۸۷۶۰۲۰
۱۳ نظر
۵۰۱۰
۱۳ نظر
۵۰۱۰
پ

دلایل عقب‌نشینی بن‌سلمان از مواضع ضدِ ایرانی

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با بهبود لحن خصمانه آمریکا ضد ایران، اعلام کرده که به‌دنبال صلح با ایران است.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه المیادین، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اعلام کرد که دستش را برای صلح با ایران دراز کرده و از تهدید به جنگ برگشته است. اما او در تهدید قبلی خود مانند عقب‌نشینی فعلی‌اش، گوش به آمریکا داشت که در حال حاضر اعلام کرده است که از تهدید به جنگ بازگشته و درخواست مذاکره می‌کند.

محمد بن سلمان در مصاحبه با یک روزنامه عربستانی ادعا کرد که دست صلح را به‌سوی ایران دراز کرده است و برای جلوگیری از آشوب یا جنگ هرکاری انجام می‌دهد. شاید این ادعای او درباره صلح با ایران در روزنامه عربستانی فقط برای افکار عمومی کشور باشد که این اقدام مقداری کمتر از اقدام دونالد ترامپ در رابطه با افکار عمومی و درخواست مذاکرات بدون پیش‌شرط و بدون مطالباتی که مایک پامپئو در زمان تهدید به جنگ اعلام کرده بود، است. تنها خواسته ترامپ از ایران این است که به تعهد خود مبنی بر عدم تولید بمب‌های هسته‌ای پایبند بماند، در این میان بن‌سلمان خواستار محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه شده است.

دلایل عقب‌نشینی بن‌سلمان از مواضع ضدِ ایرانی

در دوره بازگشت آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید به جنگ، به‌نظر می‌رسد که بن‌سلمان بر رؤیاهای خود در شرط‌بندی جنگ آمریکا با ایران، همانند جنگ عراق و بازگشت آن به قرون وسطی طبق گفته کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا، غلبه کرده است. در این زمان بن‌سلمان وعده داده بود که همانند پیروزان وارد زمین‌های ایران خواهد شد؛ او احتمالاً این توهمات را داخل کشور خود ترویج می‌کند. آنچه او دشمنی وجودی ضد ایران می‌نامد، از فتنه‌گرایی نژادپرستانه و فرقه‌ای قومیتی نشئت می‌گیرد که هدف آن توجیه پرداخت‌های بی‌سابقه و میلیاردی‌اش به ترامپ است.

توهم برتری آمریکا بر ایران در جنگ حتمی از نظر بن‌سلمان که وی در عربستان شایع کرده و در رسانه‌های این کشور نیز منعکس شده، مانند بلندپروازی‌های رمبو در فیلم‌های آمریکایی است. اما ترامپ با وجود اتهام به ایران در رابطه با مسئولیت اتفاق الفجیره و کشتی‌های نفت‌کش دریای عمان، با اعلام این‌که جنگ با ایران را نمی‌خواهد، این توهمات بن‌سلمان را به هم می‌ریزد. در این زمینه پامپئو نیز کنار ترامپ اعلام می‌کند که آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهد. قابل توجه است که جان بولتون نومحافظه‌کار افراطی آمریکا در این بیانیه‌ها که دلالت بر بازگشت آمریکا از جنگ با ایران و آسیب به عربستان بزرگترین حامی خود دارد، حضور ندارد.

بن‌سلمان که پیش از این صدای آمریکا در تهدید ایران به جنگ بود، اکنون صدای آن در دراز کردن دست صلح شده است. اما ترامپ با این کار از لبه پرتگاه عقب‌نشینی می‌کند درحالی که بن‌سلمان به عمق پرتگاه برمی‌گردد. وی امیدوار بود که در تجاوزات ضدیمن با شکست ارتش و کمیته‌های مردمی، شکست ایران را نیز به این شکست ضمیمه کند و یا اینکه حداقل ترامپ او را در تهران و یمن نجات دهد. با تغییر معادلات سیاسی و میدانی، احتمال دارد که بن‌سلمان برای حفظ آبروی خود بخواهد بدون عقب‌نشینی از یمن به‌دنبال مذاکره با ارتش یمن و کمیته مردمی باشد.

در رابطه با تهدید امنیتی در آبهای خلیج فارس ترامپ امیدوار است که با ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی از نفتکش‌ها و امنیت خلیج فارس حمایت کند، در این راستا بن‌سلمان نیز امیدوار است که ترامپ از او در آبهای خلیج فارس حمایت کند. اما تلاش برای بین‌المللی کردن خلیج فارس به‌نظر می‌رسد که یک شرط‌بندی بر وجه دیگری از پیمان ناتوی عربی و پیمان ورشوی جدید و سایر پیمان‌هایی است که فقط روی کاغذ باقی مانده‌اند. در سایه معادلات بین‌المللی که در شانگهای و اعلامیه کمیسیون اروپا مشخص شد، حمایت از امنیت خلیج فارس توسط ایران و روسیه و چین و سایر کشورهای دوست ایران انجام می‌گیرد و جز این نیست.

محمد بن سلمان که در ائتلاف با رژیم صهیونیستی غرق شده است تلاش می‌کند که آمریکا را به جنگ با ایران تحریک کند. اما ترامپ از جنگ با ایران برگشته و عربستان را در چنگال صهیونیست ها و پروژه های جعلی رها کرده است.مایک ایوینیز بنیانگذار مرکز میراث رژیم صهیونیستی در گفتگوی خود با روزنامه جروزالم پست در نیویورک اعلام کرد که محمدبن سلمان و محمد بن زاید اعرابی هستند که بیشتر از برخی یهودیان به رژیم صهیونیستی تعلق دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عددی نیستی تو یمن موندی داداش

    • بیکار

      این عربها باید یک زهره چشم از آنها گرفت تا حد خودشان را درمقابل ایران بدانند امارت اندازه یک شهر بزرگ ما هم نیست چه رجز خوانیها می کند باید گوش مالی داده شود به همین زودیها خبر های در راه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بجای عربها از واژه سعودیها و اماراتی ها استفاده کن تا جمع نبسته باشی

    • سعید

      بازم اخبار فیک و دروغ؟!؟!؟

    • رضاکاظمی

      همان طوریکه مقام اوزمای ولایت فرمودند هم چنان در موزه قدرت ازمنافه خود ما پس نکشید ملت همچنان پشت مقام ولایت تا آخرین نفس ایستاده واپس نخواهت کشید مرگ باعزت بهتر از ننگ باخفت .

    • حسن

      خدایا بن سلمان هم خودش را میخواهد قاطی آدمها کند ول به بن سلمان میگویم که اربابت آمریکا جرات ندار د چشم چپ به ایران نگاه کند شما که با دست خالی یمنی ها ماندید میخواهید با ایران بچنگید شما دلارهایتان را به ترامپ بدهید تا از ترس ایران هراسی شبها راحت بخوابی وای به آن روزی که دست به خطا کنی آن وقت آقا دستور بدهد ما میدونیم و خانواده آل سعود

    • حسین امیری

      من فکر میکنم آمریکا قصد جنگ با ایران را دارد چراکه دائما اعلام کردن ما قصد جنگ نداریم مقداری مشکوک است آمریکا میخواهد با این حرفها به اصطلاح ما را در خواب فرو ببرد اما ابتدا میخواهد هم پیمانان ایران را تضعیف کند چرا که از حزب الله و گروههای چریکی که جنگهای نا منظم انجام میدهند می‌توانند با هزینه ناچیز خسارت سنگینی به آمریکا وارد کنند بنابر این احتمال درگیری در آینده بسیار زیاده و نمیشود به حرفهای آمریکا اعتماد کرد

    • همدانی

      بن سلمان باچهره ای سراسر ازنفاق ودو رویی .باچرخشی غیرمنتظره که ازظاهر احمقانش پیداست.چون سگ دست آموزآمریکا(ترامپ)است دقیقأ حرکات وصحبتهای ترامپ راتکرار میکند.ابتدا تهدید وبدگویی وتشکیل جلسات ضدایرانی والی آخر....حالا چی شده یک شب سرعقل اومده.البته باید بهش گفت خودتی.غلام حلقه به گوش آمریکا.توبدون اجازه آمریکا قدم وحرفی نمی زنی طوری با آمریکا هماهنگ هستی گویی عربستان یکی ازایالات آمریکا است.بنظر بنده ازاین چرخش پیداست که فکرشوم وخطرناکی با هماهنگی با آمریکا درسر می پرورانند.باسپاس

    • بدون نام

      شپشویه کی بودی داداش بن بدو برو پیش صاحبت

    • جواد

      بن سلمان سگ آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنی محمد بن سلمان موضعش با ایرانی ها بهتر شده نخیر آگاهتر شده وبدون جار وجنجال علیه ایرانی ها اقدامات شیطانی را پیگیری وشیطنت میکنند .

    • بدون نام

      خاک عالم بر سر گاوهای امریکا ماشاالله همشون پلواریم هستند

    • علی

      ماشالا به قدرت ایران و ایرانی که آمریکا و عربستان فعلا سر فرود آوردن در مقابلش یه جورایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج