۸۸۴۸۷۲
۵۹ نظر
۵۰۰۸
۵۹ نظر
۵۰۰۸
پ

خواسته‌های امارات از ایران در روزنامه عربی!

یک روزنامه اماراتی در سرمقاله امروز خود با بیان اینکه امارات دشمنی با ایران ندارد، بار دیگر خواسته‌های ابوظبی برای حضور کشورهای عربی خلیج فارس در هر توافق احتمالی با ایران را تکرار کرد.

خبرگزاری فارس: روزنامه اماراتی «الخلیج» (صادره از امارت شارجه) در سرمقاله امروز شنبه، بار دیگر خواسته‌های ابوظبی برای حضور در هر توافق احتمالی با ایران را مطرح کرد اما با لحنی به ظاهر غیرخصمانه و آرام که در برهه کنونی در رسانه‌های محور سعودی اماراتی کم‌سابقه است.

این روزنامه اماراتی در این مطلب با تیتر «ارکان حل‌وفصل [سازش] با ایران»، کشورهای عربی خلیج فارس را «دوستدار صلح»، «خواستار ثبات، امنیت و شکوفایی» عنوان کرد که «دشمن کسی (از جمله ایران) نیستند» و همچنین ایران را «مداخله‌کننده در امور دیگر کشورها»، کشور غیرعادی و نقض‌کننده قوانین بین‌الملل و اصول هم‌جواری معرفی کرد و نوشت «امارات مثل دیگر کشورهای عربی خلیج [فارس] هیچ دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست».

الخلیج در پوشش این لحن دوستانه همه اتهامات همیشگی عربستان سعودی و امارات را تکرار کرد و نوشت:‌ «در پی بحران برنامه هسته‌ای ایران و دخالت ایران از طریق بازوهایش در امور کشورهای همسایه و در سایه تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا، قطعا کشورهای خلیج [فارس] از جمله امارات، دنبال تشدید وضعیت [با ایران] نیستند. کشورهای خلیج [فارس] هر تلاشی منطقه‌ای یا بین‌المللی برای کاهش شدت تنش طرفین را تا جایی که به نقطه آغازی برای مذاکرات با هدف حل مقبول بحران کنونی برسد، به طوری که از اثر تهدیدهای منطقه و دنیا بکاهد و ایران را کشوری عادی و متعهد به قانون بین‌الملل و قواعد حسن هم‌جواری قرار بدهد، حمایت می‌کنند».

خواسته‌های امارات از ایران در روزنامه عربی!

الخلیج افزود، «کشورهای خلیج [فارس] همیشه خواستار صلح بوده‌اند و برای ثبات، امنیت و شکوفایی تلاش کرده‌اند. این کشورها متعهد به قانون بین‌الملل هستند و با کسی دشمنی ندارند و هیچگاه از نقش خود به عنوان بخشی از منظومه بین‌المللی، از حضور در محافل و نشست‌های با هدف صیانت از امنیت و صلح به عنوان هدفی که همه امت‌ها برای آن تلاش می‌کنند شانه خالی نکرده‌اند».

این روزنامه در ادامه، تنش اخیر بین آمریکا و ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را به خصوص بعد از حادثه برای چهار نفتکش‌های در آب‌های امارات و دو نفتکش دیگر در دریای عمان و اقدام ایران به سرنگونی پهپاد آمریکایی، نیازمند تحرک بین‌المللی برای جلوگیری از پیامدهای آن دانست و نوشت: «کشور امارات مثل دیگر کشورهای خلیج [فارس] دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست. ایران کشوری همسایه و بخشی از منطقه و دارای تاریخ مشترک با آن است. اما ما از آن می‌خواهیم که مثل یک کشور [عادی] عمل کند نه انقلاب [کشوری انقلابی] و از دخالت در امور دیگران دست بردارد و علیه آنان تهدیدی نباشد. بر همین اساس باید سازشی سیاسی با ایران حاصل شود؛ سازشی روشن، صریح، بدون پیچیدگی و ابهام که بنیان‌گذار روابطی جدید همراه با احترام متقابل باشد».

الخلیج در ادامه با ذکر چهار مورد، چهار خواسته ابوظبی را که پیشتر هم بیان شده بود، تکرار کرد و آن را «اصول بدیهی» نامید که طبق ادعایش، هر سازش و توافق احتمالی در آینده باید آن را مد نظر قرار دهد.

به ادعای الخلیج این چهار مورد به این قرار است: «اول؛ برنامه هسته‌ای ایران باید مطلقاً صلح‌آمیز و در چارچوب توافقی روشن و شفاف بدون هرگونه بند مشکوکی باشد. این برنامه باید تحت بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باشد. دوم؛ برنامه موشک بالستیک ایران، برنامه دیگری است که باید بخشی از مذاکرات باشد، چرا که این موشک‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه است. سوم؛ سلامت تردد و سیاست منطقه‌ای ایران باید بخشی از توافق باشد. چهارم؛ کشورهای خلیج [فارس] باید در هر توافق جدیدی شریک باشند، چرا که اساساً ذی‌ربط هستند و نباید کشور دیگری نماینده آنان باشد یا نقش آنان را بگیرد».

اوایل خردادماه گذشته نیز مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی شبیه این خواسته‌ها را به عنوان شروط کشورهای خلیج فارس برای گفت‌وگو با ایران خواستار شده بود اما برخی کاربران در فضای مجازی مثل توییتر او را به تمسخر گرفتند.

مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی، ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را «اشغالگری» نامید و با دخالت در برخی امور داخلی ایران، شروط را اینگونه بیان کرد:‌ 1- توقف ادبیات تهدیدآمیز. 2- توقف دخالت در امور منطقه. 3- پایان اشغالگری جزایر امارات. 4- توقف برنامه هسته‌ای و موشکی 5- توقف حمایت از شبه‌نظامیان تروریستی. 6- توقف استفاده از نام خلیج فارس.

در آن زمان، خانم «شیخه قاسم» استاد رشته فلسفه دانشگاه کویت در واکنش به این خواسته مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی با یادآوری شروط ریاض برای قطر، این خواسته‌ها را به نوعی ریشخند کرد و در پاسخ نوشت: نام خلیج فارس در منابع قدیمی موجود است آقای دکتر و خودتان هم می‌دانید. فکر می‌کنم این شروط نشدنی شبیه همان شروط [ریاض و ابوظبی] برای قطر است. البته ما [برای همه] صلح آرزو می‌کنیم.

کاربری عُمانی به نام دکتر «محمد الراشدی» در پاسخ به این مقام سابق اماراتی نوشت: شرط را قدرتمندان می‌گذارند [نه طرف ضعیف].

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      برو ناموست رو جمع کن از انگلیس.
      دهانت رو اندازه خودت باز کن.
      در عرصه سیمرغان جای پشه نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... شما اگه تا حالا تونستی زنده بمونی تو اون صحرا فقط به لطف و حس انسان دوستی ملت بزرگ و با افتخار ایران هست پس مراقب رفتارت باش چون شاید قبل از اینکه بتونی درخواست کمک از اربابت کنی با یک غرش این شیر نابود بشی

      • آ کیا

        هر موقع یاد گرفتی که بگی خلیج فارس بعد بیا پیام صلح و دوستی بده.

    • بدون نام

      آشغال ها نوبت شما هم میرسه

    • بدون نام

      امارات هیچگونه دشمنی نداره در ۸ سال چنگ صدام با ایران که از صدام حمایت کرد از آمریکا که درخواست تحریم ایران و داد اموال تجار ایرانی رو که ضبط کرد دیگه دشمنی شاخ و دم داره ضمنا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنگ از صدام حمایت کردند ولی وقتی صدام به کویت حمله کرد یه دفعه دشمنش شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون خواسته آخرش از صد تا فحش بیشتر بود

    • بدون نام

      وای برما کارمابکجا رسیده که خواهرخواندهای ما برای ماشرط میگزارن همه شماکشورهای عربی جمع شوید چه غلطی متوانید بکنید

    • مسلم آژ

      ای کاش ولیعهدامارات چنین شرطهایی نمگذاشت،کشوری که بایک موشک سجیل تمامازیرآب میره،آخه حیف نون توهم شرط میگذاری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا خریدهای تسلیحاتی زیادی از آمریکا دارن و اتفاقا این شرطها رو واسه این گذاشته که ایران موشک نداشته باشه تا هر وقت خودشون خواستن حمله کنن و شهرهای ما رو موشکباران کنن ...

    • علی

      درود بر خانم شیخه قاسم ودکتر محمد الراشدی باسخنان متینشان

    • ع

      شرط شروط مال مورچه‌ها نیست شروط مال شیران نراونهم یکی است ایران.

    • بدون نام

      وقتی مسئولین ما دنبال دزدی باشن و عاجز از مدیریت صحیح باشن فقر سراسر ایران گرفته و در مدیریت داخلی و جهانی به بدترین شکل ممکن کار کنن نتیجش این میشه که اماراتی که فقط کافی بسپارینش به یکی از بیسجهای مساجد استان بوشهر توی نصف روز تصرفش میکنن برامون شاخ بشه و ادعای بیشتر از حد و اتدازش بکنه

    • بدون نام

      این خبرها نشان از بی لیاقتی و بی سوادی و بی عرضه گی مدیران کشور ماست که دشمنی اعراب. و انگلیس ول کردن چسبیدن به آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینها همه نوچه های آمریکا هستن

    • بدون نام

      الخلیج ال فارس الدندان ال حاکمان ال شکم پرست تان اگه می گرفت رحمی نمی کردن حالا بدان

    • بدون نام

      عشق آست ایران ابرقدرت منطقه و صاحب عنوان خلیج تا ابد فارس

    • بدون نام

      کاربر عمانی و کویتی هرچی گفتن به ما چه حالا حرف دوتا کاربر براتون سند شده

    • بدون نام

      کاربر عمانی و کویتی هرچی گفتن به ما چه حالا حرف دوتا کاربر براتون سند شده

    • بدون نام

      خخخخ
      زرشک
      این یابو چی میگه

    • سعید

      امارات و این بچه کشورها اگه فضولی کنن بمب اتم و موشک نیاز نیست ما خرجشون کنیم با اسلحه ژ3 دمار از روزگارشان در میاریم

    • بی نام

      آخه تو کی هستی که بخوای شرط بذاری! یه نگاه به اندازه کشورت رو نقشه بکن بعد دهنتو باز کن

    • بدون نام

      اره پس اون هشتادهرار زن و بچه بدبخت یمنی که تو این پنج سال کشتید حتما اشتباه بود هه

    • gingo

      امریکاش تو این شکر خواری ها مونده بعد جزغله کشور شرط میزاره برا ما
      ززززاااااااررررررتتتتتتت

    • بدون نام

      همه همسایه های ایران خصوصا کشورهای عربی مثل کفتار دور شیر میچرخن که زمین بخوره.

    • محسن آبی دل

      بخواب بابا بقره...حالیته داری در مورد چ کشوری با چ قدمتی با چ مردمی وز وز میکنی..امالاااات..خخخخ

    • بدون نام

      ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست،عز زخودمیبری وزحمت ما میداری

    • بدون نام

      چقدر اینها گستاخ شدند .بدبخت زندگیتو بکن چرا حرفهای ارباب رو تکرار میکنی ؟ امریکا تا ابد نیست انگاه امیدوارم این حاکمان باشند تا جوابگو باشند

    • مهدی ستاری

      اینا چی خوردن برای ما شرط می‌زارن!!!شرط از موضع قدرت باید باشد نه از موضع ضعف،ما شرط اربابان شما را نپذیرفتیم
      با سختی می‌سازیم ولی مثل صاعقه رو سرتون فرود میایم.

    • مهدی ستاری

      اربابتون گفت بیاید بدون پیش شرط مذاکره کنیم ،شما چی خوردید سلاطین عرب!!!!

    • بدون نام

      به خانه ات در بیابان فکر کن ...

    • بدون نام

      این مطالب آنقدر سخیف وبی ارزش است که ارزش جواب ندارد.

    • بدون نام

      همون مزخرفات همیشگی

    • بدون نام

      دیوونه های اماراتی هنوز روتون زیاده باید کم بشه

    • ا ف

      شماباید همیشه غلام حلقه بگوش آمریکاباشید تا شیرتون رابدوشد .درضمن اربابتون هم قدرت چنین غلطی راندارد شماباید همیشه برده باشید بدبخت ها آمریکا ازایران میترساندتون تا هم نوکرش باشیدوهم اموالتون راببرد وهم اختلاف بین کشورهای اسلامی بیندازند چون اگر کشورهای اسلامی متحد شوندابرقدرت جهان خواهندشد آمیریکا ونوکرانش مثل انگلیس خبیث .فرانسه و.....گورشان راگم خواهندکرد.شمادستتون رابه ایران بدهید هم اموالتون حفظ خواهدشدهم بالاترازآن عزتمند خواهید شد .بعدببینید اونابیشتر بدردتون می خورند یاایران نمونه اش لبنان .عراق .سوریه و.....

    • بدون نام

      البته ممکنه "تنگه جبل الطارق "بشه مثلاً "تنگه اسپانیا" یا "دریای سرخ "بشه" دریای صورتی" یا "اقیانوس هند" بشه" اقیانوس نپال" ولی "خلیج فارس=پارس" همیشه" خلیج فارس=پارس" است.. و تمام

      پاسخ ها

      • بی نام

        دمت گرمممم

    • بدون نام

      دولت ابوظبی هرچه درتوانش بود ظلم به مردم ایران بخصوص مردم منطقه جنوب ایران بودن کرده درصورتی که ایرانیان مقیم آن کشور بودن به سبب ایرانی بودن اخراج کرد دولت ابوظبی تنها کشوری هست که تاآنجا که درتوانش بود به ایرانیان بی احترامی کرد دورودبه شیخ محمد راشد حاکم دوبی

    • محمو.م

      امارات کوچولو و احمق خفه شو

    • علی

      ایران هم میگه چشم بیا بیا زود تو بغلم

    • بدون نام

      کسانی که این شرط هارا می گذارن باید بروند خودشان را بشویند
      چون فکر کنم این از روی ترس شان است

    • بدون نام

      امارات کم کم داره میفهمه هیچ کس مثل همسایه دیوار به دیوار براش نمیشه.امیدوارم سر عقل اومده باشی و دیگه از ال سعود افراطی آدم کش حمایت نکنی

    • بدون نام

      امارات تو مگه کرم آسکاریست داشتی به جنگ یمن رفتی حالا یمن با پهبادش تو آسمان تو دور دور میکنه و تو دلت داره پاره میشه خخ

    • بدون نام

      جالبه دیروز در یک روزنامه‌های ایران خبر جدایی امارات از عربستان و پیوستن به ایران و فرار از یمن درج شده امروز این شروط توافق احتمالی

    • بدون نام

      چر نظرات علام نمکنید

    • حسن

      امارات در بالاق .گیر کرده ولی به بعضی گشورهای عربی مثل امارات نمیشود اطمینان کرد مثل باد هستند چون ترسو اند امریکا بگوید به طمر زود خفه میشوند حتی غدا خوردن بن سلمان امیر امارات وبحرین باید با اجازه ترامپ باشد

    • بدون نام

      حسن همجواری خواسته همه ما ایرانیان است اگر اسراییل ودیگران بگذارند

    • بدون نام

      کاروبکجارسوندیدکه ابوظبی خخخخخخخخخخخ

    • حق پر ست

      امیر شارجه تو و نیروهایت بهتره تو همون یمن بمونید تا موشک نوش جان کنید زدید الان می خواهید در بروید

    • جعفر عبافروش

      همیشه افراد بشر چیزهایی رو فریاد میزنند و ادعا میکنند که ندارند....
      (( تدبیر و امید))
      ولی اگر مرد بودند و وطن پرست می اومدند کنار و دولتمردان شیردل با درایت جاشون رو میگرفت.
      از ماست که بر ماست با این رأی دادنمون.

    • بدون نام

      امارات یمن را با خاک وخون یکسان کرد مسبب اصلی قحطی دریمن است ولی با هیچکس هم خصومت ندارد.اینگونه دوستی در تاریخ بیسابقه است

    • بدون نام

      امارات یمن را با خاک وخون یکسان کرد مسبب اصلی قحطی دریمن است ولی با هیچکس هم خصومت ندارد.اینگونه دوستی در تاریخ بیسابقه است

    • بدون نام

      همش در سایه دولت بی تدبیر و ناامیدی است ..

    • بدون نام

      شما نبودید که با حمایت از صدام هرج و مرج در منطقه را آغاز کردید؟!

    • گرسنه

      توی این دوره زمونه با تهدید و ارعاب و قلدری نمیشه جلوی دشمنان خارجی ایستاد بلکه باید کشور رو آباد کرد مترقی کرد صنعتی کرد تجارت و اقتصاد رو شکوفا کرد برای مردم رفاه و عدالت اجتماعی و شغل و آرامش و امید و شادی ایجاد کرد و با افزایش قدرت پول ملی و اقتصاد و صادرات و تکنولوژی در بازار جهانی دشمن رو به زانو در اورد

      پاسخ ها

      • بازنشسته دیگر

        بسیار زیبا و موثر فرمودید
        جان کلام در تک تک کلمات شما نهفته است ، مدیران عالی کشور باید این نوشته حکیمانه شما را سرلوحه امور خود قرار دهند و راهبردهای خویش را بر راستای گفتار شما قرار داده و همین است رستگاری کشور .
        جانا سخن از زبان ما(ایرانیان) گفتی

    • بدون نام

      از کی تا حالا کرم برای شیر شرط میذاره ؟؟!! میخواستن ارزوشان را بیان کنند !!

    • کرمانشاه

      دوهزار بده آش به همین خیال باش .

    • بدون نام

      قسمت اول سخنانش عالی بود اما قسمت دوم را هم کم کم اصلاح میکند مانند قسمت اول عالی می شود.

    • سرلک

      شما.عربهای.شیرده.وروباه.صفت.عددی.نیستید.که.برای.ایران.تعین.تکلیف.کنید‌.صداتون.را.بالا.بیاوردی.نابودتان.میکنیم.شما.پای.استکبارجهانی.رادرمنطقه.بازکردید.بی.غیرتها.وبهشون.باج.میدهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج