۸۷۸۲۷۳
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

مهران مدیری تراژدی ساخت یا کمدی؟

دو قسمت اول سریال مهران مدیری به نام هیولا را نگاه می کردم، داستان مردی است به نام «شرافت» که با همه ی مردم پیرامون متفاوت است، از یک تبار اصیل و نجیب و ثروتمند رسیده به مردی به شدت تنگدست که بازهم وقتی عمیق نگاه می کنی؛ مرد داستان پوششی است برای جریان شرافت از یک صد سال اخیر.

همدلی نوشت: دو قسمت اول سریال مهران مدیری به نام هیولا را نگاه می کردم، داستان مردی است به نام «شرافت» که با همه ی مردم پیرامون متفاوت است، از یک تبار اصیل و نجیب و ثروتمند رسیده به مردی به شدت تنگدست که بازهم وقتی عمیق نگاه می کنی؛ مرد داستان پوششی است برای جریان شرافت از یک صد سال اخیر.

شرافت که روزگاری یک محله بود به یک کوچه تبدیل شد و در نهایت به یک مرد معلم(شریف ترین شغل در جوامع پیشرفته) که مستاجر است و بی شرافت هایی که رشد کرده اند و پیرامون شرافت را چنان گرفته و عرصه را بر او چنان تنگ کرده است که حتی فرزندانش نیز مبانی پدر را به سخره می گیرند.

مهران مدیری تراژدی ساخت یا کمدی؟

شرافت داستان ما به هر دری می زند تا بعدِ از دست دادن همه ی دارایی و اعتبار مالی خود، بتواند حافظ نام شرافت و مشی آن باشد.

داستان مدیری تصویر تمام نمای جامعه ی امروز ماست که شکاف طبقاتی و اصالت مادیات معتبر بر شئونات تنزل یافته را به نمایش می کشد، متاسفانه با بغض می نگارم که این آقای «شرافت» به شکل عجیبی در حال نمایندگی ارزش هایی از جامعه و ملت است که یا لگد کوب شده یا در معرض تهدید است.

نمی دانم مدیری این داستان را چگونه می خواهد به پایان ببرد تا پیامی مناسب برای جامعه ی امروز داشته باشد، وگرنه اگر سریال به همین منوال ادامه داشته باشد؛ برای مدیری هیچ افزوده ای در عرصه ی هنر نخواهد آورد زیرا نمایش تلخ رویِ زشت جامعه ی ماست که سیمای مصور آن را هر روز شاهدیم و در کارهای قبلی مدیری هم تکرار شده بود.

وقتی این سریال را می دیدم، مکررا یاد فایل صوتی استاد شفیع کدکنی افتادم که گفت عصاره ی هفتاد سال مطالعه و تدریس و تدبر و تفکرش را در یک جمله چنین می آورد که

«به جامعه امید را تزریق کنید، امید امید امید»

نمی دانم که مهران مدیری در نقش استاد گل گلاب ظاهر می شود و سرود امیدبخش «ای ایران» را در زمانه ی کنونی که همه چیز نمایش جامد استیلای مادیات است، ثبت خواهد کرد یا ناامیدی و افسوس و حسرت را تعمق خواهد بخشید.

نمی دانم مهران مدیری در این سریال روی حزین و بیچاره ی بی شرافتی را نیز به تصویر خواهد کشید یا نه؟؟!!

این سریال رنگ فلسفه، الهیات و جامعه شناسی را به خود گرفته، نمی دانم که از تاریخ نیز به دقت استفاده خواهد کرد یا نه، بیم آن دارم که تفکر مدیری کمی در زمان حال خلاصه شود و دقت نشود که سلسله ی تاریخ پیچیدگی های عدالت محوری دارد که نیاز به تدبر در زمان های طولانی تری دارد و در ظرف حال نمی گنجد، سرنوشت کسانیکه از جلال و شوکت و ثروت به نیستی و عزلت رسیده اند را نمی شود همیشه در ده الی بیست و سی سال جست، بعضی اوقات باید عدالت سپهر گردون را چند نسل روایت کنند‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاهی مطلق

      بیم نداشته باش ، مگه اینکه خر باشه بیاد آخرش خوب جلوه بده فیلم هندی مگه ؟ کدوم داستان واقعی در این کشور به سمت خوبی پیش رفت ؟ ...

      پاسخ ها

      • سیاهی مطلق

        آای سانسورچی غیر محترم کو بقیه‌اش ؟! خمس مطلب گذاشتی و بقیه رو حذف کردی ؟! ترس از چی دارین ؟!!!! تمام چیزهایی رو که نوشتم مردم از حفظ هستن

      • AABBAASSAA

        داداش به سانسور چی گفتن نظرات انتقادی
        را حذف کن سر برج مهران هوای تو را دارد
        سانسور چی کمی تحقیق کن بعد اعتماد مهران پول بده نیست

    • یک ایرانی

      دمت گرم اقای مدیری .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        يك سريال كاملا سفارشي به سفارش حكومت براي تعيين دوباره و ( هزاران باره ) حماقت مردم و ...... ادامه راه .!!

    • بدون نام

      مگه امیدی هم به این کشور مونده تا کسی بخاد امیدوار بمونه

    • آریوبرزن

      واقعاً انتهای این سریال باید خیلی سخت باشه ، اینکه مادیات به شرافت بچربد خیلی باعث تاسف خواهد بود ، از همه جالبتر اینکه تا این دوره تونستن شرافت شون رو نگهدارن ، ولی حالا ....

    • بدون نام

      هدف مدیری گرفتن حقوق میلیاردی است
      وقتی به راحتی ماه به ماه پرداخت میشود برای مدیری چه فرقی میکند که تراژدی باشد یا کمدی
      هدف دریافت میلیارد بود که به نتیجه رسید.
      ولی مهران حق زحمه دیگر بازیکنان را پرداخت کن چون با این تورم ۳۰۰ درصدی زندگی سخت شده است.

    • بدون نام

      خوب بلده سواری بگیره خوب !!!! مدیری هم با میلیاردها تومان پولی که از سادگی ملت به جیب زده فردا پس فردا عازم آمریکا یا کانادا میشه و از سواحل دریای اونجا برای طرفداران ساده لوح عکس میزاره ...

    • م.ح

      شما هی بشین امید تزریق کن همه مشکلات حل میشه آیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج