۸۸۲۳۰۷
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

جهان، شاهد شکست آرام یک توافق است؟

۶۰ روز ضرب الاجل ایران به طرف‌های برجام فردا به پایان رسید. آیا اروپا می‌تواند از وقوع بدترین حالت جلوگیری کند و مانع از شکست آرام آرام یک توافق جهانی به خاطر پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش شود؟

خبرآنلاین: ۶۰ روز ضرب الاجل ایران به طرف‌های برجام فردا به پایان رسید. آیا اروپا می‌تواند از وقوع بدترین حالت جلوگیری کند و مانع از شکست آرام آرام یک توافق جهانی به خاطر پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش شود؟

همین روزها بود، چهار سال پیش، ایران تابستان داغ مذاکرات را پشت سر گذاشت. آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه چین و روسیه، به همراه اتحادیه اروپا کشورهایی بودند که این توافق اتمی را امضا کردند. کشورهایی که قدرت های بزرگ نام گرفته اند چرا که آنها کرسی داران شورای امنیت هستند. اما امروز در آستانه ۱۶ تیرماه، پس از ۴ سال، قرار است سرنوشت این توافق مشخص شود. جهان آرام آرام در حال نظاره کردن یک تجربه جهانی و شکست احتمالی یک توافق مهم با پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش است.

چه شد که به اینجا رسید؟

سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خروج یکطرفه از برجام،ایران و حتی کشورهای امضاکننده توافق را تحت فشار قرار داد. در راستای حمایت از برجام، اروپا پیشنهاد ایجاد ساز و کار مالی موسوم به اینستکس را طراحی کرد که مورد قبول ایران واقع شد اما در اجرای آن بسیار تعلل کردند تا جایی که در طول یکسال گذشته هیچگونه اقدامی در کانال مالی انجام نگرفت. این مساله سبب شد که در سال ۹۸ با اعمال تحریم های مجدد آمریکا، قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی و به دنبال آن تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، تروریسم اقتصادی آمریکا وارد فاز تهدیدات نظامی شود.

جهان، شاهد شکست آرام یک توافق است؟

جلوگیری از وقوع بدترین حالت برای جهان

اداره کل رسانه های خارجی به نقل از روزنامه تاگس سایتونگ آلمان در آستانه پایان ضرب الاجل ایران خطاب به مقامات عالی کشورش نوشت: جهان شاهد شکست آرام آرام توافق ایران بوده است. هنگامی که آمریکا بیش از یک سال پیش از توافق خارج شد و تحریم های جدید علیه ایران اعمال کرد، آشکار بود که در نهایت چه خواهد شد. با وجود این، اروپایی ها ماه ها تلاش کردند تا تاثیر تحریم ها را کاهش داده و ایران را در توافق حفظ کنند. اما اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و سیاسی برای چنین کاری بیش از حد ضعیف است.

آلمان و شرکای اروپایی آن، فقط به این علت که یک بار شکست خورده اند، نباید اکنون از تلاش دست بکشند. حامیان این توافق با ماموریت جدیدی مواجه هستند که این بار شانس بیشتری برای موفقیت دارد: آنها باید از وقوع بدترین حالت جلوگیری کنند.

بدترین حالت چگونه خواهد بود؟

ایران اورانیوم با غنای بیشتری تولید خواهد کرد و از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج خواهد شد. عربستان سعودی به نوبه خود یک بمب اتمی فراهم خواهد کرد . تنش های موجود در منطقه تشدید شده و احتمال اینکه خاورمیانه درگیر جنگ بعدی شود هر روز بیشتر خواهد شد.

اما وقوع چنین آینده ای حتمی نیست. امکان رخ دادن بهترین سناریو نیز وجود دارد: ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه نداده و با انجام تعهدات اروپایی‌ها همان طور که اعلام شده بار دیگر به سطح تعهدات سابق خود بر اساس برجام بر می‌گردد. فعالیت‌های ایران و کاهش تعهدات فعلی برای رساندن پیام و هشداری به طرف‌هایی اروپایی بوده است و ایران در طی سالهای گذشته همواره بر اساس گزارش‌های آژانس به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است.

گرچه اعمال تحریم های جدید اجتناب ناپذیر خواهند بود، اما دولت تهران خود را آماده مذاکره نشان می دهد و امید می رود دو سال دیگر، آمریکا یک رئیس جمهور جدید و دمکراتیک داشته باشد. همه طرفین بر سر یک شروع جدید با هم توافق خواهند کرد و توافق هسته ای دوباره زنده خواهد شد.

آلمان و شرکای اروپایی آن می توانند ایران را به انتخاب مسیر دوم ترغیب و تشویق کنند. آنها باید یک نقشه راه برای برقراری دوباره توافق را ایجاد کنند و باید بدترین و جدی ترین تاثیرات تحریم های جدید را به هر شکل ممکن کاهش دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      موشک جواب موشک

    • sgh

      واقعا خجالت آوره که یک ایرانی وطنش رو عامل نا امنی معرفی کنه.خاک بر سر وطن فروشش و خاک بر سر گسانی که این مطالب رو انتشار می دهند.چه زمانه ای شده!از دادن جان در راه وطن رسیدیم به گرفتن دستخوش برای وطن فروشی!!! مدیونید اگر نظرم رو نشر یدید!!

    • بدون نام

      دروغ میگن اروپایی‌ها، ایران باید به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۹۶ درصد ادامه دهد و حتی بمب اتمی هم بسازد، آنوقت همه سر تعظیم فرود خواهند آورد، وگرنه این اروپا منافع خود را با آمریکا به خطر نمی اندازد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار را نمیگذارن به اونجاها بکشه ... خیلییی توهم داری ... نهایتش با هزینه ی جنگ حتی اگر براشون با تلفات باشه جلوش را میگیرند . دیگه از جنگ جهانی دوم که بدتر نمیشه ..

      • بدون نام

        کار را نمیگذارن به اونجاها بکشه ... خیلییی توهم داری ... نهایتش با هزینه ی جنگ حتی اگر براشون با تلفات باشه جلوش را میگیرند . دیگه از جنگ جهانی دوم که بدتر نمیشه ..

    • بدون نام

      برجام انجام شد ولی وضع مردم بعدش اصلا هیچ فرقی نکرد ۰ چه بدرد خورد آه مردم گرفت که به ضررموم داره تمام میشه آه مردم آه خداست باید با خدا بود

    • بدون نام

      ایران فقط 2/5 کیلو اورانیوم غنی شده بیش از سقف مجاز 300 کیلو انبار کرده و فردا سقف غنی سازی اورانیوم 5 درصد اعلام میشه ..پس نگرانی زیادی ایجاد نمیکنه ..بازسازی راکتور اب سنگین اراک هم چند سال زمان میبره .فعلا جای نکرانی نداره چون اقدامات ایران نمایشی و سیاسیه و ارزش فنی نداره

    • بدون نام

      اقدامات نمایشی و تبلیغاتی ایران نگرانی چندانی در اروپا ایجاد نمیکنه .حتی با هماهنگی کامل اروپا واسه اقناع تندروهای داخلی و افکار عمومی هست و صرفا مصرف داخلی داره

    • pooya

      چی بهترازاول هم نبایدمذاکره می شد!!!!!زیبا کلام کجایی کجایی بیاترامپ دریاب که اروپا فاتحه اش خونده شد؟؟؟؟؟جون هرکی دوست دارین این ابله دیگه ازش چیزی ننویسید!!!ممنون.

    • pooya

      بازیه ارم دیگه؟؟؟داداش برندسازی کنید؟؟؟مشتری بامن!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج