۸۸۴۹۳۹
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

فرانس ۲۴: اروپا بین دو لبه تیغ گرفتار شده‌است

شبکه فرانس ۲۴ فرانسه روز شنبه به نقل از " داوید ریگوله " کارشناس مسائل ایران با اشاره به ضعف سیاست های اروپا در قبال توافق هسته ای و تاکید بر این که کاهش تعهدات برجامی حق ایران و حساب شده است ، گفت که اروپا میان دو لبه تیغ گرفتار شده است.

ایرنا: "داوید ریگوله" کارشناس مسائل ایران و پژوهشگر موسسه تحلیل راهبردی ( IFAS) در مصاحبه با فرانس ۲۴ افزود: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد خروج از توافق هسته ای با ایران را داشت، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به وی هشدار داد که این اقدام می تواند دست تهران را برای هر اقدام باز بگذارد.

وی ادامه داد: البته ترامپ گوش شنوایی برای این پیشنهاد نداشت و در نهایت رئیس جمهوری ترامپ از توافق خارج شد. اکنون شاهد نتایج عواقب این تصمیم یکجانبه و نابجای دونالد ترامپ هستیم.

ریگوله تاکید کرد که امروز ایران حق را به خود می دهد و می گوید که این توافق برایش مساعد نیست. ایران بر اساس ماده ۲۶ توافق هسته ای می تواند در صورت رعایت نشدن مفاد تامین کننده منافع اش، به صورت کلی یا جزئی از آن خارج شود. امروز ما شاهد همین فرآیند تعهد زدایی تدریجی از توافق هستیم که تهران آن را به صورتی حساب شده انجام می دهد.

فرانس ۲۴: اروپا بین دو لبه تیغ گرفتار شده‌است

این کارشناس مسائل ایران ادامه داد: آنها (آمریکایی و اروپایی ها) از تعهداتشان شانه خالی کرده اند و در عین حال انتظار دارند ایران در توافق باقی بماند. این شرایط دشواری است که بالاخص فشار را بر دوش اروپایی ها قرار داده است و در واقع آنان را در میان دو لبه تیغ فشارهای آمریکا و سیاست های ایران قرار داده است.

در همین ارتباط، نشریه نوول ابسرواتور نیز چندی پیش نوشت: تنش میان ایران و آمریکا که به تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات خود به توافقنامه هسته ای منجر شد، آشکارا بر ناتوانی جامعه اروپایی صحه گذاشت.

اگرچه نگرانی کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته ای شامل فرانسه، آلمان و انگلیس قابل درک است اما خطرناک بودن و اعتراضات آنها (نسبت به تصمیم جدید ایران) تعجب آور است.

باید گفت که تصمیم جمهوری اسلامی برای از سرگیری غنی سازی اورانیوم نخستین گام این کشور در این تنش است. این تصمیم تهران نتیجه اقدامی است که رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ انجام داد و از توافق هسته ای که بسختی و پس از ۲۱ ماه مذاکره حاصل شده بود خارج شد.

ابسرواتور افزود: این تصمیم ایران که افزایش تنش میان آمریکا و ایران را نشان می دهد، در عین حال ضعف دیپلماسی اروپایی و تزلزل آن را در برابر فشارهای آمریکا نشان می دهد و شاید بتوان امیدوار بود سران اروپایی که از تصمیم جدید ایران (کاهش تعهدات) ابراز تأسف می کنند، همزمان به تبعات سنگین یکجانبه گرایی تند دونالد ترامپ هم اعتراض کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راستی هیچ خبری از برجام نیست و اروپا به نظر راضی شده ..شاید ایران چراغ خاموش برگشته به برجام و تعهداتش داره انجام میده. قراربود کمیسیون برجام تشکیل بشه .یهو همه چی ول شد

    • حامد علیرضایی

      از اورپایی ها بخاری بلند نمی شه

    • بدون نام

      کجان اوناکه میگن برجام بدبود؟؟؟؟ببینیدبرجام باآمریکاواروپاچه کرده،سردرگمی کامل وزانودراومدن روببینیدویادبگیریدبدون اینکه شهیددی داده بشه ،خخخخخخ،نوش جونتون این کلافگی واختلاف غربیا ونوکرای داخلی دشمن ملت ایران

    • بدون نام

      الان توپ در زمین ایرانه ..یا با قبول اینستکس حداقل امتیاز اروپا را گرفته و بیخیال تهدید برحامی میشود .یا با اقدام اروپا پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارسال میکنند...به نظر میاد ایران پیشنهاد فرانسه را پذیرفته و عزم بر هم زدن برجام را کنار گذاشته

    • بدون نام

      مستقل باشد و با منطق حق تصمیم بگیرد برایشون بهتر است

    • ساره جون

      کاربرِ ۱:۵۱ الان برجامی وجود نداره که بینِ اروپا و آمریکا شکاف افتاده و یه جوارایی با خروجِ تدریجیِ ایران از برجام
      اروپا و آمریکا به تکاپو و هُول و وَلا افتادن.
      اگه برجام وجود داشت باز همین حرفها رو میزدی؟
      اگه برجام وجود داشت و مملکت گل و بلبل بود و از باغ برجام گلابی میچیدی حرفت درست بود ولی مملکت رو ببین به چه روز انداخت همین مذاکره با کدخدایِ شما.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج