برگردانید.

    • بدون نام

      معلوم بود از اولش ارز 4200 رو نزدیکان رانتی اختلاسی ها میگیرن مثل خونه زمان قالیباف مثل خودرو ثبت نامی خودی ها اطرافشون زیاده

      پاسخ ها

      • اهوازبازنشسته

        من حقوقم زمانی که یارانه دادن سیصدهزار وچهل تومان بود الان حقوقمپانصدهزار وسی تومان است ان موقع همه چیز می خریدم پسرم' بازنش هم خودم خرجش رامی دادم خداراشاهدمی گیرم پس اندازهم میکرد م الان پول داروها یم هم نیستند الاه کریم

      • بدون نام

        قالیباف چی بود این وسط گفتی؟ با وجود همه تهمت ها و شایعات علیه قالیباف یه تنه شرف داره به کل اصلاح طلبای بی خاصیت دولت و مجلس فعلی... اونقدر شهر تهران رو آباد کرد که شهردارهای بعدی بیکار باشن...پلیس 110 رو راه انداخت و تو نیروانتظامی کارهای خیلی بزرگ انجام داد

    • بدون نام

      دولت دلال باندبازوطن فروش نوبر

    • محمد

      نیازی نیست فکر کنید در جیب کی رفت همه می دونند در جیب کدوم از ما بهترون هااا رفته

    • بدون نام

      مردممممممممممممممممممممممممممم

    • .

      رفت تو جیب دزد عجب مملکتی

    • بدون نام

      در جیب اقازاده ها رفت

    • بدون نام

      نه خیربه جیب ژنهای خوب رفت وگرنه به جیب مردم عادی نرفته

    • بدون نام

      سوال داره؟

    • بدون نام

      هدف از ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به خاطر پر کردن جیب خود اقایون بود نه رفاه مردم چون چیزی گیر مردم نیامد

    • محمد

      اینها همه نقشه های از قبل تایین شده است.

    • فضولباشی

      تقسیم ثروت بین دوستان واقعیت ارز۴۲۰۰وبی عرزگی دولت دراداره کشور لبنیات ظرف یکسال قیمتش دوبرابرشده به ارزهم ارتباطی ندارد تقصیرکیست ؟,امریکا

    • بدون نام

      تنها راهش اینه که تک نرخی بشه اونهم به قیمت ۴۰۰۰تومان،خاک تواون سرتون بااون مدرکهاتون ،مدرک پولی گرفتین بیسوادها،شما برای گوسفند چرونی هم خوب نیستید .البته ما مردم مقسریم که مملکتو گذاشتیم تودست یه مشت آدم احمقی مثل روحانی و اعضای دولتش مخصوصا روباه شول گرمسیری آقای بدبخت

    • metti

      از ما بهتران چیه، باید بگی زالو صفت ها و انگل زاده هاشون!

    • رضا

      دلار 4200واسه اقازده ها هستش اگه حذف بشه اینا به زحمت می افتن
      همین حالاشم مردم بزور دارن زندگی میکنن به داد این ملت برسین

    • azizi

      همه چیز گران شد بالا رفت این یارانه لا مصب فقط سره جاش مونده به نظرم نفری باید بشه پانصد هزار کمه من قبول ندارم کیلو گوشت دیروز از سوپری پرسیدم میگه هشتاد هشت هزار البته هست ارزونتر گوشت وارداتی اما خیلیا میگن گوشت خره اوردن تو بازار کردن ما که نمیخوریم

    • محمد

      یه بار احمدی نژاد این کارو کرد برا هفت پشتمون بس بود. خواهشا بی خیال آزاد سازی قیمتا شید. بزارین حداقل این یه لقمه نون خشک از گلوی مردم پایین بره.خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      خلاصه کلام تورم شدیدتر در راه است

    • مسلم دوسری

      من یه پیشنهاد دارم به مسئولین حال حاضر کشور؛چرا نمیرید ومسئولیت رو بدید به کسی که بلده اونوقت دیگه شماها لازم نیست بخودتون زحمت فکر کردن ونظریه دادن رو بدید ...ملت بابا اینا اینکاره نیستند یه عده ای از اینها افسار از دستشون رفته ودیگه نمیتونن جمعش کنن وبعضیا از اونا دارند به عمد ظلم میکنن

    • یوسف

      ببخشید این صاحبنظران اقتصادی موقع اجرای یارانه ها قول شکوفائی اقتصاد را داده بودند وقرار بود با حذف یارانه ها مملکت گل وبلبل شود ،ظاهرا اینها صاحب مرضان اقتصادیند

    • بدون نام

      گند زدین به مملکت اینم یه گند دیگه

    • علیرضا

      دوباره گرونی از پارسال تا حالا کالاهی بیهوده سه برابر شده بازم دوباره میخواهید گرون کنید بریم اروپا زندگی کنییم که بهتر اقلا زور بالاسرمون نیست

    • بدون نام

      یعنی این ترامپ پدر سوخته مارو ۱۰۰درصد تحریم کنه اقایون دولتی اقای ریس جمهور و وزیرانشون ۱۰۰درصد مارو تحریم میکنن ..مگه یکسال که تحریم نبود چیکار کردن دلار ۱۶هزار تومن بود ..فقط قشر پایین جامعه ضربه میبینه فقرا فقیرتر پولدارها پولدارتر ...۵۰میلیون زیر خط فقر یه فاجعه ..الان که این یارانه اگه ثبت بشه بازهم گرانی تورم شروع میشه بدتر از وضع فعلی ..به قول اقای دانشمند برید یه ۱۰تا کارشناس از ژاپن بیارید لاقل اقتصاد رو درست کنن

    • بدون نام

      عمرا دولت ماهی 230تومن به هر نفر یارانه بده . صد سال سیاه این کار رو نمیکنن

    • بدون نام

      230 تمن میدن ولی 2300 همه چی گردن‌ میشه... دولت کاری بسود ملت و به ضرر خودش انجام نمیده... . هر چند دست دزدها و آقا زاده ها کوتاه میشه... .

    • مجیدآبی

      فوقش یارانه میکنن شصت تومن اگه قراربودبه مردم بها بدن تاحالاهزاربارکرده بودن

    • ساناز

      اگربگذارندکه خوبه ماکه ازارز4200تومانی بهره مندنیستیم لااقل سهم یارانه اش گیرمون بیاد

    • بدون نام

      حرف تا عمل خیلی هستش.....زودتر اقدام کنید

    • ساعی

      چرابامردم روراست نیستیدمردم همه میفهمنداوضاع
      اقتصادی خیلی به هم ریخته است بودجه دولت ضعیف شده توان پرداخت یارانه ای که دوازده سال همون چهل تومن رو نمیتونه بده والسلام خلاص
      هرکی هم ناراضی باشه گوه میخوره حکومتی که بخواد مقاومت اونم هسته اصلی ومرکزی بشه همینه هرکی دوست داشت بسم الله اگه نه خوش اومد

    • کارگر بازنشسته

      کسی به فکر امثال ما که از یارانه جا موندیم که نیست. سهام عدالت هم که به ما ندادن.

    • بدون نام

      امسال ما که یارانه نمیگیریم چه خاکی بر سرمون کنیم با این تورم وحشتناک

    • بدون نام

      تا روزی که یارانه برابربا گرانی اجناس.واقتصاد زندگی طبقه قشر پائین جامعه تنظیم شود همگی جان خود به شماها تصلیم می کنند...این پیروزی هم مبارک شما باشد

    • بدون نام

      تکلیف دلار ازاد چه میشود وبکجا خواهد رسید والاهه این نشد کار اقتصادی اگر بلد نبستید از همه کارشناسان ایران وجهان دعوت کنید ویک راه حلی بشما بدهند شایت دارویی برای اقتصاد مریض ما شد

    • بدون نام

      این رقم پرداختی رو کاغذ زیباست ....در عمل همه کالاهای اساسی سه برابر میشود.عملا نفری 200هزار تومان دریافت میکنیم و 600هزار تومان هزینه باید کنیم تجربه ثابت کرده یارانه دولتی جز بدبختی هیچی نداره

    • سلام

      خداياشکرسپاس ممنم ازاطرافيانی قدرشاسم هستم اول اخرخداست تاموظب ماهستن خداست?

    • سلام

      يک خواهش دارم ازخانوادهای جوانانی هنوزصاحب بچه ای نشودنددوچيزی بداني خوب تابدبدانی دترشودکاری نمی شودگردپس بيارفتارگردارتان موظب باشي جلوی بچه ای می گوي هيچ نمی دان نه می دان خوب می دان پس کاری نکنی دوردشان چشمان قشنگترنرودپس مواظب بچه ای که نگهداری می شودباشي باشه ممنم

    • بدون نام

      با حذف ارز 4200تومانی کمتر مریضی خواهند توانست خود را مداوا کند!و سفره خیلی از ایرانی ها کاملأ خالی خواهند شد!سگ به سگ رحم نخواهد کرد!

    • بدون نام

      حذف ارز 42000ریالی،زندگی جهنمی ایرانی ها را جهنمی تر خواهد کرد!

    • مرکز توزیع یارانه اقشار آسیب پذیر - متیا

      با حذف ارز 4200 تومانی یارانه اقشار آسیب پذیر برای هر نفر مبلغ 2 میلیون تومان در ماه خواهد بود . یعنی یک خانواده 4 نفری مبلغ 8 میلیون تومان یارانه خواهد گرفت .

    • بدون نام

      ایشالا همه اعضای این دولت مث اصحاب کهف بشن،

    • مجیدنوروزیان

      فقط دورغ میگنندچرافقط اشک مردم بیگناه درمیارید

    • بدون نام

      عوام فریبی شروع شد

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه که هیچ وقت به فکر مردم نیستید
      فقط به فکر جیب خودتونید...
      انشالله هرچی دارید خرج دوا ودکتر خودتونو خونوادتون کتید

    • بدون نام

      یه روز چوبشو از همین مردم خواهید خورد

    • علی

      کالا و اجناس قیمتاش صد برابر شده و کمر مردم زیر فشار اقتصادی داره میشکنه باز این دولت از این مردم بیچاره دست برنمیداره حالا میخواد با کلک افزایش یارانه در قبال حذف دلار دولتی این مردم بیشتر از این بدبخت کنه باید مردم تو خیابونا از گشنگی بمیرن تا این رئیس جمهور محترم دست از سر مردم بیچاره برداره اقا ما مردم نخوایم یارانه افزایش پیدا کنه کی رو باید ببینیم دیگه بسه اقای رئیس جمهور

    • محمدی

      ارز ۴۲۰۰ تومانی را فورا" حذف و همان مقدار ارز را به جای فروش ۴۲۰۰ تومان به قیمت روز بفروشید و آنرا به کلیه کسانی که زیر خط فقرند ، یارانه دهید ، یعنی به هر خانوار زیر خط فقر ، تفاوت درآمد ماهیانه اش را با رقم خط فقر را محاسبه و پرداخت کنید و یا کل ریالی را که با فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی را که به قیمت آزاد و روز فروخته می شود نصف کرده و نصف آنرا بین اقشار کم درآمد تقسیم و نصف دیگر را به بانک مرکزی داده تا از بدهی دولت کم و در آنجا سوزانده و معدوم گردد و با کاهش حجم ریال ، قیمتها هم به تدریج کاهش یابد .

    • بدون نام

      از دلار جهانگیری چه خبر

    • بدون نام

      تا آنجاییکه با این سن کهن بیاد میارم وظیفه اصلی هر دولتی کنترول تورم بوده ولی امروزه هر کی هر چی دلش میخواد قیمت میذاره که خیلی قدیما به این میگفتند حسینقلی خانی

    • رضا

      دولت عمرا از این پول هنگفت که به اطرافیانش میده بگذره خیلی از این پولها خرچ تبلیغات برای نمایندگان میشه

    • بدون نام

      همانطور که با یارانه455000ریالی مردم ایران را بدبخت کردند،با حذف ارز4200تومانی مردم ایران را بدبختر خواهند کرد!

    • بدون نام

      از ارز 4200 هیچی به فقرا و نیازمندا نمیرسه پس هرچه زودتر قطع بشه بهتره قطعش کنن بودجه اش رو بدن برای ساخت مدرسه و بیمارستان یا به تولید کننده های کالای ایرانی بدن تا حداقل قیمت کالای ایرانی پایین بیاد بتونیم بخریم

    • بدون نام

      کدوم یارانه؟ اون دولت احمدی نژاد بود که به همه یارانه میداد؛ دولت حسن روحانی که همه یارانه ها رو قطع کرد جز کمیته امدادیها فکر نکنم کسی الان یارانه بگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج