جاباما
۸۷۹۳۰۶
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

حتی یک اشتباه در دستگاه قضایی قابل قبول نیست

رئیس دیوان عالی کشور در دستگاه قضایی حتی یک خطا هم قابل قبول نیست، گفت: اگر قاضی یک رای خلاف شرع صادر کند دیگر صلاحیت قضاوت را ندارد.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام سید احمد مرتضوی، رئیس دیوان عالی کشور مقدم پنجشنبه شب در هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه حضور من در کرمان یادآور خاطرات خوبی است چراکه از سال ۷۳ تا ۷۹ در کرمان مشغول به فعالیت بودم، اظهار کرد: در جمع مردم کرمان هستم و درود می فرستم به شهدای این خطه که چه در صحنه انقلاب و چه در میدان های جنگ نقش بزرگی داشتند. به خصوص لشکر ۴۱ ثارلله و درود بر مرد مجاهد جنگ و جهاد سردار سلیمانی و درود به شما مردم که همیشه در صحنه هستید.

وی با بیان این مطلب که این انقلاب در سال ۱۳۶۰ یک نهال نوپا بود که با خون بزرگانی چون شهید بهشتی، رجایی، باهنر و غیره آبیاری شد، افزود: با همه این ترورها اما امام خمینی (ره) بسیار محکم ایستاده بود در حالی که همه ناراحت بودند که استوانه های انقلاب را از ما می گیرند اما ایشان آرامشی خاص داشتند گرچه در درگاه خداوند مناجات داشت و از خداوند می خواست که وی را تنها نگذارد.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: شهیدان بزرگی چون بهشتی انقلاب را آبیاری کردند و اکنون انقلاب به یک درخت تنومندی تبدیل شده است که دشمنان نمی توانند لطمه ای به این آن بزنند.

دشمن به دنبال ناامیدی مردم از نظام است

وی افزود: امروز صحنه جنگ ما جنگ نرم است، دشمنان ما هشت سال جنگ سخت را امتحان کردند نتوستند اراده این ملت را بشکنند لذا امروز دشمن جنگ نرم را آغاز کرده است چراکه به دنبال انحراف فرهنگی در جامعه هستند و از طرف دیگر با جنگ اقتصادی به دنبال این هستند که این مردم پایدار را نسبت به این نظام ناامید کنند اما این انقلاب با خون چنین بزرگانی آبیاری شده است و اگر نبود حضور رهبر معظم انقلاب اکنون انقلاب ما این نبود.

حتی یک اشتباه در دستگاه قضایی قابل قبول نیست

وی تصریح کرد: در شریط موجود باید قدم های بزرگی را برداریم لذا مجاهدت در صحنه های مختلف انقلاب را باید داشته باشیم امروز تمامی مسئولان باید برای خدمت رسانی به ملت مجاهدت کنند.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با اشاره به اینکه کمال بی انصافی است که برخی مسئولان نسبت به مراجعات مردم کوتاهی کنند، اظهار داشت: قضات ما مسئولان قضایی ما در سراسر کشور باید تمام تلاش خود برای اجرای عدالت به کار بگیرند و حق مظلوم را بستانند و تا جایی که می توانند نسبت به استرداد حق مردم تلاش کنند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تولید تمام کسانی که در کارخانه ها و در موسسات تولید کار می کنند اگر دلشان برای انقلاب می تپد باید تمام تلاش خود را در تولید به کار گیرند تا دشمن از این انقلاب ناامید شود.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: کسانی که در صحنه های فرهنگی فعالیت دارند باید در این راه جهاد کرده و هجمه های فرهنگی را خنثی کنند چراکه دشمنان در این فضا دارند جوانان را منحرف می کنند بنابراین باید در این زمینه ابتکار داشته باشند که این خود یک مجاهد بسیار مهم است.

وی بیان داشت: امروز میدان مبارزه ما نرم است در بخش کشاورزی و صنعت همه باید جهاد کنند و این انقلاب را حفظ کنند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه ارتقاء بصیرت بسیار مهم است، عنوان داشت: امروز اگر بصیرت مردم نبود این انقلاب هم نبود، بصیرت یعنی اینکه توطئه دشمن را بدانیم، بصیرت بستگی به علم حوزوی و دانشگاهی ندارد شما بین مردم ببینید انسان هایی هستند از نظر سواد بی بهره و ضعیف هستند اما بصیرت بالایی دارند.

وی گفت: انسان هایی هستند که از علم بالایی برخوردار هستند اما بصیرت ندارند لذا کسانی که در انقلاب تاکنون ریزش کردند اینها بصیرت شان پایین بوده است.

حتی یک اشتباه در دستگاه قضایی قابل قبول نیست

وی ادامه داد: ما در دستگاه قضایی از نظر داشتن قوانین مترقی اسلامی ضعف نداریم اگر مشکلاتی در دستگاهی قضایی هست ناشی از نداشتن نیروهای کارآمد است و از این جهت ضعیف هستیم.

رئیس دیوان عالی کشور عنوان کرد: دستگاه قضایی به دنبال شناسایی نیروهای کارآمد است از طرف دیگر خطا و اشتباه در تمام قسمت های دستگاه های اجرایی و به خصوص دستگاه قضایی قابل انکار نیست.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با بیان این مطلب که در دستگاه قضایی حتی یک خطا هم قابل قبول نیست، ادامه داد: یک رای خلاف شرع اگر از قاضی صادر شود او صلاحیت قضاوت را ندارد.

وی گفت: بنای ما بر این است که با نظارت بر احکام و دادگاه ها چه در مرکز و چه با حضور در مراجع قضایی کشور نسبت به نظارت بیشتر خود اقدام کنیم همچنین قانون اجازه داده است که اگر مواجه با رای خلاف شدیم در صلاحیت قاضی تردید کنیم.

وی ادامه داد: خیلی ها را می بینیم که اظهار نارضایتی از احکام صادره خود می کنند اما عدم اطلاع مردم از قوانین سبب می شود که وظیفه قاضی را ندانند.

مردم مراقب مسیرهای انحرافی دلالان باشند

وی تصریح کرد: توصیه من به همه مردم این است که اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند چراکه بسیاری از نارضایتی ها به دلیل عدم آگاهی کافی نسبت به قوانین است و اینجاست که دلال ها و برخی که لباس وکیلان را بر تن می کنند مسیرهای انحرافی را انتخاب می کنند، مسیر را تغییر می دهند و قاضی ممکن است به اشتباه بیفتد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان این مطلب که ما دو شکل نظارت بر احکام دادگاه ها داریم، افزود: یکی پرونده هایی است که مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور است که این پرونده ها دارای حساسیت خاصی هستند.

وی ادامه داد: دیگری اینکه خود ما مراجعه به استان ها داشته باشیم و پرونده ها را بازرسی و نظارت کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: همچنین وظیفه دوم ما ایجاد وحدت رویه در کشور کنیم به عنوان مثال یک موضوع خاص در یک استان به یک شکل رای می دهند و در یک استان دیگر به شکل دیگری رای می دهند لذا به دنبال ایجاد وحدت رویه ها در این زمینه ها در کشور هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درسته
      .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج