۸۸۲۶۹۳
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

واکنش مقام دولت ترامپ به گام دومِ برجامی ایران

یک مقام دولت آمریکا روز یکشنبه به تصمیم ایران برای عبور از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام برای سطح غنی‌سازی اورانیوم واکنش نشان داد.

خبرگزاری فارس: یک مقام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز یکشنبه به تصمیم ایران برای عبور از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام برای سطح غنی‌سازی اورانیوم واکنش نشان داد.

ایران روز یکشنبه (۱۶ تیرماه) همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد.

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کردند ایران قصد دارد از امروز فرایند غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۳.۶۷ درصد افزایش دهند. تهران همچنین هشدار داد در صورتی که سایر طرف‌ها برای عمل به تعهدات خود اقدام نکنند بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهد داشت.

واکنش مقام دولت ترامپ به گام دومِ برجامی ایران

یک مقام دولت ترامپ در بیانیه‌ای به سی‌بی‌اس گفت: «رژیم ایران بار دیگر اثبات کرد که توافق هسته‌ای وحشتناک اقدامی برای متوقف کردن ایران از تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در هر زمان دلخواه توسط این کشور نمی‌کند. رهبران ایران غنی‌سازی را دستاویز گروگان گرفتن دنیا با اخاذی هسته‌ای کرده‌اند. همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته آمریکا هیچ‌گاه به ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. کارزار فشار حداکثری تا دست برداشتن ایران از بلندپروازی‌های هسته‌ای و رفتارهای غیرقانونی ادامه خواهد یافت.»

ایران گام اول در این راستا را دوشنبه هفته گذشته ( ۱ جولای/۱۰ تیرماه) برداشت و اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

توافق هسته‌ای برجام ایران را ملزم کرده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» غنی شده تا ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود.

اقدامات ایران در راستای ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ای است که شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردبیهشت‌ماه سال جاری، در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر کرد و طی آن به طرف‌ها هشدار داد در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند ایران از تعهداتش خواهد کاست. در آن بیانیه اعلام شده بود اقدام ایران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام خواهد شد.

طرف‌های برجام در بند ۲۶ این توافق متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق بهره‌مند شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.»

در بند ۳۷ این توافق تصریح شده در صورتی که یکی از طرف‌های برجام تحریم‌ها را جزئا یا کلا مجدداً اعمال کنند «ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نتیجه ,افزایش تنشها , حالا افراد نادان هی بگن ارزونی میشه و ارزون میشه و پاین میاد , پاین اومدن قیمتها با این اوضاع دلیل منطقی ندارد و دستوری و موقت هست ,انشاالله روزی که اصولی همه چیز ارزان بشه

    • احمدع

      امریکای تروریست اولین کشوری است که درهیروشیما وناکازوکی ازبمب اتم استفاده کرده واولین کشوری است که ازبرجام خارج شده پس بهتره خفه بشود واظهار نظر نکند

    • بدون نام

      این مقام دولت ترامپ اسم و رسم و پست نداره؟

    • محمد

      کسی که در برجام نمونده حق اظهار نظر نداره . در ضمن این قرارداد صدمات زیادی را به کشورمون زد و بهانه های زیادی دست دشمن داد . ما که میدانستیم اینها به عهد خود وفا نمیکنند پس چرا تعهد دادیم که الان اونا بخوان بدون عمل به تعهدات خود ما را مجبور به عمل به تعهداتمون کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مش محمدظاهراتوخودتوعاقل ملت میدونی وخوب و بد مملکتوبهرازبقیه تشخیص میدی میخوای رییس جمهورمابشی؟؟؟؟بگیم توازفرداجای دکترروحانی برو پاستور ،چطوره؟؟؟؟خوبه؟؟؟... چی میگی براخودت بیسواد

    • بدون نام

      بنظر من فورا باید مسلح به قدرتی شد که دهان اینها را ببندد اینها جز زبان زور نمیفهمند

    • بدون نام

      آمریکا جنایتکار بدان گام دوم که هیچ ، ایران گام به گام تا شمارش بی نهایت ... نام تو و کشورت را همچنان زیر پا می گذارد.

    • بدون نام

      گام به گام با تن تاک : )

    • بدون نام

      گام به گام با تن تاک : )

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج