۸۷۶۳۸۳
۱۹ نظر
۵۰۰۵
۱۹ نظر
۵۰۰۵
پ

تلاش مجلس برای اصلاح قانون مهریه

حسین پور شقلان عضو کمیسون اجتماعی مجلس می‌گوید به دنبال تصویب طرحی هستند که بر اساس آن تعداد سکه مهریه از ۱۱۰ عدد به ۱۴ سکه برسد.

رویداد ۲۴: مشکل زندانیان مهریه همچنان به معضل بزرگ جامعه و البته قوه قضائیه تبدیل شده است. پیش از این حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به دیدارآیت الله مکارم رفته بود. آنگونه که خبرگزاری قوه قضائیه اطلاع داده، رئیسی در این دیدار وعده داده مشکل زندانیان مهریه را حل خواهد کرد.

از دیدار رئیسی و مکارم نزدیک به یک ماه می‌گذرد و هنوز تغییری در وضعیت زندانیان مهریه ایجاد نشده است و مهمتر آنکه تافزایش قیمت سکه و نوسان بازار طلا، به این مشکل دامن زده است؛ این یعنی افرادی که تا سال گذشته باید سکه را به قیمت دو میلیون تهیه می‌کردند، از این به بعد باید بیش از دو برابر برای آن هزینه کنند.

شکور پورحسین شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته طی سال‌های اخیر در کشور تعداد زندانیان مهریه افزایش یافته که این یک اتفاق نامبارکی است، زیرا این افراد به نوعی زندانیان مالی محسوب می‌شوند و باعث می‌شود وجه اجتماعی آن‌ها و حتی خانواده‌هایشان آسیب جدی ببیند.

او می‌گوید: در سال‌های اخیر در قانون، علاوه بر بحث مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه نیز لحاظ شده است؛ به این معنی که اگر مرد توانایی پرداخت مقدار قانونی مهریه که همان ۱۱۰ سکه است را داشته باشد و نتواند مابقی آن را محقق کند نمی‌توان به این دلیل وی را روانه زندان کرد.

پورحسین به شرایط کنونی قانون مهریه اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیراً به دلیل نوسان قیمت سکه برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که تعداد ۱۱۰ سکه را به ۱۴ سکه برسانند تا افراد کمتری به واسطه این موضوع با چالش روبرو شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است باید تمام سیاست‌گذاری‌ها به نحوی باشد که کانون خانواده حفظ شود. بالا بودن تعداد سکه در مهریه ضربات زیادی به بنیان خانواده می‌زند؛ از طرفی باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا نگاه به مهریه فقط برای اهرم فشار نباشد.

نماینده پارس آباد در مجلس می‌گوید: می‌توان تنصیف اموال را جایگزین مهریه کرد به این صورت که هر مالی در زندگی مشترک کسب شد اگر آن زندگی به مرحله طلاق رسید، نصف اموال مرد به زن برسد. این طرح از این جهت در حال حاضر می‌تواند کاربردی باشد که امروزه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدعی برابری با مرد‌ها هستند و اگر کمک کنیم تا زن‌ها در این حوزه‌ها ارتقاء پیدا کنند، بحث مطالبه مهریه هم، کم‌رنگ‌تر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پروندههای مطالبه مهریه ای هم هست که مرد مرتب برای تعدیل اعتراض مکرر می زنه یعنی در مدت کمتر از یک ماه دو بار وجالبتر این که وقتی سوال میشه تو دادگاه جوابی که می شندیم این هست که هر چقدر بتونه اعتراض میزنه تقایون علما همین طور مهریه غیر قابل وصول هست حبس زدایی هم وصولش رو به صفر رسونده چون همه مردها با نداشتن مال بدهی رو پرداخت نمی کنن

    • حسین ذوالفقاری

      باسلام اگرنمایندگان محترم مجلس طرح ۱۴سکه رابه قانون لازمالاجراتصویب فرمایندبنیان خانواده محکمتروطلاقهای بی رویه کم میشودوسرعت درازدواج ورشدجمعیت بالا میرود که مسله مهم کشوراست

    • بدون نام

      مهریه بالا و اهرم قرار دادن اون برای فشار به آقایون اصلا خوب نیست همین طور دادن حق طلاق فقط به آقایون که این هم شده اهرم فشار آنها برای اینکه عمر یک زن رو سالها تو دادگاه هدر بدن وهزاران امتیاز از خانم بگیرند تا اون رو طلاق بدهند. اونقدر دختر که تو خونه های پدرشون بلاتکلیف موندن یکصدم اون آقا واسه مهریه زندان نیست، خانم ها به جای مهریه بالا، حق طلاق و خروج از کشور رو بگیرند عاقلانه تر هست.

      پاسخ ها

      • سید رسول

        تا نزدیک به آخر قضیه باهاتون موافقم ولی خروج از کشور را نه

    • س.ج

      اینجورخیلی خوش بحالشون میشه ی سره دخترامردمو بدبخت میکنن طلاق میدن .
      نظرتون راجع ب دخترای خودتونم همینه؟؟
      مردی ک نتونه 100تاسکه بده غلط میکنه تشکیل زندگی بده اونم زندگی ک صبرزنو لبریز کنه ب طلاق بکشه

    • س.ج

      بفکر ارزونی باشید ن راه فراراز زندان ی کار کنید طلاق نگیرن ن زودتر جدابشن

    • بدون نام

      شمابیکاری وفقرنجومی رفع کنیدبقیش درست میش۱۴سکه کم

    • بدون نام

      خیلی عالی..

    • رسول باوفا

      سلام من رسول باوفا از اردبیل که شانزده ماه است برای مهریه در زندان هستم خانم من پنج سال هست از دنیا رفته ویک فرزند پسر دارم بعد از سه سال ازدواج کردم پدر زنم و مادر زنم از من شکایت کردن که مهریه مرحوم را میخواهن و منهم توان ندارم چون من تحت حمایت بهزیستی هستم ومعلولیت شدیت جسمی پا دارم نمیتوانم کار کنم توان پرداخت هم ندارم در زندان اردبیل هستم ودادگاه هم با قانون تازه مرا ازاد نمیکنه لطفا مرا راهنمای کنین واین متن را به ریس قوه قضایه برسانید با احترام

    • علی خرم دل

      زمانی که عقد انجام میشود و تعدادی سکه بعنوان مهریه زوجه تعیین میگردد نباید نرخ تورم بر آن اثر گذاشته شود بلکه دقیقا به نرخ زمان عقد باید محاسبه و پرداخت شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنها راه علاج همینه و بس

    • بدون نام

      به خدا الن تعدادی از خانواده ها دنبال سکه هستن وبه نحوی بعضی از زوجه ها رفتار مکند که کار به دعوا ودر نهایت. گذاشتن مهریه. ودریافت ان از زوج باشه. وکسی که نداره باید گل بگیره به سرش. .

    • بدون نام

      خفشید ، حقوق به ریال ، خرج به دلار قوانین غربی منطبق با دلار می نویسید ....

    • خانم خونه

      والا من ی زنم و اصلا اعتقادی ب مهریه ندارم،ولی ضمن عقد ک هشت سال پیش بود بالاخره ۱۴تا سکه زدیم،با همین وجود امروز روز شوهرم کلا همون چهارده تا رو هم منکر شده،مرد اگه نخواد بده از هر اهرم فشاری استفاده میکنه تورو خدا بیاین ی کاری کنین همین مهر رو هم از زن بگیرین همینطوری هم ب زن نگاه ابزاری دارن چ رسد ب اینکه بی مهر هم بشه

    • بدون نام

      عامو ارزش زن به مهریه اش نیست... خیلی ها 14 سکه مهریه کردن و زندگی خوبی هم دارن... بعدشم الآن 14 سکه حدودا 60 الی 70 میلیون میشه... کم نیست... اتفاقا مهریه بالا زندگی رو خراب میکنه... .

    • بدون نام

      صد ده تا طرح من بود ان موقع سكه ارزان بود،،،ولي خوب هر چيز ارزش بهائي دارد ،،،چوب مفت بر جنس اعلا زدن خطاست،،،

    • بدون نام

      قانون عندالاستطاعه مهریه باید سر سفره عقد انجام بشه ومردی که سر عقد هر مهریه ای را پذیرفت یعنی استطاعت پرداخت را داشته که قبول کرده وبنابراین دیگر جای بحث نیست

    • بدون نام

      مگه میشه برای مهریه قانون گذاشت؟؟مهریه توافقی هست ومرد هر میزان مهریه رو سرعقد قبول کرد بر ذمه اش هست !قانون خدا رو چگونه میخواهید تغییر بدهید؟مثل اینکه بگید چون طرف توان جسمی نداره به جای چهار رکعت یک رکهت نماز بخونه این دخالت در حرف خداست

    • بدون نام

      افرین احسنت درست گفتین اونقدری که دختر تودخونه پدرشون بلا تکلیف موندن مرد نمیاد دست زنشو بگیره ببره فقط زوم کردند روی حبس اقایون عالی گفتین تکرار شه این حرف بلکه جایی به همین علما بر بخوره مرده با 14 سکه راحت طلاق می ده میره سراغ زن دیگه ای ببعدش برا ازدواج دختری نمی ره با جوونی که هول بسم الله چیزی نداره ازدواج کنه مسن تر رو انتخاب می کنه کلا روشی که در پیش گرفتن تعادل همه چی رو بر هم زده چرا 14 سکه همون هم اقا نمی ده به عنوان زن به دنبال ضمانت اجرا هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج