۸۸۰۳۰۴
۲۹ نظر
۵۰۲۰
۲۹ نظر
۵۰۲۰
پ

در ستایش گلاب آدینه؛ کسی که شأن بازیگری را حفظ کرده است

گلاب آدینه از آن بازیگرانی است که هنوز شأن و مرتبه بازیگری را حفظ کرده و نقش‌آفرینی بد و فیلم نامربوطی در کارنامه‌اش به چشم نمی‌خورد.

روزنامه جام‌جم: گلاب آدینه از آن بازیگرانی است که هنوز شأن و مرتبه بازیگری را حفظ کرده و نقش‌آفرینی بد و فیلم نامربوطی در کارنامه‌اش به چشم نمی‌خورد. ارزش و احترامی که او برای خودش به عنوان بازیگر و هنرمند قائل است، موجب احترام مخاطبان هم می‌شود و آن‌ها هم قدردان این مراقبت هستند.

آدینه که با پشتوانه غنی تئاتری وارد عرصه تصویر شد و در سینما با کارگردان‌های بزرگی کار کرد، در سال‌های اخیر در اوج پختگی در بازیگری قرار دارد و هر نقش او، به شکلی واضح گواه این مدعاست. در صورت آدینه، می‌توان بازتاب تفکر، دانش، هنر، مهارت و احساسات او را دید که بسته به هر نقش، جلوه درخشان متفاوتی می‌یابد و بی‌درنگ، مخاطب را با خود همراه می‌کند. خبر خوش این‌که این روز‌ها او با یک بازی تاثیرگذار و همدلی‌برانگیز دیگر به سینما آمده؛ بازی او در فیلم «دوباره زندگی» و در نقش ریحان، زنی که در آستانه کهنسالی و ابتلا به بیماری فراموشی قرار دارد، برگ برنده دیگری در کارنامه بازیگری آدینه است؛ بازیگری تمام‌نشدنی که با حضور باوقار و جذابش، هر اثر نمایشی را دیدنی‌تر می‌کند.

در ستایش گلاب آدینه؛ کسی که شأن بازیگری را حفظ کرده است

یک فیلم آرام دوست‌داشتنی

«دوباره زندگی» که این روز‌ها به شکلی پراکنده، محدود و نامنظم (به سیاق همه آثار گروه هنر و تجربه) اکران می‌شود، اثری شریف، انسانی و شاعرانه است و با وجود روایت قصه یک زوج تقریبا کهنسال و ضرباهنگی آرام، مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌کند و در مجموع، اثری محترم و دوست‌داشتنی و قابل پیشنهاد به دیگران به نظر می‌رسد. این فیلم که نخستین اثر بلند و سینمایی رضا فهیمی است، قصه زوج میانسالی به نام اصلان و ریحان را روایت می‌کند که هرکدام با مشکلاتی جسمی روبه‌رو هستند؛ مرد از یک بیماری رنج می‌برد و زن هم نشانه‌های واضحی از فراموشی دارد.

آن‌ها در اطراف و نزدیکی خود، کس و کاری ندارند و تنها فرزندشان امیر هم در خارج از کشور زندگی می‌کند. در این میان، اصلان تصمیم می‌گیرد که همراه همسرش، به خانه سالمندان بروند، چون خودشان به دلیل مشکلاتی که دارند از پس امورات خودشان برنمی آیند، اما تماس امیر، اصلان و ریحان را به زندگی امیدوار می‌کند و...

دوباره زندگی، با وجود ریتم آرام، به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده و کسالت‌بار نیست و قصه و روایت تاثیرگذاری از کرختی زندگی یک زوج رو به کهنسالی را به مخاطب ارائه می‌کند. فیلمنامه‌ای که به‌طور مشترک توسط مجید اسماعیلی و امیرمحمد عبدی نوشته شده، گرچه تا حدی قابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد، اما، چون درست و به اندازه است و به‌خوبی روزمرگی‌ها و احوالات یک زوج با چنین مختصاتی را روایت می‌کند، باور و همراهی مخاطب را در پی دارد. در این میان انتخاب زوج اصلی قصه، مهم‌ترین امتیاز فیلم است و گلاب آدینه و شمس لنگرودی، ترکیب دلپذیری را شکل می‌دهند.

گلاب آدینه به‌خوبی آن بی‌میلی رفتن به خانه سالمندان را به تصویر می‌کشد و با دزدیدن نگاه از همسرش و خیره‌شدن به نقطه‌ای، مخالفتش را با ترک خانه و زندگی بروز می‌دهد. همین‌طور تشدید تدریجی بیماری فراموشی که با احساساتی، چون حجب و حیا، پنهانکاری و ترس از آبرو بازی می‌شود که به‌شدت درست، تاثیرگذار و باورپذیر است؛ با ادای احترام به جناب رضا کیانیان عزیز و کیومرث پوراحمد، این بازی با این کیفیت و درخشندگی، می‌رود کنار بازی جولین مور در «هنوز آلیس».

در ستایش گلاب آدینه؛ کسی که شأن بازیگری را حفظ کرده است

بازی شمس لنگرودی هم از نقاط مثبت فیلم است و موفق می‌شود در مقابل بازیگر بزرگی، چون آدینه، بازی آبرومندی ارائه دهد. هرچند گاهی آن پیشینه شاعرانه و لحن شعرخوانی‌اش بروز می‌کند، اما در مجموع بازی قابل قبولی در صحنه‌های سخت و احساسی دارد؛ صحنه‌ای که با آهنگ قدیمی «سیمین‌بری گل‌پیکری» از یار دیرینش ریحان، دلبری می‌کند و آن صحنه‌ای که نوه سیاهپوستش (به قول خودش، نگار و به قول ریحان، مهتاب) را در آغوش گرفته، از مهم‌ترین لحظات این چنینی است که بازی شمس لنگرودی، فراتر از یک شاعر بازیگر شده است.

البته قوام و مانایی این صحنه‌ها باز وامدار بازی درست آدینه است که به‌خوبی، بازیگر نقش اصلان را همراهی می‌کند. خنده و احتمالا سفر خاطره‌انگیز و ذهنی او به گذشته هنگام شنیدن آهنگ، ناگهان جایش را به غم و اشک می‌دهد و او را به لحظه اکنون پرتاب می‌کند. همین‌طور خنده‌های تلخ و شیرینش، وقتی همسرش را در خلوتی پدربزرگ ـ نوه‌ای می‌بیند.‌ای کاش‌های اندک

فیلم دوباره زندگی، با این که سروشکل درستی دارد، اما احتمالا با برخی تغییرات، می‌توانست اثر بهتری هم باشد. حضور صامت پدربزرگ و مادربزرگ سیاهپوست نوه، تصنعی است و باور این‌که آن‌ها خارجی هستند، از همان اولین نما بعید به نظر می‌رسد. حرف نزدن آن‌ها با همتایان ایرانی خود هم باوجود این‌که اشاره به اختلاف زبانی دارد، اما در فیلم جلوه مضحکی پیدا می‌کند. همین‌طور باوجود آهنگسازی خوب ستار اورکی برای فیلم، به نظر می‌رسد اگر بیشتر صحنه‌های فیلم، بدون موسیقی پیش می‌رفت، نتیجه بیشتر به واقعیت زندگی روزمره اصلان و ریحان نزدیک‌تر می‌شد.

مثلا آن سکانسی که ریحان، آلبوم را ورق می‌زند بهتر بود، بدون موسیقی برگزار شود و به جای حرکت به سمت سانتیمانتالیسم و احساسات‌گرایی، انتقال احساس در سکوت و تنهایی پیش می‌رفت. اسم فیلم هم اگرچه زیبا و شاعرانه است، اما کمی قصه و چیزی را که تماشاگر می‌خواهد ببیند، لو می‌دهد. شاید می‌شد با حفظ همین وجه شاعرانه، نام‌های دیگری برای فیلم انتخاب کرد. همچنین در فیلم اشاره نمی‌شود که شغل و حرفه اصلان در قدیم چه بوده.

آیا شاعر بوده که شمس لنگرودی کنار پنجره شعری از خودش را می‌خواند؟ «باران شبانه را دوست دارم/ نیمه‌های شب/ چراغ روشن پارک‌ها/ و ماشینی که دور می‌شود/ به سرعت زندگی».

پیدا کنید زندگی را

در ستایش گلاب آدینه؛ کسی که شأن بازیگری را حفظ کرده است

سئانس‌های محدود و پراکنده فیلم دوباره زندگی در گروه هنر و تجربه و در این یکی دو روز آینده از این قرار است: سینما فرهنگ (امروز ساعت ۱۷ و فردا ساعت ۱۳)، موزه سینما (فردا ساعت ۱۵)، خانه هنرمندان (فردا ساعت ۱۵)، سیتی سنتر اصفهان (امروز ساعت ۱۹)، پردیس سینمایی هویزه مشهد (سه‌شنبه ساعت ۱۵ و چهارشنبه ساعت ۱۹)، سینما بهمن سنندج (فردا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه)، مجتمع فرهنگی و سینمایی هنر و تجربه بابل (فردا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه) و پردیس سینمایی گلستان (فردا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه).

تجلیل از گلاب آدینه

در جشن پیش روی حافظ از گلاب آدینه به پاس یک عمر تلاش و دستاورد هنری، تجلیل و تندیس ویژه علی معلم به او اهدا می‌شود. آدینه که فعالیت هنری خود را از سال ۵۴ آغاز کرده، بازی در آثاری، چون افسانه سلطان و شبان، زرد قناری، روسری آبی، زیر پوست شهر، مهمان مامان، وقتی همه خواب بودند، قصه‌ها و من دیگو مارادونا هستم را در کارنامه دارد.

او برای بازی خوبش در روسری آبی به نقش کبوتر (قدرت)، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. آدینه همچنان حضور قدرتمند و همواره‌ای در تئاتر دارد و علاقه‌مندان هنر نمایش یکی دو سال قبل، بازی درخشان او را در «شیر‌های خان باباسلطنه» و به نقش یک سیاه بر صحنه تئاتر دیدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این روزها اما باید بگوییم گلاب ادینه زنی که هویت زن ایرانی را در قداست حفظ اسرار خانواده به نمایش گذاشت هر چه که در زندگی شخصی او میگذرد مشکلاتی است که شاید همراه همه زندگیهای پیر باشد اما او قداست این زمان را نشکست و رفتار خیانت پیشه عاشق دیروزش را افشا نکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه خیانتی ایشون از همسرشون جدا شدن کجاش خیانته

      • بدون نام

        ول کن بابا چرت و پرت گویی هنر زنای ایرانیه

      • بدون نام

        تا یکی زن میگیره همچین پاچه بدبخت و میگیرن که ای وای کل جهان غلط شده حلال خدا رو حرام میکنن کافرا

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      وآنگاه مهدی هاشمی تِرزد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

      • بدون نام

        طلاق گرفته بودن

      • بدون نام

        دوستانی که گفتید طلاق گرفته یه بار دیگه متن فرمایشات اقای هاشمی را بخوانید .ایشون فرمودن طلاق عاطفی گرفتیم .

      • بدون نام

        ای دم مهدی هاشمی گرم اویل داری

      • بدون نام

        :)))))

    • بدون نام

      وای من این دو شخصیت را خیلی دوست دارم
      خدا حفظشون کنه.
      اشعار شمس لنگرودی هم وافعا زیباست

    • بدون نام

      آفرین و مرحبا به این خانوم

    • armita

      الان یهو یادتون بهش اومد؟

    • بدون نام

      کاربر۹:۱۶ هنرمگه پیرمیشه؟! دیالوگت خوب بود امافکرت آبدیت نیست!

    • بدون نام

      ما نمی دونیم تو زندگی اونها چی گذشته ،خود من زنی هستم عصبی و افسرده هر کس من رو می بینه میگه وای چقدر آرومی چقدر خوب و مهربونی !!!!نمی دونن کم حوصله ام آروم نیستم ،طفلک شوهرم خیلی با اخلاق من کنار میاد و پیش هیچ کس نمیگه که من خیلی غر می زنم بخصوص مهمون که میخواد بیاد و کارام زیاده اصلا پاچه می گیرم کی جرات داره باهام حرف بزنه !!!!!!

      حالا یکی ندونه بگه زن به این خوبی حتما تقصیر شوهرش بوده که افسرده شده !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا، تو یا زن نیستی یا اگه هستی با خودت مشکل داری.

      • بدون نام

        تو مرد هستی خالی بند

      • بدون نام

        خب برو پیش روانشناس تا حالت خوب بشه!جدی میگم...چه کاریه وقتی میشه حالتون خوب باشه الکی خودتو شوهرتو زجر میدی؟

      • بدون نام

        تقصیر شوهرته دیگه! غلط می کنه وقتی سگ نگه میداره مهمون دعوت می کنه

    • م.ح

      عالی

    • بدون نام

      همچنان مرواریدیست دردل صدف.. بازی بی نظیر درمهمان مامان که اگر صدها بار ببینم برایم جذاب است.. بانوی وقار ومتانت. ساده وبی آلایش.. وواقعا ستودنی

    • بدون نام

      بله الان موقع یادآوریست.. بیاد بیاوریم تا زمان باقیست.. بیاد بیاوریم تا دیر نشده.. تلنگری کافیست تا بیاد بیاوریم..

    • بدون نام

      وای این بازیگر فدق العاده اس :)

    • بدون نام

      بازیگر خوبیه

    • بدون نام

      لیاقت مهدی هاشمی همون مهنوش خانم هست!

    • بدون نام

      خانم بدون نام با تمام این اوصاف بازم دلیل نمیشه که مرد خیانت کنه و با وقاحت اونطور افشا کنه میتونست همسرشو با تمامی حق و حقوق قانونی طلاق بده اونوقت کسی ایرادی از ازدواجش نمیگرفت

      پاسخ ها

      • دراکولا تا به تا

        فرمایشتان صحیح هست! اونم تو کشوری که حق طلاق با مرد هست!

    • بدون نام

      من عاشق بازیهاش هستم و خیلی روان و عالی بازی میکنه و چهره زیبا و مهربانش .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج