جاباما
۸۸۲۶۳۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نقش باکتری روده در تولید شیرهای خوش‌طعم

شاید تاکنون تصور می‌کردید که گاوها تنها با خوردن علف‌های تازه و قرار گرفتن در شرایط مناسب می‌توانند شیرهای خوش طعم تولید کنند اما اخیراً پژوهشگران دریافته‌اند میکروب‌هایی در روده گاو ها وجود دارد که سبب خوش طعم شدن شیر آنها می‌شود.

ایسنا: پژوهشگران اخیراً دریافته اند حضور چند میکروب در روده گاوها می‌تواند عامل اصلی خوش طعمی شیر انها باشند.

گاو و سایر جانور پستاندار نشخوار کننده مانند بزها و گوسفندان دارای معده خاصی به نام "شکمبه" (rumen) هستند که میلیونها میکروب را در آن جای دارند.

شکمبه یا سیرابی نخستین بخش از معده چندبخشی نشخوارکنندگان و در واقع انشعابی از مری (سرخ‌نای) است و گنجایشی به اندازهٔ یک هفتم وزن بدن دارد. بخش‌های دیگر معده نشخوارکنندگان عبارت است از نگاری، شیردان و هزارلا. نگاری کاملاً در امتداد سیرابی قرار دارد اما بافت و رگه‌بندی آن با سیرابی تفاوت دارد. در کاربرد دامپزشکی بیشتر از واژه شکمبه استفاده می‌شود ولی در رواج عمومی و به‌ ویژه با اشاره به خوراک تهیه شده از جدار شکمبه، واژه سیرابی رواج بیشتری دارد. شکمبه ۹۰ درصد از حجم معده نشخوارکنندگان را تشکیل می‌دهد. این عضو بیشتر طرف چپ حفره شکمی را فرا گرفته‌است. ابتدای شکمبه دهانه معده است که لوله مری را به شکمبه متصل می‌کند و از آن پس این مجرا تا نگاری و هزارلا و بالاخره تا شیردان ادامه می‌یابد.

نقش باکتری روده در تولید شیرهای خوش‌طعم

شکمبه علف و دیگر مواد گیاهی سخت هضم را به مواد مغذی و کالری تبدیل می‌کند. یکی از نقص‌های شکمبه این است که سبب بادگلو و بادشکم حیوانات می‌شود و حیوانات با انجام این کار، سالانه ۱۰۰ میلیون تن متان تولید شده از میکروب را وارد جهان می‌کنند. این امر آنها را به یکی از جانداران تولید کننده گازهای گلخانه‌ای تبدیل کرده است.

طی این مطالعه "ایتزیک میزراهی"(Itzik Mizrahi) و "جان والاس"(John Wallace) از "دانشگاه آبردین" (University of Aberdeen) اسکاتلند بر روی بررسی نقش این میکروب‌ها در کیفیت شیر و تولید متان تمرکز کردند.

آنها "دی. ان. ای میکروبی"(microbial DNA) بیش از هزاران گاو در سراسر بریتانیا، ایتالیا، سوئد و فنلاند راجمع آوری کردند. گاوهایی که پژوهشگران طی این مطالعه مورد بررسی قرار دادند، گاوهای "هلشتاین"(Holsteins) و گاوهای "نروژی قرمز"(Norwegian Reds) بودند. این دو نژاد گاو اکثریت دام‌های اروپا را تشکیل می‌دهد.

هلشتاین، مشهورترین و پرتولیدترین نژاد گاو شیری جهان است که منشأ آن در هلند بوده و اکنون در تمام کشورها یافت می‌شود. این نژاد جثه بزرگ و رنگ سیاه و سفید دارد.

با بررسی دی.ان.ای محققان حضور این میکروب‌ها را در روده هر دو نژاد گاو شناسایی و بررسی کردند تا دریابند آیا این گاوها دیگر باکتری‌، پروتوزوئات، قارچ و میکروب‌های مشترکی دیگری نیز با یکدیگر دارند یا خیر.

سپس محققان از برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته یادگیری ماشین استفاده کردند تا جزئیات این موضوع را دریابند. آنها دریافتند اگر هر گاو میکروبیوم منحصر به فرد خود را داشت، نیمی از حیوانات دارای ۵۱۲ گونه میکروبی مشترک بودند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که از بین ۵۱۲ گونه میکروبی، ۳۹ میکروب‌ وجود دارند که در تعیین چگونگی خوشمزه بودن شیر گاو و حتی میزان تولید متان آنها مؤثر هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج