۸۸۳۵۷۵
۱۳ نظر
۵۰۱۸
۱۳ نظر
۵۰۱۸
پ

تکثیر اراذل و اوباش در جامعه‌ی مدرن ایران!

چند روز قبل خبر دستگیری یکی از اراذل و اوباش شرق تهران به اتهام قتل در رسانه‌ها و اعترافات وی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اینکه یک مرد قوی هیکل خود را گنده لات محل و شکست‌ناپذیر می‌نامد و براحتی به خود اجازه می‌دهد در روز روشن وسط خیابان به هرکسی که به او چپ نگاه کند حمله کرده و در نهایت او را به قتل برساند در جامعه امروزی غیر قابل قبول و عجیب است.

روزنامه ایران: چند روز قبل خبر دستگیری یکی از اراذل و اوباش شرق تهران به اتهام قتل در رسانه‌ها و اعترافات وی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اینکه یک مرد قوی هیکل خود را گنده لات محل و شکست‌ناپذیر می‌نامد و براحتی به خود اجازه می‌دهد در روز روشن وسط خیابان به هرکسی که به او چپ نگاه کند حمله کرده و در نهایت او را به قتل برساند در جامعه امروزی غیر قابل قبول و عجیب است.

پیشینه حضور اراذل و اوباش و به اصطلاح گنده لات‌ها در جامعه ما شاید به یک قرن پیش برگردد و امروزه نیز با گذشت زمان و تغییر شیوه زندگی هنوز هم کماکان شاهد حضور این افراد در جامعه هستیم. با این تفاوت که در دهه‌های قبل حضور آنها چندان تعجب برانگیز نبود اما در جامعه امروزی با توجه به نوع تفکرات مدرن فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم وجود چنین افرادی با رفتارهای غیر متعارف به منزله علامت تعجبی در اذهان عمومی تلقی می‌شود.

تکثیر اراذل و اوباش در جامعه‌ی مدرن ایران!

شاید به جرأت بتوان گفت که مهم‌ترین عامل وجود و تکثیر این افراد در طول 50 - 60 سال گذشته پذیرش آنها از سوی برخی افراد جامعه است. به طور قطع اگر این افراد مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و مرید و نوچه و رفیق پیدا نمی‌کردند خیلی قبل‌تر نسلشان منقرض می‌شد.

یادمان باشد در جامعه‌ای که هنوز هم بازار شرخرها سکه است و بدون هیچ دغدغه‌ای کسب درآمد می‌کنند اراذل و اوباش و گنده لات‌ها بیکار نمی‌مانند.

البته برخی کارشناسان معتقدند برخورد منعطف پلیس و سیستم قضایی با این افراد شاید یکی از دلایل دیگر ازدیاد آنها باشد. این افراد با اتکا به قدرت بدنی خود بیش از دیگران مستعد ارتکاب جرم هستند بنابراین سیستم قضایی و انتظامی باید بیش از دیگران این افراد را مورد نظارت قرار داده و اعمال و رفتارشان را تحت بررسی قرار دهد.

هر انسان تنومندی اراذل و اوباش نمی‌شود

دکتر سید حسن حسینی - جامعه شناس- در رابطه با چگونگی شکل‌گیری شخصیت اراذل و اوباش می‌گوید: ما آدم‌ها مجرم به دنیا نمی‌آییم شرایط و وضعیت اجتماعی در جامعه هرکدام از ما را به سمتی سوق می‌دهد. از سال‌ها پیش دیدگاه‌های مختلفی در خصوص شخصیت روانی یا بیولوژیکی افراد وجود دارد. مثلاً برخی فرم ظاهری افراد یا ماه تولد را متر و معیاری برای بزهکار بودن تشخیص می‌دادند اما در حال حاضر ما جامعه شناسان به این نظریه‌ها به گونه دیگری نگاه می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: به طور قطع نمی‌توان گفت که هرکسی که تنومند و قوی هیکل است حتماً زورگیر یا مجرم است چراکه اگر همان فرد در بستر مناسبی رشد و پرورش پیدا کند می‌تواند یک ورزشکار معروف شود یا از توانایی‌اش در مجموعه‌هایی چون تکاوری، آتش‌نشانی و... استفاده کند. از این‌رو این بستر اجتماعی است که شخصیت افراد را شکل می‌دهد و وضعیت جسمی و روانی افراد به تنهایی تعیین‌کننده شخصیت نیست.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به شکل‌گیری شخصیت اراذل و اوباش در ایران خاطرنشان می‌کند: ما باید ببینیم که در جامعه ما جوانان با چه کمبودهایی روبه‌رو هستند که اراذل و اوباش روز به روز در حال افزایش هستند. به اعتقاد من برای اوقات فراغت جوانان به اندازه کافی برنامه‌ریزی و توجه نشده است.

دکتر حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی افراد علاقه زیادی به نشان دادن زوربازویشان دارند، می‌گوید: در جامعه‌ای که زورمندی ارزش محسوب می‌شود و با قدرت‌نمایی به آنچه می‌خواهند می‌رسند برخی از جوانان هم علاقه‌مند به داشتن زور بیشتر و پیشبرد اهداف‌شان چه حق و چه ناحق هستند. این مسأله باعث شده تا باشگاه پرورش اندام نه به‌عنوان محلی برای ورزش کردن و ورزیده شدن، که به محلی برای قدرتمند شدن برای ستاندن حق و ناحق بدل شود.

وی همچنین زندگی و رشد افراد در محله‌های مختلف شهر را بر تربیت آنها مؤثر دانسته و می‌گوید: محله‌های جرم خیز ما از 50 - 60 سال قبل تاکنون کماکان جرم خیزند. البته این بدان معنا نیست که همه افرادی که در مناطق پایین شهر زندگی می‌کنند خلافکار هستند و ساکنان شمال شهر درستکار، اما در محله‌های جنوب و حومه شهر به سبب عدم تغییر در بافت اجتماعی آن بزه و جرم بیشتر به چشم می‌خورد و یکی از راهکارهای آن تغییرات ساختاری به لحاظ فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی در محله‌های جرم خیز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مملکتی که مسئولینش تو روز روشن به ملت خیانت میکنند اینها هم سبز میشوند خوب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه با مدرن شدن نرینگی از بین میره؟ تازه کدوم جامعه مدرن؟؟

    • بدون نام

      این ها ریشه ای ندارند سوال کنید آیا خانوادهای دارند این ها همان مغزهای زنگ زدهای هستند که بزرگشان میکنند وخواسته هایشان را این ها انجام می دهند این ها چیزی برای از دست دادن ندارند وسیلهای هستند که از ازشان برای نا امن کردن مملکت استفاده می شوند خدایی اینطور نیست؟؟؟؟؟؟

    • ابوالفضل رمضانی

      تا زمانیکه خلاف کارها توی زندان خوش بگذرونن همینه باید خلافکارها رو ببرن کویر لوت و از اونا بخوان کانال بکنن تا به خلیج پارس برسن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی وقت من هم این پیشنهاد را بهشون می گم

    • منهی

      جامعه مدرن ایران الهام گرفته از فرهنگ غرب وبیگانه است وپوچ والکی نشان دادن فیلمهای خارجی ار وشور کره ایا از غرب که اینجور آدمهای گنده فقط به درد کارهای خلاف می خورند نتیجه اش همین که این جوانان به عنوان اراذل واوباش نگاه شوند پخش فیلمهای کره ای که ساخته ذهنیت افراد ناهجار است برای کشور اسلامی ایران خوب نیست بله این که تکثیر می شوند کلمه تکثیر هم برای این عنوان !!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا نرینگی در فرهنگ ایرانی بسیار ستایش میشه. برعکس هر چیزی مربوط به زن باشه تحقیر میشه

    • بدون نام

      وقتی گزارشگر میارن که با خنده و شوخی از دزدها وزورگیرها و دزدهای خودروی که شیرینکاریهاشون مفت ومجانی از تلویزیون پخش میشه انتظار داشتین کسی سمت این خلافا نره؟

    • بدون نام

      من این متن و تفسیر را کاملا مردود و غیر واقعی میدانم! تمام این افرادی که گنده لات اراذل و اوباش خوانده میشوند محصول بی توجهی و بی کفایتی مسولین و افراد رده بالا میدانم،مهمترین عامل بیکاری و نداشتن فضایی برای تفریح! و از همه مهمتر اینکه در جامعه این ذهنیت جا افتاده که خود مسولین با انها هستند یعنی جرات برخورد با انها را ندارند و ادله صحبت بنده اینه که یک شخصی در همسایگی ما میباشد حدودا از۱۵سالگی شروع به این کار کرده و الان۲۵سالشه و پرونده زدن با قنه و شلیک با تفنگ به پای رقیبش را دارد و جالب اینکه سه بار رفت زندان و دوباره ازاد شد!!!!!الان واحد پایین منزل پدرش را گرفته و یک دوربین زده بیرون و داخل خانه قهوه خانه زده"!!!!!!!عین واقعیت و روز تا شب درب بسته و افراداز۱۳سال تا۳۰سال در رفت و امد هستند واز این موضوع ۸ماه میگذرد و هم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چیزا ذاتیه.خیلی ها در شرایط بد بزرگ میشن باز این همه وحشی نمیشن.هر چی نرینگی بشتر باشه محتمله طرف لات و متجاوز و هولیگان و... بشه

    • بدون نام

      بیشترازبیکاری وفقرنجومی به گفته سازمان زندانهاومسولین وکارشنایان که باعثش وجوداین تعدادزیادافغانی بودجه وکنابع شغلامون هزینه شون میکنید

    • بدون نام

      بالا۸۰درصدازبیکاری وفقرنجومی این عوام فریبهاچی میگین شمادنبال ریشه ریش کنی نیستین اگه بودین مملکت وپرنمیکردین ازافغانیابودجه ومنابع شغل حدود۲۰ملیون افغانی بدین بودجه ۲۰۰سال مردم ومملکت ووهمونکه عراقچی گفته ضربدر۶کنیدتعدادواقعیشون والان بالا۴۰ملیون نفرزیرخط فقروبدون شغل ودرامدی هستن مجردهانمیتونن لزدواج کنن ازبیکاری وفقرومتعهلها زن وبچشون گشنه پس خلافکاارمیشن ازماست

    • بدون نام

      از زندانیها باید کار کشیده بشه تا قدر بیرونو بدونن..... بارها شده زندیها از زندان امدن بیرون تعریف زندانو میکنن میگن اونجا خوش میگذره دوبار خلاف میکنن میرن زندان ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج