جاباما
۸۸۲۰۷۶
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

افزایش مراجعه به کتابخانه‌ها به دلیل گرانی کتاب

به گفته معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکی از دلایل افزایش قیمت کتاب، قیمت کاغذ است البته بالا رفتن قیمت کتاب باعث شده مراجعه به کتابخانه‌ها زیاد شود.

خبرگزاری ایلنا: مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در برنامه تلویزیونی نسل امروز سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود:نکات متعددی در زمینه کتاب و کتابخوانی مطرح شده و اعداد و ارقام در مقاطع مختلف هم ارائه شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: باید بررسی شود چرا کتاب در جامعه موضوع نیست زیرا بخشی از گروه‌های مرجع در جامعه برای کتاب اهمیت قائل نیستند و اتفاقاتی که در حوزه کتاب می افتد تبدیل به پویش تبلیغاتی نمی شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: ما در موضوعات مختلف نیاز به همکاری آموزش و پرورش داریم و برنامه هایی را برای نوجوانان و جوانان در مدارس تعیین شده اما در اجرای آن مشکل داریم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه درباره گرانی کتاب باید مسئولان آن در وزارت ارشاد توضیح دهند، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت کتاب، قیمت کاغذ است البته بالا رفتن قیمت کتاب باعث شده مراجعه به کتابخانه ها زیاد شود.

رحیم مخدومی، نویسنده و پژوهشگر نیز گفت: به لحاظ سختی نشر و از آن مهم تر غربت کتاب، حال کتاب خوب نیست، اگر غربت کتاب نبود، با سختی نشر می شد کنار آمد. باید بسیج عمومی در این زمینه شکل گیرد که آن هم احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

مخدومی با بیان اینکه رهبران گروه‌های خاص در جامعه باید کتابخوان باشند، افزود: متاسفانه رهبران تشکل هایی که وظیفه ذاتی شان فرهنگی است کتابخوان نیستند مثلا وزیر فرهنگ، وزیر آموزش و پرورش کتاب هایی را که خوانده‌اند باید معرفی کنند.

مخدومی با اشاره به اینکه گاهی زحمت ناشر و نویسنده بر تن‌ اش می ماند و کتاب فروش نمی رود، گفت: ناشران به چاپ دیجیتال یعنی کم کیفیت ترین چاپ ، روی آورده اند صرفا برای اینکه کتابی ارزان چاپ شود.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه یکی از شیوه های مختلف برای افزایش کتابخوانی، طرح کتاب در دسترس است که مدتی هم در کشور انجام شد،ادامه داد: شیوه کتاب در دسترس منجر می شد فرد در مترو و اتوبوس ها دقایقی از وقت خود را به مطالعه بگذراند و خوب است که این طرح دنبال شود.

گفتن اینکه مردم ایران کتابخوان نیستند، مردم را کتابخوان نمی‌کند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم گفت: می توان طوری اطاعات حوزه کتاب را بیان کرد که نشان دهد حال کتاب بسیار خوب است اما می توان آنها را طوری صورت بندی کرد که بیانگر وضعیت نگران کننده ای باشد.

وی ادامه داد: بهترین صورت این است که واقعگرایانه با این حوزه برخورد شود. حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب منتشر می شود و در منطقه رتبه اول را داریم و جز کشورهای توسعه یافته در این زمینه محسوب می شویم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه از نظر شمارگان کتاب در حوزه های تالیف، نظریه پردازی و فکری جدید عناوین زیادی وجود ندارد و شمارگان پایین است، تصریح کرد: تعداد ناشر کتاب در کشور بیش از حد مطلوب است و با تعداد بی رویه ناشر مواجه هستیم. نشر یک صنعت است و زمانی می توان به این تعداد توجه کرد که دارای استاندارهای لازم و کیفیت حرفه ای باشند.

وی ادامه داد: خانه کتاب وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرده بین ۱۳ الی ۱۷ هزار ناشر ثبت شده وجود دارد اما آمارهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد از این میزان کمتر از ۴ هزار ناشر در حدود دو سال یک کتاب چاپ می کنند.

وی ادامه داد: این ناشران در صعنت نشر می مانند زیرا برای دوره هایی پروانه نشر باعث استفاده از مکان مسکونی برای کارهای فرهنگی، دریافت وام با سود کم می شد و در مجموع امتیازاتی به آنها تعلق می گرفت.

پورمختار بیان کرد: تعداد ناشران حرفه ای از نظر تعداد، محتوا و کیفیت فنی دارای شاخص هایی هستند که با توجه به این شاخص ها به هزار ناشر هم نمی رسند و اگر ۵۰۰ ناشر هم با این شاخصه ها در کشور وجود داشته باشد، مطلوب است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه وجود تعداد زیاد ناشر آسیب هایی دارد که در نمایشگاه کتاب مشاهده شد، افزود: ناشران به کپی آثار روی می آورند و سنت بسیار بدی است که در صعنت نشر کشور ایجاد شده، به این صورت که به جای اینکه ناشر به نویسنده پولی بدهد، از نویسنده برای چاپ پول گرفته می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه میزان مطالعه کتاب در کشور یک تحقیق علمی وجود ندارد، گفت: پژوهش های مختلفی انجام می شود اما به دلیل اینکه دقت کافی در روش تحقیق وجود ندارد، دقیق نیست.

پور مختار تاکید کرد: گفتن اینکه مردم ایران کتابخوان نیستند، مردم را کتابخوان نمی کند بلکه باید رفع نیاز، فایده اضافی و... برای فرد داشته باشد تا افراد کتابخوان شوند.

برنامه تلویزیونی نسل‌_ امروز، برنامه‌ای است با موضوع اجتماعی-فرهنگی که از شبکه پنج تلویزیون پخش می‌شود. موضوع روز گذشته این برنامه نیز با نگاهی آسیب‌شناسانه به مسائل کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز بود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چیزی گران میشه مردم ما بیشتر میخرمد ، ماشین که رفت بالا صف خرید بود الان که اومده پایین نمی خرند چرا ؟؟؟+!!!؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

    • پیام

      کتابخانه هم که می رویم ، کتاب های خوب و معروف همه در امانت است و دست خالی باز می گردیم.. پول برای همه کاری هست اما برای کتابخوانی و فرهنگ مردم نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج