جاباما
۸۸۰۸۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۶
پ

هشدار درباره ارائه گزارش بدحجابی از سوی مردم

مساله حجاب اجباری و مصادیق مرتبط با حجاب جزو موضوعات چالشی جمهوری اسلامی ایران، از ماه‌های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است؛ موضوعی که شاید نگاهی هرچند گذرا به جایگاه آن در شرع، قانون و نظرات فقها، کمکی برای حل این چالش باشد.

اعتمادآنلاین: مساله حجاب اجباری و مصادیق مرتبط با حجاب جزو موضوعات چالشی جمهوری اسلامی ایران از ماه‌های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده و گاهی اوقات اتفاقاتی که در این ارتباط می‌افتد تا مرز تبدیل شدن به یک موضوع ملی پیش می‌رود.

سوالاتی که گاه پیش می‌آید این است که مرز حجاب و بی‌حجابی یا به عبارتی بدحجابی کجاست؟ آیا بدحجابی جرم است؟ آیا اسلام و فقها تصریح روشنی درباره مصادیق بی‌حجابی و بدحجابی دارند؟ و شاید هزاران سوال دیگر که سعی کرده‌ایم در گفت‌وگوی پیش رو هرچند کوتاه به برخی از این سوال‌ها پاسخ دهیم.

ابوذر نصراللهی، وکیل دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا، در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه نخستین بار چه زمانی رعایت نکردن حجاب در قوانین جمهوری اسلامی ایران جرم‌انگاری شد، توضیح داد: «سال ۱۳۶۲ مجلس شورای ملی وقت با تصویب تبصره ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات عدم رعایت حجاب اسلامی را جرم‌انگاری کرد و مقرر کرد: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر می‌شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.» موضوعی که تاکنون طبق ماده ۶۳۸ محذور و ممنوع است، اما در این خصوص تاملاتی وجود دارد.»

او اضافه کرد: «نخستین نکته این است که هرچند بی‌حجابی یا هر فعل دیگری که در قانون برای آن مجازات تعیین شده قابلیت تعقیب کیفری دارد، اما این موضوع نه شرعاً و نه قانوناً برای ضابطان و سایر شهروندان این حق را ایجاد نمی‌کند تا به بهانه امربه‌معروف یا نهی‌ازمنکر متوسل به خشونت شوند. در سال‌های ابتدایی انقلاب که می‌رفت تا زنان ملزم به رعایت حجاب اسلامی شوند، برخی افراد بنا بر برداشت‌های غلط دینی به خشونت متوسل می‌شدند که امام خمینی(ره) این مساله را برنتافتند و ۱۳ تیرماه ۱۳۵۹، در پاسخ به استعلامی راجع به این قضیه، نوشتند: «ممکن است تعرض به زنان در کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد، از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و این‌گونه دخالت‌ها برای مسلمان‌ها حرام است، و باید پلیس و کمیته‌ها از این‌گونه جریانات جلوگیری کنند.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «ضمن اینکه بنا بر یک اصل قدیمی در حقوق کیفری، حکم به مجازات تنها به موجب قانون ممکن است. به عبارتی دیگر برای فعل مجرمانه هرچند شنیع، صرفاً می‌توان مجازات مقرر قانونی را تحمیل کرد و برخورد خشن، مجازات مضاعفی است که در قانون پیش‌بینی نشده و مقررات حقوق بشر و کرامت ذاتی انسان این اجازه را به ما نمی‌دهد که حتی در مقابل مجرمان به رفتارهای خشن و تحقیرآمیز چنگ بزنیم.»

این عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری درباره نحوه انجام فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت: «در باب امر به معروف و نهی از منکر تاملاتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها، همان‌گونه که بزرگان گفته‌اند، شرایط آمر و مامور و نیز نحوه اجرای این فریضه است. در داستان ماموریت حضرت موسی برای هدایت فرعون آمده است: «اذْهَبَا إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَا، فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَ»؛ چنان‌که ملاحظه می‌شود خداوند موسی را بر آن داشته تا طاغوت زمانه را با چنان سخن خوشایند و نیکویی به حق دعوت کند که قلبش نرم و خاشع شود. بنابراین در مقام امر به معروف و نهی از منکر به رغم اینکه سخن نیکو مورد تاکید است، در برخی از ویدئوهای منتشرشده در فضای مجاری که از قضا تعدادشان هم کم نیست، مشاهده می‌کنیم کار به خشونت کلامی و حتی فیزیکی می‌انجامد. چیزی که نه شرع آن را تایید می‌کند و نه حتی قابلیت این را دارد که مورد حمایت قانون قرار گیرد.»

او در پاسخ به این سوال که فتاوای فقها و مراجع تقلید در خصوص مصادیق حجاب شرعی چیست، اظهار کرد: «مصادیق حجاب شرعی موضوعی تخصصی است، شاید اینک که برخی از فتاوی ذکر می‌شود برای خوانندگان مساله قدری عجیب به نظر برسد؛ نخست اینکه وجوب حجاب به معنای پوشاندن موی سر برای زنان در سن خاصی پیش‌بینی شده است. به عقیده غالب فقها حجاب برای زنان بعد از سن بلوغ و تا زمان یائسگی واجب است.»

او گفت: «مستند فقها در این‌باره آیه ۶۰ سوره‌ نور است که می‌فرماید: «النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ./ و بر زنان وانشسته‌ای که امید ازدواجی ندارند گناهی نیست که لباس‌های خود را کنار بگذارند بی‌آنکه زینتی را ظاهر سازند و عفت ورزیدن برای آنان بهتر است و خدا شنوا و داناست.»

نصراللهی ادامه ادامه داد: «همچنین امام خمینی(ره) در مصاحبه‌ای که با خانم اوریانا فالاچی خبرنگار مشهور ایتالیایی به تاریخ دوم مهر ۱۳۵۸ دارد، اجبار به حجاب جز در مورد آرایش دختران جوان را نفی کرده و می‌گوید: «اولاً اینکه این یک اختیاری است برای آنها و خودشان اختیار کردند. شما چه حقی دارید که اختیار را از دست‌شان بگیرید؟ ما اعلام می‌کنیم به زن‌ها که هر کس که چادر می‌خواهد یا هر کس پوشش اسلامی، بیاید بیرون. از ۳۵ میلیون جمعیت ما ۳۳ میلیون‌اش بیرون می‌آید. شما چه حقی دارید که جلو اینها را بگیرید؟ این چه دیکتاتوری‌ای است که شما نسبت به زن‌ها دارید؟ و ثانیاً اینکه ما یک پوشش خاصی را نمی‌گوییم. برای حدود زن‌هایی که به سن و سال شما رسیده‌اند هیچ چیزی نیست، ما زن‌های جوانی که وقتی آرایش می‌کنند و می‌آیند یک فوج را دنبال خودشان می‌کشند، اینها را داریم جلوشان را می‌گیریم. شما هم دل‌تان نسوزد.»

او تصریح کرد: «ضمن اینکه شریعت حجاب را برای زنان غیرمسلمان واجب ندانسته و در مورد مسلمانان هم برخی از فقها صرف پوشاندن موها و بدن را کافی دانسته و نوع خاصی از لباس را مد نظر قرار نداده و حتی مقتضیات عرفی را نیز لحاظ کرده‌اند، به گونه‌ای که به عقیده آنها بر کسانی که در برخی مناطق روستایی بخشی از موی خود را بیرون می‌گذارند حرجی نیست. بنا بر این مراتب و با لحاظ ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی که صرفاً عدم رعایت حجاب شرعی را جرم دانسته، علی‌القاعده نباید کسانی را که بنا بر تجویز شرع موی خود را نمی‌پوشانند تحت تعقیب قرار داد و حتی نباید تحت عناوین شرعی مثل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مؤاخذه شوند. چه آنکه هیچ موضوع مباح شرعی‌ای را نمی‌توان منکر فرض کرد که مصداق نهی‌ازمنکر قرار گیرد.»

این وکیل دادگستری درباره اعلام شماره تماسی به منظور گزارش موارد بی‌حجابی و جایگاه این عمل در قانون نیز گفت: «یکی از موضوعات تاسف‌برانگیزی که در خصوص حجاب مطرح و حتی سبب واکنش متدینان شده، مساله سوت‌زنی در خصوص معرفی زنان بی‌حجاب است. اساساً در علم سیاست جنایی برای برخی از جرائم که به لحاظ وضعیت خاص بزه‌دیده جرم مخفی می‌ماند یا در مورد جرائم یقه‌سفیدان، روش‌هایی برای اعلام جرم پیش‌بینی شده و حتی در مواردی شهروندان مجبور به اعلام جرم هستند.»

نصراللهی اضافه کرد: «به عنوان نمونه در مواجهه با کودکان و نوجوانان بزه‌دیده پا تا آنجا فرا رفته که کسانی که به نحوی مسئولیت نگهداری و مراقبت از کودکان را بر عهده دارند، چنانچه در مواجهه با کودک‌آزاری اعلام جرم نکنند، خود قابل تعقیب کیفری هستند، اما در خصوص جرائم اینچنینی ما هیچ توصیه علمی‌ای برای گزارش عمل مجرمانه نداریم. ضمن آنکه اشتباه فاحشی است که ما از مردم انتظار داشته باشیم نقش ضابط دادگستری را ایفا کنند.»

این عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: «چنین اقداماتی علاوه بر اینکه به لحاظ عدم تخصص در علوم جرم‌یابی سبب نقض آزادی‌های عمومی می‌شود، زمینه‌هایی برای سوءاستفاده برخی افراد ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه این سیاست موجب تقابل مردم با یکدیگر خواهد شد و موضوعی که توسط برخی رسانه‌های معاند و در اقدامی معکوس پیگیری می‌شود، قطعاً موافق مصالح ملی نیست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سال 62مردم الان نماینده های اون مجلس رو انتخاب نکرده بودن خیلی هاشون هم مردن

    • بدون نام

      هر چیزی که به شکل قانون دراومده لزوما قابل استناد و اجرا یی نیست

      پاسخ ها

      • حیدر

        خدا شفا بده

    • بدون نام

      این رشته سر دراز دارد...

    • بدون نام

      جانا سخن از دل ما میگویی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم را به اسم حجاب انداختن به جان هم و سرگرم کردن خودشان مشغول دزدی واختلاس در بی خبری هستند

    • ؟

      من اصلا كاري به دين و اين چيزا ندارم فقط برام جالبه چطور يكي غيرتش اجازه ميده زنش موهاش رو بيرون بريزه و در مقابل چشمان نامحرم عشوه گري و طنازي كنه چرا كه معذرت ميخوام حيوانات هم وقتي يه نر يه جفتشون نزديك ميشه درگير ميشن و همديگرو خونين و مالين ميكنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیوانات بله...نه ما که خیر سرمون اشرف مخلوقات هستیم

      • بزرگمنش

        اون ذهنیتت رو درست کن
        موی سر هیچکس رو تحریک نمیکنه حتی حیوانات رو
        حتی خوک رو

    • بدون نام

      کاش زنان بمیرن دولتمردان راحت شن

    • بدون نام

      قانون را چه کسی تدوین و اجرا میکند.قانون مال کشور و هر وقت بخواهند تغییرش میدهند .وقتی یک زن هنجار شکنی میکند و با آمرین درکی میشود و بسوی آنان حمله ور میشود اینجا جایز نیست با رافت نسبت به او رفتار کرد و باید از قوه قهریه استفاده شود.

    • خودم

      با بی حجابی ها باید با شدت و کوبنده بر خورد گردد زیرا بی حجابها همان شیطانهای غربی و امریکایی هستند واگر می خواهند بد حجابی و بی حجابی کنند لطفا راهنمایشان کنید بروند در چاه توالتی به نام اروپا یا امریکا

      پاسخ ها

      • بزرگمنش

        یه دکتر برو
        حال روحیت خیلی خرابه

      • ریما

        خدا بزرگه شما حرص نخور

    • بخشی

      بزار باز بگردن

    • m.sh

      ممنون وسپاسگزارم...ای ول به تو دمت گرم

    • بدون نام

      کاش قانون حمایت از فقیر و فقرا و بیکاری و اجاره نشینی و غیره هم بود

    • بدون نام

      خودت داری میگی حیوان ، انسان عقل داره شعور داره ، اخلاقیات مال انسانها ست نه حیوانات چه مثالی بود زدی آخه؟!!!

    • سال سقوط

      اخبار داغ تا اطلاع ثانوی بای..

    • بدون نام

      چرا همه چیز رو با حیوانات مقایسه می کنید؟ ما انسانیم خوب امثال شما ها به زن بی حجاب نگاه نکنید
      ضمناً زن چادری نمیتونه عشوه گری کنه؟ نمیتونه کسی رو از راه به در کنه؟ برو دلتو صاف کن

    • بدون نام

      این آقای مثلا وکیل اول بهتر تاریخ اددیان و حضرت زهرا ع وحضرت مریم ع وحیا وآ یین همه پیامبران را بخونه بعد اظهارات شخصیتش را به خورد مردم نده ودراول خودش را معرفی نکرد جزو کدام یک از ادیانی است ولی معلومه نون رابه نرخ روز میخوره. مبارک مردم

    • بانشی

      بی حجاب یعنی حیوان
      انسان حجاب دارد

      پاسخ ها

      • ریما

        اختلاف انسان و حیوان عقل و وجدان است که ظاهرا بعضیها ازش محرومند.
        طرز فکرتون را کمی اسکاج بکشید.

      • بدون نام

        بانشی تو از حیوون کمتری با این طرز فکرت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج