جاباما
۸۸۴۰۲۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

طلب دقیق فدراسیون فوتبال از فیفا چقدر است؟

رقم ۹میلیون دلاری که مهدی تاج به‌عنوان طلب فدراسیون فوتبال از فیفا اعلام می‌کند، از آن رقم‌هایی است که هیچگاه توضیح شفافی درباره جزییاتش بیان نشده است.

ایران ورزشی: رقم ۹میلیون دلاری که مهدی تاج به‌عنوان طلب فدراسیون فوتبال از فیفا اعلام می‌کند، از آن رقم‌هایی است که هیچگاه توضیح شفافی درباره جزییاتش بیان نشده است. نه خزانه فدراسیون فوتبال موارد مشخصی را درباره این طلب اعلام کرده و نه شخص تاج می‌گوید که این رقم ۹میلیون دلاری شامل کدام واریزی‌های انجام‌نشده فیفا به حساب فدراسیون فوتبال می‌شود؟

همین پنهان‌کاری‌ها هم به این تردید دامن می‌زند که پول‌های بلوکه‌شده در فیفا این اندازه نیست که تاج در مصاحبه‌های مختلف بیان می‌کند و آن را مسبب بسیاری از مشکلات مالی فدراسیون می‌داند.

آنچه همیشه درباره مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا مطرح شده به چند محور کلی خلاصه می‌شود که طلب دوساله از کمک‌های سالانه فیفا به کشورهای عضو، پاداش‌های حاصل از حضور تیم ملی در رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال و مبلغی که فیفا بابت حضور بازیکنان در تیم ملی به باشگاه‌های‌شان پرداخت می‌کند، از اصلی‌ترین محورهای مبلغی است که پول‌های بلوکه‌شده فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند؛ مبلغی که کل آن چیزی بیشتر از ۵/۴میلیون دلار هم نمی‌شود! حتی اگر قرارداد کی‌روش و دستیارانش و هزینه‌های سفر تیم ملی فوتبال ایران به روسیه را از مبلغ پاداش فیفا کسر نکنیم!

چرا تاج در طلب فدراسیون از فیفا بزرگنمایی می‌کند؟

چرا مهدی تاج باید در بیان طلب فدراسیون فوتبال از فیفا بزرگنمایی کند؟ در این بزرگنمایی چه سودی می‌تواند متوجه شخص تاج شود که توجیهی باشد برای اینکه رقمی غیرواقع را بیان کند و از شفاف‌سازی درباره آن طفره برود؟ واقعیت این است که بیان این موضوع که رقم بزرگ ۹ میلیون دلاری فدراسیون فوتبال در دست این نهاد نیست و نمی‌تواند از آن برای پیشبرد برنامه‌هایش استفاده کند، به خودی خود بخش اعظمی از باری که بر دوش فدراسیون فوتبال قرار دارد را کم می‌کند. تاج مدعی است که مبلغ بزرگی از درآمدهایش را در اختیار ندارد و این موضوع را بارها و بارها در مواجهه با انتقادهای مختلف بیان کرده تا به همین وسیله از پاسخگویی به نقدها فرار کند، ضمن اینکه بیان این موضوع که فدراسیون ۹ میلیون دلار از دارایی‌اش را در اختیار ندارد، اذهان عمومی را به سمتی می‌برد که به فدراسیون تاج بابت کاستی‌ها تا حدودی حق دهند و بی‌پولی‌ها و مشکلات اقتصادی تیم‌های ملی و فوتبال پشت همین طلب بزرگ پنهان شود.

سلیمانی: بخشی از مطالبات فدراسیون مربوط به موارد عمرانی‌ است

آنچه از صحبت‌های علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال باید بگوییم این است که او به‌عنوان خزانه‌دار فدراسیون فوتبال حتی در بیان مبلغ دقیق طلب ایران از فیفا هم استقلال کافی ندارد و در پاسخ به سوال ما در این رابطه می‌گوید: «طلب ما همان مبلغی است که آقای تاج گفته‌اند!»

سلیمانی حاضر نیست هیچ رقمی را بیان کند و بهانه‌اش هم این است که حضور ذهن ندارد. او به‌طور کلی هیچ تمایلی به بیان این موضوع ندارد اما در نهایت درباره این مطالبات به نکته جالبی اشاره می‌کند. او تاکید دارد فدراسیون نمی‌تواند روی پولی حساب کند که فیفا باید برای حضور تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی پرداخت کند. سلیمانی می‌گوید: «فدراسیون فوتبال حقوق کی‌روش و دستیارانش را از محل پاداش‌هایی پرداخت کرده که قرار است فیفا بپردازد. درست است که پول نقد به او ندادیم اما روی آن پول نمی‌توانیم حساب کنیم چون کل آن پول صرف هزینه‌های سفر و قرارداد کی‌روش و دستیارانش شده است.»

روابط عمومی فدراسیون فوتبال البته پیش از این در اطلاعیه‌ای مبالغی با توضیحات کلی ارائه و هزینه کسرشده از پاداش تیم ملی را ۳میلیون و ۵۳۱هزار و ۰۸/۵۵۷ فرانک از سال ۲۰۱۲ تاکنون اعلام کرده بود و سلیمانی هم درباره‌اش توضیحاتی ارائه کرده بود اما آنچه مشخص است اینکه بخش عمده‌ای از پولی که فدراسیون فوتبال به‌عنوان طلب فدراسیون فوتبال روی آن حساب کرده، پولی است که پیش از آنکه به دست فدراسیون برسد خرج شده است و در حقیقت جزو مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا به حساب نمی‌آید. با این حال باز هم معتقدیم که ما ۹میلیون دلار از فیفا طلبکاریم؟

سلیمانی البته درباره مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا به نکته دیگری هم اشاره می‌کند: «بخشی از مطالبات ما مربوط به موارد عمرانی‌ می‌شود. پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم و به‌نوعی برای آنها از فیفا درخواست اعتبار داشتیم اما هنوز این اعتبار را دریافت نکرده‌ایم. به‌عنوان مثال فدراسیون فوتبال برای بهره‌برداری از زمین شماره یک مرکز ملی فوتبال نیاز به اعتبار دارد و اعتبارش هم مصوب شده است. حتی برای این موضوع قرارداد هم بسته‌ایم و آماده‌ایم این پروژه عمرانی را انجام دهیم اما به‌دلیل مسدود بودن مبادلات بانکی، نتوانسته‌ایم این اعتبار را دریافت کنیم. این بخشی از مطالبات ما از فیفاست.

نصیرزاده: کمک‌های سالانه فیفا به کشورها 400هزار دلار است

هوشنگ نصیرزاده به‌عنوان یکی از حقوق‌دان‌های آشنا به قوانین بین‌المللی درباره این مطالبات توضیح می‌دهد: «فدراسیون فوتبال ایران از فیفا چند نوع طلب دارد. یک نوع طلب بابت کمک‌های مالی فیفا به ۲۱۱ کشور عضوش است که تحت عنوان FAP از آن نام برده می‌شود. تا چند سال پیش این رقم سالیانه ۲۵۰هزار دلار به هر کشور بود اما حالا به ۴۰۰هزار دلار افزایش یافته است. فیفا البته این الزام را برای کشورها در نظر می‌گیرد که ۸ درصد از این کمک سالیانه باید برای فوتبال بانوان هزینه شود.»

با توجه به اینکه ایران دو سال است از این کمک بی‌بهره بوده، از این محل باید حدود ۸۰۰ هزار دلار از فیفا دریافت کند.

نصیرزاده اما به نوع دیگری از طلب ایران از فیفا اشاره می‌کند: «بخشی از مطالبات ایران از فیفا هم به شرکت تیم‌ها در مسابقات جام‌جهانی مربوط می‌شود که این بخش متعلق به خود فدراسیون فوتبال است. جدا از این مبلغ دیگری از این پول باید به باشگاه‌هایی تعلق بگیرد که بازیکنان آنها در تیم ملی فوتبال بازی کرده بودند.»

او درباره اینکه فیفا دقیقا چه مبلغی به‌عنوان پاداش تیم ملی فوتبال ایران باید بپردازد، می‌گوید: «معلوم نیست و این را خود فیفا تعیین می‌کند.

مشکل اصلی درباره این پول این است که ما به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از طریق مبادلات بانکی آن را دریافت کنیم. از طرفی به‌دلیل ابهامات پولشویی، فیفا این پول را به‌صورت نقد هم به ما نمی‌دهد. حتی اگر این پول از کانالی به تشکیلات داخلی کشور واریز شود، به نرخ دولتی آن را محاسبه می‌کنند و در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌دهند که این هم به ضرر فدراسیون خواهد بود.»

نصیرزاده از بیان نرخ دقیق پاداش ایران خودداری می‌کند و آن را بیان نمی‌کند. انواع مطالباتی هم که بیان می‌کند در خوشبینانه‌ترین حالت به رقم ۹میلیون دلار نمی‌رسد و اینکه تاج چطور طلب ایران را ۹میلیون دلار عنوان می‌کند، همچنان یک سوال بزرگ است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا عجیب مملکتی داریم که نمی‌تونیم طلبمونو بگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج