۸۷۹۴۸۳
۳۲ نظر
۵۰۱۷
۳۲ نظر
۵۰۱۷
پ

عراقچی با اما و اگر از اجرای اینستکس خبر داد

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

خبرگزاری فارس: یک مقام چینی گفته نمایندگان تروئیکای اروپا در جلسه کمیسیون مشترک به همتایان خود گفته‌اند ساز و کار موسوم به «اینستکس» عملیاتی شده و پکن علاقه‌مند به مشارکت در آن به عنوان طرف ثالث است.

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.

عراقچی با اما و اگر از اجرای اینستکس خبر داد

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران از ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته این ساز و کار را با هدف ادعایی تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند.

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد، اما کشورهای اروپایی وعده گسترش آن را داده‌اند.

مقام چینی در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال گفته این کشور با سیاست آمریکا مبنی بر رساندن صادرات نفت ایران به صفر مخالف است. او گفته واردات نفت از ایران بخشی از امنیت انرژی این کشور است.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک منبع گزارش داده سه کشور اروپایی به ایران گفته‌اند اینستکس نه تنها عملیاتی شده بلکه اولین تراکنش‌های مالی ذیل آن در حال انجام است.

این روزنامه پیش از این گزارش داده بود دولت‌های اروپایی قصد دارند با راه‌اندازی یک خط اعتباری چند میلیون یورویی به ساز و کار ویژه خود برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) کمک کرده و مسیری برای تجارت میان ایران و غرب باز کنند.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

عراقچی: ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

عراقچی با اما و اگر از اجرای اینستکس خبر داد

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست امروز وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رونالد ترامپ

      ما اینستکس نمی خوایم
      مرگ بر اروپا و آمریکای کافر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا!

    • بدون نام

      خخخخخخخخخ پس از 14 ماه مهلت و تهدید همان اینستکس که قبلا گفته بودند عملیاتی میشود و دیگه خبری از اتش کشیدن برجام نیست

      پاسخ ها

      • alirafiy

        شما راست میگین

    • بدون نام

      عراقچی خواسته برجامو اتش بزنه فندک نداشته ..صبر راهبردی تمامی نداره لامصب

      پاسخ ها

      • علی

        این هم فقط در باغ سبزه برای اینکه ایران از برجام خارج نشه.هیچ چی دست ایرانو نمیگیری. در یک کلام سر کاریه

    • بدون نام

      اینستکش همون ابنبات چوبی به تعبیر خودتون فریبتون داد و الان از حرکت خوب و رو به جلو حرف میزنه....برو عامو صبر پیشه کن که ان الله مع الصابرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره چهل سال با وعده صبر خرمون کردن و پوستمون میکنن

    • صمد اقا

      با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.(منظورشون اجرای قانون پول شویی در ایران هست )

    • بدون نام

      قبل از دو ماه ضربالاجل هم اینستکس بود و چیزی اضافه نشده ..اینم اخرین کارت بازی و تهدید که سوخت ..پاشو بیا عباس جون دیگه باید همون صبر راهبردی را پیشه کنی و خودتو صبور کنی ...خدا صبرت بده

    • احد

      سر کارتون گذاشتند
      نه تنها گسترش نمی دهند بلکه همین تعهدات نیم بند را هم درست اجرا نمی کنند

    • بدون نام

      اقایون ساده لوح رو گذاشتن سر کار مثل برجامشون

    • بدون نام

      گول نخورید تعهدات را از فردا باز هم کم کنید وسقف غنی سازی را افزایش دهید اگر تعهدات آنها وقولهایی که دادند در آینده نزدیک انجام شد شما هم برگردید به وضعیت مورد قراداد.سر ملت را کلاه نگذارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خم رنگرزی نیست که هی عقب جلو کنن
        هزینه داره
        افزایش دادن و دوباره برگشتن به قبل
        اونم خداتومن

    • نااشنا

      اما برروی کاغذ و فقط در حرف

    • مهرداد

      یه چند وقت نفت و الومنیوم طلا ندین به اروپا .اونم بدونن داستان چیه.این مسخره بازیهام یه راه جدید واس کشیدن جیره و خون ملت

    • ارمان

      ببینیمو تعریف کنیم

    • بی نام

      حالا راه افتاد فوری کلاه گیس و روژ لب و گونه و غذای سگ و گربه و زین اسب و دسته بیل و دسته پیچ گوشتی وارد نکنید انصافا" دارو و‌لوازم پزشکی وارد کنید داروهای تولید داخل را سعی کنید برای ارز آوری بیشتر صادر کنید که کمک زیادی به سلامت مردم کردید حداقل تا پایان سال که به مردم احتیاج دارید برای عزت خودشون گفتم نه عزت خودتون

    • احمد

      این سایه جنگ دور بشه همین کافیه

    • فوق سبک

      خیری از اینتکس به ایران نخواهد رسید
      خواهید دید

    • بدون نام

      هیچ فایده ای نداره

    • کاک بهرام

      اروپائیان با ایران کار نخواهند کرد چون بیش از 90 درصد مبادلات تجاری آنها با آمریکاست از نظر عقلی هم هیچ وقت اینها 90 درصد را فدای یکی دو درصد نمیکنن و مطلب بعدی اینکه اروپا علی رغم شعارها بسیار از آمریکا حساب می برن .

    • مرتضی

      ای خدا اینا سیاستمدارن؟ چرا اینقدر ساده سرمون کلاه میذارن!؟ به آیه های قرآن،این حضرات اروپایی دروغ میگن دارن ما رو بازی میدن.
      ببینید کِی گفتم.

    • بدون نام

      عله برکت الله

    • جواد

      باز هم وعده اینستکس و باز هم فریب خوردن وزارت خارجه با وعده های پوچ اروپایی....

    • بدون نام

      اروپا سالهاست با وعده و تشویق و تهدید مسئولان دولتی ایران رو مجبور به ماندن در برجام کرده. هر روزی که در برجام هستیم سالها از پیشرفت تکنولوژی عقب میمونیم. و آمریکا و اروپا بدون اجرای هیچ تعهدی هم بازرسان آژانس رو پیاپی برای جاسوسی به ایران میفرستن و هم لذت عقب ماندن ایران از تکنولوژی رو میبرن. کجاست جسارت احمدی نژاد؟!

    • بدون نام

      چی چی عمو صبر صبر پدرمان درآمد اول زندگی جنگ بعدم تحریم شما چه میکنید مشکلی که ندارید همه چیز در اختیارتون است گور پدر مردم پدری جانباز برادری روشن دل برادری شیمیایی دامادی شهید دامادی جانباز مگر ما چه گناهی کردیم ماهم میخواهیم زندگی کنیم زندگی نه اینکه زنده بمون چرا مگر چه خبر است این همه باج به عربها روسها که مثل لاشخوار مستعمره چین بدهید به همون آمریکا تا زندگی کنیم مگر چقدر زنده هستیم

    • بدون نام

      نفت در برابر غذا و دارو...

    • بدون نام

      کاسبان تحریم خوب تو برترینها جولان میدن..خیلی تابلو ودم خروسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاسبان برجام چی؟

    • وحید

      وقتی نفت نمیخرن از ایران بدرد نمیخوره

    • سلام

      ايشالله همديکرتان خوبی استان خراسان رضوی جنوب شمال شرق عرب وقتی توی تلويزيون گفت که ديارمدنيه کردان شودشهرتان ناراحت شوديم که حرم مهطرم امام رضاعليه السلام نمی گذارچه اتفاقی نيفده باشه باتشکر?

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج