۸۸۲۳۳۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

برزیل در انتظار پایان حسرت ۱۲ ساله برای قهرمانی

برزیل ۱۲ سال است که رنگ جامی را ندیده است.

نود: برزیل ۱۲ سال است که رنگ جامی را ندیده است.

سلسائو میتواند با برتری مقابل پرو در فینال کوپا آمریکا، جام را در خانه نگاه دارد.

بامداد دوشنبه در فینال رقابت های کوپا آمریکا ۲۰۱۹، برزیل میزبان و مدعی به مصاف تیم شگفتی ساز جام می رود؛ پرو. ورزشگاه تاریخی ماراکانا در ریودوژانیرو میزبان این مسابقه است به این امید که برزیل بعد از ۱۲ سال یک جام معتبر را کسب کند.

سلسائو در کوپا ۲۰۱۹، توانستند بعد از ۱۲ سال به فینال برسند و حالا در آستانه کسب قهرمانی دوباره در این تورنمنت قرار دارند. تیم ملی برزیل در یک دهه حال و روز خوشی نداشته است. از شکست در یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ تا تحقیر در نیمه نهایی جام ۲۰۱۴ در خانه، تمام قاب های به جا مانده از سلسائو در یک دهه اخیر است. درست است برزیل ۶ سال قبل جام کنفدراسیون ها را فتح کرد و حدفاصل سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، سه مرتبه این عنوان را کسب کرد. اما برای کشوری مثل برزیل، بسیار کم است.

یادمان نرود برزیل بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷، چهار با قهرمان کوپا آمریکا شد، یک بار به فینال جام جهانی رسید و در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز قهرمانی در جهان را جشن گرفت. حالا سلسائو امیدوار است قهرمانی در جام ۲۰۱۹، مقدمه‌ای باشد برای افتخارآفرینی‌های آتی. آن هم در شرایطی که تیم تیته روزهای خوبی را سپری می کند. از سپتامبر ۲۰۱۸ تا به امروز، در ۱۵ مسابقه تیم ملی برزیل رکورد عالی ۱۲ برد و ۳ تساوی را به ثبت رسانده است.

برزیل در نیمه نهایی به یک برد مهم و روحیه بخش رسید. آنها موفق شدند مسی و آرژانتین را شکست دهند تا به فینال برسند. برد ۲-۰ برزیل به معنای صعود مقتدرانه سلسائو به بازی نهایی بود. تیم تیته اکنون با ۱۰ گل زده بهترین خط حمله این تورنمنت را در اختیار دارد و البته هنوز گلی هم دریافت نکرده است تا به نظر برسد تیته بعد از آزمون و خطاهای بسیار توانسته بهترین خروجی را از ترکیب تیمش بگیرد.

نکته مهم اینجاست که تمام این موفقیت ها، بدون نیمار رقم خورده است. بازیکنی که در ترکیب تیم ملی برزیل چهره‌ای تعیین کننده محسوب می شد، اما غیبت او تاثیری در عملکرد برزیل نداشت و تیته به خوبی توانست بخش هجومی تیم را فرمی دوباره دهد و حالا با ۱۰ گل زده، واضح است که برزیل از منظر گلزنی در این جام با مشکل روبرو نبوده است.

روبرتو فرمینو و گابریل ژسوس دو ستاره لیگ برتری برزیل، اوج عملکرد خود را در دیدار با آرژانتین نشان دادند. زوج سازی موفق این دو در تورنمنت ۲۰۱۹، به برزیل کمک زیادی کرد. در برتری مقابل آرژانتین، این دو هر کدام، یک گل و یک پاس گل به نام خود ثبت کردند.

با وجود تمام اینها، جایگاه تیته در تیم ملی برزیل خیلی تثبیت شده نیست. حتی اگر او بتواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد و برزیل را برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته به یک عنوان برساند، احتمال جدایی وی وجود دارد. صحبت هایی نیز در مورد حضور تیته در کشور چین شده است. اما برخی بازیکنان تیم خواهان ماندن تیته هستند، از جمله کاسیمیرو.

هافبک رئال مادرید در مورد سرمربی تیم ملی برزیل چنین نظری دارد: «او در عرصه بین المللی موفقیت ها و عناوین زیادی کسب کرده است. تیته اکنون حدود سه سال است که در تیم ملی حضور دارد و در این مدت رکورد ۸۰ درصد برد را داشته است. (رقم صحیح ۷۸.۰۵ درصد برد است) در این موفقیت او نقشی اساسی ایفا کرده است و حالا باید با تمرکز به فکر جام باشیم نه اینکه با فکر کردن روی حاشیه، از هدف دور شویم.»

بعید به نظر می رسد تیته برای بازی با پرو، تغییر خاصی در ترکیب تیمش بدهد. احتمالاً تیم ملی برزیل با همان ترکیب دیدار با آرژانتین پای به زمین می گذارد، شاید تنها فلیپه لوئیز جایگزین ساندرو شود. چند مصدوم هم مایه نگرانی تیته هستند. ویلیان در دیدار با آرژانتین صدمه دید. ریچارلیسون کمی مصدوم است و فرناندینیو نیز در وضعیت صد درصد آمادگی قرار ندارد. آلیسون هم با وجود کمردرد انتظار می رود در بازی فینال حضور داشته باشد.

پروی غول کش

تیم ملی پرو به جرات شگفتی ساز بزرگ این جام است. تیمی که با غلبه بر شیلی (قهرمان دو دوره گذشته این تورنمنت) در نیمه نهایی به فینال رسید. هر چند که آنها در مسابقه آخرشان در دور گروهی شکست سختی خوردند و در یک چهارم نیز به لطف پنالتی ها موفق به شکست اروگوئه شدند. جالب است بدانید تیم ملی پرو هرگز موفق به فتح کوپا نشده و آخرین بار ۴۴ سال قبل بود که در فینال حاضر شد. سال ۱۹۷۵.

اگر کمی به عقب برگردیم، شاید پیش بینی دیدار فینال سخت نباشد. ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹، همین دو تیم در آخرین دیدار دور گروهی به مصاف هم رفتند که برزیل توانست در آن مسابقه با حساب ۵ گل حریفش را شکست دهد. یعنی برزیل نیمی از گل های زده اش را در این تورنمنت مقابل رقیب خود در فینال به ثمر رسانده است. اما فوتبال همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده است. ضمن اینکه پرو در بازی دور آخر گروهی انگیزه زیادی برای کسب امتیاز نداشت چرا که صعودش با ۴ امتیاز قطعی بود.

بعد از آن شکست سخت مقابل برزیل، پرو واکنش خوبی نشان داد و شاید کسی تصورش را نمی کرد آنها بتوانند مقابل خط حمله قدرتمند اروگوئه و شیلی دوام بیاورند و حتی کلین شیت به ثبت برسانند. ریکاردو گارسا سرمربی تیم ملی پرو دربارۀ بازی فینال می گوید: «وقتی به فینال می رسید، باید تلاش کنید تا برنده شوید چرا که گزینه دیگری ندارید. ما با داشته ها و توانایی هایمان به فینال رسیدیم و توانستیم بر موانع غلبه کنیم. صرف نظر از هر شکل بازی، میدانیم کار سختی مقابل برزیل داریم.»

پرو هم در ابتدای تورنمنت جفرسون فارفان چهره مشهور خود را از دست داد ولی اکنون سرمربی تیم، نگرانی بابت مصدومیت بازیکنانش برای فینال ندارد. آنها امیدوارند شکست تلخ دیدار دور گروهی را جبران کرده و تاریخ ساز شوند.

آیا برزیل یک بار دیگر در ماراکانا طعم تلخی را می چشد یا در این ورزشگاه تاریخی جشن قهرمانی می گیرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج