جاباما
۸۸۲۸۴۸
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

استقلال و پرسپولیس همچنان دولتی باقی می‌مانند!

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تبدیل به یک تابو شده است. هر از گاهی به طور جدی در اینباره صحبت هایی از سوی مسئولین مطرح می شود اما در عمل اتفاقی رخ نمی دهد!

ایرنا: واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تبدیل به یک تابو شده است. هر از گاهی به طور جدی در اینباره صحبت هایی از سوی مسئولین مطرح می شود اما در عمل اتفاقی رخ نمی دهد! رئیس سازمان خصوصی سازی در این باره می گوید: واگذاری سرخابی‌ها آنقدر هم سخت و پیچیده نیست که نتوان آن را انجام داد. بر این اساس وقتی واگذاری آنها انجام شد، متوجه خواهیم شد که کاش زودتر این کار را انجام می‌دادیم.

نام این دو باشگاه از سال ۸۷ به بعد در دستور کار سازمان خصوصی سازی بوده است و در برخی موارد هم در قوانین بودجه سنواتی توسط نمایندگان مجلس قید شده که این دو باشگاه واگذار شوند. بر این اساس در برخی سال‌ها تکلیف شده که سهام این دو باشگاه از طریق مزایده و یا فرابورس واگذار شود.

در سال ۹۳ هم هیئت واگذاری قیمت پایه این دو باشگاه را به تصویب رساند و پس از انتشار آگهی، مزایده واگذاری آنها برگزار شد که در مزایده‌های اول و دوم خریداری برای این دو باشگاه پیدا نشد و در نیمه نخست سال ۹۴ هم دو نوبت دیگر مزایده برگزار شد که بنا به تشخیص هیأت واگذاری، صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها تصویب نشد. در پی این موضوع نیز نام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیست واگذاری‌های دولت خارج و به گروه ۳ واگذاری‌ها منتقل شدند.

پوی حسینی ادامه داد: البته در ۲۵ آذرماه سال ۹۷ هیأت وزیران مصوبه مردادماه سال ۹۴ خود مبنی بر انتقال این دو باشگاه به گروه ۳ واگذاری‌ها را لغو کرد و دوباره نام سرخابی‌ها در لیست واگذاری‌های دولت قرار گرفت. بر این اساس تا پایان سال ۹۷ گزارش کارشناس رسمی برای قیمت سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دریافت شد که البته زمان لازم برای طرح و تصویب این قیمت در هیأت واگذاری فراهم نشد.

بنابراین آگهی واگذاری این دو باشگاه در سال ۹۷ منتشر نشد. با تصویب قانون بودجه سال ۹۷ نیز مقرر شد تا پایان شهریور ماه ۹۸ شرایط پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس ایران فراهم شود. ارزیابی سازمان خصوصی سازی این است که شرایط پذیرش این دو باشگاه در فرابورس تا پایان شهریور فراهم نمی‌شود و به احتمال تا پایان امسال نیز این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به جلسات مختلف کمیسیون اصل ۴۴ که با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان سارمان بورس و سازمان خصوصی سازی برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم شرایط پذیرش این دو باشگاه را در فرابورس فراهم کنیم، این موضوع زمانبر و وقت گیر است.تا زمانی که این دو باشگاه در فرابورس پذیرش نشوند، نمی‌توان برای واگذاری آنها کاری کرد و البته با وجود حکم قانونی مجلس هم، راه دیگری برای واگذاری آنها وجود ندارد و اگر اصرار بر واگذاری سهام این دو باشگاه داریم باید به دنبال روش دیگری باشیم.

نظر وزیر ورزش و جوانان دلالت بر اراده قوی این وزارتخانه برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس است و بارها نیز تاکید کرده‌اند که هر آنچه لازم است باید انجام شود تا این دو باشگاه واگذار شوند که این اراده قوی، جای تقدیر و تشکر دارد. یکی از این الزامات این است که باید هر دو باشگاه سهامی عام باشند. بر این اساس شرکتی که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به دولت است چطور می‌شود ۳۵ نفر دیگر سهامدار آن شوند؟ برای تحقق این امر باید سرمایه این شرکتها افزایش یابد.

آیا دولت می‌تواند با وجود منع قانونی جهت سرمایه گذاری در شرکتهای دولتی، افزایش سرمایه این دو باشگاه را تصویب و اجرایی کند؟ این دو باشگاه سودده هم نیستند که البته دلیل آن هم دولتی بودن آنها است. با این حال یک شرکت زیانده با شرایطی می‌تواند در فرابورس پذیرش شود و این موضوع جهت پذیرش این دو باشگاه در فرابورس بازدارنده نیست، با وجود این برخی مشکلات مانع حضور این دو باشگاه در فرابورس می‌شود. با این فرض که هر شخصیت حقیقی یا حقوقی در قالب سرمایه گذاران یا هواداران و پیشکسوتان در مزایده این دو باشگاه شرکت کند، موافق هستیم، اما صرف هوادار یا پیشکسوت بودن حقی را برای متقاضیان فراهم نمی‌کند و راه برای مذاکره با این دسته از متقاضیان برای فروش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به آنها بسته است.

از سوی دیگر این طور هم نیست که بتوانیم نظرات همه منتقدین را در زمینه خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تأمین کنیم؛ چرا که برخی دوست دارند سهام خرد به دست مردم برسد، عده‌ای هم سهام بلوکی می‌خواهند و برخی هم کل سهام این دو باشگاه را تقاضا می‌کنند.

وی در خصوص احتمال پذیرش این دو باشگاه در فرابورس در مدت یاد شده گفت: ارزیابی سازمان خصوصی سازی این است که شرایط پذیرش این دو باشگاه در فرابورس تا پایان شهریور فراهم نمی‌شود و به احتمال تا پایان امسال نیز این اتفاق نخواهد افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اهورا

      این دو تیم مجموعاً شصت میلیون طرفدار دارن و در سال چند هزار میلیارد تومان درآمد دارند حال با این اوصاف دولت دیوانه شده که اینا رو واگذار کنه

    • اصلان

      چهل سال دیگرهم ایناواگذارنمی شوند
      چون دولت میترسدازخصوصی کردن این دوباشگاه پرطرفدار.تمام. فقط خودشون وسرگرم میکنند .!!!!!

    • بدون نام

      لعنت به اول آخرشون که ملتو سرکار گذاشتن یه بار قراربه واگذاری بعد میشنن میبینن یه محل دزدی و صدارته دوستان و نوچه هاشون کم میشه دوباره پشیمون میشن.لعنت به کسانی که به این آب وخاک و ملتش خیانت میکنن.خدارسوایشان کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج