جاباما
۸۸۱۹۵۲
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

واکنش ایران به نشست اضطراری آژانس اتمی

نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین، درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره فعالیت هسته ای ایران را طنزی تلخ خواند که نشان دهنده انزوای واشنگتن در مخالفت با رویکرد چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین المللی است.

ایرنا: نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین، درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره فعالیت هسته ای ایران را طنزی تلخ خواند که نشان دهنده انزوای واشنگتن در مخالفت با رویکرد چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین المللی است.

نمایندگی کشورمان با صدور بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد آورده است: این طنزی تلخ است که همان رژیمی که برجام را از طریق خروج غیر قانونی و یکجانبه نقض کرد و به دیگران فشار می‌آورد تا اقدام مشابهی را صورت دهند و با اعمال زور مانع اجرای آن توسط جامعه بین المللی می‌شود، نسبت به اجرای همان توافق، ابراز نگرانی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: اینکه آمریکا به عنوان ناقض اصلی برجام، این در خواست را مطرح کرده نشان دهنده انزوای این کشور در مخالفت با رویکرد چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین المللی است.

واکنش ایران به نشست اضطراری آژانس اتمی

بر اساس این بیانیه، تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، در واکنش به شرایطی است که آمریکا ایجاد کرده است؛ از جمله آنهایی که می‌خواهند تعهداتشان در برجام را اجرا کنند، تحریم می‌کند.

نمایندگی کشورمان همچنین تصریح کرد که درخواست آمریکا با مأموریت شورای حکام و پادمان‌های مرتبط نسبتی ندارد و مسائل مرتبط با اجرای برجام در چارچوب سازوکاری که در این رابطه طراحی شده قابل پیگیری است.

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به‌رغم نادیده گرفتن تعهدات کشورش در قطعنامه شورای امنیت؛ از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا نشست اضطراری درباره فعالیت هسته‌ای ایران برگزار کند.

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده است تا نشست اضطراری درباره گزارش اخیر مدیر کل، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

این بیانیه می‌افزاید: آمریکا با قدرت از آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش‌های آن برای راستی آزمایی فعالیت‌های تهران حمایت می‌کند.

در بیانیه نمایندگی آمریکا در وین آمده است همانگونه که «جکی ولکات» سفیر آمریکا در سازمان‌های بین المللی پیش از این گفته است هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران و تغییرات آن باید در اختیار شورای حکام قرار گیرد تا نسبت به اجرای تعهدات ایران تحت پادمان و تعهدات هسته‌ای ارزیابی شود.

نمایندگی آمریکا که کشورش با خروج از توافق بین المللی هسته‌ای ایران، تعهدات خود را مطابق این برنامه و قطعنامه شورای امنیت نادیده گرفت و به هیچ کسی در جامعه بین المللی هم پاسخگو نبود، این بار مدعی شده است جامعه بین المللی باید آنچه را که «رژیم ایران» نامید، پاسخگو نگهدارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گذشته طی اظهاراتی گفت: ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بودیم. مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

ظریف اضافه کرد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران نیز در این ماده کاملاً مشخص شده است. این ماده در واقع ضمانت اجرای برجام است. اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجراهایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل باشند و اقداماتی که ما داریم می‌کنیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق ضمانت‌های اجرایی آن است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.

این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

در همین حال، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز امروز با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد.

روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احتمالا روز یکشنبه 16 تیر پس از اعلام افزایش سطح غنی سازی بریتانیا هم از برجام خارج میشود .و دیگه نگهداری از برجام سختتر میشه .البته اینستکس اروپا هم همونجا متوقف میشه و

    • بدون نام

      روز چهارشنبه 19 تیر نشست اضطراری شورای حکام آژانس انرژی اتمی در وین اتریش برگزار میشه و بنا به درخواست امریکا اخرین وضعیت برنامه اتمی ایران بررسی و اتخاذ تصمیم میشه

    • بدون نام

      اگه آمریکا منزوی شده پس چرا تحریماش مردم رو فلج کردی شما یا سواد سیاسی نداری یاهم فکر میکنی مردم مثل خودت خرن

    • بدون نام

      عامو با دستور آمریکا جلسه تشکیل میشه ما هم محکوم میشم صدقه سر شما ها دیپلمات‌های مسخره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی جهان بازیچه امریکا شده چرا به دیپلماتهای خودمان توهین می کنی ؟؟!!این روش زشت ترین و خودباختگی است

    • سید حسین رزمجو

      توی این کشور مسلمان هم داریم . چرا هیچ کس به فکر مردم نیست . لینا کی هستند که توی صورت مردم اینقد راحت دروغ میگن و مردم را خر فرض میکنند . خدا لعنتتون کنه مردم یا بیکارن یا معتاد یا مجرد اونایی هم که موندند پراید داره میکشه ‌ رهبر چرا حکم نمیکنه .

    • بدون نام

      خودمان را با این انرژی هسته ای تو چه مخمصه ای انداخته ایم. اخرشم باید تسلیم بشیم ولی با کلی خسارت. مانند جنگ 8 ساله.

    • بدون نام

      مشکل ما اینست که همه چی را باهم میخواهیم،خودروی ارزان،سفر خارج از کشور،برد در بازی های المپیک،قبولی در کنکور،رفتن به سفر حج وعتبات،خیابان

      مانند خیابان اروپا،هوای بارانی ونمناک همانند اروپا،رنگ سفره مثل امریکا،اوقات فراغت مثل بقیه ،پس انداز مثل بیل گیس،زن مثل دختر ترامپ،خلاصه همه چی باشیم جز خودمان،هر وقت اینها. ا کنار گذاشتیم میتوانیم جلوی دشمن بایستیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج