۸۸۰۶۷۱
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

جدایی اصلاحات از روحانی یک امر اخلاقی است؟

ناصر فکوهی در روزنامه همدلی نوشت: اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نام‌هایی بوده است که خود این جریان‌های ‏سیاسی بر خود گذاشته‌اند و به هر طریق خود خواسته‌اند که دو جریان اصلی و تقریبا انحصاری در فضای سیاسی ‏ایران باشند. از این‌رو به نظر من ابدا نباید گله کرد که چرا انتقاد از دولت روحانی متوجه اصلاح‌طلبان می‌شود. ‏

ناصر فکوهی در روزنامه همدلی نوشت: اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نام‌هایی بوده است که خود این جریان‌های ‏سیاسی بر خود گذاشته‌اند و به هر طریق خود خواسته‌اند که دو جریان اصلی و تقریبا انحصاری در فضای سیاسی ‏ایران باشند. از این‌رو به نظر من ابدا نباید گله کرد که چرا انتقاد از دولت روحانی متوجه اصلاح‌طلبان می‌شود.

دلیل آن، این است که در زمان انتخابات، اصلاح‌طلبان به طور کامل و بی‌قید و شرط از ایشان حمایت کردند و برنامه ‏ایشان را در برابر برنامه رقیب‌شان در جناح اصول‌گرا گذاشتند.

حال اگر امروز خواسته باشیم یک فرد یعنی آقای ‏‏ «روحانی» یا یک دولت یعنی «دولت روحانی» را از مجموع جریان اصلاح‌طلب جدا کنیم، سوالی که مطرح می‌‏شود، این است که در چنین صورتی آقای روحانی و دولتش نماینده کدام یک از دو جناح همیشه موجود که کل ‏فضای سیاسی را در دست دارند، هستند؟ پاسخ روشن است که این نمایندگی با توجه به کل گفتمان‌ها و بحث‏‌هایی که در شش سال گذشته شاهدش بوده‌ایم، نمی‌تواند جزیی از اصلاح‌طلبان باشد.

اینکه حال اصلاح‌طلبان بگویند ‏که زیر فشار بوده‌اند و سیاست‌های اجرا شده سیاست‌هایی نبوده که آن‌ها می‌خواسته‌اند یا از این هم پیش‌تر رفته ‏و خود را از دولت آقای روحانی جدا کنند، به نظرم چندان اخلاقی نیست و مردم نیز این امر را نمی‌پذیرند.

واقعیت ‏همانگونه که بار‌ها گفته‌ایم، این است که حکومت‌های مختلفی که در ایران بر سر کار می‌آیند، باید تکلیف خود را ‏با خواسته‌های اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران روشن کنند: این خواسته‌ها معلوم هستند و بار‌ها و بار‌ها گفته ‏شده‌اند: اکثر مردم می‌خواهند کشوری باثبات، آزاد و مستقل از وابستگی به غرب و شرق، اما بدون تنش نه با غرب ‏نه باشرق، داشته باشند؛ اکثریت می‌خواهند در یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان، از رفاه در مسکن و غذا و ‏بهداشت و آموزش برخوردار باشند و روند خصوصی‌سازی‌های فاسد و رانتی متوقف شود.

همه می‌دانند که اگر ‏اختلاف میان مسئولان کمتر شود، اگر ظاهر ایدئولوژیکی که فساد و رانت‌خواری اغلب در پشت آن پنهان می‌شود، ‏به کنار برود، اگر فضای سیاسی کشور باز شود و به سلایق و سبک زندگی و فضا‌های خصوصی مردم احترام گذاشته ‏شود، بخش بزرگی از نارضایتی‌ها حل خواهد شد.

حال اینکه ما خود را با تغییر دائم اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ‏مشغول کنیم و به اهمیت داشتن تخصص و پیوستن به جریان عمومی جهان از طریق قوانین و ضوابط و عرف بین‌‏المللی کنار بکشیم، مشکلی را حل نخواهد کرد.

متاسفانه در ایران اغلب به مدل‌های غیر بومی نگاه می‌شود که ‏اصولا با کشور ما خوانایی ندارند: این مدل‌ها نه در ایران امروز، نه در ایران صد سال آینده هم قابل پیاده شدن ‏نیستند: مدلی مثل مدل روسیه امروزی، یا چین دورترین مدل‌هایی هستند که می‌توان برای کشوری مثل ایران ‏در نظر گرفت.

اصولا مسئله این است که ما نباید دنبال مدل تقلیدی باشیم، اما باید این را هم در نظر بگیریم که ‏در یک جزیره زندگی نمی‌کنیم و باید با جهان هم‌زیست باشیم و قوانین و ضوابط را بپذیریم تا بتوانیم در برابر ‏قدرت‌های متخاصم که در پی تخریب ایران هستند، دوام بیاوریم و کشوری توسعه یافته و آزاد و مستقل و با رفاه ‏برای همه بسازیم. ‏ ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هادی

      آقای روزنامه همدلی بعد از چند سال میخواهید اقتصاد را درست کنید چقدر فرصت میخواهید آیا چهل سال کافی نیست اعتراف کنید که نمی توانید شاید هم بخواهید ولی توانایی انجام ندارید.

    • بدون نام

      روحانی اصلاح طلبان باخاک یکسان کردالان زیر۸درصدنحبوبیت داروشایدم کمترولاریجانی اصولگرایان نابودکرد

    • بدون نام

      اصلاحطلبان که با حمایت شدید از روحانی باعث رأی آوردنش شدند الآن باید پاسخگوی مردم باشند نه با قهر کردن بخواهند دوباره مخ زنی کنند ؟؟؟؟؟؟!!؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؛!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      انشای زیبایی بود. فقط دو نمره کم میشه چون اولش باید می نوشت: اکنون قلم در دست میگیرم و با نام و یاد خدا انشای خود را آغاز میکنم. آخرش هم باید می نوشت: اکنون قلم را بر زمین نهاده و انشای خود را به پایان میرسانم.

    • بدون نام

      اصلاح طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا

    • بدون نام

      آقایون اصلاح طلب اون نوقع که با استیضاح روحانی میتونستید به نردم و کشور خدمت کنید چرا دوباره بهش رای اعتناد دادین پس شماها هم در نابودی ایران شریک هستید و باید محاکمه بشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج