۸۷۷۲۵۳
۷ نظر
۵۰۷۹
۷ نظر
۵۰۷۹
پ

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

هر نسل از بشریت، ایده‌ای متفاوت از فناوری‌های نوآورانه و خارق‌العاده دارد. پنجاه سال قبل، تلویزیون‌های LED، موبایل و کامپیوتر‌های پیشرفته، در ذهن دانشمندان نمی‌گنجید، اما ما به‌عنوان نسلی جدید، از اغلب آرزو‌های نسل قبل بهره می‌بریم.

برترین‌ها: هر نسل از بشریت، ایده‌ای متفاوت از فناوری‌های نوآورانه و خارق‌العاده دارد. پنجاه سال قبل، تلویزیون‌های LED، موبایل و کامپیوتر‌های پیشرفته، در ذهن دانشمندان نمی‌گنجید، اما ما به‌عنوان نسلی جدید، از اغلب آرزو‌های نسل قبل بهره می‌بریم.

پیشرفت فناوری یک حرکت خطی نیست و سرعتی بسیار بالا و تصاعدی دارد. بسیاری از فناوری‌های اختراع شده در سال ۲۰۱۹، حتی تا یکی دو سال پیش، دست‌یافتنی به نظر نمی‌رسیدند. فناوری‌های معرفی‌شده در این مقاله نیز ممکن است برای بسیاری از مخاطبین همیشگی برترینها، تازگی داشته باشد.

کنترل اعضای مصنوعی با ذهن انسان

در طول تاریخ، انسان‌ها سعی داشتند تا با مشکلات جسمانی مبارزه کنند و ساخت اعضای مصنوعی بدن نیز، نمونه بارز همین تلاش است. اولین اعضای مصنوعی چوبی بودند و تنها می‌توانستند جای خالی عضو ازدست‌رفته را پر کنند. اعضای جدید، اما تلاش دارند تا تفاوتی با یک عضو طبیعی نداشته باشند.

هر فردی که یکی از اعضای بدنش را ازدست‌داده باشد، به شما خواهد گفت که هیچ عضو مصنوعی وجود ندارد که بتواند جای خالی یک دست و پای واقعی را پر کند. تا امروز تمامی اعضای مصنوعی به بازار آمده، از عدم ارتباط مستقیم با مغز رنج می‌برند.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

هرچند این موضوع به‌زودی تغییر خواهد کرد و شاهد دست و پا‌هایی خواهیم بود که با ارتباط مستقیم با مغز کاربر، عمل می‌کنند. این فناوری جدید که برای اولین بار در تاریخ بشر آزمایش می‌شود، توسط یک مرد ساکن فلوریدا استفاده و بررسی‌شده است.

هرچند دست ساخته‌شده هنوز از نظر سرعت و توانایی جسمانی، با یک دست واقعی تفاوت دارد، اما بدون شک مهم‌ترین موضوع در این اختراع، ارتباط مستقیم مغز انسان با یک ماشین و دستگاه مکانیکی است. اختراعی که راه را برای هزاران اختراع جدید در صنایع سنگین، پزشکی و علوم نظامی باز خواهد کرد.

ارگان‌های داخلی بدن که توسط پرینتر سه‌بعدی ساخته‌شده‌اند

پرینتر‌های سه‌بعدی هرچیزی را بر اساس نقشه و متریال در دسترس، پرینت می‌کنند. از سلاح‌های عجیب‌وغریب گرفته تا ساز‌های موسیقی و پوشاک. خلاقیت‌های فردی باعث شده تا پرینتر‌های سه‌بعدی از یک وسیله سرگرمی، به یک دستگاه کارآمد تبدیل شوند.

تلاش دانشمندان در بهبود توانایی‌های پرینتر‌های سه‌بعدی باعث شده تا این وسیله حتی برای پرینت اعضای داخلی بدن انسان استفاده شود. پیش‌ازاین یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه سن‌دیگو موفق شده بودند که کبد انسان را با استفاده از یک پرینتر سه بعدی، کپی کنند.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

گروهی دیگر نیز موفق شدند تا ریه انسان را با تمامی مسیر‌های هوایی طبیعی آن، پرینت کنند. هرچند هنوز استفاده این اعضای پرینت‌شده در بدن انسان ممکن نیست، اما می‌توان انتظار داشته که به‌زودی شاهد اعضای داخلی کپی‌برداری‌شده در بدن بیماران باشیم.

ایمپلنت شبکیه

نزدیک به ۱/۳ میلیارد انسان از مشکلات بینایی رنج می‌برند. تعداد زیادی از این بیماران، به مشکلات شبکیه چشم مبتلا هستند که تاکنون غیرقابل درمان به نظر می‌رسید. بااین‌حال تلاش‌های جدید دانشمندان و پزشکان برای حل این مشکل، نتایجی جالب‌توجه داشته است.

دانشمندان موفق شده‌اند که ایمپلنت‌های شبکیه را در چشم موش آزمایش کنند و نتایج بسیار امیدوارکننده است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که انواع قدیمی ایمپلنت شبکیه، پیش‌ازاین نیز استفاده شده است، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند، آسیب‌های شبکیه را جبران کنند.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

فراتر از آن اینکه یک مدل دو بعدی از شبکیه مصنوعی نیز اختراع‌شده که به‌زودی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در صورت موفقیت این ایده، می‌توان امید داشت که بسیاری از اشخاص نابینا، توانایی بینایی خود را به‌دست بیاورند.

خال‌کوبی دیجیتال

صفحه‌نمایش‌های ال‌ای‌دی پیشرفتی فوق‌العاده را شاهد هستند. نمونه این پیشرفت را می‌توانید در صفحه‌نمایش‌های بسیار نازک و خمیده مشاهده کنید. توانایی این صفحه‌نمایش‌ها به شکلی است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک خال‌کوبی مدرن و کم‌خطر استفاده کرد.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

منظور البته جایگزینی پوست انسان نیست بلکه این صفحه‌نمایش در زیر پوست کاربر و به شکل یک خال‌کوبی قرار می‌گیرد. این صفحات کوچک در کنار هم، یک صفحه‌نمایش کامل را برای نمایش موضوعات موردنظر علاقه‌مندان، شکل می‌دهند.

استفاده زیادی از صفحات نمایش تزریقی در بدن قابل پیش‌بینی است. مثل مشخص بودن میزان ضربان قلب بیماران، قراردادن کد‌های مهم در قسمتی از بدن و البته خال‌کوبی که موردعلاقه بسیاری از اشخاص است. با این روش امکان برداشتن خال‌کوبی به‌راحتی ممکن می‌شود و دیگر شاهد یک اشتباه دائمی نیستیم.

کشاورزی ارگان‌های بدن انسان در موجودات دیگر

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در جایگزینی اعضای بدن انسان، عدم تمایل بدن به قبول اعضای بیگانه است. موضوعی که باعث شده تا حجم بسیار بالایی از اعمال جراحی پیوندی در انسان، با شکست روبرو شود.

بااین‌حال روش کشاورزی ارگان‌های بدن انسان می‌تواند راه نجات بسیاری از بیماران باشد. این روش که در موش‌ها مورد آزمایش قرارگرفته، شامل رشد یک ارگان در بدن موجودی مشابه است.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

پس از تکمیل مراحل رشد، عضو موردنظر به بدن موش منتقل می‌شود. این آزمایش که بر روی پانکراس یک موش انجام‌شده، در یک سال بررسی بعد از عمل جراحی، موفقیت‌آمیز بوده است. این تکنیک در سال‌های آینده بر روی بدن انسان نیز موردبررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.

نانو ربات

در بسیاری از فیلم‌های علمی و تخیلی، شاهد ربات‌هایی بسیار کوچک هستیم که به بدن انسان وارد می‌شوند و فعالیتی خاص را به اتمام می‌رسانند. شاید باورکردنی نباشد، اما فناوری این ایده، اکنون در اختیار دانشمندان قرار دارد.

این نانو ربات‌ها می‌توانند محصولاتی دیجیتال باشند یا از دی‌ان‌ای در ساخت آن‌ها استفاده‌شده باشد. با ورود این محصولات به بازار و نهایی شدن ساخت آنها، می‌توان انتظار داشت که مبارزه با بیماری سرطان، مسیری ساده و کم‌خطر را پیش بگیرد.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

دانشمندان هنگ‌کنگی اخیراً با استفاده از یک پرینتر سه بعدی، یک نانو ربات ساخته‌اند که توانسته سلول‌هایی خاص را به بخشی از بدن موش منتقل کند. ایده نهایی این نانو ربات ساخته‌شده از نیکل و تیتانیوم این خواهد بود که سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کند.

ارسال مزه مواد غذایی توسط اینترنت

اینترنت، شکل زندگی ما انسان‌ها را تغییر داده است. با استفاده از این فناوری، انتقال تصاویر، ویدیو و انواع اطلاعات در کمترین زمان، امکان‌پذیر شده است. هرچند تاکنون تنها ارسال اطلاعاتی امکان‌پذیر بود که با دو حس بینایی و شنوایی ما در ارتباط است.

دانشمندان یک دانشگاه در سنگاپور موفق شده‌اند تا طعم یک نوشیدنی لیمویی را از طریق اینترنت منتقل کنند. در این آزمایش لیموی ارسالی کمی شیرین‌تر از لیموی واقعی در نقطه ارسال بود، اما باز هم می‌توان این آزمایش را موفقیت‌آمیز دانست.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

البته این آزمایش تنها برای مزه لیمو امکان‌پذیر شده و هنوز امکان جابجایی مزه دیگر مواد غذای وجود ندارد. این اختراع نقطه آغازی برای استانداردسازی مزه‌ها در سراسر جهان خواهد بود.

درمان خودکار پوست

مشکلات پوست با افزایش سن در اغلب انسان‌ها نمایان می‌شود. اعمال جراحی، لیزر و دیگر تلاش‌های انسان برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوست، تأثیر موقتی دارد و باید راهی بهتر برای مبارزه با پیری پوست کشف شود.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

دانشمندان یک دانشگاه در سنگاپور توانسته‌اند یک ماده شیمیایی جدید را طراحی کنند که با کپی‌برداری از روش درمانی عروس دریایی، به‌صورت خودکار، خود را درمان کند. این پوست مصنوعی می‌تواند در کمتر از چند دقیقه، بریدگی‌ها و شکستگی‌های خود را درمان کند.

مواد غذایی پرینت شده

با پیشرفت فناوری، بسیاری از مشاغل کلاسیک حذف خواهند شد و به نظر می‌رسد آشپزی نیز از این دسته مشاغل باشد. یک شرکت تولیدکننده پرینتر‌های سه‌بعدی ادعا کرده است که به فناوری پرینت سه بعدی مواد غذایی دست‌یافته و تا چند سال آینده این پرینتر را به بازار معرفی خواهد کرد.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

این دستگاه که فودینی نام دارد، قرار است به‌زودی بسیاری از مواد غذایی و دستور‌های غذایی سالم را به خانه‌های کاربران بیاورد. البته هنوز اطلاعات مشخصی از نحوه تهیه و نوع مواد اولیه این دستگاه در دسترس نیست.

لمس از راه دور

از انتقال اینترنتی ویدیو، صدا، مزه و حتی مواد غذایی که بگذریم، به انتقال لمس می‌رسیم. inFORM نام یک سطح دیجیتالی است که امکان انتقال لمس انسان را به واقعیت تبدیل کرده است.

۱۰ فناوری خارق‌العاده که به واقعیت تبدیل‌ شده‌اند

این وسیله که فعلاً در مراحل اولیه و بتا قراردارد، باور دارد که در آینده نزدیک، حس لامسه نیز از طریق اینترنت قابل‌انتقال است. این فناوری باورنکردنی، در صورت تکمیل، به انقلابی بزرگ در زمینه روابط انسانی تبدیل خواهد شد.

منبع: listverse

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ستایش

      جالب بود

    • بدون نام

      امسال پیاده ردی اربعین کی هست!

    • nafas

      اوووه فقط ای کاش اون مزه غذاعه تو ایران نیاد دیگه مردم از نون و ربشونم مزه میفرستن

    • عادل

      جالب بود

    • بدون نام

      واااااای اگر بشه مزه رو ارسال کرد خیلی خوبه حداقل میفهمیم غذا های خارجی چه طعمی هستن (البته حتما اونقدر گرونه که اصل غذارو بخوریم ارزونتر درمیاد

    • بدون نام

      پرايد
      و ديگر هيچ

    • بدون نام

      مرگ بر کل دنیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج