۸۸۳۸۴۷
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

شناسایی ۱۱ گروه هکر در غرب تهران

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران ضمن اشاره به شناسایی ۱۱ گروه هکر گفت: فردی با استفاده از تبلیغ پکیج افزایش قد، اقدام به کلاهبرداری از طریق فیشینگ و صفحات پرداخت جعلی از ۱۷ نفر کرده بود که توسط پلیس فتا دستگیر شد.

خبرگزاری فارس: سرهنگ حاج علی صالحی رئیس پلیس فتا غرب استان تهران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل پلیس فتا غرب تهران اظهار داشت: در سه‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۵ سایت، صفحه و وبلاگ که اقدام به کلاهبرداری و انتشار محتوای مجرمانه می‌کردند، توسط پلیس فتا غرب استان شناسایی شدند و همچنین ۱۱ گروه هکری مخرب که اقدام به ناامن سازی فضای مجازی برای شهروندان و ادارات دولتی می‌کردند شناسایی و ثبت شدند.

وی افزود: در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری، کارشناسان خبره پلیس فتا غرب تهران در سه‌ماهه نخست سال ضمن استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی اقدام به آگاهی سازی شهروندان با حضور در بیش از ۸۱ مورد از جوامع هدف مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و ادارت دولتی کردند و از اقدامات دیگر می‌توان به برگزاری نمایشگاه و توزیع اقلام آموزشی و فرهنگی اشاره کرد.

شناسایی ۱۱ گروه هکر در غرب تهران

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران بیان داشت: در حوزه پرونده‌های تشکیل‌شده جرائم سایبری در غرب استان تهران، با تلاش همکاران ۸۱ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شد و ۸۶ درصد متهمین پرونده‌ها مرد و ۱۴ درصد زن بودند و موضوع ۸۰ درصد پرونده‌ها اقتصادی و ۷ درصد آن اخلاقی بود.

سرهنگ صالحی گفت: سهم جرائم اقتصادی پروند‌ه‌ها ۵۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و جرائم اخلاقی ۳ درصد کاهش پیداکرده است و گروه سنی مجرمین فضای مجازی از ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۳ درصد، ۲۵ تا ۳۹، ۵۹ درصد و ۴۰ سال به بالا ۱۸ درصد دستگیرشده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: از علل افزایش جرائم اقتصادی غرب استان تهران می‌توان به آشنایی بیش‌ازپیش مجرمان سابقه‌دار با ترفندهای کلاهبرداری در فضای مجازی، کوچ گسترده مجرمین از فضای حقیقی به فضای مجازی، وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، ضعف آگاهی برخی از شهروندان نسبت به ترفندهای بزهکاران برخلاف هشدارهای مکرر پلیس اشاره کرد و از علل کاهش جرائم اخلاقی در فضای مجازی از مسدودسازی برخی کانال‌ها و تارنما‌های شبکه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی مردم نسبت به رعایت بیشتر حریم خصوصی در فضای مجازی نام برد.

رئیس پلیس فتا غرب تهران تأکید کرد: در میان پرونده‌های اقتصادی تشکیل‌شده استفاده از درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیک یا فیشینگ یکی از ترفندهای رایج مجرمین بوده و چند نکته مهم در شناسایی صفحات جعلی اینکه آدرس url صفحه مربوطه را خود شخص وارد کند و درگاه پرداخت الکترونیکی بانک مربوط از پروتکل امن https استفاده کرده باشد و در صورت استفاده از http به‌هیچ‌وجه اطلاعات کارت‌بانکی را وارد نکنند و تصویر امنیتی صفحات جعلی ثابت و صفحات اصلی این مورد تغییرپذیر است.

صالحی گفت: نکته دیگر در جرائم اقتصادی استفاده از اسکیمر و دستگاه‌های پوز و عابر بانک و ترغیب افراد به حضور در پای دستگاه عابر بانک و کلاه‌برداری از شهروندان است که جرائم رایجی در سطح کشور بوده و شهروندان در این خصوص باید نسبت به تغییرات فیزیکی دستگاه عابر بانک یا پوز حساس باشند و کارت‌های عابر بانک را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد یا فروشندگانی که دستگاه خود را پنهان کرده‌اند، قرار ندهند.

وی ادامه داد: یکی از پرونده‌های شاخص رسیدگی شده مبنی بر شکایت ۱۹ نفر درباره خالی کردن حساب بانکی بود که پس از بررسی‌های پلیس فتا علت این کلاهبرداری‌ها فیشینگ اعلام شد که در این خصوص ۳ نفر از متهمین در حوزه شهرستان شهریار و ملارد دستگیر شدند و ارزش ریالی این کلاهبرداری ۵ میلیارد ریال بود که هر ۳ متهم با قرار سنگین روانه زندان شدند.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پرونده‌ها مربوط به کلاهبرداری از طریق کانال تلگرامی و تبلیغ ارائه پکیج افزایش قد بود که مالباختگان پس از کلیک بر روی لینک پرداخت، گرفتار طعمه فیشینگ می‌شدند و حساب بانکی فرد خالی می‌شد که از این طریق از ۱۷ نفر کلاهبرداری شده بود که پس از تحقیقات لازم متهم در استان مازندران دستگیر شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این خبر مال کی هست!!؟ ۱۴ تیر ۹۸ از من ۳ میلیون دزدیدن

    • ناشناس

      امیدوارم این آمارهای پلیس درست باشه و پول ها پیدا بشن و مجرمین به سزای اعمالشون برسن حساب منم در تیرماه خالی کردن

      پاسخ ها

      • محمد

        شما هم خرید اینترنتی داشتین!؟دقیقا چه تاریخی خالی کردن!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج