جاباما
۸۷۶۹۵۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

رئیس‌جمهوری اسبق تونس خواستار شد؛

عاملان مرگ مرسی محاکمه شوند

رئیس‌جمهوری اسبق تونس تصریح کرد، افراد مسئول در مرگ محمد مرسی باید به جرم قتل با شکنجه، محاکمه شوند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهوری اسبق تونس تصریح کرد، افراد مسئول در مرگ محمد مرسی باید به جرم قتل با شکنجه، محاکمه شوند.

منصف مرزوقی، رئیس‌جمهوری اسبق و رهبر حزب اراده تونس که در پاریس به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی در ارتباط با درگذشت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر تاکید کرد: در این زمینه باید تحقیقات قضائی صورت گرفته و افراد مسئول در مرگ مرسی به جرم قتل با شکنجه، در دادگاه حاضر شوند.

وی با اشاره به بیماری دیابت مرسی و عدم تأمین انسولین و غذای مناسب در زندان برای وی، گفت: رویکردی وجود داشت که به سلامت جسمی و روانی مرسی صدمه می‌رساند که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. به عنوان کسی که تجربه زندان را دارد، می‌توانم بگویم که این وضعیت بغرنج بود.

مرزوقی ادامه داد: مرسی چند سالی بود که در زندان به سر می‌برد و به او اجازه ملاقات با خانواده و وکلایش داده نمی‌شد. علاوه بر این موضوع، احتمال صدور حکم اعدام نیز وجود داشت.

رئیس‌جمهوری اسبق تونس تأکید کرد: با درگذشت مرسی، امید ایجاد یک مصر دموکراتیک، بر باد رفت. درگذشت وی مرا شوکه کرد؛ چرا که دوست داشتم وی بار دیگر شاهد بازگشت مجدد دموکراسی باشد.

مرزوقی با بیان این که مرگ محمد مرسی طبیعی نبوده است، اضافه کرد: وی به صورت تدریجی به کام مرگ کشانده شد و کسانی که در پی آن بودند، موفق شدند. مرسی شش سال با این اوضاع مقابله کرد. این موضوع از دیدگاه من، یک جنایت است.

وی، مرسی را نماد پیروزی دموکراسی و امید مصر توصیف کرد و گفت: مرسی و من از نسلی که با خواست مردم به مقام ریاست‌جمهوری رسیده‌اند، بوده و وابستگی به قدرت‌های خارجی نداشتیم. درگذشت مرسی به مثابه مرگ امید مصر برای انتخاب رئیس‌جمهور از طریق دموکراتیک، بدون مداخله نظامی و قدرت‌های خارجی است.

مرزوقی با بیان این که مشکلات اقتصادی و فساد مالی پس از کودتای سال ۲۰۱۳ در مصر افرایش یافته است، ادامه داد: آزادی‌ها در این کشور محدود شده و استقلال ملی آن از بین رفته است.

رئیس جمهور اسبق تونس افزود: قتل مرسی توسط رژیم سیسی خشم مردم را بر می‌انگیزد. رخدادهای جزایر و سودان را به یاد آورید. باید جمله «در نظام دیکتاتوری همه چیز تا ۱۵ دقیقه آخر رو به راه است» را در نظر داشت. شاید هم‌اکنون اوضاع سیسی خوب به نظر آید اما احتمال ایجاد نابسامانی ناگهانی در اوضاع وی وجود دارد.

مرزوقی با اشاره به ناراحتی و تأثر مردم کشورهای عرب از مرگ مرسی، گفت: کشورهایی مانند، ترکیه، تونس و قطر به این موضوع واکنش جدی نشان دادند. از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دلیل موضعش در قبال این موضوع قدردانی می‌کنم. اردوغان نشان داد که یک رئیس‌جمهور باید چگونه رفتار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مقصر خودش وحماقتش بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل مصدق به امریکا اعتماد کرد نتیجش رو هم دید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج