جاباما
۸۸۲۰۴۹
۳۳ نظر
۵۰۰۲
۳۳ نظر
۵۰۰۲
پ

پاسخ احتمالی روسیه به جنگ میان ایران و آمریکا

مداخله سریع نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ برای حفظ حکومت سوریه در قدرت باید سیاستگذاران آمریکایی را به دقت از تبعات جنگ با ایران آگاه کند، جنگی که که در سراسر عراق، سوریه، لبنان، اسرائیل و خلیج گسترش خواهد یافت. همانطور که وزیر امور خارجه سابق جان کری در خاطرات خود نوشته: روسیه به دولت اوباما "هیچ نشانه ای از آنچه که در سوریه در حال وقوع است" نداد.

تابناک: مداخله سریع نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ برای حفظ حکومت سوریه در قدرت باید سیاستگذاران آمریکایی را به دقت از تبعات جنگ با ایران آگاه کند، جنگی که که در سراسر عراق، سوریه، لبنان، اسرائیل و خلیج گسترش خواهد یافت. همانطور که وزیر امور خارجه سابق جان کری در خاطرات خود نوشته: روسیه به دولت اوباما "هیچ نشانه ای از آنچه که در سوریه در حال وقوع است" نداد.

ورود احتمالی یکی از نیروهای اصلی رقیب هسته ای آمریکا که در تلاش برای بی ثبات کردن ایالات متحده از طریق دخالت در انتخابات و سایر ابزارهای مخفیانه است، قطعا باعث افزایش تنش ها با ایران خواهد شد. چنین مداخله ای احتمالا در قالب انتقال پنهان تسلیحات صورت می گیرد، اما ممکن است در صورت درخواست ایران شامل اعزام سربسته نظامی - همانند سوریه - نیز باشد، و روسیه همچنین پیش بینی کرده است که ایالات متحده در تلاش برای تغییر اجباری به رژیم نیز باشد.

از دیدگاه روسیه، ایران یک فاکتور ژئواستراتژیک ارزشمند برای خنثی سازی سلطه ایالات متحده در خاورمیانه و در نتیجه توانایی این کشور برای تاثیر در قیمت جهانی نفت و گاز به زیان روسیه است. ایران همچنین توانایی ایالات متحده را برای تخصیص منابع خود به منظور فشار به روسیه برای ورود به نظم بین المللی تحت رهبری ایالات متحده محدود می کند.

خیزش نفوذ روسیه در خاورمیانه فراتر از سوریه، به شکلی هشدار دهنده به واسطه تعلیق انتقال سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ به ترکیه، بازتاب داده میشود. این سیستم تسلیحاتی به شکلی حیاتی حتی برای برای پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی ایالات متحده هم خطرناک است. گزارش های ضد و نقیضی در هفته های اخیر این مساله را مطرح کرده که حتی ممکن است روسیه قصد داشته باشد این سامانه را به ایران نیز ارائه دهد. قطر هم در ماه های اخیر در مورد امکان دستیابی به این سیستم با روسیه تعامل داشته است.

روسلان مامدوف، هماهنگ کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای حقوق بین الملل روسیه، در مصاحبه ای اخیر اظهار داشت که روسیه مایل است از رویارویی با ایالات متحده بر سر مساله ایران خودداری کند. با این حال، روسیه می خواهد اتحادیه اروپا ابتکار خود INSTEX را برای فعال کردن شرکت های اروپایی در جهت دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه ایران اجرایی کند. مامدوف INSTEX را نه تنها به عنوان یک راه بالقوه برای نجات توافق هسته ای ایران بلکه همچنین مقدمه ای برای پایان دادن به هژمونی ایالات متحده در سیستم مالی جهانی توصیف کرد.

او اشاره کرد که روسیه منافع متفاوتی نسبت به ایران دارد. این که روسیه می خواهد ارتش "باثبات، سکولار و قوی" در سوریه حاکم باشد و نه پایگاه نیروهای پروکسی ایرانی در آنجا یا حتی در لبنان یا عراق. او اظهار داشت که روسیه از تحریم های ایالات متحده بر ایران بهره می برد، زیرا منابع محدودتر ایران، به معنی ظرفیت کمتر ایران برای حفظ نفوذ در سوریه است. تحریم ها همچنین شرکت های نفتی روسیه را نیز بهره مند میکند.

مامدوف این مساله را با تأکید بیان کرد که اگرچه بین اهداف روسیه و ایران تفاوت وجود دارد، این امر به نفع روسیه نیست که ایران بی ثبات باشد. یک ایران پایدار و باثبات برای روسیه نه تنها در خاورمیانه بلکه در قفقاز و افغانستان هم مهم است. او اطمینان داد که روسیه منافع اسرائیل را در سوریه در مقابل ایران درک کرده و به آن احترام میگذارد هرچند که اقدام اسرائیل در ساقط کردن هواپیمای نظامی روسیه در سپتامبر ۲۰۱۸ در آسمان سوریهبین دو طرف اصطکاک ایجاد کرد. به نظر می رسد روسیه علاقمند به کاهش تنش بین ایران و اسرائیل داشته باشد. اما اگر یک درگیری نظامی تمام عیار بین دو طرف رخ دهد، روسیه ممکن است "واکنش خود را بازبینی کند".

به گفته استفان بلانک، استاد امنیت ملی روسیه در کالج نظامی ارتش ایالات متحده از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳:

«من فکر می کنم [مقامات خاصی در ایالات متحده] علاقه مند به سرنگونی دولت ایران هستند. من معتقد نیستم که مقامات ایالات متحده واقعا خواهان جنگ با ایران هستند، اما ممکن است ایران را به گوشه ای رینگ ببرند و بعد از آن چه کسی می داند که ایرانی ها چه کاری ممکن است انجام دهند. ایران ممکن است از طریق حزب الله و حماس به اسرائیل حمله کرده و تلاشی برای باز کردن یک جبهه دوم را آغاز کند. من فکر می کنم روسیه تلاش خواهد کرد که ایران را از حمله به اسرائیل منع کند؛ زیرا نمی خواهد ایران وارد جنگی شود که آن را خواهد باخت. آنچه روسیه انجام می دهد، حمایت دیپلماتیک و اقتصادی از ایران در برابر ایالات متحده؛ انتقال تسلیحات، آشکار یا پنهان، [شامل] تسلیحات هوایی، دفاع هوایی، و موشک های با برد کوتاه و متوسط است.»

بلانک در تحلیلی در اکتبر ۲۰۱۷ برای بنیاد جیمستون نوشت: "منافع استراتژیک روسیه منجر به ارتقای خصومت ایران و آمریکا است و نه همکاری. خصومت ایرانی-آمریکایی مانع [تسلط امنیتی آمریکا در خاورمیانه] میشود و به روسیه اجازه نفوذ بیشتر از طریق حمایت از یک سیستم تنش کنترل شده که به نفع کرملین است. را میدهد "

شلومو بروم، کارشناس ارشد پژوهشگاه مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تلآویو، در مرکز اقدامات پیشرفت آمریکا در روز ۱۱ ژوئن، گفت که روسیه در صورت وقوع جنگ با ایران، مداخله نظامی نخواهد کرد. اما، به جای آن، به دنبال بهره برداری از مزایای بالقوه جنگ پس خاتمه و نتیجه گیری آن خواهد بود.

در یک تحلیل مختصر بلافاصله پس از این رویداد، من اشاره کردم که با توجه به وابستگی روسیه به نیروهای زمینی ایران برای حفظ حکومت اسد، یک درگیری بین ایالات متحده-ایران و اسرائیل شامل رویدادهای نظامی در سوریه و لبنان خواهد بود، و احتمالا تأثیر عمده ای بر منافع روسیه در سوریه دارد. حداقل هزینه های مربوط به این امر این است که تعهدات نظامی افزایش حضورارتش روس در سوریه را افزایش خواهد داد.

او پاسخ داد، "موافقم" و سپس اظهار داشت که ارائه کمک نظامی روسیه به ایران، شرایط توافق هسته ای را نقض خواهد کرد. او اذعان کرد که ایران می تواند چنین کمک هایی را به صورت مخفی دریافت کند اما اظهار داشت که این کار آن هم بدون شناسایی شدن، دشوار است.

ایالات متحده در عین حال تعهد خود را نسبت به این توافقنامه لغو کرده است، آن هم در حالی که آمریکا تحریم ها را گسترش می دهد و ایران هم غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با آن را فراتر از مجوز توافقنامه برده است. سیاستگذاران ایالات متحده باید توجه داشته باشند که هر گونه تلاش تهاجمی برای پیگیری مقابله با ایران، با توجه به تجربه جنگ های قبلی، ممکن است فراتر از کنترل ایالات متحده رفته و پای تا قدرت های هسته ای رقیب مانند روسیه را نیز به ماجرا باز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه تمام کارشناسان ما تا حالا هرچی درباره روسیه گفتن غلط از آب در اومده
      روسیه طرف آمریکاست نه ایران
      احتمالا با آمریکا داره سر ایران معامله میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارباب پوتین داره جاخالی میده

    • نادر

      این ایران ،ایران مظلومِ جنگ باعراق نیست! ایران شیرپرقدرتی شده است که اگربه نفع خود وامنیت ِملیش نباشد هرجهش رادرخاورمیانه میتواند به نفع خودتغییردهد.برسکوی افتخارش هزاران شانه خاک خورده است.

    • بدون نام

      دیگه با چه زبونی بگن که جنگ بوقوع خواهد پیوست!!!!

    • بدون نام

      چرا نوشتید خلیج باید میگفتید خلیج فارس خاعنان میگن خلیج

      پاسخ ها

      • ناصر

        برای منم از کل مطلب بالا بکار بردن این واژه بیشتر جلب توجه میکرد.
        خدا عوامل خبرگذاری ها و روزنامه های وطن فروش رو لعنت کنه،که این واژه ناقص رو دارن جا میندازن.

      • غلط گیر

        من فکر میکنم که بی توجه بودن به هنگام ترجمه میباشد و سردبیر محترم باید به این مواردتوجه داشته باشد گاهی موقع به علت کمبود وقت و هزینه اخبار خارجی بصورت سریع ترجمه و اطلاع رسانی میشود

    • بدون نام

      همچنان روسیه پشت ایران را خالی خواهد کرد.روسیه همیشه با عربها بوده.

    • بدون نام

      آمریکا اکرباایران جنگ کنه دردنیا اقتصادش چندم خواهدشد؟

    • بدون نام

      خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس

    • بدون نام

      درصورت جنگ آمریکا واسرائیل خیلی ضررهای مالی وجانی میدن ولی ایران تامرز نابودی پیش میره.ایران را شخم میزنند.آمریکا عرصه رو تنگ ببینه از سلاحهای هسته ای استفاده میکنه.هرتوان نظامی ایران داره آمریکا بهتر پیشرفته تر وبیشترشو داره بهتره خودمونو گول نزنیم.

      پاسخ ها

      • علی پهلوان زاد

        زودترسیدی

      • نسیم

        نترس گوگولی
        لابد ریش و سیبیل هم گذاشتی

    • بدون نام

      مرگ بر روسیه .. مرگ بر آمریکا

    • metti

      میگه روسیه نمیذاره ایران تو جنگی شرکت کنه که اون رو میبازه
      همه میدونن جنگ جز شکست مفتضحانه واسه ایران عواید دیگه ای نداره
      حالا مسئولین که سیاستشونه بگن ما پیروز میشیم
      ولی آدم دلش واسه اون ابلهایی میسوزه که واقعا فکر میکنن ایران کنونی کشورای ابر قدرت رو میتونه به زانو در بیاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دردماخود همین ها هستن که منم منم می کنن تاجنگ بشه اولین نفر فرار می کنن

    • ایول

      پس درودبرشوروی!!!؟.....آرم صداوسیما.شعارروی سردرب وزرات خارجه روعوض کنید.....
      روسهابدترین وجنایتکارترین کشوری است که درقرنهای گذشته ودهه حاضر برکشورمان جفاکرده.....شمال کشوردرجنگ جهانی دوم وقبل آن شاهدجنایت های بیشماری ازاین کشورکثیف بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنايات روسها در كل تاريخ به اندازه جنايات يكسال سايپا و ايران خودرو نبوده. خودمون بدترين و جنايتكارترين ملت دنيا هستيم فقط اين حرفها رو ميزنيم تا رد گم كنيم

    • بدون نام

      بیشتر به جوک شبیه است

      پاسخ ها

      • غلط گیر

        کفتار میگفتی بهتر بود

    • بدون نام

      ایران به خودش تکیه دارد

    • بی نام

      واقعا که متعجبم از مغزهای کوچک زنده

    • علی

      روسها هیچوقت قابل اعتماد نبوده ونیستند

    • بدون نام

      بیچاره به این ملت که به ساز هرکس وناکس رقصید

    • رضا

      بهتره اصلا رو روسیه حساب باز نکنید حضور روسیه در سوریه هم به خاطر جانفشانی های رزمندگان ایران بوده و گرنه روسیه از روز اول سوریه را تنها گذاشته بود.

    • یونس جلیلیان

      متاسفم برای خبرگزاری خودمون که آب به آسیاب دشمن می ریزد! شما دیگه چرا از واژه خلیج استفاده می کنید؟ چرا ؟

    • بدون نام

      روسیه همیشه به متحدان خودش نارو زده، مخصوصا وقتی که منافعش به خطر بیوفته، پوتین اینقدری باهوش هست که با آمریکا سر شاخ نشه وقتی به گندم و ذرت و... آمریکا محتاجه، دلخوش بودن به روسیه اصلا جایز نیست.

    • سامان رضایی

      ما بارها شعار دادیم وداد زدیم که دشمن اصلی ایران روسیه است نه امریکا اما حکام وخیلی افراد مثل شریعتمداری قبول نکردند اگر رفراندوم برگزار بکنند متوجه میشن که دشمن ملت ایران روسیه است نه امریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن ملت ايران خود ملت ايران هستند نه روسيه نه امريكا و نه بقيه كشورهاى دنيا كه هر روز شعار مرگ بر آنها را عربده ميزنيد

    • بدون نام

      جنگی که که در سراسر عراق، سوریه، لبنان، اسرائیل و خلیج گسترش خواهد یافت!!!!!!!!!!!!! خلیج

    • بدون نام

      لعنت به روس ها
      چرا ما با طناب پوسیده این بیشرفا داریم میریم توی چاه
      دوستی و ارتباط با امریکا خیلی بیشتر و بهتر به نفع مردم ایران است تا این لاش خورهای بیشرف
      مرگ برروسیه

    • سعیدتراختورچی

      به خدا اگر جنگی رخ دهد این بدبخت مردم هستن که زیر پا وزیر موشک له میشن؛و اونایی که با آمریکا وترامپ بحث میکنن قبل از اینکه جنگی رخ دهد به خود آمریکا فرار میکنن پس بهتره خودمون را قول نزنیم

    • افشین

      سلام جواب


      شخصی که میگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج