جاباما
۸۷۹۸۹۰
۲۵ نظر
۵۰۰۴
۲۵ نظر
۵۰۰۴
پ

ربیعی: مردم درباره اصلاح بودجه نظر بدهند

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشته است: یکی از فرصت‌هایی که تحریم‌های ترامپ برای ایران به وجود آورد، اصلاح بیماری اقتصادی ۶۰ ساله ایران است. مهم‌ترین بخش اصلاح ساختار، جدا کردن نفت از بودجه است. در حقیقت سرگذشت نفت در سرزمین ما با توسعه عقب‌ماندگی، دموکراسی، فقر، نابرابری و عدالت درهم آمیختگی چند لایه پیدا کرده است. رابطه دولت و نفت هم به نحوی آمیخته شده که با فراز ونشیب بهای نفت، دولت‌ها نیز فراز ونشیب می‌یابند.

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشته است: یکی از فرصت‌هایی که تحریم‌های ترامپ برای ایران به وجود آورد، اصلاح بیماری اقتصادی ۶۰ ساله ایران است. مهم‌ترین بخش اصلاح ساختار، جدا کردن نفت از بودجه است. در حقیقت سرگذشت نفت در سرزمین ما با توسعه عقب‌ماندگی، دموکراسی، فقر، نابرابری و عدالت درهم آمیختگی چند لایه پیدا کرده است. رابطه دولت و نفت هم به نحوی آمیخته شده که با فراز ونشیب بهای نفت، دولت‌ها نیز فراز ونشیب می‌یابند.

کشوری که بر اساس منابع حاصل از کسب و کار و مالیات حاصل از آن اداره شود و هزینه‌های بهداشت و آموزش و امنیت را از این طریق تأمین کند، وارد فرآیندی سالم خواهد شد که رابطه دولت - ملت نیز بر آن اساس تنظیم خواهد شد. وقتی عاملی در بودجه دخیل می‌شود که محصول کسب و کار نیست و به جای درآمد با فروش دارایی کشور اداره شود، کشور متکی به آن درآمد شده و حال و روزش با آن خوش یا ناخوش می‌شود. درآمد هنگفتی که محصول جامعه نیست. بنابراین به جامعه نیز پاسخی در مورد آن داده نمی‌شود.

دولت مستقل از کسب و کار مردم، نمی‌تواند با مردم و خواسته‌ها و نیازهایشان رابطه دقیق پیدا کند. به‌عنوان مثال مسأله اشتغال که در درجه نخست پدیده‌ای اقتصادی است، برای مقابله با نارضایتی تبدیل به پدیده اجتماعی - امنیتی می‌شود. در تألیف کتاب «معمای دولت مدنی»، چگونگی فربه شدن دولت‌ها را یافتم. اندازه ادارات نه بر اساس پاسخ به یک نیاز یا کارکرد مشخص سامان یافته‌اند بلکه به خاطر نیاز اشتغال کشور و ایجاد رضایت از این طریق شکل گرفته‌اند.

در دولت‌های بعد از انقلاب هم استخدام‌ها، تبدیل وضعیت‌های مختلف کارکنان دولت با همین نگاه صورت گرفته است. بودجه متکی به نفت، در ذات خود مسابقه برای کسب رانت، سهم بیشتر و نفی سهم دیگری را در جامعه به وجود می‌آورد. احساس غبن و مسابقه برای مواهب بیشتر، رانت‌های دیده و ندیده شده را دامن می‌زند. به یاد داریم در اوایل انقلاب، در بیانات امام راحل و زنده یاد شهید بهشتی و رجایی، واژه دولت خدمتگزار به کرات بیان می‌شود. من معتقدم دولتمردان در هر دوره‌ای خواست خدمتگزاری را داشته‌اند اما مسأله این است که چون دولت به مردم نیاز ندارد و درآمد دولت‌ها حاصل فعالیت اقتصادی جامعه نیست و درآمد مستقل از مردم دارند، ناخودآگاه جای خادم و مخدوم برخلاف میل باطنی عوض می‌شود. اصلاح ساختاری که در دستور کار دولت قرار دارد، با محوریت اصلاح بودجه بر اساس نفت است. نفت به‌عنوان یک دارایی باید از برنامه‌های روزمره خارج و درخدمت افزایش دارایی جدید باشد.

علاوه بر جدایی نفت از بودجه جاری، با اصلاح ساختار بودجه انتظار می‌رود این اهداف محقق شود: عدالت اجتماعی به نحوی که حداقل معیشت برای همه تأمین شود، درآمدسازی پایدار، هزینه کار کارا، ایجاد ثبات اقتصادی و اصلاح ترتیبات نهادی بودجه به نحوی که رابطه سازمان برنامه و بودجه با خزانه، دولت با مجلس و بودجه در اجرا مشخص شود.

با اصلاح ساختاری بودجه، بهره‌وری، فسادستیزی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی ایجاد می‌شود. دولت از سازمان برنامه و بودجه خواسته است طرح خود را در سایت سازمان در معرض افکار عمومی و صاحبنظران قرار دهد. این فراخوان عمومی خطاب به همه مردم است که درباره ساختار بودجه نظرات خود را به گوش دولتمردان برسانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلاح ساختار بودجه بدون داشتن درآمد جایگزین نفت امکان پذیر نیست. چون زیرساخت ها برای این انتقال وجود ندارد ، نه به تولید اهمیت داده میشود و نه موانع آنها رفع می شود. اصلاح باید زیربنایی و درست باشد نه فقط به شکل حرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر نظر مردم اهمیت داشت شماها الان نبودین

    • بدون نام

      یعنی آدم وقتی فکر میکنه میبینه این تحریمها چقدر خوبه که حد نداره!
      ای کاش بیشتر تحریم شیم تا هم استعداد ها شکوفا تر بشه و هم دزدیها و حیف و میل ها کمتر بشه و هم از رو برن بعضی‌ها!؟

    • بدون نام

      یک سال درباره گرونی مردم داد میزنن اما کو گوش شنوا برو عمو

    • بدون نام

      مردم راهم راضی کنید درشرایط کنونی به چاه نفت باغ نفت داریم

    • مهدی

      ببخشید
      سخنگوی دولتتتت
      دولت کی
      من خودم جز افراد کم درامد وضعیف اقتصادی ایران میدانم
      من شما رو که اصلا قبول ندارم کسانی که شما رو تعید کردن رو مقصر می دانم بهتر در مورد نظر هم از سر مایه دارها و پوپولیستهای مانند قاضی زاده هاشمی و وزیر پرو برکنارشده مسکن سوال کنید
      شما رو تاریخ قضاوت خواهد کرد
      دیگر چه نیازی به نظر مردم

    • بدون نام

      طرحهای اجرایی ترهم دارم که اگه به من هرینه بدید مینویسم براتون.بالاخره شاگرداول دانشگاه علامه بودم ..

    • بدون نام

      جالب این است که مردم به مسئولین رای میدن که مشکلات را حل کنند آنوقت مسئولین از مردم نظر میخوان که چکار کنند !؟ این یعنی اینکه که مسئولین ما هیچی بارشون نیست!

    • بدون نام

      لطفا دست از سر مردم بردارید .. ملت به چه حقی پیرامون بودجه آغازاده ها ... !!!! اظهار نظر کنند؟؟ ملت نقشی در بودجه ریزی ندارند و فقط فعلا نگاه می کنند .... !!!

    • بدون نام

      اگر بودجه به نفت وابسته نباشد بعد پول نفت به جیب چه کسی می رود

    • بدون نام

      آره دیگه پول نفت و بدین آقازاده ها بخورند کشور رو هم با گرفتن مالیات ازمردم بدبخت اداره کنید

    • بدون نام

      آره دیگه پول نفت و بدین آقازاده ها بخورند کشور رو هم با گرفتن مالیات ازمردم بدبخت اداره کنید

    • بدون نام

      نفت گازمعدن نباش شماهیچی نیستین بودجه ومنابع شغل۲۰ملیون افغانی دادن این میش که میبینیدنابودی ایران

    • بدون نام

      اولا کجا باید نظر بدهند دوما مردم کاری نیستند که نظر بدهند .

    • بی نام

      عالیه

    • بدون نام

      خاک به تو سرت وقتی دزدی واختلاس در سیستم اداره کشور در تمام ابعاد بیداد میکنه وفاجعه بار به پیش میره بودجه وتعیین بودجه معنا نداره دزدها

    • بدون نام

      بالاخره یه ادم پیدا شد که حرف درست بزنه

    • بدون نام

      ردیف بودجه های موازی و کلان غیر ضرور و مضر به حال اقتصاد را حذف یا اگر زور دولت نمی رسد کم کنید . اقتصاد حالش رو به بهبود خواهد رفت.

    • بیکار

      بعداز چهل سال به فکر مردم افتادین کمکتان کنند نه مردم شما را قبول دارند نه وارد خیانت شما که به کشور وخود مردم کردین. می شوند هرغلطی تا الان کردین خودتان جوابگو هستین

    • بدون نام

      آدرست رو بده بیام نظر بدم !! نفت اصلاً در بودجه نیست ! اگه بود که بابالا و پائین رفتن قیمت ، تاثیرش تو زندگی مردم مشخص میشد ! یکی قبل از شماها اومد اقتصاد بیمار ایران رو با 45 هزارتومن جراحی کرد که اقتصاد از خونریزی مرد ! تو اقتصاد رو ول کن اگه عرضه داری بیا یک ماه با حداقل حقوق یک خانواده 4 نفری رو فقط یک ماه ! فقط یک ماه !!! مدیریت کن! میلیاردر کاخ نشینی !!

    • بدون نام

      اقای ربیعی سلام برو کارکن مگو چیست کار که سرمایه جاودانی است کار بودجه چیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما ها هنوز تحمل انتقاد را ندارید ۹۶ /۸۸ مردم فراموش نمی کنند اگر از من نظر به خو ا هین می گیم بساط تون جمع کنید جیبها تون پر شده به ذارید برید بعد مردم به توانند نظر بدهند

    • بدون نام

      با سلام و عرض ادب
      حقوق بگیران ثابت مانند فرهنگیان دیگر توانایی زندگی کردن ندارند ۰لطفا به دادشان برسید ۰

    • فاطمه سادات

      برای حسن نیت مشکل معیشت معلمها رو که ۳۵ ساله دهرن فریاد میزنن حل کنید.مشکل کارگران‌.مشکل رفتگرانی که ۷۰ سال بیشتر سن دارند و هنوز بیمه بازنشستگی بهشون تعلق نمی گیره.

    • فاطمه سادات

      خونه های خالی رو مالیات ببندین
      کلی مشکل تورم ملک و کمبود در آمد حل میشه
      البته به شرط اینکه مالیاتها رو مخلطین دیروز و مختلسین امروزنبرن کندا
      وااای چقدر دلم کندا میخواد به خدا .فک کنم به خدا نزدیکترم اونجا
      آخه همه اونایی که دم از اخلاص میزدن اونجان.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج