جاباما
۸۸۲۰۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قهرمان «زن» آقای نوستالژیک در غیاب گلزار

قهرمان اصلی فیلم جدید کیمیایی برای اولین‌بار یک زن است. فیلمبرداری بیست‌ونهمین فیلم مسعود کیمیایی با نام موقت «متروپل» شامگاه ۲۹تیرماه در تهران آغاز شده بود.

روزنامه شرق:

اولین قهرمان زن کیمیایی

قهرمان اصلی فیلم جدید کیمیایی برای اولین‌بار یک زن است. فیلمبرداری بیست‌ونهمین فیلم مسعود کیمیایی با نام موقت «متروپل» شامگاه 29تیرماه در تهران آغاز شده بود. این ‌کارگردان در افتتاحیه این فیلم گفته بود: «شخصیت اصلی فیلمش یک زن است چراکه دیگر مردهای فیلم‌های او پیر شده‌اند و در همان سینمای تخریب‌شده «متروپل» مانده‌اند.» او درباره دلیل انتخاب سینما «متروپل» به‌عنوان لوکیشن اصلی فیلمش نیز گفته بود: «این سینما تاثیر بسیاری بر روحیه من گذاشت و آرام‌آرام به‌سمت سینمای ازدست‌رفته، خیابان ازدست‌‌رفته و محله ازدست‌رفته، رفتیم و این کمک زیادی به من کرد.» کیمیایی از اینکه به‌واسطه این فیلم، سینما متروپل تا حد زیادی بازسازی شد بسیار خوشحال شد؛ چراکه این سینما برای نسل او پر از خاطرات فراموش‌نشدنی است. مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی‌، ساعد سهیلی، شقایق فراهانی‌ و سحر دولتشاهی از بازیگران اصلی فیلم هستند و تقریبا 10نفر از بازیگران هم از مدرسه آزاد بازیگری هستند که بخشی از اینها، افراد پشت‌ دوربین را تشکیل داده‌اند.»


قهرمان «زن» آقای نوستالژیک در غیاب گلزار

یک فیلم غیرمتعارف

این ششمین فیلمی است که علیرضا زرین‌دست در آن به‌عنوان فیلمبردار، با مسعود کیمیایی همکاری کرده است. زرین‌دست چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: مطمئنم اثر جدید کیمیایی فیلم خوب و قابل اعتنایی خواهد شد. یک فیلم غیرمتعارف نسبت به دیگر آثار کیمیایی. اگر از این لفظ استفاده می‌کنم بابت این است که فیلم‌های کیمیایی معمولا ویژگی‌های خاص خود را دارند و «متروپل» رنگ‌وبوی کمتری از آن نوع فیلمسازی برده و البته این تفاوت مورد پسند مخاطب واقع خواهد شد و دیدنش کسی را آزار نمی‌دهد. مسعود کیمیایی بسیار امیدوار است که در نهایت، با متروپل بتواند مخاطبان را بار دیگر به سالن‌های سینما بکشاند.

سنت‌شکنی آقای کیمیایی

همانطور که گفته شد برخلاف فیلم‌های دیگر کیمیایی این‌بار قهرمان اصلی «متروپل» یک زن است. این اولین‌بار است که آقای کیمیایی دست به چنین کاری می‌زند. به گفته خودش تاکنون او را به داشتن سینمای مردانه محکوم کرده‌اند و بر این باور بودند فیلم‌هایش زیادی مردانه است و تکیه کیمیایی در آثارش صرفا روی آقایان است اما خب این‌بار، او سنت‌شکنی کرده و در متروپل یک زن را به‌عنوان قهرمان فیلمش انتخاب کرده است.

ماجرای آسیب‌دیدگی شدید پولاد کیمیایی

مردادماه امسال بود که خبر وقوع سانحه‌ای برای «پولاد کیمیایی»، در هنگام فیلمبرداری «متروپل» خبرساز شد. طی این اتفاق، کیمیایی با شیشه‌ای اصابت می‌کند که در نتیجه این اصابت، تاندون دست او پاره شده و سه انگشت دست او نیز به شکلی جدی، پاره می‌شوند.

فیلمی که قرار بود گلزار بازی کند

مدتی است خبری از فعالیت سینمایی تازه محمدرضا گلزار نیست. جالب است، بدانید این بازیگر که مدتی از ایران دور بود بعد از بازگشت قرار بود در متروپل مسعود کیمیایی بازی کند که این همکاری منتفی شد.

آهنگساز فیلم‌های وسترن در متروپل

آذرماه بود که مسعود کیمیایی به همراه پولاد کیمیایی عازم کشور اوکراین شد تا در جریان ساخت موسیقی «متروپل» توسط بهزاد عبدی قرار بگیرد. با پایان یافتن ضبط موسیقی این فیلم، مسعود کیمیایی به ایران برگشت. در همان زمان کیمیایی درباره موسیقی «متروپل» گفته بود: «موسیقی این فیلم اقتباسی از ساخته‌های آهنگساز معروف سینمای وسترن، دیمیتری تیومکین است. در واقع موسیقی «متروپل» بزرگداشتی خواهد بود برای این آهنگساز سرشناس. به هر جهت فیلم من ارجاعاتی به سینمای قدیم دارد و به نظرم این نوع موسیقی به کلیت «متروپل» کمک می‌کند. بهزاد عبدی موسیقی زیبایی ساخته که به‌خوبی با فیلم همراه شده است.» او در ادامه گفت: «البته در تیتراژ فیلم حتما این موضوع ذکر می‌شود و موسیقی فیلم هم به دیمیتری تیومکین تقدیم می‏ شود.» تیومکین که آهنگساز و رهبر ارکستر اهل روسیه بود، در دهه۵۰ به‌خاطر ساخت موسیقی برای فیلم‌های وسترن شهرت فراوانی داشت. وی برنده چهار جایزه اسکار و ۲۲بار نامزد دریافت آن بوده است.

آوازخواندن با گلوی گرفته

بد نیست بدانید که همزمان با فیلمبرداری متروپل بزرگداشتی برای کیمیایی برگزار شده بود و او در این بزرگداشت حرف‌های تازه‌تری درباره متروپل زده بود، کیمیایی گفته بود: در فیلم «متروپل» سعی می‌کنم اتفاقی را که در درونم وجود دارد، منتقل کنم. روزگار سختی است، روزگار فیلمسازی، سینما و موسیقی نیست. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که باشد، به هر جهت گلوی گرفته هم می‌تواند آواز بخواند.

قهرمان «زن» آقای نوستالژیک در غیاب گلزار

تقدیر از منتقدی که چرک ننوشت

اما چندروز پیش بود که مسعود کیمیایی از پرویز نوری، منتقد پیشکسوت سینما تقدیر کرد. یکی از بزرگداشت‌های جشن منتقدان سینمایی به پرویز نوری اختصاص داشت که مسعود کیمیایی و جواد طوسی درباره او به اظهارنظر پرداختند. مسعود کیمیایی با بیان اینکه نوری در ۲۱سالگی به وسیله پرویز دوایی، سردبیر مجله ستاره سینما شد، اظهار کرد: او ۱۵ سالش بود که برای سینما می‌نوشت. پرویز در دوره‌ای سینمایی‌نویسی کرد که هنوز سیاه‌نویسی و چرک‌نویسی وارد حوزه نقد نشده بود و پاکیزه نوشت. وی افزود: او چندین مجله سینمایی را سردبیری کرد و نقدهای خوبی درباره جان فورد دارد و معتقدم او از بزرگان نقد سینماست. پرویز نوری هم چهارشنبه را روز خوشبختی خواند و گفت: به‌قول سید فیلم «گوزن‌ها» که «نمردیم و گوله خوردیم»، ما هم نمردیم و انجمن یک بزرگداشت برای ما گرفت. وی که تندیسش را از همسرش دریافت کرده بود‌، از او و دوستان انجمن منتقدان، قدردانی کرد.

ماجرای واکنش تند کیمیایی به منتقدان بیضایی

مسعود کیمیایی در سال‌های اخیر، واکنش شدیدی به برخی منتقدان چرک‌نویس داشته است. بهترین واکنش او زمانی بود که منتقدان در سال ۸۷ به‌شکل بی‌سابقه‌ای دست به تخریب بیضایی زدند. کیمیایی در همان سال در یادداشتی در نشریه «مشق آفتاب» نوشت: متاسفانه سال ۱۳۸۷ را باید سال پرخاش جوانان به مفاخر فرهنگ معاصر ایران نامید؛ یعنی آنچه ما همیشه فکر می‌کردیم در یک سرزمین سنتی انجام آن محال است، گویا در حال اتفاق‌افتادن است و سنت‌ها لابه‌لای چرخ‌دنده‌های کامپیوتر ‌گیر کرده است. به‌نظر می‌رسد قرار به ائتلاف نیست. زمانی قاچاقچیان ماهی را با دینامیت صید می‌کردند اما بعد از مدتی استفاده از دینامیت منسوخ شد؛ چون تعداد ماهیانی که تکه‌تکه می‌شدند و از بین می‌رفتند خیلی بیشتر از ماهیانی بود که به‌درستی صید و به بازار عرضه می‌شدند. فکر می‌کنم همه ما در حال حاضر به‌شدت حس همان شرایط استفاده از دینامیت را داریم. متاسفانه امسال با کسانی چون بهرام بیضایی توسط عده‌ای جوان در قالب نقد اثر، رفتارهای ناشایستی شد که حق او نبود و فکر می‌کنم اگر به همین منوال باشد؛ بعد از من و بیضایی، سال ۱۳۸۸ نوبت داریوش مهرجویی است که مورد بی‌مهری قرار بگیرد. من یک‌بار گفتم اگر ما نقد اجتماعی داشته باشیم، نقد هم خواهیم داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج