۸۸۲۳۷۵
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

ابطحی: در قالب نقد دولت به اتهام‌زنی رو آورده‌اند

روزنامه اعتماد با محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سید محمدخاتمی در دولت اصلاحات گفتگو کرده است.

روزنامه اعتماد با محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سید محمدخاتمی در دولت اصلاحات گفتگو کرده است.

ابطحی: در قالب نقد دولت به اتهام‌زنی رو آورده‌اند

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

منتقدان امروز دولت با اينكه اغلب خود را دولت در سايه معرفي مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد كه برخي از آنها وابستگي‌هايي به برخي مراكز قدرت دارند كه در قالب دولت پنهان بيش از انتقاد به دنبال تخريب و افزايش فشار به دولت هستند. اين فشارها بيش از هر چيز متوجه وزارتخانه‌ها و بخش‌هاي اقتصادي دولت است. آيا شما با اين تحليل موافق هستيد كه بيش از انتقاد، دست‌هايي در قالب دولت پنهان تلاش دارد در كار دولت مستقر اختلال ايجاد كند؟

تشكيل دولت در سايه در دنيا به صورت رسمي دراختيار احزاب رسمي است. در فضاي سياسيِ اغلب كشورهايي كه توسعه‌يافتگي سياسي را تجربه مي‌كنند، برخي احزاب نزديك به دولت اتاق‌هاي فكري تشكيل مي‌دهند تا با بحث‌هاي كارشناسي كمكي براي دولت مستقر باشند. برخي ديگر از احزاب كه نقش اپوزيسيون دولت را ايفا مي‌كنند نيز در قالب دولت در سايه عملكرد دولت مستقر را تحت نظر داشته و براي بسياري از گره‌ها و مشكلات راه‌حل ارايه مي‌دهند. هر دوي اين گروه‌ها مي‌توانند كمك خوبي براي دولت‌هاي مستقر باشند اما آنچه در ايران اتفاق مي‌افتد از سوي احزاب انجام نمي‌شود. در واقع اين احزاب رسمي نيستند كه سيبل انتقادي از دولت را در دست دارند.

به صورتي كه كاملا حزب قابل شناسايي، شناسنامه‌دار با اسم و رسم و خط مشي مشخصي باشد كه انتقادها را همراه با راه‌حل ارايه دهد، ضمن اينكه مسووليت نقدها و گفتار و عمل اعضا را بپذيرد و پيگير ارايه پيشنهادات منطقي به دولت باشد. در ايران احزاب و تشكيلات به معناي واقعي كلمه وجود ندارند كه بتوانند منتقدان جدي دولت باشند. همچنين شخصيت‌هاي سياسي در قالب نقد دولت به اتهام‌زني، مچ‌گيري يا دشمني رو آورده‌اند و ادبيات‌شان، ادبيات نقد نيست.

درواقع وقتي به مجموعه‌اي دولت در سايه اطلاق مي‌شود كه خودشان را در قامت و مقام اداره كشور مي‌بينند، خارج از قدرت قرار دارند اما براي رسيدن به قدرت طراحي يا به عبارتي برنامه‌ريزي مي‌كنند كه اگر به قدرت رسيدند در چه مسير و راهي براي رسيدن به اهداف‌شان حركت كنند، كدام روش و خط‌مشي دولت مستقر خوب است و چه روش‌هايي مناسب نيست.

آنها همچنين پيشنهادهايي متناسب با واقعيت را به دولت مستقر ارايه مي‌كنند. ارايه پيشنهادهاي مبتني بر واقعيت نكته بسيار حايز اهميتي است. اين نكته قابل‌توجه است كه برخي از نقدهاي امروز غيرمسوولانه است و باتوجه به امكانات و واقعيت‌هاي موجود نيست اما اگر كسي، گروه و جريان خود را دولت در سايه مي‌داند اولين توقع از او اين است كه ديدگاه‌ها و پيشنهاداتش متناسب با واقعيات مثبت و منفي روز باشد. در شرايط بحراني كه امروز در آن قرار داريم و باتوجه به اينكه به وجود آورنده اين شرايط داخل كشور نيست و ترامپ با رفتار غيرسياسي و غيرنرمال اين وضعيت را ايجاد كرده، كسي، گروه يا جرياني مي‌خواهد دولت در سايه باشد بايد بتواند باتوجه به اين شرايط مسائل را حل و فصل كند اما متاسفانه تخريب‌هايي عليه دولتي صورت مي‌گيرد كه علاوه بر فشار خارجي باعث افزايش فشار داخلي نيز مي‌شود. درنهايت به نظر مي‌رسد وضعيت موجود در چارچوب جنگ قدرت قرار دارد و قابل تحليل است نه در راستاي اصلاح كشور.

به نظر شما در اثر فشارهايي كه دولت پنهان به دولت مستقر وارد مي‌كند در ماه‌هاي آينده پروژه‌هايي چون استعفا يا عدم كفايت روحاني يا حتي استعفاي اعضاي كابينه كه ازسوي جريان‌هاي مخالف دولت دنبال مي‌شد را مي‌توان محتمل دانست؟

دولت متاسفانه چند ژنرال بيشتر ندارد كه استعفا، بركناري يا به‌طور كلي رفتن آنها از دولت براي افكار عمومي مهم خواهد بود. بودن يا نبودن، رفتن يا نرفتن بقيه گويا براي افكار عمومي اهميت چنداني ندارد. وزارت نفت، وزارت خارجه، معاون اول و... چند سمتي هستند كه در افكار عمومي تاثيرگذار خواهند بود. براي تغيير غيرژنرال‌ها كه فشاري نيست و ژنرال‌هاي كابينه همچنين روحيه‌اي ندارند كه در شرايط سخت كنار بروند و با رفتن‌شان بحراني جديد براي دولت و كشور ايجاد كنند.

در واقع هم وجدان خودشان و هم وجدان عمومي اين مطالبه را دارند كه در شرايط بحراني همه‌چيز رها نشود. مخالفان دولت نيز آن‌قدر هزينه زيادي در سطح كنار گذاشتن رييس‌جمهوري يا تغيير وزرا از طريق مجلس را تحمل نمي‌كنند. به نظر من تنها اقدامي كه ادامه‌دار خواهد بود بمباران اخبار جعلي براي وزارتخانه‌ها و چهره‌هاي مهم دولت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت دانا== کشور پیشرفته. و ملت در رفاه

    • بدون نام

      حتما تمام این شکوفه هائی که به مردم زدند کار آمریکا بوده و یا سیاست های اتخاذ شده دولتمردان

    • بدون نام

      شما هم به جای پاسخ گوییی رو به تهمت زدید

    • محمد زمانی

      آقای ابطحی شما که طاقت چهار تا سیلی رو نداشتی ،همون بهتر که ساکت باشی.

    • بدون نام

      دلواپسان و دولت سایه که به خاطر منافع خودشان که به مردم و دولت فشار یا تهمت می زنند به نظر من انگل این جامع می باشند و خداوند لعنت کند کسی یا کسانی به خاطر قدرت و جیب شان به کشور عزیز ایران خسارت وارد می کنند

    • بدون نام

      توکه راست میگی ...

    • pooya

      من که نگفتم متهمی.انقدرگرانی درست کردین راندبازی اختلاس.چراغ جادوکه هیچ ماشین زمان جواب گونیست که ابروی بجاکنید؟؟کی به شما الکی طلب ها کاسبان تحریم ری میده!!!!!!

    • بی نشان

      صادرات سنگ پا از اعتدال واصلاحات، بجای سنگ پای قزوین،رو روبرم اینا دیگه کی هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج