جاباما
۸۸۱۵۴۲
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

برهم صالح: جنگ جدیدی در منطقه نمی‌خواهیم

رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری سعودی "ایلاف" اظهار کرد: عراق به حفظ روابط جدی خود با همسایگانش در منطقه خلیج فارس پایبند است و تلاش می‌کند عامل توافق در منطقه باشد. او ضمن مخالفت با هر گونه جنگ جدیدی حل مشکل با ایران را از راه گفت‌وگو خواستار شد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری سعودی "ایلاف" اظهار کرد: عراق به حفظ روابط جدی خود با همسایگانش در منطقه خلیج فارس پایبند است و تلاش می‌کند عامل توافق در منطقه باشد. او ضمن مخالفت با هر گونه جنگ جدیدی حل مشکل با ایران را از راه گفت‌وگو خواستار شد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در سفر خود به لندن، گفت‌وگوی مفصلی با پایگاه خبری ایلاف داشت. او تأکید کرد: انگلیس نقش مهمی در منطقه و به طور خاص در مقابله با تحولات بزرگ خاورمیانه و درگیری‌های موجود دارد. رایزنی و همکاری با انگلیس مسائل مهمی برای ما هستند.

برهم صالح گفت: شاید انگلیس در مرحله گذار باشد اما قدرت بین‌المللی مهمی است و روابط تاریخی با عراق دارد. در واقع همراهی انگلیس با عراق از زمان تأسیس این کشور تا به امروز مساله مهمی است. انگلیس تأثیر بسزایی در خاورمیانه دارد و اکنون نقش اقتصادی این کشور رو به توسعه است. این کشور حامی ما در جنگ علیه تروریسم بوده و در ائتلاف ضد داعش مشارکت داشت و این اقدامات قابل تقدیر هستند.

رئیس جمهوری عراق که علاقه‌ای به دخالت در امور انگلیس و بحران بریگزیت نشان نداد، تنها تاکید کرد: اطمینان دارم اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود روابط آن با فرانسه و آلمان به عنوان سه قدرت بزرگ در اروپا همچنان پابرجا خواهد بود. ما گفت‌وگوهای مستمری در بغداد با آن‌ها درباره تحولات منطقه و شرایط منطقه‌ای داشته‌ایم. همچنین روابط انگلیس با آمریکایی‌ها بسیار مؤثر هستند. منافع ما در این است که با آن‌ها ارتباط داشته باشیم و این روابط را تقویت کنیم. بُعد انسانی نیز بسیار مهم است. بسیاری از عراقی‌ها در انگلیس زندگی کرده و در آنجا پناهنده بوده‌اند. خود من یکی از آن‌ها هستم.

او با اشاره به جایگاه لندن برای عراقی‌ها گفت: عراقی‌ها در تمامی زمینه‌ها فعالیت دارند جایگاه و موفقیت یهودیان عراقی الاصل همانند مسلمانان و مسیحیان است. من دوره جوانی خود را در اینجا گذراندم و در دانشگاه‌های انگلیس درس خواندم و روابط گسترده‌ای با کردهای مقیم اینجا و عراقی‌ها دارم.

صالح چند روز قبل از سوی مجلس عوام انگلیس برای مهمانی دعوت بود و در آنجا با گروهی از اعضای پارلمان انگلیس که پیش از این در اعتراضات علیه صدام با هم فعالیت داشتند، دیدار کرد. بخشی از آن‌ها جوانانی بودند که با او در دانشگاه همکلاس و پس از اتمام تحصیل به عضویت پارلمان انگلیس درآمده بودند.

رئیس جمهوری عراق درباره مشکلات اقلیم کردستان نیز ضمن تاکید بر پیشرفت این منطقه گفت: تجربه ما در کردستان از نظر بازسازی، توسعه و سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد. در واقع کردستان به دست حاکمیت سابق به طور کامل ویران شده بود و بیش از ۴۵۰۰ روستای آن تخریب شدند. با وجود بازسازی‌ها اما مشکلات سیاسی در این اقلیم وجود دارد و مردم خواهان حاکمیتی عادل و برقراری عدالت اجتماعی هستند. مساله‌ای که خواسته بسیاری از ساکنان مناطق مختلف عراق و کشورهای منطقه است. نباید پیشرفت به دست آمده در اقلیم کردستان را نادیده گرفت اما در عین حال مردم ما مستحق بهتر از این‌ها هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره میزان رضایت خود از عملکرد سیاسی در اقلیم کردستان گفت: نمی‌توانم بگویم که راضی هستم. حتی اگر این سوال مستقیماً از رهبران سیاسی اقلیم کردستان هم پرسیده شود، آن‌ها به وجود اشکالاتی در وضعیت سیاسی این اقلیم اعتراف خواهند کرد اما این مشکلات نیازمند پیگیری و رسیدگی هستند. لازم است دموکراسی در این منطقه تقویت شده و با فساد و پارتی‌بازی‌ها مبارزه شود.

رئیس جمهوری عراق در ادامه به دو مساله حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از راه طرح "معامله قرن" آمریکا و نیز احتمال جنگ در منطقه خلیج فارس پرداخت.

او تأکید کرد: عراق با کنفرانس اخیر منامه مخالف بود تا جایی که برخی به سفارت بحرین در این کشور یورش بردند. این امر موجب بروز تنشی در روابط بغداد و منامه شد. با این حال پادشاه بحرین در تماسی تلفنی با من تأکید کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد و به روابط دو کشور آسیب بزند. باید بگویم این موضع‌گیری منامه قابل احترام و تقدیر است. دستگاه‌های عراق به بررسی این حادثه ادامه می‌دهند و در این راستا ۵۴ تن بازداشت شده و در حال بازجویی هستند. هدف از این دست اقدامات کارشکنی در تقویت روابط ما با برادران‌مان در منطقه خلیج فارس است اما آن‌ها هرگز نخواهند توانست به این روابط آسیبی بزنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تنش اخیر در روابط ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرد که جنگ جدیدی در منطقه آغاز نشود.

برهم صالح گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد جنگ دیگری باشیم. منطقه به اندازه کافی جنگ داشته است. ما هنوز جنگ اخیر علیه داعش را به اتمام نرسانده‌ایم. مشکلی در منطقه بوجود آمده که باید از راه گفت‌وگو حل شود. ایران کشور مهمی در منطقه است و نمی‌توان اهمیت و نقش آن را نادیده گرفت. عراق با این کشور ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. علاوه بر این ریشه‌های فرهنگی قوی میان مردم دو کشور وجود دارد. ما نمی‌خواهیم امنیت عراق و نه منطقه دوباره به خطر بیفتد. منطقه به یک ساختار جدید امنیتی و نیز ساختاری برای همکاری اقتصادی، احترام به حقوق شهروندان و حاکمیت کشورها نیاز دارد که اساس آن عدم دخالت در امور سایر کشورهاست. یکی از دلایل سیاسی که مانع از شکل‌گیری این ساختار منطقه‌ای بوده نبود عراق در طول چهار دهه گذشته است.

برهم صالح افزود: اکنون زمان آن رسیده که عراق به محور اصلی منطقه بازگردد. کشورهای همسایه عراق از جمله ترکیه، ایران و سایر کشورهای عربی دو منافع مشترک دارند. یک اینکه عراق به گذشته جنگ و آشوب خود بازنگردد و دوم مبارزه با افراط گرایی و تروریسم که با سیاست خردمندانه رهبران کشورها در ارتباط است. در حقیقت نابودی نظامی داعش کافی نیست و ما راه طولانی برای مقابله با تفکرات داعش و کانون‌های آن در سوریه و دیگر مناطق پیش رو داریم. نمی‌توان با این مسائل به صورت جزئی و گزینشی برخورد کرد. به صراحت می‌گویم با وجود این چالش‌ها امکان بروز جنگ جدیدی توسط داعش و افراط گرایان وجود دارد و این در راستای منافع هیچ‌یک از کشورهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا نیست.

وی در ادامه تاکید کرد، چهره‌های برجسته عراق از گروه‌های کرد، اهل تسنن، شیعیان و حتی مسیحی‌ها تمام تلاش خود را برای مبارزه با افراط‌گرایی انجام می‌دهند، این افراط‌گرایی آفتی خطرناک است که به همه گروه‌های اسلامی و عربی ضرر زده و نباید آن را دست‌کم بگیریم، بخشی از عوامل آن فرهنگی و بخش دیگر آن ناتوانی نهادهای مذهبی در مبارزه با افراط‌گرایان است.

رئیس جمهوری عراق در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: نبود عدالت و نیز گسترش فساد و بیکاری بخش اصلی ساختاری است که موجب بروز افراط گرایی شده و بستر مناسبی را برای افراط گرایان فراهم می‌کند. ما باید از تجربه سایر کشورهای جهان درس بگیریم. اروپا شرایط بسیار سخت‌تری را در قرن بیستم گذراند و شاهد دو جنگ جهانی بود. اما مشکلات خود را با ایجاد شبکه‌ای از منافع اقتصادی مشترک برطرف کرد. ما در اوج درگیری‌هایمان شاهد جنگ جهانی نبودیم و کشور ما دارای منابع طبیعی و نیروی انسانی خوبی است. آنچه ما نیاز داریم ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، تقویت آموزش، احترام به حقوق افراد است.

برهم صالح در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: به عنوان رئیس جمهوری عراق باید بگویم عراقی‌ها در طول ۴۰ سال گذشته ثبات و آرامش نداشتند جنگ‌های متعددی در منطقه آغاز شدند اما ما نمی‌خواهیم وارد جنگ دیگری شویم. عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی و روابطی که با کشورهای اسلامی دارند می‌تواند محوری برای توافق منطقه‌ای باشد و این امر براساس منافع مشترک کشورها و ایجاد ساختاری برای ریشه‌کن کردن تفکرات افراطی، ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی ممکن است. شاید تحقق این امر سخت به نظر برسد اما قابل تحقق است.

رئیس جمهوری عراق در ادامه اظهار کرد: تجربه‌های جدیدی در غرب برای فرار از ساختار قدیمی وجود دارد. متأسفانه در منطقه ما تاریخ حکم می‌کند و همانگونه که توماس فریدمن گفت، میان خاور دور و خاورمیانه تفاوت وجود دارد و آن اینکه آنها از تاریخ خود آزاد شدند اما هنوز تاریخ بر ما حکم می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روحانی

      ولی ما میخواهیم !

    • بدون نام

      ترامپ گفته گزش!بخداکارنابخردانه آمریکابکند!سخت پشیمان خواهدشد!!!آمریکا،دست ازتحریم وتهدیدبردارد،به ایران با احترام نگاه کندورفتارش را عوض کند

    • بدون نام

      احسنت بر برهم صالح. حالا ایرانی ها هزارتا حرف بهش میزنند حالا یکی میگه خائن یکی میگه وطن فروش فقط بخاطر اینکه طرف دوست نداره جنگی شروع بشه و منافع مردمش را در نظر میگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج