۸۸۰۵۷۲
۱۳۶ نظر
۵۰۰۷
۱۳۶ نظر
۵۰۰۷
پ

رأی دیوان عالی کشور: برابری دیه زنان و مردان

بیشتر صاحب‌نظران فقهی معتقدند باید دیه جبران‌کننده فقدان شخص مقتول برای اولیای دم در قتل نفس و جبران‌کننده خسارت‌های واردشده به فرد مجروح و آسیب‌دیده در جنایت علیه اعضای بدن باشد.

روزنامه شرق: زمانی می‌توان به وضوح اهمیت این خبر را درک کرد که به یاد بیاوریم دیه دختران شین‌آبادی با همه خسارات جبران‌ناپذیر بدنی که متحمل شدند، نصف مردان محاسبه شد.

در ماجرای آتش‌سوزی دختران مدرسه درودزن نیز همین اتفاق افتاد و در داستان تلخ نگار قربانی که درپی حادثه در شهربازی قطع نخاع شد نیز نصف دیه پرداخت شد. در همه این سال‌ها، در همه جنایت‌ها علیه زنان این اتفاق تکرار شده است؛ مگر در حوادث رانندگی.

حال هیئت عمومی دیوان عالی کشور با نظری قاطع، رأی به برابری دیه زنان و مردان داده است؛ در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور که در ۳۱ اردیبهشت سال جاری به ریاست حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور، حجت الاسلام محمدجواد حشمتی‌مهذب، نماینده دادستان کل کشور و با حضور رؤسا، مستشاران و اعضای معاون همه شعب دیوان عالی کشور برگزار شد.

‌پرداخت مابه‌التفاوت دیه اناث اعم از نفس یا اعضا

اعضا به بررسی موضوع تکلیف صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای پرداخت مابه‌التفاوت دیه اناث اعم از نفس یا اعضا پرداختند و در رأی وحدت رویه ۷۷۷، به تصویب رأیی اقدام کردند که در حکم قانون است و تمام محاکم ملزم به رعایت آن هستند.

در این رأی وحدت رویه مقرر شده است: «با عنایت به مفاد ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ در نحوه تقسیم‌بندی جنایات علیه نفس یا عضو یا منفعت و عمومیت مقررات تبصره ذیل ماده ۵۵۱ این قانون، نظر به اینکه مکلف‌شدن صندوق تأمین خسارت‌های بدنی به پرداخت معادل تفاوت دیه اناث تا سقف دیه ذکور امتنانی است، لذا در کلیه جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابه‌التفاوت دیه مربوط به آنان باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود و بر این اساس آرای دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌های لرستان و گلستان در حدی که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت آرای صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد.

این رأی به استناد قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضائی و غیر آن لازم‌الاتباع است».

‌چالش برابری دیه زنان و مردان

موضوع دیه جزء مباحث فقهی چالش‌برانگیزی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق فتوای بسیاری از فقیهان شیعه و سنی، دیه زن نصف دیه مرد است؛ هرچند این رأی در میان فق‌ها مخالفانی نیز داشته و دارد. به همین دلیل، بحث و بررسی این موضوع با گذشت سال‌های دراز، در نهایت در حال پایان‌گرفتن است.

پیمان حاج‌محمودعطار، حقوق‌دان، در گفتگو با «شرق» با ابراز خرسندی از رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور توضیح داد: در بحث فقهی دیه، بیشتر صاحب‌نظران فقهی معتقدند باید دیه جبران‌کننده فقدان شخص مقتول برای اولیای دم در قتل نفس و جبران‌کننده خسارت‌های واردشده به فرد مجروح و آسیب‌دیده در جنایت علیه اعضای بدن باشد.

وی با اشاره به قاعده مسلم فقهی «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فى الاسلام» گفت: تسری آن به قاعده جبران ضرر و زیان بزه‌دیده ناشی از ضرب و جرح اعضای بدن یا قتل نفس، باید به میزانی باشد که دیه تکافوی زیان واردشده به شخص آسیب‌دیده را داشته باشد.

این حقوق‌دان در تشریح دلیل نابرابری دیه زنان و مردان در طول تاریخ اسلام گفت: با توجه به اینکه دیه ازجمله احکام امضایی اسلام است (احکام امضایی ریشه در دوران پیش از اسلام در شبه‌جزیره عربستان دارد که پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام و تأسیس حکومت اسلامی و مقررات دینی آن بزرگوار، برخی از این احکام که با مقررات قرآن و سنت نبوی مطابقت داشت، در آیات کریمه قرآن یا روش پیامبر تأیید و امضا شد).

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه دیه جزء احکام امضائی و قبل از ظهور اسلام است، در زمان وقوع قتل یا آسیب بدنی بین افراد از طریق ارزیابی ارزش شتر، خسارت وارده به شخص قربانی جبران می‌شد.

در آن روزگار رویه اعراب بادیه‌نشین یا ساکن در شهر‌های مکه و مدینه این گونه بوده که تأمین معاش خانواده منحصرا از طریق مرد ممکن بود و زنان به علت شرایط فرهنگی و سیستم قبیله‌ای امکان حضور پررنگ در جامعه و مشارکت در کار‌های اقتصادی و بازرگانی و کسب درآمد را نداشتند؛ از سویی تأمین معاش همسر، فرزند و افراد واجب‌النفقه بر ید مردان قرار داشت بنابراین فقدان مرد با زن متفاوت بود از این رو رویه فق‌ها به این منوال بوده که دیه زن نصف دیه مرد تعیین و محاسبه شود.

تأکید بر نقش فقه پویا برای به‌روزشدن احکام دینی

عطار با تأکید بر نقش فقه پویا برای به‌روزشدن احکام دینی خاطرنشان کرد: فقه پویای شیعه و قوانین مترقی اسلام همان‌گونه که در بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها تأکید شده، مطابق با شرایط مقتضیات جامعه و مصالح عمومی مردم با اجتهاد فق‌ها قابل تغییر است.

در جامعه کنونی ایران زنان و مردان دوشادوش هم در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرین هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی و مدیریتی توسط زنان انجام می‌شود، بنابراین فلسفه سابق فق‌ها در این امر کاملا گرگون شده است. امروزه می‌توان گفت: فقدان یک زن دارای تحصیلات عالی‌رتبه دانشگاهی یا فقهی مانند فقدان یک مرد با همان شرایط برابر است.

‌برابری دیه مسلمانان با اقلیت‌های دینی

این حقوق‌دان ادامه داد: همین موضوع برخی از فق‌ها و اندیشمندان را به تغییر فتوا ترغیب کرد که در نگرش فقهی و اجتهادی خود نه فقط تفاوت دیه بین زن و مرد در حوادث رانندگی که حتی میان مسلمانان و اقلیت‌های دینی نیز در بحث دیه تغییر ایجاد کنند تا امروز اقلیت‌های دینی مورد اشاره در اصل ۱۳ قانون اساسی دیه برابر با مسلمانان داشته باشند.

به اعتقاد عطار، این پیشرفت در اجتهاد فق‌ها و صاحب‌نظران و دانشگاهیان به ویژه فتوای مقام معظم رهبری در سالیان گذشته در لزوم محاسبه دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی گشایشی بسیار شگرف در فقه شیعه شده است.

به گفته این حقوق‌دان به دنبال این فتوای درخورتوجه اکنون بستر برابری دیه زنان و مردان در سایر جنایت بر نفس یا عضو فراهم شده است. با نگاهی به حجم قابل تأمل حوادثی که زنان قربانی آن هستند و همین‌طور با کمال تأسف زدوخورد‌های زناشویی منجر به آسیب عمدی و غیرعمدی اعضای بدن زن توسط شوهر یا سایر بستگان سببی و نسبی و حتی قتل عمدی و غیرعمدی از ناحیه مرد این برابری می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در وقوع حوادثی این‌چنینی باشد.

وی همچنین در ادامه گفت: خوشبختانه این احکام کیفری که موجب طرح موضوع در قالب رأی وحدت رویه در هیئت عمومی دیوان‌عالی کشور با حضور قضات عالی‌رتبه قضائی دیوان شد، منجر به تأسیس حقوقی شده است برای برابری دیه زنان و مردان که هرگونه جنایت اعم از نفس یا نقص عضو را دربر گرفته است.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که اعتبار آرای وحدت رویه به چه میزان است، گفت: آرای هیئت عمومی دیوان‌عالی کشور که در قالب وحدت رویه صادر می‌شوند، برابر قانون و در حکم قانون مدون بوده و رعایت مفاد آن برای کلیه مراجع قضائی اعم از دادسراها، دادگاه‌های عمومی و دادگاه تجدیدنظر شعب دیوان‌عالی کشور و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی و عمومی از جمله شرکت‌های بیمه و صندوق تأمین خسارت بدنی الزامی است.

برابری دیه زنان و مردان که در حقیقت با کمک بیت‌المال همان صندوق تأمین خسارت بدنی در حال تحقق است، خود گامی بزرگ برای تحقق حقوق زنانِ قربانی خشونت و حوادث مختلف با رعایت مصالح دینی و شرعی خواهد بود. به هر حال آنچه مسلم است این روز‌ها فقدان هر انسان فارغ از بحث جنسیت اهمیتی ویژه دارد و تکیه بر فعالیت اقتصادی مردان بازتاب همه جامعه نبوده و نخواهد بود.

حتی در نقص عضو نیز چه بسیار زنان سرپرست خانوار یا فعال اقتصادی و اجتماعی که از فعالیت در جامعه محروم می‌شوند؛ بنابراین اقدام قابل تقدیر قضات دیوان‌عالی کشور که تأیید رئیس دیوان و نماینده دادستان را نیز به همراه داشته است، راهگشای این مسئله مهم قضائی در ایران خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شقایق

      الان یک عده می گن قانون درسته در صورت مرگ ما نصف به همسر می رسه این تفکر اشتباهه درست کردن گولتون بزنن چون در صورتی که زنده بمونین مثل نگار فقط بهتون نصف پول رو می دن

      پاسخ ها

      • Dr. setayesh

        کاش نباشه اصا اين جور مشکلا. کسی برای نداشتن پول دیه اعدام نشه. کاش اعدام از بین بره

      • بهزاد

        بالاخره مساوی مردان شدند.

      • بدون نام

        بابا اصلا من مردم نصف ديه منو بديد به خانومم نميخواد ديه كامل بهش بديد!!!!
        از امسال خانوم ها هم بايد به كشور خدمت كنن و دو سال برن سربازي براي سرباز ها ظرف بشورن...حالا اگر خواستن اسلحه هم دست بگيرن

      • بدون نام

        طبق ایات قران صحیحه و فقط نصف درسته

      • بدون نام

        به 13:57 لطفا چهره دین رو خراب نکن هیچ جا از قرآن گفته نشده درزم قوانین باید پویا باشن

      • به ۱۳:۵۷

        برو عربستان ...اینجا جای امثال تو نیست

      • بدون نام

        چرا انقدر دیر؟؟

      • بدون نام

        13:57 نشان شعور داشتن اینه که یک چیز و بدونی و حرف بزنی هیچ جای راجع به این نگفته هیچ جا

      • بدون نام

        ای بابا دلتون خوشه ها.. مگه ما صاحب منصب زن داریم که حقوق زن رعایت شه مرداشم به فکر زنا نمی افتن

      • به 11:16

        با وضع قوانین مرد سالاری انگار اینجا رو برای شما ساختن پس برای سربازیشم دندتون نر چشمتون کور

      • بدون نام

        وقتی تونستین بیمارستان و پول دارو و خرج های زندگیشو برای زن نصف کنین بعد دیه رم نصف کنین

      • بدون نام

        چرا تا الان نمی شد خون مرد رنگین تره یا زن بی ارزش تر؟

      • بدون نام

        اقلیت های دینی هم همینطور

    • امیر

      فمینیست از الان دنبال این باشین دیه زن بیشتر از مرد بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هستیم تا چشاتون از حدقه در بیاد تا اینجاشم موفق بودیم

      • بدون نام

        این فمینیستی نیست برابری انسانها در همه شکل باهم هست نه نژاد نه جنسیت و نه رنگ پوست برتری نداره مگر اسلام همین رو نگفته پس چرا باید در این قسمت سرخودمون رو کلاه بگذاریم

      • بدون نام

        خيلي باحال گفتي امير
        خخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        چیه تا الان که شما بیشتر بودین چیزی نمی گفتین؟؟

      • بدون نام

        حالا که مردا از صبح نشستن تو خونه و جامعه در اینده می افته دست زنا

      • عسل

        هیچ منطقی پشت این وجود نداره که برابر نباشیم هیچ منطقی اگه هست یکی توضیح بده

      • بدون نام

        دیه مرد بیشتر از زنه چون وقتی مرد از دنیا بره این زنه که باید کار کنه و زن برای کار کردن محدودیت داره برای مثال یه مرد میتونه حتی باربری هم بکنه اما خانومها نمیتونن و اینچنین محدودیتایی دارن.
        نگید دیه زن کمتره. بلکه دیه مرد بیشتره برای کمک به زن سرپرست خانوار

      • بدون نام

        اینکه این مدت به نفع شما بود اسمش چی بود؟؟ منیست؟؟

      • بدون نام

        ای بابا 9:31 کی می خوای بفهمی زن خیلی وقتا زنده می مونه اما بهش نصف پول رو می دن

      • بدون نام

        احسنت به کاربر 2131

    • بدون نام

      دمتون گرم گرچه دیر بود اما باز مرسی

    • بدون نام

      الان انجام شد؟؟ اگه وعده نیست و داره اتفاق می افته که خیلی خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نکنم فقط حرفه

    • بدون نام

      یک کار درست از دیوان عالی

    • بدون نام

      برای ارثم همینطور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته از یک ور می گن به خاطر جهزیه است از ورم می گن جهزیه دادن رسم اشتباهیه بیاین برش داریم نمی دونن فازشون چیه بعدشم هیچ اجبار و قانونی برای جهزبه نیست اما برای ارث هست

      • بدون نام

        دقیقا ارث باید برابر باشه و همینطور چند همسری و شهادت نصفه و اینکه اجازه نمی ده زنا ولی بشن در صورت مرگ پدر حضانت به مادر نمی رسه چون زنه می رسه به جد پدری این یک ظلم نیست جنایت در حق زنه

      • بدون نام

        ارث و خیلی چیزای دیگه

      • بدون نام

        شهادت نصفه دیگه چرا ؟ اصن با عقل جور در نمی یاد

      • بدون نام

        با همین شهادت نصفه زن خیلی ها از جرم هاشون فرار کردن کاملا مشخصه که نقششونه

    • مهسا

      مرسی ممنون بلاخره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که انجامش نمی دن فقط حرف

    • بدون نام

      وای خدا الان همه مشکلا حل شد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا خب اینم یه مشکله چرا مغلطه میکنید؟

      • بدون نام

        چ ربطی داشت چی میگی اه

      • بدون نام

        اینم مشکله

    • امیر

      باسلام چ بسیارند زنانی ک سرامد بسیاری از نروان هستند یک کار خوب نمودش تا دنیا برپاست هویدا میباشد کاش بسیاری از قوانین بروز شوند

      پاسخ ها

      • حسن

        ....این واژه "نروان" یعنی چی حالا ؟؟؟ واقعا التماس تفکر

      • بدون نام

        ما شما مردا رو به دنیا اوردیم بزرگ کردیم زندگی دادیم حالا که بزرگ شدین میاین اینجاها چرت می گین

    • بدون نام

      طبق مطلب بالا هنوز هم دیه زن ومرد متفاوت است و تفاوت این دو باید ازطریق یک صندوق پرداخت گردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون هنوزم زن ستیزی ادامه داره

    • Hasan Jalil

      سلام و درود
      یک نفر کارشناس توضیح بدن که چرا الان ما باید با دوران شکل‌گیری اسلام و اون جامعه باید مقایسه بشه.؟
      احتمالا نباید یه تجدید نظر تو بعضی از قوانین اسلامی براساس شرایط حال حاضر انجام بشه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارشناسها قبلا بارها و بارها جواب این سوال شما و سوالات مشابه را داده اند: خودتان انتخاب کردید که اینطور زندگی کنید. این نوع زندگی، انتخاب خودتان بوده.

      • بدون نام

        6:58 ما اسلام درست و پویا رو انتخاب کردیم

      • بدون نام

        چون بعضی ها نمی خوان قبول کنن که باید پویا شه

      • بدون نام

        متاسفانه بعضی ها اسلام پویا رو درک نمی کنن

      • بدون نام

        چون هنوز هم مهریه میگیریم و نفقه

      • بدون نام

        خیلی کارها باید به خاطر زمانش تغییر کنه و الا ما برده داری رم تو قرآن داریم ولی به اقتضای زمانش انجام نمی دیم

    • بدون نام

      با این حساب یه سریها دارند به چوبه دار نزدیک میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورت دقیقا کیه؟ نجفی؟ لطفا منظورت را واضح و شفاف بیان کن.

      • بدون نام

        همه اونهایی که زن هاشونو کشتن و به دلیل پرداخت نشدن نصف دیه هنوز نفس میکشن

    • مریم

      جای بسی خوشحالی است...
      هرچند ی خورده دیره ولی باز خداروشکر....

    • بدون نام

      بهترین خبری که شنیدم کاش سریع تصویب بشه و قانون بشه حق خانما داره خورده میشه

      پاسخ ها

      • علی

        درود.عمو حق مردا خورده میشه نه حق زنها.چونکه اگه زن تو تصادف فوت کنه نصف دیه به شوهرانشون میرسه ولی اگه مرد فوت کنه دیه کاملش به زنهاشون میرسه.حالا حق کی ضایع میشه..خواهشمندم چاپ کنین.الهی خیر ببینید

      • بدون نام

        نه اگه‌ مرد بمیره بازم نصفش به زنش میرسه

      • رهگذر

        علی جون داداش مگه از جیب شما میره یا اگه به اونا ندن به شما میدن این بخل برای چیه؟

      • بدون نام

        علی آقا در اکثر شرایط زن زنده می مونه اما پولی که بهش می دن کافی نیست در حالی که دردسر و محرومیت و هزینه یکسان داره حالا به کی بیشتر ظلم می شه؟

    • ...

      از این متن فهمیدم که ادم باید خودش عقل و وجدانش رو دردست بگیره وتصمیم بگیره نه بر اساس تلقین های گذشته

    • بدون نام

      آفرین بالاخره ما یه حرکت مثبت از این دولت دیدیم

    • بدون نام

      امیدوارم قانونه های دیگه هم اصلاح بشن

    • بدون نام

      قانون چند همسری چی؟؟؟
      مناسب با این زمانه
      ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینم ایشاالله حل میشه و از بین میره

      • بدون نام

        درسته اینو باید زودتر درست کنن

      • بدون نام

        دقیقا این خیلی خیلی مهمه اگه یک عده بفهمن

    • بدون نام

      چه عجب بعد این همه سال که حق زنان ضایع شد به فکر افتادین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینتشم غنیمتع

    • بدون نام

      حالا باز یه عده که فقط ادعای شرع و دین دارن میان مخالفت میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرع و دین خودش گفته پویا باشین اونای دیگه چی می گن؟

      • بدون نام

        اون عده آبرو بر شرع و دینن و کم از داعش ندارن چون نمی خوان اسلام زیبا و به روز رو بفهمن

    • بدون نام

      الان انجام می شه برابرن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نکنم هنوز نه وقت میخواد تا خوب قانونی بشه

    • بدون نام

      سلام پس آیات قرآن و سخنان خداوند چه میشود

      پاسخ ها

      • آتوسا

        یه کم دقت کن اون مال زمانی بود که در جامعه عرب فقط مردان کار میکردند و سر پرست خانواده بودن الان دونفر باید کار کنن تا شاید از پس هزینه ها بربیان

      • بدون نام

        این سخن قرآنه

      • بدون نام

        اتفاقا برعکس قرآن از برابری گفته

      • بدون نام

        هیچ جای قرآن نگفته که دیه نصفه برو تحقیق کن

      • بدون نام

        یک درصد زن ایرانی سرپرست خانوارند.این صندوق که قراره هزینه بشه از بیت المال باید برداره

    • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

      بسیار عالی مرد هستم ولی از برابری استقبال میکنم ب شرطی که جنبه ش رو داشته باشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما ها مگه جنبه این همه امتیازات الکیو که بهتون دادن داشتین

        چو ن قانون گذار ..هم جنستون بوده ..بهتون امتیاز الکی میداده
        هنوزم میده

      • بدون نام

        برات متاسفم

      • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

        چقد دلت پره گفتم انسانها همه برابرن ولی جنبه ش هم خوبه شما که از حالا جبهه گرفتی بر ضد مردان

      • آدولف هیتلر ( وطن پرست )

        چقد دلت پره

      • بدون نام

        شما جنبشو داشتین؟؟ چه قدر به خاطر چند همسری و حق طلاق زنا رو اذیت کردین

      • بدون نام

        حرف از جنبه نزن هاشمی ثابت کرد شما مردا چقدر جنبه قوانین مرد سالاری رو دارین

      • بدون نام

        جناب آدولف هیتلر فقط به جبهه گیری ما نگاه نکن به بی جنبگی جنس خودت نگاه کن

    • بدون نام

      هروقت هزینه.جراحی بیمار و ویزیت پزشک و پول دارو ی زن نصف مرد بود خب دیه هم نصف باشه ،،،،

    • بدون نام

      مهریه برای مرد هم باید باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهریه رو که از بین بردن با برداشتن زندانش

      • بدون نام

        هر وقت حق طلاق و چند همسری و کار و حضانت بچه رو گرفتن اون موقع

      • هاله

        باشه بابا میگیم نفقه رو هم زن بده.خوبه؟؟؟؟

      • بدون نام

        افرین منم تایید میکنم باید باشه مهریه برا اقایون

      • بدون نام

        چه رویی دارن این مردا؟؟ چند همسری و حق طلاق و دو برابر ارث با اوناست از اون اعتراض نمی کنن میان مهریه رو می گن اصن چی می گی ها؟؟

      • بدون نام

        آره حتما با این همه بهایی که بهتون دادن این بردارن اونموقع می شه به معنای واقعی بهره کشی زنان

    • بدون نام

      چقدر ما عقبیم تازه زن هم مثل مرد انسان شناخته شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بانو

      چرا منه زنی که دارم صبح تا شب جون میکنم واسه یه لقمه نون ارثیه ام باید نصف برادرم که همش خوابه باشه؟ الان زنا بیشتر از مردا کار بیرون میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون نصفم زیادتونه

      • مرد قزوینی

        نظر های 14:4 را پسرم نوشته است دخترا محل بهش نمی دن ضایعش می کنن بیچاره و بدبخت شده میاد اینجا چرت می گه لطفا حال این بیمار جنسی روانی را درک کنید و ناراحت نشوید

      • بدون نام

        دقیقا عامل بدبختی و بیکاری جوونا همین کار کردن زنا هس

      • بدون نام

        خب نکن

      • به ۲۳:۳۷

        عامل بدبختی زنها شما مردهای عقده ای هستید

      • بدون نام

        23:17 خودتو بیشتر از یک زن نشون بده و شغل و ازش بگیر

    • بدون نام

      اگر قراره با عدالت رفتاربشه.دیه زن باید دوبرابر بشه.چون مادرها برای خانواده هم مادرند هم پدر. فقدانشان باعث فروپاشی خانواده می شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو برا خانما نصفم زیادیشونه

      • بدون نام

        با پول جبران میشه؟برای شوهر البته آره با پول میتونه یه چهارده ساله بگیره غم زنش یادش بره

    • بی نام

      خداروشکر حداقل مقداری از ظلم تاریخی به زنان کاسته شد

    • بدون نام

      در مورد حق الارث هم کاش یه قانون این مدلی تصویب بشه

    • بدون نام

      دیه برابر نشد، بلکه نصف دیگر از بیت المال پرداخت میشود.

    • ج

      خدا کنه فقط یه سری ردش نکنن!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاا.. ردش میکنن چون طبق ایات قران باید نصف باشه

      • بدون نام

        کدوم آیه قرآن تا جایی که می دونم هیچ اشاره ی مستقیمی نشده

      • بدون نام

        14:5 یک جوون نفهم یک چیزو نمی دونه حرف می زنه هیچ جای قرآن اینو نگفته

    • بدون نام

      اگر بنا به برابري است زنان هم بايد 18 سالگي برن سربازي
      البته از دختراي ايراني لوازم آرايشي رو بگيري حله، كلا ديسيبل ميشن حتي جرات نميكنن آرايش نكرده جواب آيفون و تلفن بدن
      ها ها ها ها ها

      پاسخ ها

      • شیشلیک

        باشه چون تو گفتی حتما می رن برو بابا دلت خوشه

      • بدون نام

        الان ما اگه جوابتو بدیم در واقع ریشه به تیشه مرد ستیزی و این قضایا میزنیم...پس دوست عزیز ، لطفا تو هم یه کم آدم باش،فک کن به این حرفایی که نوشتی، ببین با وجود ادمایی مثل تو، حق کی تو جامعه ضایع میشه؟!زن یا مرد!

      • بدون نام

        از شما گوشیتونو بگیرن پس می افتین

      • بدون نام

        آفرین گل گفتی سربازی هم باید اجباری بشه اونم سربازی بدون آرایش

    • بدون نام

      باورم نمیشه ..مردا از خبر برابری دیه دارن میترکن
      چون تو سر زن میزدن میگفتن
      حتی دیه شما نصف مرده

      حالا خودتون قضاوت کنید
      اینا نر هستن یا انسان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • خطاب به خانومها

      بازهم یک مرد فاقد العقل از بالا تا پایین نظر گذاشته
      از برابری دیه ناراحته

      بشناسید این جنس مردو

      دلشون میخواد سایه زنو با تیر بزنن
      البته میدونم بی عقلن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا زمانا مشخصه کار یک نفره

    • بدون نام

      پس اگه داستان برابری حقوق زن و مرده باید سربازی واسه زنا هم اجباری بشه. مهریه مرد هم وجود داشته باشه. زن هم نفقه مرد رو بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث برابری بشه اول ارث و شهادت زن و ولی بودن و چند همسری و حق طلاق و حضانت و کار و محدودیت زنا تو بعضی از شغل ها مثل قاضی شدن رو درست کنیم باشه بعدشم مهریه رو بر می داریم

      • بدون نام

        شما دو سال خدمت سربازی رو فعلا برو برگشتی درمورد حق طلاق و ارث صحبت میکنیم.

      • بدون نام

        تازه محدودتون کردن اینجوری خودتونو ول میکنین تو خیابون که شاید مردا نگاهتون کنن. آزادتون بذارن که دیگه چیزی ازتون نمیمونه که یکی بیاد بگیررت که حق طلاقم داشته باشین

      • بدون نام

        زن اگه حق طلاق داشته باشه که این دخترای دهه هفتادی هرروز زیر یه سقف زندگی میکنن.

    • بدون نام

      آفرین مرسی ممنون کاشکی زودتر ولی بازم ممنون

    • بدون نام

      دم دیوان عالی گرم

    • بدون نام

      آفرین دیوان عالی

    • بدون نام

      ممنون که هستی دیوان عالی

    • بدون نام

      سربازی بدون آرایش هم باید واسه زنا اجباری بشه. حالا ما دو سال زندگی بدون آرایش رو هم از اینا قبول داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عادت ماهانه با آرایش هم لطفا واسه آقایون اجباری بشه.این حجم از زن ستیزی از کجات میاد آخه برادر من

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج