۸۷۹۴۹۳
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است

سیاسی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اینستکس عملیاتی شده و ۲ سه تا ۳ مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

خبرگزاری مهر: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می‌آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست امروز وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا ۳ مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند.

وی ادامه داد: قول دادند به زودی در حال بررسی هستند که اینستکس به روی کشورهای دیگر هم باز شود و این کشورها نیز بتوانند از طریق این سازوکار با ایران معامله داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه این پروسه شروع شده، یادآور شد: اگرچه این پروسه خیلی دیر شروع شده و کمتر از انتظارات ما، ولی الان دارد مراحل نهایی خود را طی می کند و به مرحله عملیاتی شدن، رسیده است.

وی در عین حال متذکر شد: البته بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود، اینستکس نمی‌تواند به صورت کامل انتظارات ما را برآورده کند. انتظار داریم کشورهای اروپایی به صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشند.

عراقچی با بیان اینکه انتظارات ما به صورت کامل برآورده نشده است، گفت: فکر می کنیم قدم های مثبتی که برداشته شده، ارزش بررسی کردن را دارد، لذا من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه با ذکر این نکته که غیر از موضوع اینستکس ما در بحث راکتور اراک هم پیشرفت های خوبی داشتیم، اظهار داشت: همه اعضا تعهد کردند که در جدول زمانی مشخص شده ساخت این راکتور جدید به پایان برسد.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه های دیگر پیشرفت هایی داشتیم، اظهار داشت: در نهایت تصمیم گرفته شد جلسه وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در برجام به زودی برگزار شود. درباره محل و زمان دقیق آن تصمیم گیری نشده است، از طریق مجاری دیپلماتیک تصمیم گیری و به اطلاع خواهد رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی بی غم

      مرسی عراقی

    • بدون نام

      در مورد برجام هم همیشه از قدمهای مثبت صحبت می کردی اخرش این شد .

    • بدون نام

      بنظر میاید اینهم یه حقه باشد چون پس از یکسال چرا الان این تصمیم گرفته اینها میخواهند ایران را بازی دهند تا آمریکا به امیال خود برسد و دارند وقت کشی میکنند.باید قاطعانه با این موضوع برخورد شود.

    • بدون نام

      ادعای سیاستمداری دارید ولی دنبال سیاست بازی هستید
      باز هم وعده
      اقدام کو
      دوباره یک شکلات را به جای کارخانه شکلات سازی نشانتان می دهند ولی پوست سکلات هم گیر کسی نمی آید و فقط زمان را از دست می دهیم و آنها زمان می خرند
      وای از دست این دولت و مجلس بی خاصیت

    • بدون نام

      پس دلار و طلا سقوط میکنه ..........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که نفهمیدم چی شد اخرش به کجا ختم میشود اینستتکس دیگه چیه شما اول ارزش پول ایرانو درست کنین مردم زدن به سیم اخر

    • بدون نام

      فقط کافیه این ساز وکار راه بیفته البته بصورت واقعی اونوقت امریکا میفهمه چه غلطی که کرده،فقط شهامت اروپائیها رو می طلبه چون دیگه با یورو معاملات انجام میشه و ارزش دلار هم میادپایین به این میگن دیپلماسی

    • سعید

      بخدا چرته او دروغ اینم هیچ سودی برا ملت نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج