۸۸۲۱۰۸
۱۶ نظر
۵۰۱۱
۱۶ نظر
۵۰۱۱
پ

پزشکان زیر بار پیوند عضو از اعدامیان نمی‌روند

طرح آیین‌نامه‌ای مبنی بر اهدای عضو از محکومان به اعدام، واکنش افراد شاخص حوزه پیوند کشور مانند دکتر ایرج فاضل- پدر پیوند عضو ایران و رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران را به دنبال داشت و تاکید کردند که چنین کاری از نظر اخلاقی درست نبوده و تیم‌های پیوند حاضر به انجام آن نیستند.

خبرگزاری ایسنا: طرح آیین‌نامه‌ای مبنی بر اهدای عضو از محکومان به اعدام، واکنش افراد شاخص حوزه پیوند کشور مانند دکتر ایرج فاضل- پدر پیوند عضو ایران و رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران را به دنبال داشت و تاکید کردند که چنین کاری از نظر اخلاقی درست نبوده و تیم‌های پیوند حاضر به انجام آن نیستند.

در ادامه این واکنش‌ها دکتر علی جعفریان - رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) نیز ضمن مخالفت با اهدای عضو از محکومان به اعدام، گفت: سابقه این موضوع محدود به چین است؛ چراکه هم تعداد اعدام‌هایشان زیاد است و هم مشکلاتی از نظر فرهنگ اهدای عضو از فرد مرگ مغزی دارند.

وی با بیان اینکه در دنیا به شدت با این موضوع مخالفت شده است، گفت: زیرا عنوان می‌شود که وقتی موضوع اهدا مطرح است، فرد حتی برای بعد از مرگش موافقت می‌کند که اعضایش را اهدا کند، کارت اهدای عضو دریافت می‌کند و خودش مایل به اهدای عضو است، اما فرد اعدامی اصلا چنین شرایطی ندارد و معنای تمایل برای او معلوم نیست و در واقع وقتی این موضوع مطرح می‌شود، فشار زیادی بر روی فرد وجود دارد.

جعفریان تاکید کرد: از طرفی اگر قرار باشد، حکم اعدام به صورت اهدای عضو اتفاق بیفتد، گروه پزشکی زیر بار چنین کاری نمی‌رود. در این رابطه دکتر فاضل نامه‌ای نوشتند و با این اقدام مخالفت کرده‌اند. طبیعتا هیچ یک از ما چنین کاری نخواهیم کردند. حال مدل دیگری وجود دارد که فرد با وسیله دیگری مانند تزریق دارو یا هر چیزی اعدام می‌شود و بعد اگر رضایت داده باشد، از ارگان‌هایش استفاده می‌شود. در این حوزه هم از آنجایی که این اقدام را در سایر موارد انجام نمی‌دهیم، در اینجا هم که بحث اخلاقی مطرح است، قطعا انجام نخواهیم داد.

پزشکان زیر بار پیوند عضو از اعدامیان نمی‌روند
رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) همچنین گفت: به نظر من طرح این موضوع نوعی نپختگی بوده است و از هیچ یک از کسانی که باید در این حوزه مشورت گرفته می‌شد، مشاوره نگرفتند. تصور کردند که با این اقدام مشکلی حل می‌شود، اما این اقدام اصلا مساله‌ای را حل نمی‌کند و از نظر اخلاقی زیر سوال است. گروه‌های پزشکی هم چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند.

جعفریان تاکید کرد: چنین اقدامی اشتباه است و فضای اهدای عضو را در کشور کاملا به شائبه‌های اجباری بودن، آلوده می‌کند. بنابراین این اقدام نه از نظر تعداد مشکلی را حل می‌کند و نه از نظر پرستیژ کشور مناسب است و تاکید می‌کنم که گروه‌های پیوند هم اصلا این اقدام را انجام نمی‌دهند. تدوین چنین آیین نامه‌ای، اقدام شتاب زده‌ای بوده که بدون مشورت با افراد شاخص این حوزه، مطرح شده و اصلا عملیاتی نیست.

وی همچنین اظهار کرد: تیم های پیوند با این اقدام مخالفند و انجمن علمی پیوند اعضا هم رسما نامه زده و با این اقدام مخالفت کرده است. افراد شاخص حوزه پیوند مانند دکتر ملک حسینی و دکتر فاضل نیز با این اقدام مخالفت کرده‌اند. باید توجه کرد که انجام چنین کاری به نفع کشور هم نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • avaanis

      احسنت ب پزشکان تیم پیوند

    • بدون نام

      احسنت باین پزشگان .افرین بشما انسانها شریف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر قبل ازاینکه اقایان چنین فکری را درسر داشتند با اهل فن همین اقایانی که مخالفت کردن (تیم پیوند)مشورت میکردن و نظرخواهی احتمالا حداقل در موارد اضطرای را تایید میکردن چرا که در مملکت ما همیشه دیده شد که هر قانونیکه در مجلس ثبت بشه یتبصره ویا یماده در کنارش هست که
        اصطلاحا بهش
        راه فرار اضطراری نامیده شده حتی بندو سطرو اینچیزار راهم بعنوان ادرس اون
        نامیده میشه تبصره .ماده .بند .سطر و الا ماشا الله

      • بدون نام

        چه اشکال داره البته اگر معتاد نباشه بدبخت زندانی سیاسی که خودش با اعتصاب غذا مردنی میشود

      • بدون نام

        شبیه کره شمالی و چین کمونیست دهه ۶۰ شدیم

    • بی نام

      متاسفانه شیوع انجام کارهای ضد ارزشی و اخلاقی در جامعه بجایی رسیده است که آدمی از بیان آن شرم دارد
      جا دارد از پزشکان عالیقدر و متخصص سپاسگزارم که در این موضوع ورود کردند امیدوارم ای عزیزآن در انجام وظایف خطیر پزشکی موفق و موید باشند

    • بدون نام

      همیشه گفتن از این ستون تا اون ستون فرجه شاید پای دار بخشیده شد، ولی اینطوری میمیره بعدم چه فشار روانی باید تحمل کنه دست دکترای پیوندم درد نکنه که قبول نکردن

    • قلی

      دمتون گرم پزشکان تورو خدا جلوی این برنامه رو بگیرین وگرنه بازاری میشه اعدام

    • بدون نام

      این موضوع یک مسئله ی قضائیه به پزشکان ربطی نداره اگه قرارباشداجراشودبایدانجام دهندبعدش اون هم بصورت داوطلبانه است ۳فایده داره دست کم ۱ جان چندین نفرنجات پیدامیکنه ۲ ثوابی هم برای محکوم داره وازبارگناهش وعذاب وجدانش کم میشه ۳دردکمتری میکشه

    • کریم کچل

      آفرین بر این دکتر ،
      دکتر تلاش میکنه مریض را نجات بده
      نمیتونه قاتل باشه

    • mohammad ali Kheirvari

      خدای بدبخت اونی که اعدام میشه دیگه جونی براش نمونده. جلو خانواده اش میکشن. دیگه انصاف نیست بعد از مردن هم تکه تکه کنن...

    • بدون نام

      زنده باد برشما غیور مردان وزنان سلامت وبا شرف که ازادگی را فدای هیچ چیزی نمی کنید

    • بدون نام

      درود بر شما بزرگان ایران و استادان با تجربه خدا اموات شمارا بیامرزه

    • بدون نام

      خب اونهایی که رضایت در مقابل دریافت پول برای ورثه میدهند که بد نیست مریضی نجات و ورثه اون هم به نوایی میرسد

    • بدون نام

      درود بر پزشکان باوجدان و پاک

    • بدون نام

      اینا تمامش فقط اینو میرسونه که هیچ ارزش واحترامی برا مردم چه مجرم واعدامی وعادی قائل نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج