۸۷۸۴۰۵
۲ نظر
۵۰۷۴
۲ نظر
۵۰۷۴
پ

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

آیا به دنبال کتاب علمی تخیلی بعدی می‌گردید که در فهرست «باید خوانده شود» قرار داشته باشد. اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است در ادامه این مطلب تعدادی از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی در ژانر‌های مختلف را گرد آورده ایم که بهترین گزینه‌ها برای دوستداران داستان‌های علمی تخیلی هستند.

برترین‌ها: آیا به دنبال کتاب علمی تخیلی بعدی می‌گردید که در فهرست «باید خوانده شود» قرار داشته باشد. اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است در ادامه این مطلب تعدادی از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی در ژانر‌های مختلف را گرد آورده ایم که بهترین گزینه‌ها برای دوستداران داستان‌های علمی تخیلی هستند.

۱. بنیاد نوشته آیزاک آسیموف (۱۹۵۱)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

آیزاک آسیموف نویسنده قهاری بود، اما بسیاری از بهترین آثار او داستان‌های کوتاه کلاسیکی مانند «شبانگاه» (Nightfall) و «آخرین پرسش» (The Last Question) است که بیشتر شبیه جوک‌هایی طولانی با پایانی غیرمنتظره هستند. در سری کتاب‌های «بنیاد» (Foundation)، آسیموف در یک دنیا و حال و هوای دیگر است و ظهور و سقوط امپراطوری‌ها در نتیجه ضرباتی سریع و سهمگین را به نمایش می‌گذارد. نثر آسیموف کمی دشوار است و به دیدگاه‌های زمان خود نسبت به تصویر زنان در آثار ادبی خیانت می‌کند، اما میراثی ابدی از خود به جای می‌گذارد. سری کتاب‌های «بنیاد»، داستان هاری سلدون را روایت می‌کند که معمار شاخه‌ای از ریاضی با عنوان «تاریخ روانی» (psychohistory) است که می‌تواند محاسباتی بسیار دقیق را در مورد هزاران سال آینده انجام دهد و به باور سلدون برای نجات نژاد انسان از دوران‌های تاریک ضروری است. با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد که چرا ایلان ماسک آن را یکی از کتاب‌های محبوب خود دانسته است. سرویس استریمینگ اپل قصد دارد سریالی بر اساس این رمان که سال هاست انتظار اقتباسی تلویزیونی یا سینمایی را می‌کشد بسازد.

۲. تل ماسه نوشته فرانک هربرت (۱۹۶۵)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

در سال ۲۰۱۲ در یک نظرسنجی، کتاب «تل ماسه» (Dune) نوشته فرانک هربرت به عنوان بهترین رمان علمی تخیلی تمام دوران انتخاب شد. این کتاب همچنین پرفروش‌ترین کتاب علمی تخیلی تاریخ است و دنیا‌های بزرگی را شکل داده است. داستان این رمان در طی بیش از ۳۴.۰۰۰ سال رخ داده و دیوید لینچ بر اساس آن فیلمی در سال ۱۹۸۴ ساخت که بدترین اثر سینمایی او به شمار می‌آید. با این وجود، دنیس ویلنوو در حال ساخت سریالی بر اساس این رمان است که انتظار می‌رود اثر موفق تری باشد. داستان این سریال در ۲۰.۰۰۰ سال آینده در کهکشان‌هایی که با یکدیگر در حال جنگ هستند رخ می‌دهد، جایی که به دلایل دینی استفاده از کامپیوتر‌ها ممنوع شده و خاندان‌های نجیب زاده بر تمام سیاره‌ها حکمرانی می‌کنند. تمرکز اصلی بر روی سیاره‌ای به نام آراکیس است که دارای ماده‌ای است که به خاطر کمیباب بودن و قدرت تقویت حافظه اش در سراسر جهان به عنوان پول رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. دست چپ تاریکی نوشته اورسولا کی لو گویین (۱۹۶۹)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

اورسولا لو گویین در طول دوران فعالیت پربار خود در ژانر‌های مختلفی نویسندگی کرده و رمان جذاب و پرجزییات (دست چپ تاریکی» (The Left Hand of Darkness) یک سال پس از کتاب کلاسیک فانتزی «جادوی اِرزسی» (A Wizard of Earthsea) منتشر شد. بخش زیادی از این رمان اکشن در فصل زمستان رخ می‌دهد، در سیاره‌ای دوردست شبیه زمین که در تمام طول سال سرد است و همه از یک جنسیت هستند. رمان «دست چپ تاریکی» یکی از اولین آثار هنری است که به بحث جنسیت خنثی یا دوجنسگی پرداخته است و داستان از نگاه شخصیت اصلی داستان به نام گنلی آی، که فردی از سیاره زمین است و سعی در درک این فرهنگ بیگانه دارد روایت می‌شود.

۴. یک پوینده تاریک نوشته فیلیپ کیندرد دیک (۱۹۷۷)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

رمان کنجکاوی برانگیز «یک پوینده تاریک» (A Scanner Darkly) کمتر به یک رمان علمی تخیلی می‌ماند و بیشتر به یک کتاب خود زندگینامه توهمی در مورد تلاش‌های نویسنده با اعتیاد به مواد مخدر است. در آینده‌ای نزدیک در کالیفرنیا، یک افسر پلیس به نام باب آرکتور در نقش پلیس مخفی در میان گروهی از معتادان که از یک ماده مخدر ویرانگر از لحاظ روانی استفاده می‌کنند زندگی می‌کند. او هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد پلیس باید لباس مخصوصی بپوشد که صورت و صدای او را تغییر می‌دهد و در ادامه ماجرا رفته رفته شخصیت خود را گم می‌کند.

۵. نورومنسر نوشته ویلیام گیبسون (۱۹۸۴)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

رمان «نورومنسر» (Neuromancer) نوشته ویلیام گیبسون که رمانی در سبک سایبرپانک ادبیات علمی تخیلی است داستان مردی به نام هنری کیس را روایت می‌کند که قبلاً هکر بوده و اکنون به مواد مخدر معتاد شده است و در آخرین تلاش خود برای موفقیت در کارش سعی می‌کند یک ماده سمی که مانع او برای دسترسی به فضای سایبری می‌شود را دستکاری کند. داستان رمان در یک دنیای پادآرمانشهری زیرزمینی به سبک ژاپنی می‌گذرد و در آن از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته آینده، از هوش مصنوعی تا کرایونیک، صحبت شده و شخصیت‌هایی خلاقانه را به شما معرفی می‌کند که تا مدت‌ها پس از مطالعه کتاب در ذهن شما باقی خواهند ماند.

۶. اوریکس و کریک نوشته مارگارت اتوود (۲۰۰۳)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

در حالی که رمان مشهور و سریال شده «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid's Tale) دنیایی که در شرایط کنونی بسیار قابل درک است را به تصویر می‌کشد، اتوود در «اوریکس و کریک» (Oryx and Crake) یک سیرک دستکاری ژنتیکی شده از ترند‌های امروزی را به نهایت حد ممکن خود رسانده که از آن با عنوان «آخرالزمان مهندسی زیستی» یاد شده است. اخیراً پروژه‌های سینمایی و سریالی متعددی به این رمان نسبت داده شده که از آن میان می‌توان به یک پروژه تلویزیونی جدید برای شبکه HBO به کارگردانی دارن آرونوفسکی اشاره کرد. دنیای این کتاب اتوود نیز بسیار سیال، سوررئال و البته ترسناک است.

۷. قدرت نوشته نائومی آلدرمن (۲۰۱۶)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

مارگارت اتوود در این رمان ترسناک و تاثیرگذار نیز نقش داشته که داستان رمان «سرگذشت ندیمه» را برعکس کرده و این بار زنان را در مقام حکومت قرار می‌دهد. اتوود برای نوشتن رمان «قدرت» (The Power) نقش مشاور آلدرمن را بر عهده دارد و در آن از زنان و دخترانی می‌نویسد که در می‌یابند یک قدرت الکتریکی جدید از دست هایشان متساعد شده و بدین ترتیب از این قدرت برای انقیاد مردان و تشکیل یک تمدن جدید استفاده می‌کنند. این رمان نیز مانند «سرگذشت ندیمه» در مسیر تبدیل شدن به سریال قرار دارد.

۸. بازیکن شماره یک آماده نوشته ارنست کلاین (۲۰۱۱)

بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی خارجی که همه باید بخوانند

داستان حماسی واقعیت مجازی ارنست کلاین با عنوان «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) نظر استیون اسپیلبرگ را به خود جلب کرده و او فیلمی نسبتاً موفق با همین نام بر اساس آن ساخت که البته همه از نتیجه آن راضی نبودند. چیزی که در مورد این رمان و فیلم آزار دهنده است شبکه‌ای پیچیده از اشارات به فیلم ها، کمیک‌ها و بازی‌های دهه ۱۹۸۰ است. با این وجود، «بازیکن شماره یک آماده» هنوز هم در بطن خود یک داستان ماجراجویانه جذاب است که ارزش مضاعفی به دنیای ارزش افزوده می‌دهد.

منبع: wired

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • من

      خیلی ممنون
      هم کتابهای خوبی معرفی کردید، هم خودتون قلمِ خوبی دارید.

      پاسخ ها

      • تو

        قلم تو هم قشنگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج