جاباما
۸۸۴۳۸۱
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

وزیر اقتصاد: اخذ مالیات از سکه قانونی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه در موضوع اخذ مالیات از سکه، قانون را اجرا می‌کند، گفت: بر این اساس اخذ مالیات از سکه قانونی است.

خبرگزاری تسنیم: فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگویی با اشاره به مطرح بودن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده وزارت امور اقتصادی و دارایی نقطه‌نظرات تکمیلی خود درباره این طرح را به نمایندگان ارائه دهد، اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که در این راستا قرار شده که در این حوزه تجدید‌نظر صورت گرفته و برخی از معافیت‌ها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شاید در بُرهه‌ای از تاریخ اِعمال برخی از معافیت‌ها ضروری بود، افزود: در حال حاضر برخی از این معافیت‌ها ضرورت خود را از دست داده که باید اصلاح شود، اما در برخی دیگر از بخش‌ها باید قانونی همانند مالیات بر عواید سرمایه یا مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا وضع شود، بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه‌های مالیاتی را اصلاح و افزایش می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در بحث مالیات تأکید بنده این است که از ورود به مصادیق خودداری کنم، ادامه داد: ورود به مصادیق آثار خوبی در اقتصاد ندارد، چراکه ممکن است وزارت اقتصاد پیشنهادی را مطرح کند که در دولت و مجلس تغییر کند، بنابراین این موضوع که از زمان پیشنهاد تا تصویب یک دوره زمانی طول می‌کشد، لذا دلیلی ندارد در این دوره زمانی اختلال یا نااطمینانی در اقتصاد کشور ایجاد شود، اما آنچه که مسلم است، عزم و اراده جدی برای سامان دادن بحث مالیات وجود دارد.

دژپسند با بیان اینکه مالیات بر عملکرد از گذشته اخذ می‌شده است، تأکید کرد: قانون به ما اجازه داده است که ۵ تا ۱۰ سال به گذشته رجوع کرده و پرونده‌ها را نیز بررسی کنیم که بر این اساس، همکاران ما مالیات بر سکه را براساس قانون دریافت کرده و با استناد تکالیف قانونی مالیات اخذ می‌کنند و نمی‌توانند بدون قانون مالیات اخذ کنندو اخذ مالیات از سکه قانونی است.

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر و تصریح شده که وضع و معافیت آن باید با مصوبه مجلس انجام شود، موضوع مالیات است، یعنی اگر وزارت اقتصاد بخواهد مالیات وضع کرده و یا معافیت ایجاد کند، باید بر مبنای قانون باشد و در این زمینه دولت هیچ اختیار خاصی ندارد.

وزیر اقتصاد که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، درباره شکایت برخی افرادی که سکه پیش خرید کرده‌اند، به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید پس از ۲ سال مالیات پرداخت کنند، در حالی که در قرارداد اخذ مالیات ذکر نشده است، ادامه داد: دیوان عدالت اداری می‌تواند بررسی خود را درباره مالیات بر سکه انجام دهد، چرا که بخشی از مجرای قانونی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در برابر قانون تسلیم است، اما آنچه که در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌دهد، براساس تکالیف قانونی است.

دژپسند با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت‌های اختلال‌زا است، تصریح کرد: منظور از فعالیت‌های اختلال‌زا این است که در بُرهه‌ای از زمان، بخشی از نقدینگی برای خرید کالایی کوچ و تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند که بازار آن کالا نیز دچار اختلال می‌شود که این موضوع طبیعی نیست و درآمدهای بادآورده ایجاد می‌کند که این درآمدها نیز مشمول مالیات می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا در لایحه تنظیم شده است و این لایحه باید ابتدا در دولت بررسی و سپس به مجلس ارسال شود، البته ما به دنبال این هستیم که ابتدا دستگاه‌های اجرایی در این باره مشارکت کرده و نظر بدهند و سپس در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شود که هدف اصلی لایحه این بوده که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند و از این نوع فعالیت ها جلوگیری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر بتونین از کسانیکه یک خانه بیشتر دارن مالیاتهای سنگین بگیرین قیمت خانه هم شدیدن افت میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مالیات داروغه ناتینگهام هم قانونی بود

    • بدون نام

      طرف با پول خودش سکه میخره به چه حقی باید به شما مالیات بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچی به نفعشان باشه قانونیه. لعنت

    • مالیات دهنده

      اگر وزیر محترم قبل از فروش سکه اطلاع رسانی می کردن خرید سکه مالیات داره خیلی ها خرید نمی کردن

    • مالیات دهنده

      راستی من یک سکه هم نخریدم

    • بدون نام

      ادای کشورهای پیشرفته رو می خوان در بیارن ولی نه قیافتون به اونا می خوره نه شرایط مردم و اقتصاد بزارین در کوزه ابشو بخورین

    • احمد ع

      اقای دژپسند تورم سکه هم 8درصد حساب کن

    • بدون نام

      خیر قانونی نیست .
      قانون را بخوانید .
      به عملکرد ۱۰۰ سال اخیر وزارتخانه خودتان هم رجوع بفرمائید معلومتان می‌شود قانونی نیست .
      ولی پول لازمید می‌خواهید زورگیری کنید حوصله تصویب قانونی این زورگیری را هم ندارید با وضعیت تحملی که مردم هم از خود نشان داده‌اند نیازی به این ظاهرسازی های تصویب قانون هم نمی‌بینید .
      همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت
        دقیقاً

    • بدون نام

      جناب وزیر هر کشوری دارای می کیره خدمات هم به جامعه می دهد شما با پول نفت چه خدماتی به کشور انجام دادید تا بخواهید با گرفتن دارای خدمتی به مردم بکنید من فک کنم یا جیبتان خالی شده یا پول سوریه ولبنان وعراق کم شده می خواهید با گرفتن دارای جای خالی ان ها را پر کنید فقط خدا را در نظر بگیرید وبه مردم رحم کنید که اه در بساط ندارند

    • بدون نام

      قانونی است ولی نامردیه

    • بدون نام

      مردم سکه را به خاطر حفظ ارزش پولشان خریدند نه به خاطر سوداگری وسود کردن دولت اگر کاردان ولیاقت دارد ارزش پول ملی را حفظ کند وفرافکنی نکند

    • بدون نام

      عزیزم که شدی وزیر و ملت رو خر فرض کردی
      وقتی من سکه خریدم یک ملیون و سیصد،سیب زمینی کیلو هزارو سیصد بود
      الان که سکه شده چهارو نیم
      سیب زمینی شده نه هزار تومن
      میشه لطف کنی بگی دقیقا چه سودی کردیم؟
      وزیر جان ، تازه ضرر هم کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول زور ودید
        پول زور

    • بدون نام

      کلاه بردار که شاخ و دم نداره وقتی موقع خرید میگن مالیات نداره بعدش میان مالیات میگیرن میشه یک نول کلاه برداریه رسمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج