۸۸۱۳۳۱
۳۷ نظر
۵۰۰۵
۳۷ نظر
۵۰۰۵
پ

خروج افغان‌ها کدام بخش‌ اقتصاد را تهدید می‌کند؟

خروج افغان‌ها از ایران سرعت گرفته است، ریزش ارزش پول ملی ایران از یک سو و رکود حاکم بر فضای اقتصادی از سوی دیگر مهاجران افغان را در تنگنا قرار داده است.

خبرآنلاین: هر چند خروج افغانی‌ها از ایران می‌تواند فرصت‌های شغلی که این گروه در اختیار داشتند را آزاد کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد پایین‌تر بودن دستمزد کارگران افغانی نسبت به ایرانی‌ها از یک سو و خلأ خروج آنها از بازار کار از سوی دیگر می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد.

نبود الزام برای ارائه خدمات بیمه‌ای، مشکلات متعدد افغان‌هایی که به صورت غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند از سوی دیگر بسیاری از کارفرمایان را مجاب می‌کند از کارگران افغانی استفاده کنند.

بر اساس گزارش‌های غیر رسمی بیش از دو میلیون و پانصد هزار افغان در ایران زندگی می‌کنند و به عبارت دیگر ۱۰ درصد از بازار کار ایران را در اختیار دارند اما نکته اینجاست که این کارگران اغلب در کارهای ساده اشتغال دارند در حالی که جمعیت بیکار ایران در سال‌های اخیر با تغییر ماهیت آشکار به سمت تحصیلات رفته است به طوری که نرخ بیکاران تحصیل کرده در ایران افزایش قابل توجهی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

خروج افغان‌ها کدام بخش‌ اقتصاد را تهدید می‌کند؟

در عین حال بررسی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد ایران اتفاقاً در حوزه کارهای ساده با کمبود نیروی کار روبروست. دلیل این مدعا سخنان وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در خصوص این که صد هزار پیشنهاد شغلی از سوی جویندگان کار در سال ۹۴ در شده و این دسته افراد بیکاری را به فعالیت در این شغل‌ها ترجیح داده‌اند. این البته همه داستان نیست. کلاس کاری و نوع نگاه جامعه به فعالیت شغلی نیز در این امر بسیار دخیل است.

افغان‌ها در کدام بخش‌ها بیشتر فعالیت دارند؟

دسته بزرگی از کارگران افغان در بخش ساختمان مشغول به کار هستند. کارگرانی روزمزد با کارهایی سخت. هر چند در میان کارگران ساختمانی فعال، ایرانی نیز به چشم می‌خورد اما سهم افغان‌ها بالاست. احمد تولا، یک انبوه‌ساز در اصفهان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: اغلب در بخش ساختمان دستمزد کارگر ایرانی و افغانی یکی است اما خروج افغان‌ها از بازار کار خلائی را ایجاد کرده است که این خلأ می‌تواند مجر به افزایش دستمزد شود و در نهایت این افزایش دستمزد تاثیرش را بر افزایش هزینه ساخت و ساز می‌گذارد و در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با کمبود کارگر در حوزه ساختمان روبروست، گفت: نیروی کاری که باید در بخش مسکن فعال شود، جوانی و قدرت نیاز دارد، اغلب نسل جدید ایران تمایلی به کارگری و فعالیت سخت شغلی ندارد و ترجیح می‌دهد کارهای ساده‌تری را انجام دهد.

وی گفت: بخش عمده افغان‌ها هم اتفاقاً در کارهای سخت و کارگری مشغول به کار هستند، مثلاً در بخش ساختمان و صنایع مرتبط با آن مثل سرامیک و کاشی‌سازی و گچ‌کاری و آجرپزی و … به گفته وی دستمزدها در هر بخش متفاوت است اما دستمزد کارگر ساده از ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است و بسته به مهارتشان بیش از این رقم نیز می‌گیرند.

در عین حال یک انبوه ساز در تهران نیز این رقم را بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

یکی از کارگران افغان اما در خصوص وضعیت شغلی‌اش در ایران به خبرنگار ما گفت: من دوست دارم در ایران بمانم؛ چرا که فرزندانم اینجا آینده بهتری دارند اما اصلاً نمی‌توانم هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین کنم چرا که ماهانه حدود دو میلیون تومان درآمد دارم و چیزی برای پس‌انداز برایم باقی نمی‌ماند. این بحران جدی من است در حالی که باید بخشی از خانواده‌ام را نیز در افغانستان حمایت مالی کنم. در برخی موارد صاحب کار به استناد این که افغانی هستم حتی دستمزد واقعی من را نداده و آن را کسر کرده است.

او البته پرده از شیوه جالبی برای کار در ایران از سوی هموطنانش برمی‌دارد و می‌گوید: من به تازگی مستقل شده‌ام، اغلب کسانی که سال‌هاست در ایران کار می‌کنند، خودشان افغان‌های دیگر را می‌آورند و اینجا شغل به آنها می‌دهند اما دستمزد را از کارفرما می‌گیرند، بخشی را برای خود بر می‌دارند و باقی را به کارگر تازه از راه رسیده می‌دهند، این طور باور کنید حتی در خیلی موارد ۴۰ هزار تومان در روز نیز دست کارگر افغان را نمی‌گیرد و همین‌ها عامل دیگر مهاجرت است چرا که با این وضعیت اقتصادی و ریال ارزان شده دیگر صرف نمی‌کند که ما فعالیت کنیم مخصوصاً برای کسانی که خودشان مستقیم دستمزد نمی‌گیرند و یک صاحب کار ایرانی و یک صاحب کار افغانی دارند.

مشاغل خدماتی با کمبود نیرو مواجه خواهند شد

از بخش مسکن و صنایع مرتبط با آن عبور کنیم به کارواش‌هایی می‌رسیم که در سطح کشور فعالند. نه فقط کارواش‌ها که مشاغلی در حوزه جمع آوری و تفکیک زباله، آجرپزی، … نیز با سهم بالای نیروی کار افغان امورات خود را می‌گذرانند. ایمان ربیعی، صاحب یک کارواش در منطقه مرکزی تهران در خصوص وضعیت به‌کارگیری نیروهای افغان می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد کارگران کارواش‌ها حداقل در تهران افغان‌ها هستند، دستمزد روزانه آنها برای کارواش‌های بدون انعام چیزی حدود صد هزار تومان و برای کارواش‌های با انعام نیزکمی بیش از این رقم است اما موج مهاجرت افغان‌ها از ایران این حوزه را تحت تأثیر قرار داده است.

نجمان، سرکارگر افغانی این کارواش نیز می‌گوید: الان دیگر کمتر کسی از دوستان و آشنایان در افغانستان در صدد آمدن به ایران است، قیمت‌ها بالا رفته و ما که در همین کارواش به عنوان نگهبان می‌خوابیم، باید بخش مهمی از درآمدمان را صرف خورد و خوراک کنیم، در حقیقت چیزی نمی‌ماند تا برای خانواده‌هایمان بفرستیم.

او در پاسخ به این سوال که چگونه پول‌هایتان را حواله می‌کنید، گفت: اینجا برخی همشهریان ما هستند، پول را می‌گیرند، آن طرف به خانواده ما تحویل می‌دهند، البته بابت این کار دستمزد هم می‌گیرند. او در جواب این سوال که آیا این روش امنیت کافی را دارد، گفت: برخی موارد خیر، اگر شانس بیاوری هم بله.

او نیز حضور کارفرمایان افغانی که بخش مهمی از کارگران را تحت پوشش دارند و حقوق آنها را دریافت می‌کنند، تأیید کرد و گفت: اگر کسی برای افغان دیگری کار پیدا کند، حداقل یک سالی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حقوق وی را می‌گیرد.

جمعیت پیر، روستای بحرانی

خروج نیروی کار افغان بخش کشاورزی ایران را نیز می‌تواند متأثر کند چرا که جمعیت روستاهای ایران در سال‌های اخیر تنها با کاهش روبرو نیست بلکه با پیری جمعیت در روستاها، پیش بردن کارهای کشاورزی به کاری دشوار تبدیل شده است.

افغان‌ها در این سال‌ها به نیروهای کار فصلی تبدیل شده‌اند و در فصل‌های کار برای بیل‌زنی، میوه‌چینی، برداشت محصول و … اقدام می‌کنند. قیمت کارگر نیز در نقاط مختلف ایران متفاوت است، در شمال ایران و خراسان و کرمان و… ارزان‌تر از البرز و قزوین و مناطق مرکزی.

حالا برخی می‌گویند این وضعیت می‌تواند منجر به بروز بحران در روستاهایی شود که با جمیعتی مسن مواجه هستند و جوانانی مهاجرت کرده. طبیعتاً خروج نیروی کار افغان از این بخش‌ها خلائی جدی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ تهدیدی نیست
      از صدقه سر مسئولین انقدر بیکار داریم کارها پر کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئله اینجاست با بعضی حقوق ها ایرانیا نمیان سر کار ولی افغانی می یاد به نظر من ایرانی ها باید یخورده قانع تر باشن

      • بدون نام

        هزینه وفشار اقتصادی این افغانی ها روی دوش مردم قشر
        ، کارگر و سودش می ره توی جیب سرمایه دار ،آقایون سرمایه دار تولید کنند و بساز بنداز ها اگر خیلی این افغانی ها را دوست دارند و براشون سود آور هستند بروند در افغانستان بسازند وتولید کنند وبفروشند به همین افغانی ها

      • بدون نام

        خخخخخخخ واقعا مسخرست ،چه کشوری داریم ، یه عده سرمایه دار وطن فروش که هرچی دارند از چاپیدن قشر کم درآمد کارگر ایرانی است حاظر نیستند کارگر ایرانی استخدام کنند مملکت بی حساب کتاب

      • بدون نام

        همچین میگن کدوم بخش اقتصاد انگار دکتر مهندسن

      • بدون نام

        بخش اجر بالا اندازی

    • بدون نام

      توی مملکت ما روی هر چیزی سوبسید میدن از بنزین گرفته تا نان تا آموزش و پرورش و..... لطفا قبل از آن هزینه اضافه اینها را محاسبه کنید

      علاوه بر آن مگر سود کارگر ارزان قیمت توی جیب مردم میره
      فقط به نفع کارفرما ها ست

    • بدون نام

      یک مشکل دیگه هم هست اینه که ایرانیا به اون کیفیتی که افغانها کار رو انجام میدن انجام نمیدن.

    • بدون نام

      افغانیا برن کارزیاد میشه دیگه ماکارگرها بیکارنمیمانیم شرمنده زن وبچمون نمیشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت رو بیشتر از یک افغان نشون بده شغلتو پس بگیر این که تو تواناییشو نداری تقصیر افغان نیست

    • بدون نام

      من خودم ۲۵ساله که از کارگر افغان استفاده میکنم چون کارم سخت و طاقت فرساست بدین علت کارگر ایرانی نمیتونه تو سرمای منفی ۲۰ درجه کار کند اما افغانی بدون دردسر کار میکند و در ضمن مثل کامپیوتر با بود و نبود ما کارش را به نحو احسن انجام میدهد بارها شده کارگر ایرانی بکار گرفتم اما چون سخته بهانه تراشی میکند و دسگاهها را خراب میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانی نه سواد دارن نه هیچی چه دستگاهی بوده که سر در آوردن

      • بدون نام

        شما برو افغانستان همون جا هرچی تولید می کنی تولید کن توی منفی هزار درجه تولید کن ، کارگر تا دلت بخواد هست نمیشه که برای پر کردن جیب امثال تو از جیب کارگر هزینه بشه و تازه کارگر ایرانی هم بکار باشه

    • خلیلی قوشچی

      مگه نیروی کار چقدر حقوق میگیره و چقدر تو قیمت تمام شده یک محصول مخصوصا ساختمان نقش داره؟؟؟؟
      چرا رانت بازی و انواع و اقسام حق خوری ها رو نمیگید چرا بیگاری کشیدن کارفرمایان رو نمیگید

    • اندیشه

      تجزیه تحلیل کردن سواد میخواهد زمان رونق تورم تاثیر بد کمتر دارد تا رکود بدون تورم (شما وقتی رونق باشد درامدی داری لااقل میتوانی جنس کمی تهیه کنی در رکود وقتی اصلا پولی نیست حتی ارزان هم باشدشما نداری که ان کم را هم بخری )۲فرض کن ۲ملیون افقانی هر نفر ماهی ۳۰۰هزار پول از ایران خارج کند ۳۵سال میشود ۲۴۵هزار ملیارد البته بیشتر میفرستند افقانستان حالا مگر هیاهو نمیشود که سرمایه گذار خارجی بیاید سرمایه گذاری کند خب این سرمایه اگر خارج نشده بود در ایران نیازی به سرمایه خارجی بود که بخواهد در سودش شریک شودشما کوچک هستید که روی نکات کوچک حرف میزنی و اصل قضیه را با کلمات جملات کوچک قیاس میکنی بماند۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

    • مهدی

      قبر کن تو بهشت زهرا دیگه نداریم هر کی باید قبر خودشو بکنه

    • بدون نام

      وفاداری ودوستی افغانها وتاثیرپذیری ازما وانتقال ارزشها وفرهنگ اصیل ایرانی به افغانستان بسیار بیشتر وبهتر ازاعراب است. من خود شاهد بودم که همین برادران افغانی بدون هیچ چشمداشتی درزمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دوشادوش کنارمان برعلیه عراق جنگیدند اسیر شدند وجانباز شدند وبسیاری هم شهید شدند.قدردانی ازاین مهاجران ابرومند وغیور وجوانمرد حقشان است.پس ازاین مهمانان وفادار خوب وبااحترام برخورد کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهمان زوری

    • بدون نام

      افغانها هرچه قدر برای اقتصاد ایران مفید باشند ده بیست برابر آن با تریاک ومواد مخدر ودزدی وانتقال پول های حاصل از این کار نامشروع به افغانستان به اقتصاد ایران ضربه میزنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی ازشون می خره؟؟ خودمون

    • بدون نام

      باافزایش حقوق هزینه ها بالا نمیره باگرون شدن مصالح دیگه مردوم قشر پایین باید خواب خونه دار شدنو ببینن

    • رضا

      به نظر من کارگرهای افغانی فضای کاری رو نابود کردند یعنی الان پالایشگاهای خصوصی ونیمه خصوصی افغانی هستند این اصلاخوب نیست .

    • بدون نام

      آره ارواح عمتون ، نه توی این چند سال با وجود این افغانی ها قیمت مسکن محصولات کشاورزی و... با قیمت پایین دارید عرضه می کنید این افغانی ها فقط برای یه مشت سرمایه دار و بساز بنداز سود دارند و بدبختی نکبتش برای کارگر ایرانی است ،بدرک که قیمت ساخت ساز بالا می رود ، مگر چند درصد از هزینه ساخت ساختمان دستمزد کار گر است ،که با رفتن افغانی ها قیمت مسکن بالا می رود ، مسکن صدردرصد گران شده و دیگر جایی برای بالا رفتن نداره ،پس دیگه دست از عوام فریبی بردا

    • محمد

      کاسبی مامورانی که ازشون رشوه میگیرن هم خراب میشه.
      و مجبورن از راه دیگری رشوه بگیرن و باز یه مشکل بزرگتر پیش میاد.

    • بدون نام

      کدام اقتصاد مگر ایران اقتصاد داردیک کشور مصرف کننده و مونتاژ کنند هستیم وهیچ وقت قیمت مسکن در ایران پایین نخواهد آمد چون صاحب بیشترین املاک کشور بانکها هستند وهیچ وقت اجازه نخواهند داد تا قیمت مسکن پایین بیاید و ارزش سرمایشون کم بشه در عرض یک سال با کمک افراددولتی که خودشان سهام دار مدیر این بانکه هستند قیمت مسکن را چند برابر می کنند آنوقت با دادن وام با بهرهای کمر شکن واحد مسکونی را به بازار عرضه میکنند وبا پرویی مژده افزایش وام مسکن می دهند

    • بدون نام

      جوانان ایرانی لوس و نازپرورده بار میان...

    • بدون نام

      جرم و جنایت را
      پخش مواد مخدر را
      سرقت
      زور گیری
      انتقال بیماری
      بیکاری ایرانی ها
      انتقال ارز و دلار به افغانستان

    • بدون نام

      اگه حقوق خوب وبیمه باشه همه جوانها حاضرن کارسخت انجام بدن، گرچه الان هم خیلیها باحداقل حقوق کارمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفتن افغان ها تحرکی به کارگران ایرانی میدهد انها مساغل تجاری را هم قبضه کرده اند

    • بدون نام

      توروخدادرموردخروج افغانهامطلب ننوبسین به مسئولین وروزنامه کیهان وطرفداران فاطمیون برمیخوره

    • بدون نام

      افغانها هرچه سریعتربایدبندازن بیرون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط زودتربرن ...

    • بدون نام

      بعضا اقتصاد دلالی

    • م

      اقابزازید بروند حالا دولت ازسازمان ملل کمتر میگیره خداییش 4افغانی مثل یک کرد کولبرنمیتونه باربکشه اینو من دیدم بیشترین خلاف تجاوز جنسی مربوط به افاغنه است البته امارشما چیزدیگری میگه چون ماست مالی کردن جنایت انها باعث جذب بیشتر انها میشه

    • بدون نام

      خروج افغانی ها هیچ تهدیدی نیس
      اتفاقا وجود افغانی ها در ایران تهدید بوده و هس
      اون کسی که میگه افغانی بهتره کسی نیس جز گروه وطن فروشان که بلدن حق کارگر ایرانی را بخورن
      خدایا نابود کنه خسته شدیم از این ریاکاران حیله کران

    • بدون نام

      مگر تحریم افغانیها رااز کشور بیرون کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا کاش تحریم اونقدر ادامه داشته باشه تا همشون گورشونو گم کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج