جاباما
۸۷۶۱۷۷
۳۷ نظر
۵۰۰۳
۳۷ نظر
۵۰۰۳
پ

شیطنت تازه با کاتیوشا علیه ایران در بصره؟!

پلیس عراق از اصابت موشک به شرکت نفتی «اکسون موبیل» آمریکا در بصره خبر داد. تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

برترین‌ها: پلیس عراق از اصابت موشک به شرکت نفتی «اکسون موبیل» آمریکا در بصره خبر داد. تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این منبع گفت: «یک موشک از نوع کاتیوشا به مقر شرکت اکسون موبیل در منطقه البرجسیه واقع در بصره اصابت کرد و بر اساس اطلاعات اولیه دو کارگر عراقی یان شرکت زخمی شده‌اند».

این شرکت بلافاصله اعلام کرد که ۲۰ نفر از کارکنان خود را به دنبال این حادثه تخلیه خواهد کرد. یک منبع در امور نفتی نیز اعلام کرد که حادثه مذکور تأثیری بر روند صادرات نفت در بصره نداشته است.

شیطنت تازه با کاتیوشا علیه ایران در بصره؟!

مرکز رسانه‌های امنیتی عراق امروز- چهارشنبه- با انتشار بیانیه‌ای جزئیات حمله موشکی به مجتمع شرکت‌های نفتی خارجی در بصره را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «یک موشک نوع کاتیوشا به شرکت نفتی حفر الابار در منطقه البرجسیه واقع در استان بصره اصابت کرد که بر اساس آمار اولیه سه نفر زخمی شده‌اند».

یک منبع امنیتی گزارش داد که مکان مذکور شامل مجتمع شرکت‌های خارجی در بصره است و موشک به طور دقیق به پایگاه شرکت اکسون موبیل اصابت کرد که تعدادی زخمی و خسارت‌های مادی بر جای گذاشت.

حمله با کاتیوشا

منابع پلیس موشک پرتاب شده را از نوع کاتیوشا، که نوعی موشک برد کوتاه است گزارش کرده و گفته‌اند که موشک در فاصله حدود یکصد متری بخشی از این مجتمع منفجر شد که دفتر اصلی و ساختمان‌های مسکونی کارکنان شرکت آمریکایی اکسون موبیل در آن واقع است. مجتمع البرجسیه در نزدیکی حوزه نفتی زبیر واقع شده که شرکت ایتالیایی انی استخراج نفت از آن را در دست دارد.

در همین رابطه احمد زیدآبادی (روزنامه نگار و فعال سیاسی) با اشاره به حمله موشکی به مقر شرکت‌های نفتی خارجی در بصره در کانال تلگرامی خود نوشت: شلیک راکت به مقر دفاتر شرکت‌های نفتی در بصره سه زخمی بر جا گذاشته است.

این شلیک، حلقۀ دیگری از سلسله حوادث اخیر در منطقۀ خلیج فارس است که در بارۀ منشأ آنها اختلاف نظر گسترده‌ای وجود دارد.

آمریکا و به تبع آن، برخی متحدان اروپایی و عرب‌اش، انگشت اتهام خود را در حوادث گذشته به سمت ایران نشانه رفته‌اند و به احتمال قوی در مورد شلیک به مقر شرکت‌های نفتی در بصره نیز آن را تکرار خواهند کرد.

این در حالی است که مقام‌های رسمی ایران هرگونه دخالت در این نوع حوادث را رد می‌کنند. از نگاه آنان ایران هیچگونه منفعتی در دامن زدن به تشنج در منطقه ندارد و مسئول اصلی این وقایع را باید در بین طرف‌هایی جستجو کرد که از آن سود می‌برند.

به باور دستگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی، اسرائیل، عربستان، امارات و بخشی از هیئت حاکمۀ آمریکا که خواهان بروز جنگ در منطقه‌اند، از این حوادث سود می‌برند و بنابراین نقش "توطئه آمیز" آنها در این وقایع را نباید نادیده گرفت.

در مقابل اما مخالفان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان، بر این نکته تأکید می‌کنند که دست کم بخشی از جناح‌های حاکم بر ایران، سود خود را در متشنج شدن اوضاع منطقه به منظور واداشتن آمریکا به تجدید نظر در سیاست اعمال فشار حداکثری می‌دانند و مستقیم یا غیر مستقیم این نوع حوادث را هدایت می‌کنند.

به زعم آنها، این طیف از نیروهای متنفذ در ایران، نه ایالات متحده را قادر به آغاز جنگ و کنترل روند آن در خاورمیانه می‌دانند و نه شخص دونالد ترامپِ "کاسب‌مسلک" را مرد میدان جنگ فرض می‌کنند. از این رو، آنها معتقدند که اگر ایران از "همۀ اهرم‌های قدرت خود" در جهت عملیات ایذایی علیه اهداف مرتبط با آمریکا بهره گیرد و به استفاده از توان جنگ نامتقارن خود در یک درگیری فراگیر احتمالی تهدید کند، ترامپ چاره‌ای جز کنار آمدن با فروش نفت ایران و عقب‌نشینی از سیاست فشار حداکثری به عنوان یکی از راه‌های کاهش تنش را نخواهد داشت.

در نبود نهادهای بین‌المللی قدرتمند و بی‌طرف و دارای تجهیزات کشف حقیقت، قاعدتاً هر طرفی تفسیر خاص خود را از این دست حوادث به دست می‌دهد و در عین حال می‌کوشد تا کشورهای بیشتری را نسبت به روایت خود متقاعد کند.

ظاهراً آمریکایی‌ها در این مناقشه از توان و تحرک دیپلماتیک بیشتری برای اقناع دیگر کشورها برخوردارند که آخرین نمونۀ آن تغییر موضع کامل آلمان در این مورد پس از تماس‌های مستمر آمریکا با این کشور است.

با این همه، آمریکا تا اینجای کار دست‌کم در برابر حمله به نفتکش‌ها، زبان تهدیدآمیز تندی به کار نگرفته و حتی ترامپ آن را موضوعی فرعی و کم‌اهمیت دانسته است. هدف از این کار ظاهراً راه آمدن با این موضوع نیست بلکه تحریک دیگر کشورهای صنعتی جهان برای دخالت در ماجراست. ترامپ می‌داند که کشورهای صنعتی شرق آسیا و بخصوص چین اقتصادشان به انتقال امن نفت از خلیج فارس گره خورده است و چنانچه در این زمینه اختلالی رخ دهد، چینی‌ها، هندی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و غول‌های کوچکتری مانند سنگاپور و تایوان و غیره از این وضع بیش از آمریکا متضرر می‌شوند. بنابراین در پشت سیاست آمریکا نوعی کشاندن پای قدرت‌های گریزان از مناقشۀ بین ایران و آمریکا به این مناقشه و ایجاد اجماع بین آنها جریان دارد.

حمله به دفاتر شرکت‌های بین‌المللی در بصره نیز همین کارکرد را برای آمریکا دارد. می‌دانیم که دولت عراق برای افزایش تولید و صادرات نفت دست از پا نمی‌شناسد و حتی تا آنجا پیش رفته است که به صراحت از آمادگی خود برای جایگزین کردن نفت خود به جای نفت تحریم شدۀ ایران در بازارهای جهانی به رغم روابط حسنه‌اش با تهران سخن گفته است.

طبعاً حملۀ راکتی به دفاتر شرکت‌های نفتی، آنها را به خروج از عراق و یا تعلیق عملیات اکتشاف و استخراج نفت به بهانۀ نبود امنیت تحریک می‌کند و این نیز به نوبۀ خود دولت عراق را به دردسر و واکنش می‌اندازد. حال در چنین شرایطی اگر آمریکا موفق شود که دولت عراق را به دست داشتن ایران یا نیروهای متحد آن در حمله به دفاتر شرکت‌های نفتی متقاعد کند، طبعاً دولت عادل عبدالمهدی زمینه را برای کنترل نیروهای شبه نظامی متحد ایران و یا چرخش از وضعیت میانه به سمت آمریکا مساعدتر خواهد یافت.

در هر صورت بازی چند وجهی و پیچیده‌ای در جریان است که شاید بیش از آنچه تصور می‌کنیم با برنامه و کنترل‌شده پیش می‌رود و به قول روس‌ها، ممکن است تصادف در آن اصلاً جای مهمی نداشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نوش جونشون

      پاسخ ها

      • مرگ بر نرسالاری

        جنگ نرها هرگز پایان نمی گیره و زنها بزرگ ترین قربانی اند

      • بدون نام

        جنگ نرها هرگز پایان نمی گیره و ما زنها قربانی همیشگی این جنگ هاییم

      • بدون نام

        نظر آلمان بعد از اعلام ایران در مورد مسائل هسته ای عوض شد.ایران نباید از برجام خارج بشه وگرنه اروپاییها به سرعت پشت امریکا قرار می گیرند و حلقه محاصره کامل میشه

      • بدون نام

        گردن بگیرین فقط

      • بدون نام

        شیطنت نیست عمدیه معلوم کار کیه

      • بدون نام

        چند ماه پیش گفتن اجازه تردد به هیچ‌نفتکشی نمیدن اینم ادامه اونه

      • بدون نام

        ما اگر بخوایم اجازه ندیم نمیدیم و اعلان میکنیم.کار امریکاست فقط امریکا میخواد بهانه جور کنه برای حضور بیشتر در منطقه و دوشیدن بیشتر گاو عزیزش

    • بدون نام

      تو که خبر میدی خب بگو کی حمله کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کی تحریم نفتی شده

      • بدون نام

        واپسگرا تندروها

      • بدون نام

        امریکا

    • بدون نام

      حالا این خوبه یا بده؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالیه جنگ رو شاخشه

    • بدون نام

      دولت قبلاً هشدار داده بود که اگه ما نفت نفروشیم، هیچ کس نخواهد فروخت. خوشبختانه الان با این حملات تهدیدهای دولت محترم تدبیر و امید رنگ واقعیت به خود میگیرد

    • رضاحاجیجان

      انشالله که پایان این دسیسه ها به نفع ایران تمام شود
      عدوشود صبب خیر اگرخداخواهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سبب درسته

    • رضاحاجیجان

      انشالله که پایان این دسیسه ها به نفع ایران تمام شود
      عدوشود صبب خیر اگرخداخواهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاءالله . دسیسه رو خوب اومدی سریالی آمریکا خودش داره اقداماتی میکنه که تهش ایران و متهم کنه

    • بدون نام

      شیطان پیش اینها اظهار عجز میکنه

    • بدون نام

      جانمی جان. جنگ با آمریکا نزدیکه! !!!!!!!!!!

    • بدون نام

      آژیر قرررررمز
      جنگ نزدیک است
      من که سرمایمو تبدیل به دلار کردم دارم میرم ترکیه

      پاسخ ها

      • رضایی

        اگر پولی داشتی اینجا نبودی

      • بدون نام

        آره تو بری ترکیه نمیمیری
        شنیدم اصلاح طلبها پولهایشون را تبدیل به دلار میکنند و الفرار
        عاقبت اصلاحات اینه دیگه الفرار

      • بدون نام

        من هم خرها را بار کردم دارم میرم امارات

    • بدون نام

      چيزي كه معلومه قطعا عده اي دنبال راه انداختن جنگ هستند .....

    • بدون نام

      کار ایران که نیست
      ما نفت هر کشوری رو بزنیم مال عراق رو دیگه نمیزنیم

    • بدون نام

      خوب، اگه به تاسیسات نفتی حمله شده انگشت ها متوجه ایران هست! خوب نفت ایران رو دستش مونده و کشور های دیگر مانعی ندارند! توجیه برخی کشورها اینه.

    • بدون نام

      بلاخره دستش رو میشه..

    • بدون نام

      نکنید این کارو تحریم میشیم

    • حسین پویان

      اه خستمون کردیت بس که دروغ گفتید هی میگید ما موشک داریم آمریکا ازمون میترسه اگه شما موشک دارید پس چرا از روسیه که جلو آمریکا زانو میزنه میترسید چرا دریا خزرو راحت دادید روسیه بسه دیگه بخدا شدیم مسخره کل دنیا همه بهمون میخندن

    • بدون نام

      به نظرم کار ایرانه هرچند دقیق نمیشه گفت

    • بدون نام

      بد نیست تحلیلتون اما اضافه کنید گروه ها کوچک و احزاب کشورهای دیگه م هستند که مواضع ضد امریکاداشته حتی تو عراق مثل بعد از جنگ که راننده عراقی با کامیون رفت داخل پادگان..عراق و صدام یزید زیرکانه رد کرد که از نیروهای مانبود! فیلم رو رد کرد ! نادانی مثل علی ش م ع ...فوری گفت کار ما بود روز ۲۹ فروردین ! واقعا کار ما نبود وصدام مزخرف میگفت امان از دوست نادان .....

    • بدون نام

      هیچ کشوری بلا استثنا نیست در تمامی کشورها به هر حال زور حاکم است کسی را نمی توانید پیدا کنید که در مقابل حقانیت کردن نهد تنها راه چاره جنگ است آنهم ویرانگر و هزینه های جبران ناپذیری دارد کنار آمدن و تعامل بهترین راهکار است

    • ایرانپرست

      کار خودمونه

    • مهدی

      مشتی واپسگرا میخواهند ایران عزیز را وارد جنگ کنند. امیدوارم ریشه شأن کنده شود

    • بدون نام

      تموم عقده دنیا گاز و نفتمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج