۸۸۴۹۸۷
۱۱ نظر
۵۰۱۶
۱۱ نظر
۵۰۱۶
پ

اصغرزاده: قهر با صندوق رای هم یک راهکار است

ابراهیم اصغرزاده؛ فعال سیاسی اصلاح طلب از یک طرف حضور در انتخابات در هر شرایطی را مطلوب نمی داند و همزمان تحریم انتخابات و قهر از صندوق های رای را نیز به منزله بلاموضوع شدن رویکردهای اصلاح طلبانه قانونمند می داند.

روزنامه ایران با ابراهیم اصغرزاده؛ فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فضای سیاسی کشور و انتخابات ۹۸ گفتگو کرده است که بخشی از آن را می‌خوانید.

اصغرزاده: قهر با صندوق رای هم یک راهکار است

بخشی از این گفتگو:

* هر چه انتخابات افراد بیشتری را به پای صندوق‌های رأی بکشاند، به معنی ثبات سیاسی و موقعیت پایدار آن است. طبعاً مشارکت بالا به ارتقای امنیت ملی و حفظ منافع ملی در نظام بین‌المللی می‌انجامد. اتحاد و انسجام ملت را تقویت می‌کند. اما همه اینها تنها یک روی سکه است.

* انتخابات و فراتر از آن سیاست ورزی مبتنی بر اصل نمایندگی کارزاری به منظور تحقق دموکراسی و توسعه سیاسی هم هست. پروژه انتخابات از این رو برای اصلاح‌طلبان هم استراتژی است و هم تاکتیک. شرایط فعلی برای جبهه اصلاح‌طلبان سنگلاخی و ناهموار شده است. فشار فلج کننده ترامپ، رادیکالیزه شدن حرکات اعتراضی مردم و آلترناتیو سازی‌های خارج که موجب گردیده بریده‌ها سرود کاشکی اسکندری پیدا شود را زیر لب زمزمه کنند، عملکرد دولت و عزم جزم اقتدارگرایان برای تسخیر همین چند تپه باقیمانده در دو دستگاه دولت و مجلس، گفتم دولت و مجلس، نه قوای مقننه و مجریه. اصلاح‌طلبان را در موقعیتی به مراتب دشوارتر از یک پروژه انتخاباتی قرار داده است.

* اکنون اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در جبهه مردم بمانند، ناچارند سقف مطالبات خود را با کف خواسته‌های مردم و معوقات انباشت شده و متنوع اصناف و اقشار مماس کنند و بر مبنای آن رابطه خود را با اصولگرایان حاکم و انتخابات پیش رو تنظیم نمایند. ایستادن در کنار اصولگرایان به بهانه امنیت ملی بدون دست گذاشتن و تمرکز بر گسل‌های فعال شده از تبعیض و نابرابری، جداسازی‌های تصنعی خودی غیرخودی، تحقیر و فقر و طرد فزاینده در لایه‌های وسیع اجتماعی، و بدون اعلام تصمیم قاطعانه برای حل یا تعدیل قسمتی از این گرفتاری‌ها و مشکلات، آنها را در مقابل مردم و در صف رانده شدگان ملت قرار خواهد داد. کنار کشیدن و توسل به سیاست صبر و انتظار هم آنها را به نیروهای فرصت‌طلب غیرمسئول که در بزنگاه نیمکت نشین می‌شوند بدل خواهد کرد.

* اصلاح‌طلبان روز‌های سختی در پیش دارند. اگر نتوانند با جلب اعتماد و بسیج مردم، قدمی رو به جلو بردارند و رقیب را وادار به عقب‌نشینی کنند، وارد یک بازی دو سر باخت خواهند شد. مشکل اصلاح‌طلبان این است که ابتکار عمل ندارند یا اگر دارند آن را در موقعیت نامناسبی به کار می‌برند، جایی که می‌توانند تفاهم کنند قهر می‌کنند و جایی که نباید کوتاه بیایند، کوتاه می‌آیند و چک سفید امضا به رقیب می‌دهند.

* آنچه به درستی و نادرستی تصمیمات ما معنا می‌بخشد، در وهله نخست راهبرد خود ماست نه عملکرد دیگران. به‌جای تاکتیک‌های بازی باید زمین بازی را تغییر داد؛ تغییراتی که بر ساخت‌ها اثر بگذارد. اصلاح‌طلبان باید با مردم به‌صراحت گفت‌و‌گو کنند. در مقابل دولت پنهان ایستادگی قاطع از خود نشان دهند و حمایت خود از دولت روحانی را مشروط و مقید به پیگیری مطالبات صنفی و سیاسی مردم نمایند.

* چند پیشنهاد فوری برای ترمیم اعتبار اصلاح‌طلبان. درخواست حمایت مجدد از کابینه مشروط به افزودن چهره‌های اصلاح‌طلب سالم و شجاع و جدیت دولت در تخصیص بودجه کلیه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما منوط به اجرای قانون و انجام اصلاحات و رعایت بی‌طرفی.

* اینکه مثلاً دولت در گفت‌و‌گوی سازنده با قوه قضائیه با جدیت رفع حصر محصوران و آزادی زندانیان سیاسی را پیگیری نماید. نظارت بر بنگاه‌های اقتصادی تحت کنترل نظامیان و دریافت مالیات از آنها، واگذاری کلیه مبادی ورود و خروج کالا به دولت، تأمین و تضمین آزادی فعالیت احزاب، تشکل‌های مدنی و مطبوعات در چارچوب قانون و پایان دادن به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی. برپایی میتینگ‌های قانونی و برگزاری تجمعات با مجوز و ده‌ها مورد مشابه این قبیل اقدامات. روشن است که اگر اصلاح‌طلبان نتوانند چنین مطالباتی را به کرسی بنشانند، وارد یک بازی دوسر باخت خواهند شد. انتخابات این فرصت را به ما می‌دهد که جامعه را با سیاست آشتی بدهیم.

* به ریکاوری و تجدید قوای اندیشه و راهکارهای اصلاح‌طلبانه بپردازیم. فرصت خوبی است که به‌جای انفعال و تسلیم یا خروج و تحریم به راهبردهای دیگری هم فکر کنیم. سیاست قهر و تحریم انتخابات نه تنها به مشروعیت‌زدایی نظام که به بلاموضوع شدن هر رویکرد اصلاح‌طلبانه قانونمدار می‌انجامد.

* رویکرد تسلیم بی‌قید و شرط به اصولگراها و اینکه از قبل مصمم باشیم تحت هر عنوان در هر شکل و حالت تا انتهای انتخابات برویم بدون آنکه به رد صلاحیت‌ها اعتراض کنیم یا به مداخله دولت پنهان در امر انتخابات معترض باشیم خب نتیجه‌اش معلوم است بی‌آنکه حضوری مؤثر و شایسته بر تصمیمات کلان و روندهای موجود داشته باشیم تنها چند کرسی زینتی در قدرت به ما خواهد رسید که هم چوب را خورده باشیم هم پیاز را.

* سیاست ورزی مطالبه‌محور با تبیین و ترویج اجتماعی مطالبات ولو حداقلی به اقشار و صنوف مختلف اجتماعی تکیه داشته و تلاش می‌کند نامزدها و انتخابات را برنامه‌محور کند نه شخص‌محور. جامعه ایران جامعه‌ای جنبشی و انبساطی است. مردم خواهان رفاه، توسعه، گشودگی و تغییرات مثبت هستند و بسته شدن جامعه، بازگشت انحصارات و محدود شدن فرصت‌ها به اشخاص و نهادهای خاص را بر نمی تابند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با این دروغ هایی که دولت به مردم میگه ملت دیگه گول این حرف ها را نمی خورن از حالا شاخ تو جیب ملت نکنید

    • ایران

      خدایش تو این چندسال که یادم میاد همتون فقط دروغگو بودید

      پاسخ ها

      • سپید مو

        باور بفرمائید حضرت والا....این تو بمیری...ازآن تو بمیری ها نیست...ملت قصد آن دارند...ایندفعه یک نه بزرگ بگذارند تو کاسه گدایی اتان تا بفمهید چه بر سر این ملت شریف آوردید...
        رای ما ملت ایران ایندفعه .....رای ندادن است...مبارزه منفی....تا بفهمید چقدر بی هویت شده اید....چه انتخاباتی....بفرمایید انتصابات !!!!

    • هوشیار

      این دفعه دیگه کور خوندید نه اصلاح طلب و اصول گرا و نه هیچ گروه دیگه ای. رای دادن به هر کس و گروهی یعنی تداوم بدبختی و ادامه چپاولگران

    • بدون نام

      یعنی واقعا ادمی پیدا میشه که بره رای بده ؟؟؟؟

    • رسول

      بیچاره مردم که اسیر شما دو گروه شدند ،خوب معلوم است این دوره اصول گراها برنده هستند چون اونایی که به اصلاح طلبها رای میدن این دوره نمیان واصول گراها رای خودشونو دارن ؛مردم بین دو گروه گرفتارند یکی لجوج وزور گو وبی منطق ودیگری ترسو ومحافظه کار واهل معامله !!!!!

    • بی نام بینام

      کسی دیگه رای نمیده ...

    • بدون نام

      اصولگرا و اصلاح طلب همشون سر و ته یک کرباسند دروغگو نا کار آمد بز دل ترسو و نان به نرخ روز خور هستند مردم دیگر به هیچکس اعتماد ندارد و رای خودش را خراب نمی کند

    • بدون نام

      شثت سالمه وهمواره د انتخابات شر کت کر د مگر ما مسخ ر ه ایم اما این با ر اصلا شرکت نمی کنم

    • بدون نام

      متاسفانه شما اصلاح طلبا و اصولگراها فقط به فکر کسب کرسی ها هستین. فقط به فکر اینید که اصلاح طلبها رای بیارن یا اصولگراها. خدا لعنت کنه کسایی رو که با زندگی مردم بازی میکنن. هر دو جناحتون بی خودید. درود بر سید علی خامنه ای عزیز که اگر نبود؛ شماها مملکت رو یک روزه ویران میکردید

    • بدون نام

      مردم دیگه تو انتخابات شرکت نمیکنن مطمئن باش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج