۸۸۰۲۸۵
۱۷ نظر
۵۰۱۰
۱۷ نظر
۵۰۱۰
پ

آتش توپخانه‌های دلواپسان به سوی اینستکس

روزنامه همدلی نوشت: اگر به رسانه‌های جریان اصول‌گرا یک روز بعد از امضای برجام نگاهی گذرا انداخته شود، همان ادبیاتی را می‌توان دید که یک روز بعد از اعلام موفقیت احتمالی یا اجرایی شدن نیم‌بند اینستکس، در روزنامه‌های خود نقش زدند.

روزنامه همدلی نوشت: اگر به رسانه‌های جریان اصول‌گرا یک روز بعد از امضای برجام نگاهی گذرا انداخته شود، همان ادبیاتی را می‌توان دید که یک روز بعد از اعلام موفقیت احتمالی یا اجرایی شدن نیم‌بند اینستکس، در روزنامه‌های خود نقش زدند.

این رسانه‌ها دی‌ماه ۹۴ یا اردیبهشت ۹۵، وقتی برجام به امضا رسید و دریافتند که شاید این تعهدنامه بتواند دریچه‌های تازه‌ای را به روی اقتصاد و معیشت مردم باز کند، بیشتر عصبانت و مخالفت خود را در پیشانی رسانه‌هایشان به تصویر کشیدند، این در حالی بود که برجام هنوز هیچ راهی را طی نکرده بود. این جریان تا قبل از رسیدن ترامپ به کرسی ریاست جمهوری حتی صراحتا آرزو می‌کردند رئیس جمهور جدید ایالات متحده به وعده خود عمل کند و از برجام خارج شود.

وقتی ترامپ از برجام خارج شد، با ساز و دهل دست‌افشان و غز‌ل‌خوان از یک سوی شکست برجام را جشن گرفتند و از دیگر سوی به دولت روحانی تاختند که چرا به اصطلاح آنها سازوکارهای سفت و محکمی را در هنگام امضای برجام لحاظ نکرده است تا با خروج ایالات متحده از برجام، به زعم آنها دست ایران در پوست گردو نماند و حرفی برای گفتن نداشته باشد. این انتقاد جریان دلواپسان نه از سر دلسوزی که فقط برای تخریب بیشتر دولت و سوق دادن هر چه بیشتر روحانی به سمت برخورد قهری یا تقابلی با امضاکنندگان برجام، خصوصا آمریکایی‌ها، ولی به شکل عملیاتی کشورهای عضو گروه ۴+۱ بود. تا آنکه بالاخره دولت روحانی به شرکای برجام مهلت ۶۰روزه‌ای داد «تا تحریم‌های یکجانبه آمریکا را جبران کرده و توازن بر هم خورده بین تعهدات و حقوق ایران از برجام را برقرار سازند» در غیر این صورت ایران هم «برخی از تعهدات برجامی خود را ملغی» خواهد کرد.

حتما قاطبه اعضای دولت دوازدهم و شخص رئیس جمهور به یاد می‌آورند اولین کسانی که اتفاقا با اولتیماتوم روحانی به شرکای برجام تیترهای شادمانه‌ای زدند، رسانه‌های همین جریان بودند. حال، روز شنبه(۸تیر۹۸) اعلام شد که اولین تراکنش‌های مالی اینستکس- حداقل برای راستی‌آزمایی اروپایی‌ها در حفظ برجام- راه‌اندازی شد و حتی عباس عراقچی تاکید کرد «هنوز تا خواسته‌های ایران فاصله قابل توجه وجود دارد.» ولی دلواپسان دوباره توپخانه‌های خود را به سوی دولت روحانی و برجام و این بار اینستکس که شاید بتواند نقش سِرُم حیات برجام را بازی کند، نشانه گرفتند تا بتوانند این سازوکار مالی را در نطفه خفه کنند.

تیترهایی مثل«آفتابه‌لگن اینستکس»، «اینستکس در حد یک صرافی هم نیست»، «پاسخ قاطع به بازی اروپا»، «کلاه جدید غرب برای ایران»، «آقای رئیس جمهور، از برجام عبرت بگیرید، فریب اینستکس را نخورید» همه یک معنا و پیام را دارند و آن این‌که مجددا زلزله‌ای در ذهن و دنیای اصول‌گرایان رخ داده و به همان نسبت این یقین حاصل می‌شود که تلاش مجدد دولت روحانی و پذیرش اینستکس برای سرپا نگه داشتن برجام کاری خوب و شایسته بوده است که به مذاق آنها خوش نیامد.

همان‌گونه که برجام، پیمان خوب و درستی بود که اصول‌گرایان مدام آرزو می‌کردند یا خودشان آن را به آتش بزنند یا آقای ترامپ این مسئولیت را به عهده بگیرد، که البته ترامپ همان کاری را کرد که باب دل دوستان دلواپس بود.

واقعا این جریان، دلواپس چه چیزی هستند که با هر اقدام و پیمانی که دولت روحانی با دیگران، یا اروپاییان منعقد می‌کند، سخت به تکاپور می‌افتند و با قدرت جلوی اقدامات دولت می‌ایستند. برجام توانست مشکلی را که دولت به اصطلاح مهرورز آنها ایجاد کرده بود و ایران را زیر فصل هفت منشور سازمان ملل برد، حل کند، اما آنها آن قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌خواندند و مصایبی را که اقتصاد ایران و بسترهای کسب و کار کشور با آن روبه‌رو شد، نه دیدند و نه برای آنها اهمیت داشت.

اما امروز که مردم وضعیت بد اقتصادی را تجربه می‌کنند، به جای آنکه به دلایل اصلی این مصایب بپردازند، همه فریادها را بر سر دولت روحانی می‌کشند و صرفا این دولت را عامل مشکلات معیشتی می‌دانند. البته تردیدی نیست که بسیاری از کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌های دولت دوازدهم و گاه چشم‌پوشی‌های مسئولان ذیربط روی خطاهای همکارانشان در تشدید این مشکلات کاملا تاثیر گذاشت، ولی انصاف نیست گفته شود همه این مشکلات محصول رفتار دولت دوازدهم است.

اتفاقا اینستکس یکی از راه‌های حداقلی است که دولت روحانی می‌خواهد برای برون‌رفت از مشکلات جاری کشور، عملیاتی شود. اما دوستان دلواپس انگار سر آن ندارند که دولت گرهی از گره‌های سخت اقتصادی مردم را مرتفع سازد. گویا دولت هر چه بیشتر مشکل داشته باشد، آنها آرامش بیشتری خواهند داشت.

خوب است که شخص روحانی هنگام مواجهه با رفتار دوستان و هم‌گروهی دیروز خود به یاد بیاورد که چه کسانی در چه برهه‌هایی از دولت او حمایت کردند تا رفاه و آسایش مردم فراهم شود. شکی نیست هر چه اینستکس موفق‌تر شود و سازوکارهای مالی با موفقیت عملیاتی شود، برجام قامت راست کند و دولت ایران بتواند حتی نفت خود را به راحتی بفروشد، زلزله در منطقه دلواپس‌نشین با ریشتر بیشتری به وقوع می‌پیوندد. اگر دلواپسان واقعا دلواپس معیشت و رفاه مردم و سربلندی کشور هستند، باید در همه حوزه‌ها، ضمن نگاه نقادانه، دولت را یاری کنند و باری از روی دوش دولت بردارند نه آنکه خود بار مضاعف و مشکل دولت باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر دلواپسان که همیشه حرف حق زدند ولی خائنان وطن فروش نشنیدند

    • ayat

      سنگ پا های قزوین حیا کنید بازم میگید دلواپس!هر چه داشتیم تقدیم دشمن کردید ...

    • شوالیه

      خداییش این مزخرفات چیه می نویسید. کی میخواید از رو برید. راست میگن رو ک نیس سنگ پا قزوینه

    • بدون نام

      حالا کو اینستکس حالا ترا بخدا نفت دربرابر غذا هم شد معامله ما چقدر بدبختیم خاک توسرما

    • بدون نام

      اینادلواپس باش شماهم بی خیال هستین

    • حامد

      باید از نویسنده مارگون این مقاله پرسید اینستکس چند میلیون یورویی واقعا چه دردی رو از ایران دوا میکنه

    • بدون نام

      دلواپسی دلواپسان نشان میده که دلواپس دنیا و قدرتش هستند نه دلواپس منافع ملی و مردم !! بلکه برای رسیدن به اهذافشان مردم را له کرده و می کنند...

    • بدون نام

      واکنش اصول به اینس نشانگر درستی میتونه باشه چون واکنش به برجام صحیح بود

    • بدون نام

      در دولت دلواپسان همه چیز ارزان بود و صف گوشت و مرغ و شکر و ......نداشتیم ، قیمت زمین و مسکن و خودرو و .......پایین بود و مردم مشکل چندانی نداشتند ولی در دولت سنگدلان اصلاحطلب ، مردم در فشار شدید اقتصادی هستند ، ؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      یعنی خیلی پر رو هستید .
      برجام بی فرجام ....

    • علی ف

      بدا وصدبار بدا به حال شما باجهالت خود وشاید باخیانت خود بجای امید به مردم سلحشور مان
      وخدای متعال این مردم دل به وعده های پوشالی
      جنایتکاران تاریخ خوش کرده اید
      وکشور را درحال ورشکستگی در حلقوم دشمنان
      خون آشام این مردم انداخته اید خاک توسر شما
      این دولت ذلیل شما

    • pooya

      داداش باخودتدچندچندی؟؟چطوراسراعیل بمب اتم داره.حرف نیست؟؟؟اما شماازداداش ترامپ اجازه میگیری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      جمع کنید بابا خدا از سرتون نگذره جمع کنید

    • بدون نام

      همیشه هر چه گفتند یا نوشتند همان شد. مگه نتیجه برجام همان نشد که دلواپسان میگفتند.

    • بدون نام

      دلواپس داد میزنه چون منفعت داره براش وگرنه اینا خیلی بدتر از این ها هستن چرا چون اگه نبودن می فهمیدن مردم مشکل دارن و مشکل درست نمی کردن ما داریم تاوان نافهمی دلواپس میدیم

    • بدون نام

      نظر کاربران کاملا روشنگرایانه است از متخصص تا بیسواد درک می کنند که این دست و پا زدنهای دولت برای تحمیل اینستکس بیفایده است انسان آگاه از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود.

    • بدون نام

      تحقیر ملت ایران
      لحن آمریکا با مقاومت تغییر کرد نه با تسلیم
      برجام سایه جنگ رو از کشور دور کرد خخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج