جاباما
۸۸۳۹۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۵
۲۴ نظر
۵۰۰۵
پ

طرح فرانسوی‌ برای توقف اقدامات برجامیِ تهران

یک رسانه آمریکایی روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده فرانسه طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» در دست بررسی دارد که بر اساس آن کاهش تعهدات برجامی ایران در برابر توقف تحریم‌های آمریکا در سطح فعلی پیشنهاد شده است.

خبرگزاری فارس: یک رسانه آمریکایی روز چهارشنبه مدعی شده فرانسه در حال ارزیابی‌ گزینه‌هایی برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا و نجات توافق هسته‌ای برجام است.

پایگاه خبری پالتیکو با اشاره به سفر اخیر «امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران برای حفظ توافق هسته‌ای به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌نویسد یکی از گزینه‌هایِ در دستِ بررسی، طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» است. در این طرح پیشنهادی قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده بود «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد رهبری تلاش‌های اروپا برای نجات توافق هسته‌ای برجام را بر عهده بگیرد.

یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «در مرحله حساسی قرار داریم چون هر دو طرف (آمریکا و ایران) منافعشان را در افزایش فشار می‌بینند.»

طرح فرانسوی‌ برای توقف اقدامات برجامیِ تهران

علی‌رغم این، یک مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته بود کشورهای اروپایی در تلاشند در ازای «ژست‌های نمادین» از سوی آمریکا، ایران را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کنند.

سفر امانوئل بون به تهران، دومین سفر او به ایران در یک ماه گذشته است. امانوئل مکرون چهار گفت‌وگو با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دو گفت‌وگو با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در خصوص برجام داشته است.

پالتیکو نوشته هنوز مشخص نیست مکرون و اتحادیه اروپا بتوانند پیشرفتی در رسیدن به هدف خود برای حفظ برجام داشته باشند. تلاش قبلی مکرون برای جلوگیری از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای به شکست منجر شد.

«پی‌یر ورمونت»، سفیر سابق فرانسه در واشنگتن و بروکسل که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا توسط او راه‌اندازی شده می‌گوید دیپلماسی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

او گفته تنش‌زدایی در گام اول و رسیدن به نوعی توافق برای رفع دست‌کم برخی از تحریم‌ها در گام دوم طرحی است که در بسیاری مسائل دیگر جواب داده است. ورمونت تصریح کرد امنیت منطقه مسئله‌ای است که در گام سوم می‌توان آن را مطرح کرد. وی گفت مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که چطور باید به اینجا رسید و میان آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها اعتماد ایجاد کرد.

طرح توقف در برابر توقف

یک مقام بلندپایه اروپایی به رسانه آمریکایی گفت: «تلاش‌های فعلی بر خرید زمان و متقاعد کردن طرفین به انجام ژست‌های مجزا برای بازگشت به وضعیت قبلی است.»

به نوشته پالتیکو، اولین گام می‌تواند توافق بر سر طرح «توقف در برابر توقف» به منظور ایجاد فرصتی برای گفت‌وگو باشد. دومین گام می‌تواند بازگشت ایران از گام‌هایی باشد که در راستای کاستن از تعهداتش ذیل برجام برداشته است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، یک مشوق احتمالی برای ترغیب ایران به این کار این خواهد بود که آمریکا معافیت‌ از تحریم‌ها را برای برخی از مشتری‌های نفت ایران فعال کند.

یک مقام ارشد بلندپایه اروپایی گفت: «در بخش محوری تلاش‌ها برای تنش‌زدایی، فرض بر این است که امکان انتقال برخی محموله‌های نفت ایران به مشتری‌های اصلی نفت این کشور وجود خواهد داشت.» پالتیکو نوشته این کشورها، چین، هند و ژاپن را شامل می‌شوند.

اما این ایده با مخالفت‌های جدی در واشنگتن رو به رو است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «طبق دستور رئیس‌جمهور [آمریکا] هیچ معافیتی برای واردات نفت ایران صادر نخواهد شد. خرید نفت ایران طبق قوانین آمریکا فعالیتی است که قابل تحریم است. تحریم‌های ثانویه آمریکا کاملاً اجرا خواهند شد.»

دیگر مولفه‌های مصالحه احتمالی، مشارکت بیشتر کشورهای اروپایی در طرح آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی، در ازای نرمش از سوی آمریکا در تحریم شرکت‌های اروپایی همکار با ایران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه پررو.همه چی رو تحریم کردن بعد توقف می کنند در همین سطح؟ بابا کلا از برجام در بیاید بیرون.این استعمارگرها وقاحتشون بی حده

    • احد

      خر خودشون هستند
      دیگه چی مونده که تحریم کنند که توقف در برابر توقف را مطرح می کنند

    • بدون نام

      چقدر رو دارن.
      وقتی 4.5 درصد غنی میکنی مشخصه که پررو میشن.چون سیگنال های معنی داری دریافت میکنن.

    • عباس

      توقف در برابر توقف دیگر چه صیغه‌ای است مردک کودن نفهم خودتی دیوانه ای ده تا سنگ تو چاه انداخته است حالا میگوید برخورد نکنید تا یازدهمی سنگ را به چاه نه اندازم بایست خیلی به عقب تر ها برگردید
      مرگ بر آمریکا دیکتاتور

    • ابراهیم سهرابی جهرمی

      یه نظر بنده باید از برجام و ان پی تی خارج بشیم

    • بدون نام

      توقف در برابر توقف برای اینکه شرایط مذاکره فراهم شود؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! چه مذاکره ای؟! در مورد چه موضوعی؟! اگر سر موضوع هسته ای باشد که اولا برجام را بلافاصله میفرستد روی هوا!! و‌ ثانیا اگر به توافق ذلتبار مورد نظر آنها تن ندهیم بهانه ای برای ملحق شدن مجدد اروپا به آمریکا میشود بر علیه ما!!!! و اگر سر موضوع دیگری باشد - هر موضوعی - باز ما را درگیر وضعیت مشابهی میکنند!! مثلا میگویند برد موشکهایتان باید به اندازه خمپاره انداز باشد!! و اگر نپذیریم، همان آش و همان کاسه است!

    • علی

      رفع تنش تنها و تنها در افزایش قدرت ، قوت و مقاومت است در صورت داشتن مدیریتی انقلابی و نه قلابی!

    • بدون نام

      همش حرف مفته و غیر قابل اجرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی سیب زمینی 3 هزار تومانی شده 10 هزار تومان و رب گوجه 5000 تومانی شده 15000 تومان و پراید 10 میلوینی شده 50 هزار تومان و گوشت 40 هزار تومانی شده 120 هزار به بالا و ..........3 تا 4 برابر شدن قیمتها همه حرف مفته؟؟؟

    • اسد

      سلام : اقایان . دولتمردان. سیاسیون تور خدا اینقدر گول غرب رانخورید . بابا مسلمان باید زیرک باشه. مردک اومده میگه شما کامل برجام را ادامه بدین تا امریکا دوباره شمارا تحریم نکنه.نمیگه کلا تحریم ها رو برمیداریم. بخدا تاریخ در باره شما اقایان قضاوت میکنه مثل نورهای زمان قاجار.

    • بدون نام

      آمریکا رو خدا نابود کنه خدایا یک زلزله ۱۰ریشتری بیاد کاخ سفید رو با ترامپ ویران کنه تا دنیا از دستش راحت بشه آمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونجا با ده ریشترم نابود نمیشه ولی اینجا با ۶ ریشتر کنفیکونه خخ

    • کاکایی

      این طرح بنفع عمه اشان هست..رفع کل تحریمها. وبازگشت آمریکا پای توافق نامه..وشاید درباره موشکها..کمی بردشان را بکاهیم..بخاط عزراییل.. ومس از آن از طریق دیگر فشار وارد میکنیم. ازبندر لاذقیه. هههه بگردن تا بگردیم...جواب های هوی است..ما که دزدهای خودمان را بگیریم..کلی پول توی خزانه میماند. امروز در تلگرام خوندم..از برکت حکومت.. (حمودی نژاد) دزدیهای اقای زنجانی با رانت..حمودی. از مرز کاتریلیون هم گذشته. درطول عمر شصت واندی که دارم..این اولین بار است..این عدد را میشنونم..بیست وچهار صفر دارد. علی برکت الله...دوست داران حمودی..ومشایی..بقایی. اینها باعث رواج رانت ولابالی مالی شدند. بعلت دور زدن به اصطلاح تحریمها در آن زمان..

    • بدون نام

      فرانسه عمل کند و عملی که نتایج مشهود و دائمی داشته باشد!این بنفع اروپا وهمه هست

    • سعید

      چرت

    • پارساطولابی

      مگه تحریمی مونده که میخوان متوفقش کنن برجام برای فرار ازتحریم بود ماکه ازهمیشه بیشتر تحریم شدیم حال اروپا هم میخوان زیرفشارتحریم باشیم هم زیربار برجام

    • بدون نام

      فرانیه قصد دارد عدم اجرای تعهدات برجامی خود را با سوق دادن اقدامات کاهش گام به گام تعهدات ایران به معامله با تحریم های بی اثر آمربکا پنهان کند این هم یکی دیگر از ترفند های فریبکارانه فرانسه برای تضیع حقوق ایران از برجام است آیا زمان آن نرسبده است که ایران برای همیشه فرانسه را سر جای خود بنشاند ؟

    • بدون نام

      امریکا واسه بازگشت ایران به برجام تحریم را کم نمیکند..فقط وقتی موضوعات دیگر از جمله عدم حق غنی سازی و امنیت منطقه ای و موشکی محور مذاکرات باشد آمریکا تحریم را موقتا متوقف میکند و. اگه امریکا خواهان حفظ برجام بود که خارج نمیشد .هدف امریکا مذاکرات فراتر از برجامه .

    • سعید

      اروباییها تو برجام فقط ادیت کردن. هزار بار بدتر از امریکا هستند

    • آدولف هیتلر

      حمله کنید خواهش میکنیم التماس میکنیم حمله کنید یا مرگ یا زندگی

    • سردار اسلام

      چه کار بزرگی گام اول جلوی امریکارو بگیریم که تحریم بیشتر نکنه بیا دیگه بابای منو تحریم کنه . شما اروپاییا خجالت نمیکشید

    • بدون نام

      همه نقشه برا تسلیم ایرانه چه مذاکره ای مگر قبلا ده سال مذاکره نکردن چی شد آخرش همه اینا فیلمه

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کن . اولش نمیرید مذاکره ، مردم بدبخت کردید، حالا که تحریم ها به سطح فشار به خودتون امده دارید مذاکره میکنید. ...

    • بدون نام

      اقا یکی به من بگه آخرش چی شد؟ یا چی قراره بشه؟؟؟
      خسته شدم به خدا. چندین سال بروبیا و خبر و خبر و ....به اینجا رسیدیم؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج