ترکیب پوسته ال - ۹۰و ساندرو با موتور سمند
۸۷۹۸۱۷
۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
۱۱۹۲۶ 
"احتمالا افرادی که ال ۹۰ و ساندرو پیش‌خرید کرده‌اند، ناگزیرند ماشین وصله‌پینه‌شده‌ای تحویل بگیرند زیرا خودروسازان داخلی به دلیل تحریم‌ها با مشکل کمبود قطعه و تأمین موتور مواجه‌اند".

روزنامه شرق نوشت: بر اساس اطلاعاتی که یکی از مدرسان ایساکو در اختیار «شرق» قرار داده، قرار است موتور EF۷ که موتور ساخت داخل است و روی خودروی سمند نصب شده بود، روی اتاق ال ۹۰ و ساندرو هم نصب شود. آن‌طور که این منبع مطلع می‌گوید، مراحل تست این موتور به پایان رسیده و در راه تولید است.

انباشت تعهدات دو خودروساز بزرگ و تحویل‌ندادن به‌موقع خودروهای پیش‌فروش‌شده به دلیل اعمال تحریم‌ها و خروج خودروسازان خارجی از ایران سبب شده است سازندگان داخلی تدبیری بیندیشند و با وصله‌پینه هر آنچه در بساط دارند، خودروی جدیدی را تحویل مشتری دهند که تعهدات عقب‌مانده‌شان جبران شود اما آیا این تدبیر به نفع مشتری است؟

کارشناسان درباره اینکه نصب موتور ساخت داخل EF۷ روی خودروهای ال ۹۰ و ساندرو به نفع مشتری هست یا نه و آیا این موتور می‌تواند کیفیت موتور اصلی را ایجاد کند یا خیر، اختلاف نظر دارند اما همه آنها بر این باورند قبل از تحویل خودروی جدید، مشتری باید بداند مشخصات آن چیست و چه محصولی را تحویل خواهد گرفت.

آن‌طور که یکی از مدرسان ایساکو به «شرق» می‌گوید: روی اتاق ال ۹۰ و ساندرو موتور ملی سمند تست و آزمایش شده و این موتور در راه تولید است. این اتفاق به دلیل نبود قطعه موتور خودروهای یادشده رقم خورده و از منظر هزینه‌ها، تغییر موتور برای خودروسازان به‌صرفه‌تر است اما از منظر کیفیت، موتور ملی پایین‌تر از موتور K۴M است. به گفته این منبع مطلع، موتور ال ۹۰ و ساندرو، K۴M بود و موتور ملی به نام EF۷ طراحی و تولید داخل است. این موتور روی سمند نصب شده است.

تخلف حقوقی

از این پس، احتمالاً افرادی که ال ۹۰ و ساندرو پیش‌خرید کرده‌اند، ناگزیرند ماشین وصله‌پینه‌شده‌ای تحویل بگیرند زیرا خودروسازان داخلی به دلیل تحریم‌ها با مشکل کمبود قطعه و تأمین موتور مواجه‌اند. به گفته علی شکوهی، کارشناس خودرو، یکی از راه‌حل‌هایی که خودروسازان برای انجام تعهداتشان در نظر گرفته‌اند، می‌تواند جایگزینی موتور باشد اما طبق قانون، باید محصولات فروخته‌شده طبق مشخصات اطلاع داده‌شده به مشتری در زمان خرید، به افراد تحویل داده شود و نمی‌توان محصولی به مشتری تحویل داد که با اطلاعات اولیه مغایرت داشته باشد.

او به «شرق» می‌گوید: اینکه بین محصول تحویل داده‌شده به مشتری با مشخصات اولیه مغایرت وجود داشته باشد، اصولاً از لحاظ قانونی محل اشکال است.

شکوهی ادامه می‌دهد: از بعد فنی هم اصولاً موتور سمند هیچ ارتباطی به موتور رنو ندارد. یعنی موتوری که روی ال ۹۰ و ساندرو قرار گرفته، موتور مختص این محصول است. این قضیه (یعنی تغییر موتور) باید حتماً به مشتری اطلاع داده و در صورت تمایل مشتری، این کار انجام شود.

ترکیب پوسته ال - ۹۰و ساندرو با موتور سمند

اگرچه او به خودروسازان هم به دلیل تحریم‌ها حق می‌دهد و تغییر موتور خودرو را نوعی اجبار برای خودروسازان معرفی می‌کند اما از بعد فنی نقطه نظراتی هم دارد. این کارشناس خودرو بیان می‌کند: موتور هر مدل خودرو، برای آن مدل طراحی می‌شود. موتور سمند هم برای آن مدل خاص طراحی شده است. این موتور با مشخصات سمند هم‌خوان است در نتیجه نمی‌توان موتورهای متفاوت با گیربکس‌های متفاوت را به هم بخورانید و بدون ارزیابی‌های لازم، به نتیجه مطلوب خود برسید.

افت کیفیت با تغییر موتور

شکوهی در پاسخ به این پرسش که نصب موتور ملی روی ال ۹۰، روی قیمت و کیفیت تأثیر خواهد داشت، اثر تغییر موتور روی قیمت را مثبت ارزیابی می‌کند. او می‌گوید: موتور ملی قاعدتاً قیمت‌ها را باید کاهش دهد زیرا موتور داخلی‌سازی شده است و قطعات داخلی بیشتری به‌نسبت ال ۹۰ و ساندرو در آن کار شده و قیمت تمام‌شده کمتری می‌تواند داشته باشد اما اگر موضوع قیمت را فراموش کنیم، از لحاظ فنی این مسئله به‌شدت دچار مشکل می‌شود. این کارشناس خودرو تأکید می‌کند: قیمت بعد کوچکی از قضیه است. تبعات آتی این تغییرات برای مشتری، بسیار بزرگ‌تر از قیمت اولیه‌ای است که پرداخت می‌کند.

تغییر موتور در دنیا متداول است

امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، نیز  با تأکید بر حفظ حقوق مصرف‌کننده، تغییر موتور در دنیا را امری متداول توصیف می‌کند. به گفته او، خودروی ال ۹۰ از نظر بدنه و نوع پلتفرم و ایمنی مناسب ایران است و خیلی از آن استقبال شده اما متأسفانه به دلیل خروج رنو از ایران موتور این خودرو را در اختیار نداریم.

موتور ال ۹۰ به لحاظ عملکردی در محدوده P۵ است که روی پژو نصب شده اما چون موتور EF۷ طراحی خودمان است، قابلیت این را داریم که این موتور را جوری طراحی مجدد کنیم که به درد ال ۹۰ بخورد. او تأکید می‌کند: البته این مباحث نباید مردم را نگران کند. به‌راحتی نمی‌توان موتور را از روی یک ماشین برداشت و روی مدل دیگر سوار کرد. این فرایند با تغییرات مهندسی که ما می‌دهیم، امکان‌پذیر می‌شود و نباید راننده متوجه شود موتور تغییر کرده است و موتور جدید، باید همان عملکرد را برای مصرف‌کننده ایجاد کند.

به اعتقاد این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، برای بسیاری از مردم موتور خودرو مهم نیست. سمند هم حداقل دارای دو مدل موتور است اما مردم می‌گویند سمند خریده‌ایم. پراید هم در ابتدای تولید، دارای موتور کاربراتوری بوده اما امروز موتور انژکتوری یورو ۴ روی آن سوار است.

او اضافه می‌کند: تغییر موتور خودرو کار پیچیده‌ای است که حداقل از مرحله عملیات کالیبراسیون تا تولید، یک سال زمان نیاز دارد. با تعویض موتور باید گیربکس خودرو هم عوض شود یعنی نیاز به یک بازطراحی در بخش نیرو محرکه خودرو خواهیم داشت.

دانش تغییر موتور را داریم

کاکایی تأکید می‌کند: تغییر موتور خودرو تکنولوژی و دانش می‌خواهد که ما داریم اما باید همه‌چیز با هم تست شود و بدانیم در محصول نهایی و آنچه به دست مصرف‌کننده می‌رسد، هیچ تغییر محسوسی به‌وجود نیاید. او ادامه می‌دهد: به لحاظ تئوری تغییر موتور ملی برای ال ۹۰ شدنی است و از آنجا که در ایران به موتور قبلی دسترسی نداریم، تعویض موتور ال ۹۰ و ساندرو یک راه‌حل قطعی است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره حقوق مردم هم بیان می‌کند: خودروی جدید، دیگر همان ال ۹۰ قبلی نیست. باید به مردم اعلام شود قیمت این موتور چند درمی‌آید. مصرف سوخت آن چقدر است. چه خاصیت و شتابی دارد؛ یعنی باید مشخصات خودروی جدید به مشتری اعلام شود.

او که با توجه به شرایط تحریم موافق این اقدام خودروسازان است، این رفتار را گامی برای تولید اقتصادی خودرو نیز توصیف می‌کند. به گفته کاکایی، در دنیا روی مفهوم پلتفرم مشترک کار می‌کنند. به این مفهوم که یک پلتفرم را می‌گیرند و پوسته‌های مختلف برای آن درست می‌کنند مثلاً روی پلتفرم ال ۹۰، ساندرو و داستر و… را درست می‌کنند یا اینکه روی یک مدل خودرو، موتورها و گیربکس‌های مختلف نصب می‌کنند. او اضافه می‌کند: خودروسازان در دنیا کاری می‌کنند که هر قطعه از جمله موتور آنها به تولید انبوه برسد. اگر بتوانیم موتور ملی خود را با دست‌کاری‌هایی روی خودروهای مختلف بگذاریم اما همان عملکرد را داشته باشیم، تولید آن افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

موتور ملی به تولید اقتصادی نرسید

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: موتور ملی که قرار بود ۵۰۰ هزارتا در سال تولید شود، در حال حاضر بیش از صد هزار تا در سال تولید نمی‌شود. در ایران تنوع زیاد است اما از هر مدل خودرو تعداد کمی تولید می‌شود. به‌جز پراید که تعداد آن بالاست، بقیه خودروهای ما در مقایسه با تیراژ جهانی بسیار پایین است. وقتی تیراژ پایین است، خیلی از عملیات تنوع‌سازی را نمی‌توان انجام داد زیرا صرفه ندارد. موتور ملی ما به لحاظ تعداد تولیدی به اهداف اولیه‌ای که برای آن تعریف شده، نرسیده است. وقتی کاری اقتصادی نمی‌شود، گام بعدی در توسعه را باید به‌سختی بردارید و پول خرج آن کنید.

برچسب ها:
انتشار یافته: 21
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
23:48 - 1398/04/08
یعنی اون هیئت علمی که تو عضوش هستی رو باید درش گل گرفت.چقدر مسخره و عامیانه میگه مردم ماشینی که سوار میشن موتورش براشون مهم نیست !!یعنی همون رنگ کردن مرغ به نرخ قناری فروختن
پاسخ ها
انقلاب ۵۷ حق بود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
راستی میدانید چرا بنز به ایران نمایندگی تولید نمیدهد؟
‌کارخانه بنز میگوید اگر نمایندگی تولید را به ایران بدهم روی اطاق بنز موتور پیکان میگزارند وای چقدر جالب میشه بنز اس ۴۰۰
در سر بالایی جوش بیاورد خخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
23:57 - 1398/04/08
خخخخخخخخ
چه شود؟؟؟؟؟؟
بنده خداهایی که این همه وقت پولشون خوابیده حالا چی میخوان تحویل بگیرن؟؟؟
الله و اعلم!!!!
Iran, Islamic Republic of
00:02 - 1398/04/09
چه جالب میشه ال نود سمند
Iran, Islamic Republic of
00:06 - 1398/04/09
واقعا ایران تنها کشوری است که ماشينهاي ترکیبی درست میکند از،ترکیب چند خودرو که استاندارد همه را زیر سوال میبرد
Iran, Islamic Republic of
00:16 - 1398/04/09
موتوریا اتاق پرایدو امتحان کنین بهتره....
Iran, Islamic Republic of
00:28 - 1398/04/09
ال نود به خاطر موتور گیربکس با کیفیت خواهان داشت نه بخاطر بدنه ماشین.شما ادعا میکنید پژو ۳۰۱ رو کپی زدید موتور ال نود رو هم کپی میزدید.یه موتور داخلی(که خدا میدونه از کجا آوردن و به اسم تولید داخل ثبت شده) رو به هر ماشین و پلت فرمی میخورونید
Iran, Islamic Republic of
00:31 - 1398/04/09
پیشرفت به این میگن ...بعد از ده یا دوازده سال یا بیشتر یادم نمیاد ....هنوز متکی به واردات ال نود البته آقا نود هستید .......دست مریزاد تولید داخلی ....بنز و شرکتهای بزرگ باید از شما یاد بگیرند ......
Iran, Islamic Republic of
00:31 - 1398/04/09
واقعا مسخره اس
هرکی ال نود خریده تابحال فقط بخاطر موتور و گیربکسش بوده. کی بخاطر اتاق خریده؟!!!! که حالا میخوان رو اتاقش ef7 بذارن!!!
تو ماشینهای داخلی یه ال نود بود که موتورش خوب بود و کم استهلاک و بدون خرج، که اونم پررررر!
خدا آخر عاقبتمونو بخیر کنه ایشالا...
Iran, Islamic Republic of
00:52 - 1398/04/09
خداوکیل چرا اصل حقیقت رو نمیگین ما هیچ موتور ملی نداشته ونداریم همین ای اف 7که میگین قبل آلمان میفرستادس ولی الان چینیه اینو همه میدونن یه سری بزنین نمایندگیها تا حقیقت رو بهتون بگن ما فقط ادعا داریم خوشحالم که حداقل وزیر صنعت مجبور شد بخشی از واقعیت خودروسازی ایران رو بگه
Iran, Islamic Republic of
01:02 - 1398/04/09
اتیش بگیره ایرانخودرو با موتورش
Iran, Islamic Republic of
02:51 - 1398/04/09
خر همون خره فقط پالانش عوض میشه
Iran, Islamic Republic of
05:34 - 1398/04/09
یا خودرو سازای ما از کارتون گربه سگ الهام گرفتن یا سازنده کارتون گربه سگ از خودرو سازای ما ایده گرفته
Iran, Islamic Republic of
07:18 - 1398/04/09
میوشد آشغال به تمام معنی
Iran, Islamic Republic of
08:13 - 1398/04/09
تنها مزیت تندر 90 همون موتورش بود.
دیگه قیافه ش چه ارزشی داره که موتور سمند بزارن روش.
همون قیافه سمند بهتره که.
حالا ساندرو یه خورده بهتره اگه چراعای سمند رو روش نصب نکنن
Iran, Islamic Republic of
09:57 - 1398/04/09
قیافه واتاق ال نود رو که کسی دوست نداره مجبوری به خاطر موتور خوبش میخریدن
United Kingdom
10:14 - 1398/04/09
المند با موتور جدییییییید خخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
12:10 - 1398/04/09
چرا اعلام ورشکستگی نمی کنید ،،،،؟؟؟چرا دست از سر مردم بر نمیدارید ؟((چرا تموم نمیشید)) ؟؟؟
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج