۸۸۴۳۸۳
۳۶ نظر
۵۰۰۷
۳۶ نظر
۵۰۰۷
پ

دستیار ابتکار: زنان به ته خط رسیده دنبال مهریه‌اند

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده گفت: زن زمانی مهریه را مطالبه می‌کند که به آخر خط زندگی زناشویی رسیده باشد.

خبرگزاری ایلنا: دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده گفت: زن زمانی مهریه را مطالبه می‌کند که به آخر خط زندگی زناشویی رسیده باشد.

شهناز سجادی (دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده) درباره زندانیان مهریه گفت: در ابتدا باید بگویم که بین حقوقدانان و علما در خصوص زندانی شدن بدهکاران مالی اختلاف وجود دارد. در گذشته قانونی با عنوان منع توقیف بدهکاران مالی داشتیم و چنانچه کسی بدهکار بود و در محکمه قضایی محکوم می‌شد، طلبکار اموال وی را شناسایی و به دادگاه اعلام کرده و دادگاه اموال را به نفع طلبکار مصادره و به مزایده می‌گذاشت. همچنین بدهکار ممنوع الخروج می‌شد، اما زندانی نمی‌شد و قانون منع توقیف بدهکاران مالی وجود داشت.

وی با اشاره به تصویب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تصریح کرد: در این قانون، بازداشت فرد بدهکار نیز مدنظر قرار گرفته شده و فردی که چه از طریق چک، چه از طریق سفته و چه از طریق یک رسید عادی بدهکار است، چنانچه محکوم شود، اگر اموالی از آنها شناسایی نشود و آن فرد هم دادخواست تقسیط ندهد، طلبکار می‌تواند این فرد بدهکار را جلب کند.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه قانون جلب بدهکاران مالی یک قانون عام است و شامل همه بدهکاران می‌شود، تصریح کرد: مهریه نیز مشمول این قانون قرار می‌گیرد، یعنی اگر مردی از بابت مهریه به عنوان یک تعهد رسمی محضری، دین خود را نپردازد، زن می‌تواند تقاضای جلب شوهر را بکند. رابطه زن و شوهر فقط بحث عاطفی میان دو انسان نیست، بلکه یک رابطه مالی هم بین آنها وجود دارد، چراکه به هر حال عقد نکاح جزئی از عقود و قراردادها است، بنابراین در کنار رابطه عاطفی دو فرد که زن و شوهر هستند، یک تعهدات مالی و اخلاقی هم در کنار آن ایجاد می‌شود و مهریه و نفقه نیز جزو این تعهدات است.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی مرد تعهدات خود را پرداخت نمی‌کند، زن می‌تواند شکایت کرده و مرد بازداشت شود و چنانچه شوهر تقاضای اعسار داده و اعلام کند، نمی‌تواند مهریه را به صورت کامل بپردازد دادگاه نیز مهریه را تقسیط می‌کند و البته مرد با توجه به روند تورم بارها می‌تواند این درخواست اعسار را تکرار کند و دادگاه نیز با توجه به تورم اقتصادی در جامعه و با توجه به درآمد شوهر، مهریه را تقسیط می‌کند. حال اگر مرد همین اقساط را نپردازد، باز هم زن می‌تواند درخواست جلب و بازداشت او را را کند.

سجادی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان با جمعیت ۴۰ میلیون نفری ضعیف‌ترین افراد از لحاظ حقوق شهروندی و حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی هستند، در حالی که تلقی و توجیه این است که به دلیل تحکیم خانواده و بقا و ادامه زندگی زناشویی باید مردانی که به دلیل مهریه در زندان هستند، آزاد شوند، در حالی که زنانی به دنبال مهریه هستند که به آخر خط رسیده‌اند و در عین حال که مهریه شرعا و عرفا در کلیه کشورهای اسلامی در همان زمان عقد پرداخت می‌شود، اما در کشور ما بحث عندالمطالبه را جایگزین کردند و مهریه را عرفاً در زمان عقد به زن نمی‌دهند.

او افزود: زن زمانی مهریه را مطالبه می‌کند که به آخر خط زندگی زناشویی رسیده باشد و یا شوهر بی‌وفایی یا زن را خانه بیرون کرده و یا بدرفتاری کرده و فرزند را به مادر نمی‌دهد و یا اینکه تجدیدفراش کرده است.

وی ادامه داد: تنها سلاح و حربه قانونی و شرعی که زن در اختیار دارد، همین مهریه است. بنابراین در چنین شرایطی از حربه شرعی خود برای رسیدن به حقوق خود که همان حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق سکونت، حق اشتغال و ... است، استفاده می‌کند وقتی شوهر دادخواست منع اشتغال علیه زن می دهد تا او را در مضیقه مالی و اقتصادی قرار دهد، زن نیز از حربه شرعی خود استفاده می‌کند. اتفاقا قانون باید مردی را که با سوءمدیریت خود خانواده را به بن‌بست کشانده بازداشت کند.

او تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی آمده است، چنانچه شوهر ترک انفاق کند و نفقه زن را که جزو حقوق شرعی او است، نپردازد، مرد بازداشت شده و به زندان می‌رود و تا ۶ ماه برای مرد حبس تعیین می‌شود. بنابراین اینطور نیست که فقط مردان برای مهریه بازداشت شوند. در قانون مجازات اسلامی و در قانون حمایت از خانواده در خصوص نفقه آمده است چنانچه مرد نفقه را علیرغم تمکین زوجه پرداخت نکند با شکایت زن برای مرد پرونده کیفری تشکیل شده و در دادگاه کیفری محکوم به حبس می‌شود.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: در بحث مهریه نیز وقتی مرد درخواست تقسیط می‌کند، یعنی در حقیقت اقرار به توانایی مهریه به صورت قسطی می‌کند، اما در بیشتر موارد مرد اقساط مهریه را نیز پرداخت نمی‌‌کند تا در نهایت تبدیل به چالش می‌شود.

سجادی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر قرار است، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را تخفیف دهند و معتقدند؛ باید به فکر بدهکاران چک نیز باشند. برخی بدهکاران مالی به دلیل نوسانات اقتصادی در جامعه به زندان افتاد‌ه‌اند، چرا فکری به حال آنها نمی‌شود. برخی بدهکاران چک افرادی بودند که دارای حیثیت و اعتبار اقتصادی بوده، اما به دلیل تورم ناگهانی در جامعه نتوانستند از عهده بازپرداخت بدهی‌هایشان برآیند و به زندان افتادند، آیا نباید به فکر این افراد هم باشیم.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۷ بیش از ۶ هزار زندانی چک داشتیم، درحالی که در حدود ۴ هزار زندانی مهریه وجود داشت. اگر با چالش و معضل افزایش تعداد زندانیان روبرو هستیم که تعداد بدهکاران مالی که برای چک و دیگر موضوعات مالی در زندان هستند، از تعداد زندانیان مهریه بیشتر است و از سوی دیگر این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی به زندان افتاده‌اند. بنابراین باید امتیاز برای این افراد قائل شد، چرا که برخی از این افراد در عدم بازپرداخت دیون خود مقصر نبوده‌اند.

وی با اشاره به قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی گفت: این قانون بد یا خوب قانون است. این قانون به صراحت درباره همه بدهکاران از جمله بدهکاران مهریه نیز است. در این قانون آمده، هر فردی برای اینکه به طلب خود برسد، می‌تواند نسبت به جلب و بازداشت بدهکار اقدام کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احد

      نه خانم
      بسیاری از زنان از همان ابتدای خط نگاهشان به مهریه بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیاری؟ بر اساس کدوم آمار؟

      • زینال بندری

        اتفاقا قانون باید مردی را که با سوءمدیریت خود خانواده را به بن‌بست کشانده بازداشت کند

      • مرد جنوبی

        در نیمه دوم سال ۹۷ بیش از ۶ هزار زندانی چک داشتیم، درحالی که در حدود ۴ هزار زندانی مهریه وجود داشت. اگر با چالش و معضل افزایش تعداد زندانیان روبرو هستیم که تعداد بدهکاران مالی که برای چک و دیگر موضوعات مالی در زندان هستند از تعداد زندانیان مهریه بیشتر است

      • بدون نام

        حالا بسیاری که نه ولی عده ای هستند. درضمن ابتکار خودش چی هست که دستیارش باشه.

      • بدون نام

        فقط

      • بدون نام

        من خودم شخصا باچند برخورد داشتم که فقط بخاطر مهر فریب دادن مرد ای پولدار میگفت ده روز بعدش تقاضای طلاق کردم مهر باید زیاد نباشه

    • بی نام

      اونایی که با مردان متاهل صیغه میکنن و بعد مهرشونو به اجرا میذارن و زندگی زن اول و فرزندانشو داغون میکنن هم به آخر خط رسیدن؟نه اونا با مهریه کاسبی میکنن

      پاسخ ها

      • م

        خانم هیچ خبر نداری چرا این حرفا را نمیزنی

      • بدون نام

        اون مردک هوسران چی کاره بود این وسط؟ مهریه نهایتا انتخاب مرده.غریزه تون رو کنترل کنید

    • بدون نام

      خانم محترم در شرایط فعلی مهریه تبدیل به کلاهبرداری شده طرف ظرف سه روز بعد ازدواج مهریه میزاره اجرا. بهتر اینه که قانونی وضع کنن که مرد موظف باشه روز عقد مهریه در حد توانشو فی المجلس پرداخت کنه اینجوری همه تکلیفشونو میدونن

      پاسخ ها

      • م

        خانم چرا اشتباه میکنی این حرفا را میگوید یا این حرفا شما هیچ جوانی جرات نمیکنه؟ ازدواج کنه خدا کند بتوانی جواب خدا را ه

      • بدون نام

        خانم هیچ خبر نداری این حرفا را نزن به

    • مرد ناقص العقل

      مردی که قادر به پرداخت مهریه نیست چرا امضائش میکنه؟ از روی غرایز و هیجانات جنسی؟ پس چشمش کور دندش نرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آن خانمي که میداند همسرش توانایی آن مهریه سنگین را ندارد غلط میکند بله میگویید

    • بدون نام

      زنان،از زن بودنه خود.پشیمان هستند. شما ،چی؟

    • رضا

      دستیار ابتکار چرا فقط دنبال حمایت از خانمها هستی در مورد زنانی که مهریه اونها بالاست واز این به عنوان حربه استفاده می کنند و مهریه اونها تبدیل به چماقی می شه که بزنه تو سر مرد و هر کاری دلش خواست بکنه چون مهریش بالاست در مورد اینها حرفی نداری از زمانی که مهریه ها رقمشون بالا رفت امار طلاق هم بالا رفته مهریه بالا نجات دهنده زن نیست بلکه زندگی اون و بچه هاش رو به نابودی میکشونه وقتی زن ببینه حربه قوی دستشه با تو جه به اینکه از لحاظ عقلی احساسی هستش شروع میکنه تیشه به ریشه خانوادش زدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • رضا

      دستیار ابتکار چرا فقط دنبال حمایت از خانمها هستی در مورد زنانی که مهریه اونها بالاست واز این به عنوان حربه استفاده می کنند و مهریه اونها تبدیل به چماقی می شه که بزنه تو سر مرد و هر کاری دلش خواست بکنه چون مهریش بالاست در مورد اینها حرفی نداری از زمانی که مهریه ها رقمشون بالا رفت امار طلاق هم بالا رفته مهریه بالا نجات دهنده زن نیست بلکه زندگی اون و بچه هاش رو به نابودی میکشونه وقتی زن ببینه حربه قوی دستشه با تو جه به اینکه از لحاظ عقلی احساسی هستش شروع میکنه تیشه به ریشه خانوادش زدن

    • بدون نام

      "اتفاقا قانون باید مردی را که با سوءمدیریت خود خانواده را به بن‌بست کشانده بازداشت کند"., ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.عجب دل پری داری

    • بدون نام

      واقع تو این کشور برای زن هیچ حقی قائل نیستن مهریه هم کشک . واقعا زن فقط حق نفس کشیدن داره اونم اگه مرد بزاره، من امروز خودم اینقد از شوهرم کتک خوردم که جای نفس کشیدن نذاشته بود بخاطر اینکه به خیانتاش اعتراض کردم . پنج سال تو زندگیش کار کردم و اجازه کار داد بشرطی که همه حقوقمو بهش بدم اگه نمیدادم و سرکار نمیرفتم کتکم زد . میگم طلاق بده برو دنبال همون زنای هرزه میگه نمیدم باید تحمل کنی ، دقیقا بگین ما زنان چه حقی داریم . فقط تنها کاری که از دستمون برمیاد خودمونو بکشیم تا از زندگی نکبت بار خلاص شیم . فقط دعا کنید نصیب و قسمتون انسان درست بشه. وگرنه مهریه و ... همه الکیه.

    • بدون نام

      مهریه حق زن هست اما مگر مرد یا جوان زندان برود مگر جوانی که می خواهد تشکیل خانواده بدهد و با زنش مشکل بوجود بیاید باید زندان برود ، زندانی کردن جوانان بابت مهریه یک ننگ بر ملت آن کشور میباشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      اما خودشون که باشن نه نداره فقط برایه بقیه بده برا خودشون خوبه بی وجدانا
      بدهکار چه مهریه چه چک باید بپردازد اما وقتی نمی تونه پرداخت کنه تو زندانم که بیفته نمی تونه پرداخت کنه تازه مردی که نفقه بر عهدشه اگه زندان بیافته چطوری نفقه ادامه رو بده متأسفانه قانون مشکل داره یه نمونش تفاوت قانون با عرف جامعه

    • بدون نام

      حاج خانم درستش اینه که همون بعدعقد مهریه پرداخت بشه واون سنته پیامبراسلام است

    • دراکولا تا به تا

      چه قدر تیتر تان بد هست!

    • بدون نام

      به خدا خانم اشتباه میکنی این حرفا را میزنی همه را مًثل خودتان حساب نکنی این مهریه ابزاری شده برای خانما برای گرفتنه حاظرن زنگی مردها را خراب کنن شلاق بگیرن بزن دوباره زنه یکی دیگر شون آن را بیچاره کنن به خدا این حرفا را نزنی خدا نبخشدتان

    • بدون نام

      خانم اول فکرش را بکن بعد این حرفا را بزن

    • بدون نام

      خانوم مهریه برا دخترا شده معامله چی میگی؟

    • بدون نام

      تقصیرمردهاست که بامهریه سنگین خودشون روبدهکارزن میکنن یه سکه مهرکن خودتوبدهکارنکن تااین خانم وبقیه خانمها زبون درازنشن

    • بدون نام

      خانمهادر انتخابشون دقت کنن وبامردان باایمان ازدواج کنن تا مجبورنشن امنیت خود را بامهریه سنگین دنبال کنن

    • بدون نام

      دختر همسایه ای می شناختم که با داشتن دو تا بچه جدا شد چون شوهرش هرزه بود بارها دیده بودیم خود این خانم هم مهریه بالایی داشت ولی هیچ چی نتونست بگیذه چون مردها بلدن چه طور دور بزنن هیچ چی به نام خودشون نمی کنن چون تنها فرزند پسر بود همه چی به نام پدرش بود قانون خیلی خلا داره زیاد اون قدری که زن بعد ا7 سال زندگی مشترک و دو تا بچه هیچ چی نتونسته بگیره مهریه کشک

    • بدون نام

      مرد ناقص العقل دمت گرم خوب گفتی از روی عریزه اول میگن باشه بعد شش ماه عقد دایم زیر بار تعهد خونه گرفتن نمی رن انگار که ازدواج سفید کردن

    • بدون نام

      به جنبه کیفری نفقه اشاره شد ولی لازم هست بگویم که مرد رو برای جنبه کیفری هم حبس نمی کنند اقا در طول شش ماه مبلع ناچیز در حد خرید جهار تا چوب بستنی پول واریز می کنه قاصی هم با علم به این که این مبلغ کم هستش می پرسه از اقا خودش یقین داره این پول کافی نیست باز تبریه می کنه مرد رو جای خالی قاضی زن تو این موارد پروندهها خیلی احساس میشه

    • بدون نام

      مرد سالاری هست تو کشوری که دم از رافت و عطوفت نسبت به زن حرف میزنند درغ اشکاره وقتی مردی با دو شاهد عاقل و بالغ در یه دفتر اسناد رسمی معتبر زیر دین مهریه قرار می گیره نمیشه که بعد شش ماه از دختری محجبه سو استفاده کنه بعد بیاد مثل یک دستمال چرک دور بندازدش هنوز خانوادههایی هستند که غیرت دارند رو دخترهاشون به خدای احد و واحد قسم به دنبال مهریه دخترم هستم اگر قانون حداقل حمایتی از زن نکند اونوقته که دو نفر رو برا ادب کردن همسرش استخدام خواهم کرد قانون هم هیچ چی نمیتونه بگه

    • بدون نام

      خانم محترم اینقدر طرفداری از زنان میکنی و همه ی مردان رابزندان می‌فرستی خیلی ها خیلی ها سوء استفاده میکنند در هیچ کشوری مهررامقدمتا پرداخت نمی کنند قرآن میفرمایند و اذا طلقتموه وآتوهن اجورهن وقوع طلاق باب حق پرداخت مهر میشود در قرآن از بخشش وگذشت ازمهربمیان آورده است خواهشا پخش بفرمائید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج